Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
føres statlig tilsyn med gjennomføringen av Bybaneprosjektet i Bergen.
Forslag 2
Stortinget godkjenner gjennomføring av de omtalte
stam- og riksvegprosjekter i den samlede Haugalandspakken med statlig
finansiering. Stortinget legger til grunn at dette skjer gjennom de
årlige statsbudsjettene, der midlene gjøres overførbare slik at
de enkelte prosjekter kan gjennomføres uavhengig av budsjetterminer.
Forslag 3
Stortinget avviser forlengelse av bompengeordningen
i Kristiansand for å dekke nye tiltak i 2008. Stortinget ber Regjeringen
forskottere midler til de investeringstiltak på riksveger som er
omtalt i saken i påvente av Stortingets behandling av ny samferdselspakke
for Kristiansandsregionen.
Forslag 4
Til gjennomføring av planlagte tiltak på rv 45
i Gjesdal kommune i Rogaland forskotterer staten de nødvendige midler
som dekkes inn i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2008.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen dekke inn redusert inntekt
på grunn av anleggsarbeid i forbindelse med arbeid for å oppgradere
Ellingsøy- og Valderøytunnelene. Nødvendig beløp dekkes inn i sluttsalderingen
av statsbudsjettet for 2008.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen forskottere inntil
40 mill. kroner til boliger som skal fraflyttes i forbindelse med
bygging av parsellen Nidelv bru–Grillstad i Trondheim kommune som
inngår i E6-prosjektet Trondheim–Stjørdal. Beløpet innarbeides i
sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2008.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen opprette et statlig veiselskap.
Selskapets hovedmål skal være å legge forholdene til rette for hurtigere
utbygging og vedlikehold av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
nasjonalt veinett, og at slik utbygging skjer i store prosjekter
basert på statlig finansiering. Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at selskapets virksomhet finansieres med langsiktige statlige
lån.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen organisere Jernbaneverket
som et statlig selskap. Selskapets hovedmål skal være å legge forholdene
til rette for hurtigere utbygging og vedlikehold av et effektivt,
sikkert og miljøvennlig nasjonalt jernbanenett i Norge, og at slik
utbygging skjer i store prosjekter basert på statlig finansiering.
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at selskapets virksomhet
finansieres med langsiktige statlige lån.