3. Utenriksdepartementet

3.1 Kap. 100 Utenriksdepartementet

3.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

I 2006 ble det etablert en stilling som næringslivsmedarbeider ved generalkonsulatet i Murmansk i samsvar med Regjeringens ønske om å styrke det norsk-russiske næringssamarbeidet i nord. I forbindelse med dette blir det foreslått å omdisponere 1,6 mill. kroner fra kap. 118 Nordområdetiltak, post 70 Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland til kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1 Driftsutgifter.

I forbindelse med innføring av skatt av fordel ved fri bolig for statstjenestemenn i utlandet foreslår Regjeringen at merkostnadene skal kompenseres, jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). Merkostnadene for Utenriksdepartementet i 2008 estimeres til 4,0 mill. kroner. Utenriksdepartementet vil ved behov komme tilbake til saken i tilknytning til høstens proposisjon om ny saldering av statsbudsjettet 2008.

Bevilgningen foreslås økt med 5,6 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.1.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Samandrag

Karbonfangst og lagring er et tema som Norge prioriterer høyt i de internasjonale klimaforhandlingene. For å fremme en internasjonal satsning på slik teknologi, spesielt når det gjelder store punktutslipp, vil Norge ta sikte på å arrangere og stå som vertskap for et internasjonalt seminar om dette temaet høsten 2008. Det legges opp til at seminaret skal fokusere på potensialet for klimagassreduksjoner som denne teknologien representerer, sikker transport og lagring, og fremtidig internasjonalt rammeverk. Utenriksdepartementet, Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet samarbeider om forberedelsene og gjennomføringen av arrangementet. Det foreslås å avsette 10 mill. kroner på UDs budsjett til dette formålet.

Bevilgningen foreslås økt med 10,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.2 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner

3.2.1 Post 72 EØS-finansieringsordningen, kan overføres

Samandrag

Budsjettanslagene under EØS-ordningene har tatt utgangspunkt i budsjettene for vedtatte prosjekter. Det har imidlertid vist seg at det er betydelige forsinkelser i prosjektgjennomføring og innsending av betalingskrav. Utbetalingstakten er avhengig av prosjektfremdriften i mottakerlandene. Ettersom utbetalingene skjer etterskuddsvis får nevnte forsinkelser konsekvenser for forbruk og bevilgninger. Til tross for at de forskjellige aktører etter hvert har fått bedre erfaring med vurdering av prosjektfremdrift, utbetalingstakt mv. er det fortsatt stor usikkerhet knyttet til anslagene for utbetalinger til denne posten. Arbeidet med å forbedre analyseverktøyet og kvalitetssikre utbetalingsanslagene vil bli intensivert. I denne forbindelse vil det bli lagt vekt på nærmere dialog mellom de forskjellige aktører og tettere oppfølging overfor mottagerlandene.

Bevilgningen foreslås redusert med 250 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.3 Kap. 118 Nordområdetiltak mv.

3.3.1 Post 70 Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres

Samandrag

Norge inngikk i 2001 avtale med Det nordiske miljøfinansieringsselskapet (NEFCO) om forvaltning av Norges bidrag til arbeidet med tømming og opphugging av lagerskipet Lepse. Skipet eies av Murmansk Shipping Company, og er lastet med brukt kjernebrensel fra den atomdrevne isbryterflåten. Avtalen resulterte i at Norge overførte 25 mill. kroner til NEFCO samme år. Midlene er fortsatt hovedsaklig ubenyttet, og beløper seg med renteinntekter til om lag 27 mill. kroner. UDs avtale med NEFCO utløp 31. desember 2006. Årsaken til at arbeidet ikke ble utført i avtaleperioden, er at arbeidet med å utrede situasjonen om bord i skipet og valg av teknisk metode for arbeidet har vært komplisert, og dermed tatt lengre tid enn forventet.

Det har i lengre tid vært arbeidet for at Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) skal ta Lepse inn i porteføljen til Den nordlige dimensjons miljøfond (NDEP). Forslag om dette ble godkjent av fondets giverforsamling 30. november 2007. Prosjektets første fase er foreløpig kostnadsberegnet til 43 mill. euro. Fase 2 vil også ha et betydelig kostnadsomfang.

