Det er i saldert budsjett for 2008 bevilget
10 mill. kroner på posten. Det er vanskelig å gi et presist anslag
på utbetalingene til reguleringspremie for det enkelte år, siden
størrelsen på summen blant annet avhenger av lønnsvekst og G-regulering for
budsjettåret og pensjonskassenes generelle avkastning. Ut fra påløpte
utgifter i 2007 og tidligere år, anslås Mattilsynets utgifter til
reguleringspremie til om lag 7 mill. kroner i 2008. Det foreslås
derfor at bevilgningen på posten reduseres med 3 mill. kroner til
7 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen på posten benyttes til å dekke
kostnader til klinisk veterinærvakt. Ansvaret for klinisk veterinærvakt
og andre tiltak for å sørge for tilfredsstillende tilgang på tjenester
fra dyrehelsepersonell er lagt til kommunene med virkning fra 1. januar
2008. Tilskudd til kommunene for veterinærdekning bevilges på kap.
1143 post 60.
Vaktgodtgjørelse utbetales etterskuddsvis hver måned.
Bevilgningen på kap. 1115 post 70 gjelder statens betalingsforpliktelser
for vakttjeneste utført i 2007. Ved budsjettering på posten for
2008 var det lagt til grunn at utbetalingene på posten skulle omfatte
vakttjeneste utført i desember 2007. Det har imidlertid i tillegg
vist seg å være et etterslep på godtgjøring for vaktoppgaver utført
tidligere i 2007.
Det foreslås derfor at bevilgningen økes med
3 mill. kroner fra 7,5 mill. kroner til 10,5 mill. kroner mot en
tilsvarende reduksjon på kap. 1143 post 60.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Endringer i markedsordningen for melk trådte
i kraft 1. juli 2007, der blant annet ordningen med etterregning
i prisutjevningsordningen for melk ble avviklet. Dette har frigjort
noe ressurser i Statens landbruksforvaltning. Konkurransetilsynet
ser det som nødvendig med et noe forsterket tilsyn for å utvide
sin overvåking og oppfølging av konkurranseforholdene i meierimarkedet.
Det foreslås en overføring på 1,5 mill. kroner fra kap. 1143 Statens
landbruksforvaltning, post 1 til kap. 1550 Konkurransetilsynet,
post 1.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1115 post 70. Posten
foreslås redusert med 3 mill. kroner mot en tilsvarende økning på
kap. 1115 post 70. Reduksjonen vil ikke påvirke ordningen for veterinærvakt
som er avtalt mellom Kommunenes Sentralforbund og Den Norske Veterinærforening.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Reindriftsforvaltningens prosjektkontor i Kautokeino
skal avvikles innen 1. januar 2009. Bakgrunnen for dette er at arbeidet
med reintallstilpasning og omstilling nå skal koordineres med forvaltningens
øvrige arbeidsområder. De ansatte ved prosjektkontoret vil fra og
med neste år ha kontorsted ved lokalkontoret i Kautokeino. Det er
behov for å utvide dette kontoret med tilstrekkelige kontorlokaler,
samt et møterom. I den forbindelse foreslås det at bevilgningen
på posten økes med 2 mill. kroner ved en omprioritering fra kap.
1147 post 71. Arbeidet med utvidelsen er under planlegging, og det
forutsettes at bevilgningen på 2,0 mill. kroner er tilstrekkelig
for å finansiere den nevnte utbyggingen.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 2 mill. kroner,
jf. omtale under kap. 1147 post 45.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Statlig medvirkning på 10 mill. kroner til døgnkontinuerlig
overvåking av skredfarlige områder i Storfjorden finansieres over
Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i 2008. I den sammenheng
foreslås det å øke kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd over Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett med 7,5 mill. kroner. For å dekke
inn deler av dette beløpet foreslås det å redusere bevilgningen
over kapittel 1148 Naturskade – erstatninger og sikring post 70
Tilskudd til sikringstiltak m.m. med 0,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
erstatning for naturskade skal være et statlig ansvar og at det
er uansvarlig å redusere bevilgningen til dette slik Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer mener det er et stort behov for en forsvarlig
erstatningsordning for naturskade og foreslår på denne bakgrunn
en styrking av ordningen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 0,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1148 | | Naturskade – erstatninger og
sikring | |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak m.m., kan overføres,
forhøyes med | 500 000 |
| | fra kr 9 038 000 til
kr 9 538 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse
medlemmer tidligere har foreslått å bevilge penger til drifting/døgnkontinuerlig
overvåking av beredskapssenteret for overvåking av det skredfarlige
området i Storfjorden, nærmere bestemt Åknesrevna. Disse
medlemmer er derfor fornøyd med at Regjeringen nå har sagt
seg villig til å bidra med statlig økonomisk medvirkning. Disse
medlemmer er kjent med at fagfolk på området, mener at det
er grunnvannstrykket i fjellet som forårsaker den stadig økende
bevegelsen i fjellet. Disse medlemmer er også kjent
med at det sist høst ble utført et diplomarbeid ved NTNU, der ulike
dreneringsalternativer ble vurdert. Disse medlemmer vil
derfor be Regjeringen undersøke nytten av, og mulighetene for å
tilrettelegge for drenering av Åknesrevna i Storfjorden.
