Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelser i brev datert 22. februar 2008 og 27. mars 2008 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen viser til brevet hvor det fremgår at aldersgrensen på 70 år for kjøreseddel for yrkestransport sist ble vurdert i 1979. Komiteen vil peke på at faktorer som kan påvirke seniorers evne til å føre kjøretøy på en trygg og sikker måte i yrkessammenheng, slik som for eksempel levestandard og helsetilbud, har forandret seg mye siden 1979.

Komiteen vil også peke på at den medisinske utviklingen har gått fort og at det er grunn til å tro at vi i dag med større sikkerhet kan vurdere den enkeltes evne til å føre kjøretøy på en måte som ivaretar trafikksikkerheten. Komiteen mener dagens regelverk kan føre til at yrkessjåfører fra fylte 70 år i større grad velger å tre ut av arbeidslivet. Komiteen mener også at dagens regelverk er diskriminerende for personer fra fylte 70 år som er skikket til å føre kjøretøy. Komiteen er opptatt av at staten tilrettelegger slik at de som ønsker, kan stå i arbeid lengst mulig og at regelverk ikke virker diskriminerende.

Komiteen vil peke på at dette er en sak som opptar svært mange eldre mennesker som driver med persontransport, og som er i ferd med å nærme seg eller akkurat har passert 70 år, og som derfor ikke lenger har anledning til å drive persontransport mot vederlag lenger.

Komiteen vil vise til yrkestransportloven § 37a tredje ledd hvor man setter den øvre aldersgrensen for kjøreseddel til 70 år. Komiteen viser til at begrunnelsen for en øvre aldersgrense for å inneha kjøreseddel dels er begrunnet med generelle trafikksikkerhetshensyn og dels med det ansvaret en yrkessjåfør har for sine passasjerer. Komiteen er enig i at trafikksikkerhetshensyn alltid må veie tungt når det gjelder tryggheten til passasjerene. Komiteen viser til at svært mange eldre mennesker som både er friske og som ønsker å fortsette å arbeide også ut over fylte 70 år, ikke har mulighet til dette innenfor dagens lovverk. Dette ut fra begrunnelsen om hensynet til passasjerene.

Komiteen vil peke på at dagens lover og regler allikevel gjør det mulig for personer som er fylt 70 år, fortsatt å drive persontransport dersom man velger å ikke ta betalt for denne transporten. Samtidig tillater dagens lovverk og regelverk at man kan man ta betalt for persontransport i det øyeblikket man kjører over grensen til et EU-land. Dette fordi man da forholder seg til EU-regelverket som ikke har noen øvre aldersgrense.

Komiteen vil videre peke på at mange har problemer med å forstå logikken i dagens regelverk i og med at en sjåfør som har fylt 70 år og som har et kjørekort fra et annet EU-land, har full rett til å drive med persontransport mot vederlag i Norge. Komiteen mener derfor at argumentasjonen i forhold til trafikksikkerhetsperspektivet, når eldre sjåfører som har fylt 70 år, gis full anledning og rett til å kunne kjøre trailere med vekt helt opp i 56 tonn og at disse kan ta seg betalt for dette, uten at dette er i strid med lovverket.

Komiteen har merket seg at Vegdirektoratet er positiv til å kunne gi individuell dispensasjon fra den øvre aldersgrensen på bakgrunn av en vurdering av vedkommendes helsetilstand.

Komiteen er også kjent med at ett av motargumentene mot denne endringen er at det er fastlegen som har ansvaret for helsesjekken, og at det for enkelte kan være vanskelig å ta ifra en av sine pasienter kjøreseddelen og førerkortet.

Komiteen vil fremme følgende forslag:

"Den generelle aldersgrensen for kjøreseddel heves fra 70 til 75 år. Etter fylte 70 år må det søkes hvert år dersom man fortsatt ønsker å inneha kjøreseddel. Søknad rettes til politiet. Ved hver søknad må det vedlegges ny helseattest i tråd med helsekravene som stilles for førerkort i klassene D og DE."

Komiteens flertall medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at departementet har avsluttet dialogen med Helse- og omsorgsdepartementet om spørsmålet om å oppheve eller heve aldersgrensen for kjøreseddel.

Flertallet er tilfreds med Regjeringens oppfølging av saken. Flertallet ønsker i det videre arbeidet også en vurdering av hensynet til trafikksikkerheten gjennom individuelle vurderinger av den enkelte sjåfør.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at Stortinget sist behandlet denne saken i 2006. Allerede den gangen uttalte departementet at dette var en sak som man arbeidet med, og at saken var sendt over til Helse- og omsorgsdepartementet før Samferdselsdepartementet skulle fatte en beslutning i saken.

Disse medlemmer vil peke på at mange forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å fatte en beslutning i saken. Disse medlemmer vil også peke på at man flere ganger i spørsmål har etterlyst hvor saken står og når det vil bli fattet en beslutning i saken. Disse medlemmer mener at nesten to år på å vurdere saken i Helse- og sosialdepartementet er svært lang tid. Disse medlemmer vil peke på at man derfor kan lure på om det har vært en motstand mot å uttale seg i saken, og at bakgrunnen for dette er at ingen ønsker å måtte ta endelig stilling til saken.

Disse medlemmer vil her peke på at det har skjedd mye siden loven ble vedtatt, og at det derfor er på høy tid med en ny gjennomgang for å sikre at lovverket tar opp i seg dagens situasjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser også til at det for enkelte fastleger kan være vanskelig å ta ifra en av sine pasienter kjøreseddelen og førerkortet. Disse medlemmer mener at dette kan løses ved at retten til å foreta denne typen helsesjekk for eksempel kan overlates til færre leger for å hindre denne problemstillingen.

Disse medlemmer vil også peke på at Transportbedriftenes Landsforbund nå har foreslått å utvide aldersgrensen til 75 år for hvor lenge man kan drive med persontransport mot vederlag. Disse medlemmer er enige i at dette forslaget bør følges opp.

Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til endringer i yrkestransportloven § 37a for Stortinget. Dette for å få en permanent ordning som sikrer at personer over 70 år, på bestemte vilkår, beholder sin kjøreseddel for inntil ett år av gangen."