Jeg viser til justiskomiteens brev 5. mars 2008 der
det bes om departementets uttalelse i forbindelse med behandling
av representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Sponheim
og Odd Einar Dørum om å heve beløpsgrensen for overformynderiets
forvaltning av umyndiges midler (Dokument nr. 8:53 (2007-2008)).
Etter vergemålsloven § 63, jf. § 62, jf. forskrift 8.
februar 2000 plikter overformynderiet å forvalte umyndiges midler
når disse overskrider kr 75.000. Overformynderiets forvaltning innebærer
at midlene blir plassert på en forsvarlig måte, og i mange tilfelle
med bedre avkastning enn det privatpersoner kan oppnå med samme
sikkerhet. Vergene disponerer imidlertid de umyndiges inntekter
til å dekke nødvendige utgifter, mens resten skal forvaltes av overformynderiet,
jf. vergemålsloven § 44. Dersom inntekten ikke strekker til, kan
kapitalen helt eller delvis brukes når vergen og overformynderiet
er enige. Her ligger sikkerhetsnettet som skal sørge for at midlene
blir brukt til å dekke barnas behov.
Vi har dessverre sett noen eksempler på at vergene
ikke helt klarer å skille mellom barnas og egne midler - og i ekstreme
tilfeller kan barns midler bli brukt til for eksempel å finansiere foreldrenes
rusmisbruk. De aller fleste foreldrene er heldigvis godt i stand
til å ivareta barnets interesse, og da skal det ikke være noe problem
å få godkjenning fra overformynderiet til bruk av midlene på den
måten foreldrene måtte ønske.
I representantforslaget vises det til at mange foreldre
sparer hele eller deler av barnetrygden i barnets navn. Det er imidlertid
ikke avgjørende hvilket navn som kontoen står på. Oppspart barnetrygd
vil tilhøre foreldrene inntil de eventuelt overfører den til barna
ved en konkret handling, for eksempel gir den i konfirmasjonsgave.
I den forbindelse står foreldrene fritt til å bestemme at overformynderiet
ikke skal forvalte midlene, jf. vergemålsloven § 89. Dette forutsetter
at foreldrene er klar over bestemmelsen, da det ikke er anledning
til å ta forbehold om forvaltningen i ettertid.
Jeg mener at det er gode grunner for at overformynderiet
skal forvalte barns midler, men det kan diskuteres hvor grensen
bør gå for når overformynderiet skal tre inn. Mange mener at grensen
på kr 75 000 er for lav, mens de som trenger beskyttelsen trolig
vil mene at 75 000 kr er mye å miste.
Etter min mening er det ikke noe akutt behov
for en endring av beløpsgrensen for overformynderiets forvaltning
av barns midler. Jeg vil derfor se nærmere på grensen i forbindelse
med arbeidet med en ny vergemålslov. I den forbindelse vil jeg også
se nærmere på forslaget om en mekanisme som årlig regulerer dette
beløpet i tråd med for eksempel grunnbeløpet i folketrygden, slik
det er gjort i Sverige, jf. representantforslagets del II.