Etter lov om naturskade utbetaler staten på
visse vilkår erstatning etter naturskade. Statens landbruksforvaltning,
som er sekretariat for Statens naturskadefond, har ut fra oppdaterte
prognoser anslått behov for en bevilgning for 2008 på 103 mill.
kroner. Økningen skyldes forventning om et høyere antall utbetalinger
av store erstatningssaker enn antatt, blant annet som følge av flommen
i 2007. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 23 mill. kroner,
fra 80 mill. kroner til 103 mill. kroner.
På grunnlag av beregninger fra Statens landbruksforvaltning
foreslås det videre at tilsagnsfullmakten på posten reduseres med
4 mill. kroner, fra 39 mill. kroner til 35 mill. kroner, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I og V. 2 under
kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Pristilskuddene i ett kalenderår utbetales normalt på
grunnlag av produsentenes leveranser i månedene november til oktober.
Høsten 2007 ble Norturas rapporteringsbase oppgradert. Driftstekniske
problemer knyttet til dette førte til at den månedlige rapportering
til Statens Landbruksforvaltning (SLF) for leveransene i oktober ble
svært forsinket. Dette medførte igjen at utbetalingen av pristilskuddene
fra SLF for oktober 2007 ble gjort noen dager inn i 2008, og at
den samlede utbetaling i 2007 gjelder 11 måneder.
Samlet utbetaling på kap. 1150 post 73 i 2007 var
på 1 874,1 mill. kroner, som er 155,9 mill. kroner lavere enn budsjettet.
Av dette skyldes den forsinkede utbetalingen totalt 107,7 mill. kroner,
som fordeler seg med:
Post 73.11 Tiskudd
til norsk ull med 14,0 mill. kroner.
Post 73.15 Pristilskudd kjøtt med 88,8
mill. kroner.
Post 73.18 Fraktilskudd med 4,9 mill. kroner.
Post 73 er en overslagsbevilgning og ubenyttet bevilgning
er derfor ikke overførbar. Den forsinkede utbetalingen for oktober
2007 medfører at utbetalingene i 2008 vil gjelde leveranser i 13 måneder,
og dermed være høyere enn bevilgningen i saldert budsjett 2008.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1150 post 73
økes med 107,7 mill. kroner i 2008.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker et
aktivt landbruk over hele landet, å opprettholde matproduksjonen
og dyrket areal, samt å ta vare på kulturlandskapet. Dette målet
mener disse medlemmer det er realistisk å nå med
et noe lavere overføringsnivå dersom man viser vilje til å deregulere,
forenkle og avbyråkratisere, styrke eiendomsretten og gi bøndene
økte inntektsmuligheter på sine gårdsbruk. Disse medlemmer mener
at det er viktig å forberede jordbruket på et strammere tollvern.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:79 (2006–2007) fra Høyre om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk
der en alternativ kurs for norsk jordbruk trekkes opp, til Dokument
nr. 8:40 (2006–2007) fra Høyre om å fjerne boplikten og prisreguleringen
av landbrukseiendom og til Innst. O. nr. 43 (2005–2006) om lov om
endring i lov 12. mai 1995 nr. 23 om oppheving av det generelle
forbodet mot å dele landbrukseiendom samt til Innst. S. nr. 183
(2007–2008) om tiltak for å redusere landbruksbyråkratiet.
