Eksportfinans er det norske instituttet for
eksportfinansiering og har som formål å utvikle
og tilby konkurransedyktige finanstjenester til eksportnæringene.
Eksportfinans er eiet 15 pst. av staten ved Nærings-
og handelsdepartementet. Staten kom inn som eier i Eksportfinans
i 2001. Formålet med det statlige eierskapet er å sikre
norske eksportbedrifter konkurransedyktige vilkår sammenlignet
med sine utenlandske konkurrenter. Dette ble ansett som viktig særlig
for små og mellomstore bedrifter. Et statlig eierskap ville også bidra
til å opprettholde norsk forankring av et viktig kompetansemiljø (jf.
St.meld. nr. 13 for 2006-2007) Et aktivt og langsiktig eierskap.
Staten har et kommersielt utgangspunkt for sitt eierskap
i Eksportfinans, slik det også går frem av omtalen
i St.meld. nr. 13 (2006-2007). På denne bakgrunn ga departementet
våren 2007 Norden Fondsmeglerforretning ASA i oppdrag å utarbeide
en ekstern verdivurdering av Eksportfinans. Norden kom frem til
en verdi på egenkapitalen på 4,4 mrd. kroner pr
31. desember 2006. Medregnet utbytte gir dette en årlig avkastning
på 13,7 pst. på statens aksjer i Eksportfinans
for perioden 2001-2006. Dette viser at avkastningen på investert
kapital har ligget på et tilfredsstillende nivå fra
staten kom inn på eiersiden i 2001 og fram til utgangen
av 2006.
De øvrige 85 pst. er eid av 26 banker
som opererer i Norge. Aksjekapitalen til Eksportfinans ASA var ved
utgangen av 2007 på kr 1 593 532 500,
bestående av 151 765 aksjer med pålydende
verdi kr 10 500. En samlet oversikt over selskapets
aksjonærer og deres eierandeler er gitt i proposisjonens
vedlegg 1.
Eksportfinans forvalter den OECD-regulerte avtalen
for offentlig støttet eksportfinansiering på vegne
av Nærings- og handelsdepartementet. Dette er regulert
i St.prp. nr. 108 (1977-1978). Totalt volum for eksportrelaterte
utlån pr. 30. november 2007 var 55,9 mrd. kroner.
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (GIEK)
garanterer for en stor andel av eksportkredittene som Eksportfinans
yter gjennom 108-ordningen. Eksportfinans er GIEKs største
enkeltkunde for langsiktige garantier for eksportkreditter.
Gjennom det heleide datterselskapet Kommunekreditt
Norge AS ytes finansiering til kommunal sektor og andre offentlige
prosjekter. Utestående lån fra Kommunekreditt
Norge AS pr 30. november 2007 var 67,8 mrd. kroner. Etterspørselen
etter lån fra Kommunekreditt er økende.
Eksportfinans bruker sin gunstige rating til å låne
inn midler for å møte etterspørsel etter
utlån fra eksportnæringen og kommunal sektor.
I tillegg plasseres en betydelig del av midlene som lånes
inn i en likviditetsportefølje. Denne består av
obligasjoner utstedt av banker med god kredittrating (ca. 60 pst.
av porteføljen) og trippel A ratede såkalte Asset
Backed Securities (ABS) (ca. 40 pst. av porteføljen). Det
antas derfor å være liten usikkerhet knyttet til
de ABS-er Eksportfinans har investert i. Total likviditetsportefølje
pr. 30. november 2007 var 73,4 mrd. kroner. Selskapets
policy er at likviditetsporteføljen skal utgjøre
mellom 30 og 40 pst. av total balanse.
De tre største eierbankene har gjort
selvstendige vurderinger av kvaliteten på Eksportfinans’ portefølje.
Det var enighet bankene imellom om at kvaliteten på den
samlede verdipapirporteføljen var i samsvar med hva Eksportfinans
selv rapporterte. Vurderingene bekreftet behovet for å justere
ned markedsverdien av eiendelene. Departementets eksterne rådgiver,
Arctic Securities, ble gjort kjent med resultatene av disse vurderingene.
Selskapet har etter det departementet har fått opplyst,
ikke plassert likviditet i verdipapirer som er knyttet til boliglånsmarkedet i
USA.