Lepse er et svært viktig prosjekt i arbeidet med å løse atomsikkerhetsproblemene i nord. Under EBRDs arbeid med Lepse har det vært sentralt å ikke bidra til å skape tvil internasjonalt om viktigheten av å finne en løsning på Lepse-problemet. Hvordan Norges midler i Lepse-fondet hos NEFCO skulle forvaltes videre, har derfor vært et spørsmål som Utenriksdepartementet mener måtte avklares etter en beslutning om hvor prosjektet skulle forankres.

På bakgrunn av at avtalen med NEFCO er utløpt og at EBRD nå har tatt på seg arbeidet med Lepse, er det ikke grunnlag for å videreføre samarbeidet med NEFCO på dette området. Midlene bør derfor kreves tilbakebetalt og tilbakeføres til statskassen, jf. omtale under kap. 3100 Utenriksdepartementet, post 3 Diverse inntekter.

Det foreslås at et beløp tilsvarende det som tilbakeføres fra NEFCO bevilges over kap. 118 post 70 som en ekstraordinær bevilgning til atomsikkerhetssamarbeidet, og øremerkes NDEP-fondet.

På bakgrunn av ovennevnte og med henvisning til omtale under kap. 100 Utenriksdepartementet, post 1 Driftsutgifter foreslås bevilgningen under kap. 118 Nordområdetiltak mv., post 70 økt med 25,4 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.4 Kap. 3100 Utenriksdepartementet

3.4.1 (Ny) Post 3 Diverse inntekter

Samandrag

Det foreslås at posten bevilges med 27,0 mill. kroner. Inntektene kommer som følge av tilbakeføring av ubenyttede tilskudd inkludert renter avsatt til Lepse-fondet under avtale med Det nordiske miljøfinansieringsselskapet (NEFCO).

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.5 Kap. 140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

3.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Prosjektet knyttet til Regjeringens satsing på skogtiltak er besluttet lagt til Miljøverndepartementet. Midlene til prosjektet ligger på bistandsbudsjettet og departementene foreslår at administrasjonsutgiftene for 2008 omdisponeres innenfor Utenriksdepartementets budsjett, og at Miljøverndepartementet får en belastningsfullmakt. Følgelig styrkes kap. 140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 1 Driftsutgifter med 12 mill. kroner.

Grunnet økte bistandsoverføringer til Afghanistan og som direkte oppfølging av hendelsene på Hotell Serena er det behov for å dekke økte driftsutgifter knyttet til Norges Afghanistan-engasjement. Dette inkluderer bl.a. pansrede kjøretøy, opplæring, innføring av rekreasjonsreiser for de utsendte ved ambassaden, styrking av ambassaden og finansiering av en stilling som sikkerhetskoordinator i departementet. Disse økningene er beregnet til 13,645 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås økt med til sammen 25,645 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.6 Kap. 141 Direktoratet for utviklingshjelp (Norad)

3.6.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Det er et merbehov innenfor Norads driftsutgifter knyttet til økte leieutgifter, bruk av ressurser fra Norad i forbindelse med etiopiske myndigheters krav om uttrekking av et antall norske diplomater, samt ekstra bistand fra Norad i forbindelse med omlegging til mindre forvaltningskrevende samarbeid ved enkelte ambassader.

Bevilgningen foreslås økt med 5,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.7 Kap. 150 Bistand til Afrika

3.7.1 Post 78 Regionbevilgning for Afrika, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 70,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre har merket seg at Regjeringen legger opp til økninger i bevilgningene til blant annet Afghanistan og flyktninger i Norge, samt at 175 mill. kroner skal tas fra bistandsbudsjettet (iht. statsbudsjettet for 2008) for forhindre avskoging. For å dekke inn dette, tas blant annet 70 mill. kroner fra regionalbevilgningen til Afrika, 30 mill. kroner fra regionalbevilgningen til Asia, 16,5 mill. kroner fra kvinner og likestilling, og 25 mill. kroner fra næringsutvikling.