Disse medlemmer viser videre
til Høyres prioriteringer i Budsjett-innst. S. I (2007–2008) når det
gjelder omprioriteringer på kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. | |
| 50 | Fondsavsetninger,
nedsettes med | 140 000 000 |
| | fra kr 910 503
000 til
kr 770 503 000 | |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres, nedsettes
med | 10 000 000 |
| | fra kr 165 600
000 til
kr 155 600 000 | |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med | 42 300 000 |
| | fra kr 2 089 900
000 til
kr 2 047 600 000 | |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes
med | 485 000 000 |
| | fra kr 6 955 469
000 til
kr 6 470 469 000 | |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres, nedsettes
med | 15 000 000 |
| | fra kr 194 930 000 til
kr 179 930 000" | |
Posten omfatter inntekter fra avgift på totalisatorspill.
Det er budsjettert med inntekter på 105 mill. kroner på posten i
2008. Foreløpige prognoser viser en høyere omsetning i totalisatorspillet
enn det som var forutsatt i saldert budsjett 2008. Det foreslås
derfor at posten økes med 7 mill. kroner til 112 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Utbyttepolitikken for Statskog SF er fastsatt
av Landbruks- og matdepartementet, jf. St.prp. nr. 1 (2001–2002).
Vedtak om utbytte blir gjort på ordinært foretaksmøte i løpet av
første halvår etter resultatåret. Utbyttet blir satt til 75 pst.
av årsresultatet i konsernet inntil utbyttet tilsvarer statens innlånsrente
multiplisert med den gjennomsnittlige bokførte egenkapitalen til
konsernet.
Årsresultatet i 2007 ble 35 mill kroner. Årsaken til
det høye årsresultatet var ekstraordinære skattefrie erstatningsinntekter
fra skogvern på 28 mill. kroner. Utbyttepolitikken tilsier at utbyttet for
2007 settes til 12,6 mill. kroner, noe som innebærer en økning på
7,6 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2008.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 5652 post 85
økes med 7,6 mill. kroner til 12,6 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Som følge av ulik praksis mellom aktørene i melkemarkedet
med hensyn til hvilket ledd i kjeden som innbetaler avgift, har
det fram til nå ikke blitt innbetalt matproduksjonsavgift på all melk
som har gått til humant konsum. Det har også vært noe uklarhet om
hvordan avgiften skal beregnes.
Mattilsynet har nå klargjort for aktørene hvordan avgiften
skal beregnes og betales. Dette medfører at et større volum melk
blir omfattet av avgiften enn tidligere. Uendrete satser ville derfor
gitt en merinntekt i 2008 på kap. 5576 post 70 på anslagsvis 10
mill. kroner med de forutsetningene som ble lagt til grunn ved budsjettering
for 2008.
Avgiftssatsene er fastsatt med sikte på å nå
budsjettert inntektskrav. Stortingets budsjettvedtak for 2008 angir
maksimalnivå for de enkelte avgiftene. For å tilpasse avgiftsnivået
på norskproduserte animalier til det budsjetterte inntektskravet,
blir alle avgiftssatser for norskproduserte animalier redusert med
om lag 4 pst., med virkning fra 1. april 2008.
Dette innebærer at matproduksjonsavgift for norskproduserte
animalier blir innkrevd etter følgende satser:
Komiteen viser til
pkt. 2.4 i denne innstillinga og tek omtalen til orientering.
Det er i 2008 satt av en bevilgning på 15 mill. kroner
til oppstart av arbeidet med fase 2 av renovering av Plantevernbygningen
på Ås på Fornyings- og administrasjonsdepartementets budsjett med
forbehold om at Regjeringen skal komme tilbake med forslag til en
endelig kostnadsramme før prosjektet settes i gang. Prosjektet omfatter
kantine for de ansatte, utbygging og modernisering av biblioteket,
større kontor- og møteromskapasitet samt nytt inngangsparti. Fase 2
ble prosjektert og kostnadsberegnet parallelt med fase 1 som ble
sluttført våren 2004, men ble utsatt. Dette har medført at østfløyen
av bygget i dag står tom i påvente av at renoveringen kan sluttføres.
Forslag om kostnadsramme er utarbeidet med utgangspunkt i at renoveringen
skal gjennomføres slik den opprinnelig var prosjektert og innenfor
en nøktern økonomisk ramme.
Regjeringen foreslår en kostnadsramme på 45,9 mill.
kroner for renovering av Plantevernbygningen på Ås fase 2, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak VIII. 2 under
kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at nivået på norske matproduksjonsavgifter utpeker seg negativt
sammenliknet med våre naboland. Disse medlemmer mener dette
er en uholdbar situasjon for norsk matproduksjon og det er også
grunn til å se på andre avgifter som pålegges norske matprodusenter.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av matavgifter og nivå med sikte på å gi norske matprodusenter rammebetingelser
på linje med våre naboland."