I 2007 utgjorde skjønnstilskuddet til kommuner og
fylkeskommuner 2 361 mill. kroner. Kommunene mottok 1 497 mill.
kroner og fylkeskommunene 864 mill. kroner.
Kommunene som kun delvis fikk gjeninnført redusert
sats for arbeidsgiveravgift, fikk beholde en forholdsmessig andel
av kompensasjonen. I 2007 ble kommunene kompensert med 313 mill. kroner
av skjønnsmidlene.
Det ble i 2006 gitt kompensasjon gjennom skjønnet
til kommuner og fylkeskommuner som hadde skatteinntekter lavere
enn 110 pst. av landsgjennomsnittet, og som samlet tapte mer enn
360 kroner pr. innbygger på endringer som ble gjennomført i inntektssystemet
i løpet av perioden 2002 til 2006. Kompensasjonen var i 2006 fullt
opptrappet og ble videreført i 2007 på samme nominelle nivå.
I 2007 ble det satt av 57,6 mill. kroner til
særskilte tilskudd til enkelte kommuner i den fylkesvise fordelingen
til kommunene.
Det ble lagt inn 22,2 mill. kroner i de fylkesvise rammene
til kommuner med store utgifter som følge av regelen om språkdeling
i grunnskoleloven § 2-5.
I fylkesrammen til Akershus ble det lagt inn
24,9 mill. kroner til finansieringsbistand til Ullensaker og Nannestad,
og til kompensasjon for utgifter til renseanlegg til disse kommunene.
I fylkesrammen til kommunene i Hedmark ble det
lagt inn 8 mill. kroner. Åmot kommune fikk 6 mill. kroner knyttet
til etableringen av Rena leir og sivil planlegging av regionfelt
Østlandet. Elverum kommune fikk 2 mill. kroner til planlegging av
regionfelt Østlandet.
Det ble i 2007 foretatt en moderat omfordeling av
basisrammen fra fylkeskommuner med høyest ramme pr. innbygger til
Akershus fylkeskommune, som har lavest ramme pr. innbygger. Omfordelingen
kommer av at Akershus har en betydelig utfordring i forbindelse
med en relativt stor forventet vekst i antall 16–19-åringer i perioden
2005 til 2010. Akershus har også mottatt forholdsvis lavt skjønn
pr. innbygger.
I 2007 ble det ikke lagt inn noen særskilte
tilskudd til fylkeskommunene.
I 2007 satte fylkesmennene av om lag 204 mill. kroner
til fordeling gjennom året av fylkesrammen til kommunene. Det er
stor variasjon mellom fylkene når det gjelder størrelsen på de tilbakeholdte
midlene. Innenfor midlene til fordeling gjennom året ligger både
tilbakeholdte midler til kommuner oppført i Register for betinget
godkjenning og kontroll (ROBEK), midler til uforutsette utgifter
gjennom året, samt prosjektmidler til fordeling gjennom året.
Siden 1998 har det årlig blitt avsatt utrednings- og
utviklingsmidler gjennom skjønnet. Prosjekter med en klar relevans
for kommunene, som departementet selv har initiert, har også blitt
finansiert gjennom skjønnet. I 2007 ble det avsatt 40 mill. kroner
til dette formål.
Følgende kategorier mottok finansiering over prosjektskjønnet:
Lokaldemokratiprosjekter, prosjekter relatert til fornyingstiltak
og erfaringsspredning, prosjekter om statlig styring og oppgavefordeling,
og prosjekter om intern styring og organisering i kommunene.
Komiteen tar orienteringen
til etterretning.