Disse medlemmer går i stedet inn for at disse kuttene tas fra bevilgningen til Latin-Amerika. Utviklingsministeren har gjennom flere år trappet opp støtten til Latin-Amerika, noe som begrunnes med venstrevinden som blåser over regionen. Dette fremstår som en i første rekke politisk og ikke faglig styrt bistand. Dette har bidratt til å svekke den geografiske konsentrasjonen av bistanden, noe som kan gå på bekostning av kvaliteten. Videre er landene i Latin-Amerika stort sett mellominntektsland, noe som bidrar til å svekke fattigdomsprofilen i bistanden. Etter hvert er det dessuten grunn til å sette spørsmålstegn ved om de venstreorienterte/venstrepopulistiske regimene utviklingsministeren har satset på i regionen, bør bli viktige samarbeidspartnere for norsk bistand.

Disse medlemmer ønsker heller ikke å redusere bevilgningen til kap. 161 Næringsutvikling. Næringsutvikling anses som en avgjørende faktor for å fremme utvikling. Dette gjelder spesielt med hensyn til å støtte fremveksten av mikro, små og mellomstore bedrifter som er lokalt forankret, og som trekker veksler på lokale ressurser og kompetanse. Dette fremmer et variert næringsliv med mange entreprenører/gründere – noe som bidrar til en stabiliserende middelklasse.

Disse medlemmer stiller seg bak hovedpunktene i Regjeringens nylig framlagte St.meld. nr. 11 (2007–2008) om kvinners rettigheter og likestilling i utviklingspolitikken. Disse medlemmer ønsker at denne meldingen skal følges opp på en proaktiv måte, og går imot å redusere støtten til kap. 168 Kvinner og likestilling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er behov for økt geografisk konsentrasjon og effektivitet i den statlige bistanden. Disse medlemmer mener bistand til Afrika må prioriteres høyt, både på bakgrunn av utviklingsutfordringene i verdensdelen og Norges bistandsmessige erfaring og kompetanse. Disse medlemmer mener næringsutvikling i sør, inkludert en betydelig satsing på landbruk og oppbygging av utviklingslandenes handels- og eksportkompetanse, må prioriteres høyere. Disse medlemmer mener også det er viktig å følge opp de mål et samlet storting ga sin tilslutning til ved behandlingen av St.meld. nr. 11 (2007–2008) om kvinners rettigheter og likestilling i utviklingspolitikken. Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen lar en stadig mindre andel av norsk bistand gå til verdens fattigste kontinent, Afrika. Dette medlem er uenig i Regjeringens forslag om å kutte regionbevilgningen til Afrika med 70 mill. kroner og vil altså opprettholde bevilgningen vedtatt i saldert budsjett 2008.

Dette medlem viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre støtter på denne bakgrunn ikke Regjeringens forslag til omprioritering.

3.8 Kap. 151 Bistand til Asia

3.8.1 Post 72 Bistand til Afghanistan, kan overføres

Samandrag

Regjeringen foreslår at bistanden til Afghanistan skal beløpe seg til minst 750 mill. kroner i 2008. Hoveddelen av den totale sivile innsatsen i Afghanistan skal være innenfor det langsiktige utviklingssamarbeidet. Det er derfor nødvendig å øke bevilgningen på denne posten.

Bevilgningen foreslås økt med 50 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.8.2 Post 78 Regionbevilgning for Asia, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 30,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til merknad og forslag om å reversere Regjeringens forslag til kutt i bistanden til hhv. Afrika, Asia, næringsutvikling og kvinner og likestillingstiltak på samlet 141 mill. kroner og heller reduserer den politisk motiverte bistanden til Latin-Amerika tilsvarende, nærmere gjengitt under kap. 150, post 78 Bistand til Afrika.

Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen foreslår å redusere bistanden til Norges samarbeidsland i Asia med 30 mill. kroner. Dette medlem er uenig i dette kuttet og går imot Regjeringens forslag.