Eksportfinans har hatt sterk balansevekst basert på bedre
kommuneøkonomi og økt etterspørsel etter
eksportfinansiering. Balansen var ved utgangen av november 2007
kommet opp i 200,7 mrd. kroner. Om lag 35 pst. av balansen er plassert
i obligasjoner og sertifikater. Balanseveksten kombinert med et
høyt utbyttenivå har redusert kjernekapitaldekning
fra 16,9 pst. ved utgangen av 2002 til 8,3 pst. ved utgangen av 2006.
I henhold til regnskapsloven skal selskaper
med børsnoterte aksjer eller obligasjoner avlegge regnskap
etter International Financial Reporting Standards (IFRS). Fra 1. januar
2007 gikk Eksportfinans over til å føre regnskapet
etter IFRS. Etter IFRS skal alle derivater verdsettes til virkelig
verdi. Dette gjelder i utstrakt grad også investeringer
i verdipapirer. Anvendelse av IFRS innebærer risiko for
høy volatilitet i resultatene ved store endringer i markedsverdier
som skyldes endringer i kredittpremier. Eksportfinans har i forbindelse
med overgangen til IFRS redegjort for dette til eiere, ratingbyråer,
Kredittilsynet og andre interessenter.
På grunn av uroen i de internasjonale
finansmarkedene, med derav følgende økning i kredittpremier,
vil Eksportfinans for 2007 måtte bokføre urealisert
tap på sin beholdning av obligasjoner og sertifikater.
Eksportfinans har samtidig hatt urealiserte gevinster på selskapets innlån.
Ved utgangen av november 2007 utgjorde urealiserte netto verditap
786 mill. kroner.
De urealiserte tapene på verdipapirer
har stor effekt på selskapets kapitaldekning. De urealiserte gevinstene
på innlån teller derimot ikke med i kapitaldekningsberegningen.
Basert på de urealiserte kurstapene etter utgangen av 3. kvartal har
kapitaldekningen og kjernekapitaldekningen utviklet seg negativt.
Det formelle minimumskravet for totalkapitaldekning er 8 pst., mens kravet
for kjernekapitaldekning er 4 pst. Ratingselskapene forventer imidlertid
en høyere kapitaldekning enn dette for å kunne
gi trippel A rating. Konsernets kjernekapitaldekning bør
etter Eksportfinans" vurdering ligge på rundt
8 pst.
Fra 2001 til 1. november 2007 hadde
Eksportfinans stabil Aaa rating fra Moody"s, AA+ fra Standard & Poor"s
og AAA fra Fitch Ratings. 1. november 2007 ble Moody"s
rating av Eksportfinans endret til Aaa med "negative outlook". Langsiktig
rating fra Standard & Poor"s og Fitch ble ikke
endret. Moody"s begrunner sin reaksjon blant annet med
at det er en respons på Eksportfinans" negative
resultater ved utgangen av tredje kvartal 2007. Moody"s
bemerker også at Eksportfinans de to siste årene
har endret sin likviditetsportefølje ved å investere
i Aaa transjer av Asset Backed Securities (ABS). Eksportfinans har
igangsatt et arbeid for å vurdere ratingselskapets kommentarer
og eventuell tilpasning til deres forventninger.
Virksomheten i Eksportfinans er avhengig av høy
rating og billige innlån. Departementet vil i denne sammenheng
understreke at det sentrale formålet med selskapet er å tilby
gunstig eksportkredittfinansiering.
Styret i Eksportfinans har innstilt overfor
selskapets aksjonærer på at det gjennomføres
en emisjon på 1,2 mrd. kroner i ny aksjekapital til selskapet.
Forslaget om kapitalutvidelse begrunnes med
et umiddelbart behov for å øke selskapets egenkapital
for å sikre nødvendig høy kredittrating,
samt tilfredsstillende kapitaldekning. Behovet for kapital har oppstått
som følge av urealiserte tap i likviditetsporteføljen
etter den sterke uroen i kredittmarkedene som startet sommeren 2007. Emisjonen
styrker kjernekapitalen og tilfører selskapet likviditet.
Styret legger vekt på at selskapets
underliggende drift går meget godt, og at forretningsmulighetene
fremover anses som gode.
