Prosjektet Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse, Krifast, ble vedtatt av Stortinget gjennom behandlingen av St.prp. nr. 98 (1984-1985). Eksisterende bompengeordning vil være nedbetalt før sommeren 2008 etter 16 års bompengeinnkreving.
Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om utbygging og finansiering av prosjektene Knutset-Høgset på E39 i Gjemnes kommune og Brunneset-Øygarden på rv 70 i Tingvoll kommune i Møre og Romsdal. Prosjektene er i hovedsak forutsatt finansiert med bompenger gjennom en utvidelse av eksisterende innkrevingsordning. I tillegg er det lagt til grunn 30 mill. kroner i statsmidler i perioden 2010-2013.
Med forutsetningene som ligger til grunn, er det beregnet at bompengeinnkrevingen må forlenges med om lag 3 år 10 mnd. for å finansiere begge prosjektene.
Det er en forutsetning at byggingen av de nye prosjektene ikke starter opp før bompengeselskapet har nedbetalt eksisterende bompengelån.
Bompengeselskapet, AS Fastlandsfinans, har nå søkt
om å få utvide innkrevingsperioden for å finansiere prosjektet Knutset-Høgset
på E39.
I tillegg har bompengeselskapet søkt om å få
utvide innkrevingsperioden for å finansiere bygging av prosjektet
Brunneset-Øygarden på rv 70 med innkrevde bompenger fra Krifast.
I mai og juni 2005 sluttet Tingvoll, Gjemnes
og Frei kommuner og Møre og Romsdal fylkeskommune seg til forslaget
om utvidelse av innkrevingsordningen. Kristiansund kommune har gått imot
forslaget, jf. kapittel 5 i proposisjonen.
Prosjektet E39 Knutset-Høgset var en del av
tilførselsvegene til det opprinnelige Krifastprosjektet, jf. St.meld.
nr. 23 (1983-1984) og St.prp. nr. 98 (1984-1985). Da ble prosjektet omtalt
som Gjemnesaksla. Oppstart av dette prosjektet ble utsatt som følge
av usikkerhet rundt inntektsutviklingen i Krifastbommen.
Prosjektet vil erstatte en strekning på E39
med dårlig standard. Det har også skjedd en del ulykker på strekningen.
Den planlagte vegen blir 4,5 km lang, herav 700 m med tunnel. E39
vil med dette bli innkortet med 1,4 km. Det foreligger godkjent
reguleringsplan for prosjektet.
Kostnadsoverslaget er på 164 mill. 2008-kroner. Nettonytte
for prosjektet er beregnet til om lag -60 mill. kroner, og nettonytte
over kostnad NN/K er -0,4.
Prosjektet E39 Knutset-Høgset er forutsatt fullfinansiert
gjennom innkreving av bompenger i Krifastanlegget.
Prosjektet rv 70 Brunneset-Øygarden var ikke en
del av det opprinnelige Krifastanlegget slik det var definert i
St.meld. nr. 23 (1983-1984) og i senere stortingsdokumenter, men
er nå foreslått finansiert med bompenger fra Krifast. Prosjektet omfatter
bygging av en tunnel på 1 050 m og oppgradering av eksisterende
veg til stamvegstandard. Det skal i tillegg bygges 260 m gang- og sykkelveg
ved Øygarden. Det foreligger godkjent reguleringsplan for prosjektet.
Kostnadsoverslaget for rv 70 Brunneset-Øygarden
er på 210 mill. 2008-kroner. Nettonytten er beregnet til om lag
-160 mill. kroner og nettonytte over kostnad NN/K er -0,8.
Av kostnaden på 210 mill. kroner for rv 70 Brunneset-Øygarden
bidrar bompenger med 180 mill. kroner og staten med 30 mill. kroner.
Registreringer av trafikken i området viser
at i underkant av 20 pst. av de som betaler bompenger i dagens bomstasjon
vil ha nytte av prosjektet rv 70 Brunneset-Øygarden. Trafikktallene
tyder også på at om lag halvparten av totaltrafikken på denne parsellen
ikke betaler bompenger, og får således nytte av prosjektet uten
å betale bompenger.
Samferdselsdepartementet har merket seg at planene
for rv 70 Brunneset-Øygarden har endret seg siden fylkestinget hadde
saken oppe til behandling. Den vedtatte reguleringsplanen har fastsatt
et prosjekt som er mer enn dobbelt så dyrt som det alternativet
som var lagt til grunn for fylkestingets behandling av saken.
Etter en samlet vurdering vil Samferdselsdepartementet
støtte de lokalpolitiske vedtak i fylkeskommunen om en full utbygging
av rv 70 Brunneset-Øygarden.
Årsdøgntrafikken gjennom bomstasjonen på Krifast
i 2007 var ifølge bompengeselskapet på drøyt 3 200 kjøretøy. De
siste 2-3 årene har det vært en sterk vekst i trafikken. Med bakgrunn
i resultatene fra transportmodellkjøring har Statens vegvesen lagt
til grunn 1 pst. trafikkvekst i bompengeberegningene.
For å ta hensyn til konsekvenser av redusert trafikk
som følge av det planlagte rehabiliteringsarbeidet i Freifjordtunnelen,
er det i bompengeberegningene lagt inn en reduksjon i trafikken
på 20 pst i ett år. Rehabiliteringsarbeidene er antatt å vare 1,5-2
år.
I den lokale behandlingen av saken er det lagt
til grunn at eksisterende innkrevingsordning og takster beholdes,
jf. kapittel 7 i proposisjonen. Trafikkforutsetningene framgår av
kap. 6.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at ordningen
med statlig garantiansvar for Krifastprosjektet faller bort når
de investeringene som er gjennomført i Krifastprosjektet, er nedbetalt sommeren
2008.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utvidelse av
innkrevingsordningen på Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse
(Krifast) i Møre og Romsdal for å finansiere prosjektene E39 Knutset-Høgset
og rv 70 Øygarden-Brunneset, vil det bli inngått en tilleggsavtale
mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale
og de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.