Dette medlem viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

3.9 Kap. 153 Bistand til Latin-Amerika

3.9.1 Post 78 Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 14,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Fremskrittspartiet, Høgre, Kristelig Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til merknad og forslag om å reversere Regjeringens forslag til kutt i bistanden til hhv. Afrika, Asia, næringsutvikling og kvinner og likestillingstiltak på samlet 141 mill. kroner og heller reduserer den politisk motiverte bistanden til Latin-Amerika tilsvarende, nærmere gjengitt under kap. 150, post 78 Bistand til Afrika.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

156 200 000

fra kr 261 500 000 til kr 105 300 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til generell merknad under avsnitt 3.8.2 (kap. 150 post 78).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kap. 150 post 78 over, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

109 700 000

fra kr 261 500 000 til kr 151 800 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at bevilgningene til mellominntektsland i Latin-Amerika er økt betydelig i senere tid, og vil omdisponere 74,4 mill. kroner til andre bistandskapitler. Omfordelingen gjør det mulig å unngå de reduksjoner Regjeringen har foreslått i bistanden gjennom FN-organisasjoner og bistanden til overgangsbistand for katastroferammede land som strever med å komme seg ut av kriser.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, nedsettes med

89 100 000

fra kr 261 500 000 til kr 172 400 000"

3.10 Kap. 160 Sivilt samfunn og demokratiutvikling

3.10.1 Post 50 Fredskorpset

Samandrag

Internasjonalt er den globale helsepersonellkrisen ansett å være et hinder for å nå tusenårsmålene. Det foreslås å opprette en utvekslingsordning for helsepersonell i regi av Fredskorpset. Ordningen vil inngå i et internasjonalt nettverk av utvekslingsordninger for helsepersonell initiert av Frankrike.

Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.10.2 Post 73 Kultur, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 1,2 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.10.3 Post 75 Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres

Samandrag

Det er inngått et strategisk samarbeid med Clinton-stiftelsen. Samarbeidet omfatter bl.a. utvikling av integrerte forebyggingstiltak og behandlingstilbud for hiv og aids blant injiserende rusmisbrukere under rehabilitering i Kina.

Bevilgningen foreslås økt med 12 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.11 Kap. 161 Næringsutvikling

3.11.1 Post 70 Næringsutvikling, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 25,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknad under kap. 168 post 70 og vil følgjeleg foreslå at kap. 161 Næringsutvikling, post 70 blir redusert med ytterlegare 6,5 mill. kroner samanlikna med forslaget frå Regjeringa.

Fleirtalet fremmar følgjande forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling, kan overføres, nedsettes med

31 500 000

fra kr 309 000 000 til kr 277 500 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til merknad under kap. 150 post 78 over, og går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen foreslår å redusere støtten til næringsutvikling i u-land med 25 mill. kroner. Dette medlem er uenig i dette og går imot Regjeringens forslag.

Dette medlem viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til merknad og forslag om å reversere Regjeringens forslag til kutt i bistanden til hhv. Afrika, Asia, næringsutvikling og kvinner og likestillingstiltak på samlet 141 mill. kroner og heller reduserer den politisk motiverte bistanden til Latin-Amerika tilsvarende, nærmere gjengitt under kap. 150, post 78 Bistand til Afrika. Dette medlem går imot Regjeringens forslag.

3.12 Kap. 162 Overgangsbistand (gap)

3.12.1 Post 70 Overgangsbistand (gap), kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 36,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen foreslår en reduksjon på 36 mill. kroner i norsk innsats til overgangsbistand for katastroferammede land som strever med å komme tilbake i en positiv utvikling. Dette medlem er uenig i dette og vil opprettholde bevilgningen vedtatt i saldert budsjett 2008.

3.13 Kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

3.13.1 Post 71 Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres

Samandrag

Det foreslås å omfordele 50 mill. kroner til Afghanistan fra kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter, post 71 Humanitær bistand og menneskerettigheter, jf. omtale under kap. 151 Bistand til Asia, post 72 Bistand til Afghanistan.

Videre omfordeles 25,0 mill. kroner til kap. 167 Flyktningtiltak i Norge godkjent som utviklingshjelp (ODA), post 21 Spesielle driftsutgifter, jf. omtale nedenfor.

I tillegg reduseres posten med 2,9 mill. kroner.