Emisjonskursen settes til 10 700 kroner
pr. aksje, som tilsvarer pålydende verdi pluss buffer for å dekke
transaksjonskostnader. Deltakere i emisjonen vil få tildelt
omsettelige tegningsrettigheter. På bakgrunn av den utfordrende
situasjonen i kapitalmarkedet og selskapets situasjon utstedes de
nye aksjene til en vesentlig lavere verdi enn reell verdi. Dette
innebærer en betydelig verdioverføring fra eiere
som eventuelt ikke deltar i emisjonen.
Det er lagt opp til at kapitalutvidelsen vedtas
i ekstraordinær generalforsamling etter at Stortinget har
fattet vedtak i saken.
Pr. 14. januar 2008 hadde 83,65 pst.
av aksjonærene i Eksportfinans ASA signert forhåndstilsagn
om deltakelse i emisjonen.
Nærings- og handelsdepartementet engasjerte
i desember 2007 Arctic Securities ASA (Arctic) til å vurdere
hvordan statens interesser best kan ivaretas i den foreliggende
situasjonen. Arctic har sett på om styrets forslag til
tiltak er nødvendige og tilstrekkelige for å sikre
verdiene i Eksportfinans, og om det ut fra en forretningsmessig
vurdering er fornuftig av staten å delta i en emisjon.
Arctic sier i oppsummeringen av sin vurdering gitt til NHD 18. desember
2007 bl.a. at de vurderer det som nødvendig og fornuftig
på forretningsmessig grunnlag at staten deltar i den foreslåtte
emisjonen.
Etter departementets vurdering bør
staten delta i emisjonen i Eksportfinans ASA for å sikre
statens aksjonærverdier. Slik emisjonen er lagt opp, vil
det innebære en vesentlig utvanning av verdier for eiere
som ikke deltar. Departementet vil understreke at statlig deltagelse
i emisjonen ikke innebærer noen garanti for Eksportfinans" virksomhet
eller forpliktelser. Staten vil i likhet med de øvrige
eierne legge til grunn normale krav til avkastning på investert
kapital.
Den aktuelle situasjonen i selskapet illustrerer likevel
at det er finansiell risiko ved selskapets forretningsmodell, hvor
en betydelig andel av kapitalen forvaltes på annen måte
enn ved utlån til eksportnæringen eller kommunal
sektor. Departementet vil følge opp at selskapet vurderer hvilken
betydning disse erfaringene bør ha på forretningsvirksomheten
fremover for å oppnå ønsket risikostyring
og kontroll. Departementet legger videre til grunn at selskapet
ikke øker eksponeringen mot renterisiko gjennom nye investeringer
i likviditetsporteføljen før erfaringene fra nåværende
situasjon er analysert og drøftet med eierne.
Samlet sett vurderer departementet det slik
at det vil tjene statens finansielle interesser at staten deltar
proratarisk i den foreslåtte emisjonen. En 15 pst. andel
i en emisjon på 1,2 mrd. kroner utgjør 180 mill.
kroner. For å ta høyde for et mulig behov for økt
kapitaltilførsel dersom finansmarkedene fortsatt blir vanskelige
gjennom 2008, foreslås det en noe høyere ramme.
En ramme på 250 mill. kroner vil gi mulighet for å delta
i en senere emisjon på om lag 470 mill. kroner ut over
det selskapet nå foreslår. Det forutsettes at
statens eierandel ikke økes utover 15 pst.
Statlig deltakelse i kapitalforhøyelser
i Eksportfinans ASA vil bli finansiert ved trekk på statens konto
i Norges Bank. Renter knyttet til finansieringen og utbytter fra
selskapet vil bli utgifts- og inntektsført i de årlige
budsjettene på vanlig måte.
Nærings- og handelsdepartementet forventer
en markedsmessig avkastning på investeringen i Eksportfinans
ASA.
Ettersom det er behov for at eierne skyter inn egenkapital
i Eksportfinans ASA i 2008, legger departementet til grunn at selskapet
ikke deler ut utbytte for regnskapsåret 2007. Dette vil
isolert sett svekke inntektssiden til statsbudsjettet for 2008 med
30 mill. kroner. I proposisjonen fremmes derfor forslag om å redusere
utbyttebevilgningen over kap. 5656 post 85 tilsvarende.