Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André
Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
mener at forslagsstillerne berører mange temaer som blir viktige
for norsk politi i årene som kommer. Ideen om en politistudie har
vært lansert tidligere, bl.a. har en henvendelse til de politiske
partiene kommet fra Politiets fellesforbund i etterkant av landsmøtet
de hadde på Hamar sist høst. Forslagsstillerne har i sin bakgrunn
for forslaget tatt opp noen av de sentrale utfordringer norsk politi
står overfor. Komiteen vil særlig fremheve den store
utfordringen man har på mannskapssiden i de nærmeste årene. Det
er ikke tvil om at den lave utdanningstakten man har hatt i snitt
ved Politihøyskolen de siste 10 årene, nå har ført til at man står
i en svært utfordrende situasjon på mannskapssiden. Dette er også bakgrunnen
for at Regjeringen i januar 2007 ga Politidirektoratet i oppgave
å utrede politi- og lensmannsetatens utdannings- og bemanningsbehov
fram mot 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at den bredt sammensatte arbeidsgruppa, som siden har jobbet
med flere av momentene som forslagsstillerne tar opp, skal levere
sitt arbeid 1. juni i år. Regjeringen har også iverksatt flere andre
prosjekter som berører temaer som forslagsstillerne tar opp. Man
kan her nevne Seniorprosjektet i Hordaland politidistrikt som skal
jobbe fram tiltak som kan bidra til at polititjenestemenn og -kvinner
vil stå lenger i jobb og prosjektet "Grenseløs" som ser på informasjonsflyten
mellom politidistriktene. Dette er bl.a. basert på erfaringene man
har gjort seg med omreisende bander og "lommemannsaken". Det er
også slik at Stortinget i sin behandling av St.meld. nr. 42 (2004–2005)
Politiets rolle og oppgaver, pekte på flere utfordringer og tiltak som
politiet nå har begynt å arbeide med. Her kan man peke på den økte
bruken av sivilt tilsatte som ett viktig moment.
Flertallet mener at på bakgrunn
av disse momentene vil det være klokt å avvente resultatene av de
igangsatte prosjektene, før man tar stilling til om man ønsker å
sette i gang enda et utredningsprosjekt. Det betyr ikke at flertallet er
avvisende til bakgrunnen for forslagene, men siden mange av momentene
som etterspørres allerede er under utredning, kan man bli mer presise
når man har evaluert resultatene. Det er grunn til å tro at det
er andre momenter enn dem forslagsstillerne tar opp, som man også
bør se nærmere på. Dette kan være elementer fra evalueringen av
politireform 2000, videreutvikling av det forebyggende arbeidet,
utfordringene man får i forbindelse med Schengen og Frontex eller Prüm-samarbeidet.
Det kan også komme frem flere momenter som man ennå ikke er klar
over i det arbeidet som man nå holder på å sluttføre med bemanningsprosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at det er en klar forskjell i tilnærming
mellom det pågående bemanningsprosjektet i Politidirektoratets regi
og den foreslåtte politistudien, der andre sentrale samfunnsinstitusjoner
og instanser som samarbeider med politiet, trekkes inn. Tidsaspektet
er en annen vesentlig forskjell ettersom bemanningsprosjektet ikke
strekker seg forbi 2015. Prosessen har dessuten vært preget av lukkethet sammenlignet
med hvordan offentlige utvalg i Norge ellers arbeider.
Disse medlemmer mener det er
gode grunner til å planlegge politiets slagkraft i et like langsiktig
perspektiv som Langtidsplanen for Forsvaret. Trusselvurderinger
basert på grundige analyser av kriminalitetsutviklingen og trender
i samfunnet generelt, må danne bakteppe for fastsettelse av størrelsen
på politistyrken, kompetansebehov og utstyrsstandard. I denne sammenheng
er det også naturlig å studere utviklingen i våre naboland Sverige
og Danmark, der det er flere politifolk per innbygger enn i Norge,
til tross for at oppgavene der er færre. En politistudie forutsettes
dessuten å foreta en særskilt gjennomgang av utviklingen og situasjonen
for Oslo-politiet i lys av spesielle hovedstadsoppgaver og et mer utfordrende
kriminalitetsbilde. Kapasiteten i Politiets sikkerhetstjeneste er
en annen sentral faktor som bør vies større oppmerksomhet i kampen
mot de alvorligste former for kriminalitet.
Disse medlemmer ønsker en bredest
mulig tilnærming i arbeidet med oppgavedefinering og dimensjonering
av fremtidig politistyrke, og mener dette kan bidra til å styrke
politiets legitimitet. Det er et faktum at politiet alene ikke råder over
alle nødvendige ressurser i enhver situasjon, og derfor må løse
sine oppgaver i nært samspill med andre aktører, både offentlige
og private. Disse medlemmer kan ikke se at dette
samvirkeaspektet er ivaretatt i det pågående bemanningsprosjektet,
og mener dette er en svakhet ved den igangsatte utredningen. Etter
hva disse medlemmer kjenner til, har bemanningsprosjektet
ikke vært gjenstand for tradisjonell høring hos aktuelle samarbeidspartnere
eller kommunene som har ansvar for lokale beredskapsplaner ved ulykker
og kriser, og som uansett har stor interesse av en velfungerende politi-
og lensmannsetat. Disse medlemmer vil vise til at
stadig flere lokalpolitikere engasjerer seg til fordel for et synlig
og tilstedeværende politi som en vesentlig trygghetsskapende faktor i
lokalmiljøet. Ved behandlingen av Politirollemeldingen gikk et samlet
storting inn for etablering av politiråd i alle kommuner for å forbedre det
lokale kriminalitetsforebyggende arbeidet. I erkjennelsen av dette
mener disse medlemmer at det i saker og spørsmål
som berører landets fremtidige politistyrke og oppgaveportefølje,
må være en selvfølge at sentrale myndigheter legger til rette for
at kommunenivået involveres og slipper til med sine synspunkter.
Disse medlemmer har ellers merket
seg opplistingen av bemanningstiltak i nuet, men vil understreke
at hensikten med politistudien er å gi storting og regjering et
mer solid fundament for langsiktige og helhetlige planer for videreutvikling
av politi- og lensmannsetaten i Norge.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslagsstillernes begrunnelse og fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen igangsette en politistudie
etter modell av forsvarsstudien. Det nedsettes et bredt sammensatt
utvalg med representanter fra bl.a. Politi- og lensmannsetaten,
Politihøgskolen, sentrale spesialenheter som PST og Kripos, Forsvaret
og Sivilforsvaret, samt andre sentrale aktører med ansvar for, og kunnskap
om, sikkerhet og beredskap.
II
Stortinget ber Regjeringen om at mandatet for politistudier
skal være å foreta en grundig analyse av sentrale utviklingstrekk
nasjonalt og internasjonalt frem mot 2030, og som påvirker det norske
politiets oppgaver og mannskaps- og ressursbehov. Med bakgrunn i
dette skal utvalget komme med anbefalinger om fremtidig størrelse på
det norske politiet, hva som skal være politioppgaver, samt foreslå
tiltak som skal sikre en mer effektiv ressursutnyttelse på tvers
av etater.
III
Stortinget ber Regjeringen om at politistudien igangsettes
denne våren og ferdigstilles høsten 2009."