Bevilgningen under posten foreslås redusert med totalt 77,9 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er enig i forslaget om å omfordele 50 mill. kroner fra denne bevilgningen til bevilgningsposten for Afghanistan, for å tydeliggjøre hvor bistanden skal settes inn. Dette medlem vil i lys av nødhjelpsbehovet derimot ikke støtte Regjeringens forslag om å redusere denne bevilgningen med ytterligere 27,9 mill. kroner og viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, nedsettes med

50 000 000

fra kr 2 253 434 000 til kr 2 203 434 000"

3.14 Kap. 164 Fred, forsoning og demokrati

3.14.1 Post 70 Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 5,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.14.2 Post 71 ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 7,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.14.3 Post 72 Utvikling og nedrustning, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 500 000 kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.14.4 Post 73 Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 6,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.15 Kap. 165 Forskning, kompetanseheving og evaluering

3.15.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

For å følge opp politisk prioriterte saker og strategier, er det behov for ytterligere midler til konsulenttjenester.

Bevilgningen foreslås økt med 8,9 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.16 Kap. 166 Tilskudd til ymse tiltak

3.16.1 Post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres

Samandrag

Posten foreslås økt med 213,0 mill. kroner til skogprosjektet i 2008. Midlene vil gå til skogtiltak for gradvis å trappe opp Regjeringens klima- og skogsatsing allerede i 2008. Inkludert administrasjonsutgiftene til Regjerings skogprosjekt innebærer dette at det tilføres totalt 225,0 mill. kroner til nye midler til skogtiltak i 2008 i denne proposisjonen. Totalt settes det av 400 mill. kroner til skogsatsingen i 2008.

Det er igangsatt drøftinger med blant annet Brasil om mulig norsk støtte til Amazonas-fondet og med relevante multilaterale finansieringsinstitusjoner om støtte til et britisk-ledet fond for å bekjempe avskoging i Kongo-bassenget. Et partnerskap med Tanzania om å løse klimaproblemer relatert til avskoging ble lansert i april i år ved undertegning av en intensjonsavtale. Det vil være aktuelt å starte finansiering av partnerskapet i 2008. Det pågår også internasjonale drøftinger med sikte på å opprette et skoginvesteringsfond i Verdensbanken. Dersom dette fondet blir operativt i løpet av 2008 og fondet innrettes på en måte som samsvarer med hovedmålsettingene i Regjeringens klima- og skogsatsing, vil et norsk bidrag være aktuelt. Oppbyggingen av en internasjonal kapasitet for overvåkning og verifisering av avskogning og skogforringelse er viktig, og også på dette området kan det være aktuelt med bidrag allerede i 2008.

Bevilgningen foreslås økt med 213,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til klimaforliket i Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk. Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støttet der en regnskogssatsing på tre mrd. kroner årlig og presiserte at den ikke skal gå på bekostning av dagens norske bistandsinnsats, men komme som tillegg til Regjeringens varslede opptrapping av bistandsrammen.

I motsetning til dette foreslår Regjeringen nå å ta 175 mill. kroner fra den allerede vedtatte bistandsrammen for 2008 i stedet for å tilleggsbevilge de 400 mill. kronene Regjeringen i år tar sikte på å bruke til denne nye regnskogssatsingen.

Disse medlemmer vil understreke at industrilandene må ta hovedansvaret for den menneskeskapte virksomhet som bidrar til oppsamlingen av drivhusgasser i atmosfæren.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets generelle merknader i forbindelse med Budsjett-innst. S. nr. 3 (2007–2008), budsjettinnstilling til Stortinget fra utenrikskomiteen og til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008. Disse medlemmer understreker at disse medlemmer ikke tar omkamper på saker som hører inn under den ordinære behandlingen av statsbudsjettet hver høst. Disse medlemmer vil komme tilbake til politiske prioriteringer i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det vil være galt å bruke bistandsbudsjettene som salderingspost for de rike lands tiltak for å redusere klimaproblemer industrilandene selv har skapt. Dette medlem mener klimatiltak – herunder regnskogsatsingen – må skje som et tillegg til utviklingsbistanden, ikke på bekostning av den. Dette medlem går imot Regjeringens forslag, slik at regnskogsatsingen kan skje uten at midler tas fra den bistandsrammen som ble vedtatt for budsjettåret 2008.

Dette medlem vil for øvrig be Regjeringen vurdere å legge den varslede regnskogsatsingen inn under en egen post på Miljøverndepartementets budsjettområde fra og med budsjettforslaget for 2009, for å synliggjøre at dette er en spesiell satsing for å bidra til løsning av globale klimaproblemer, og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen vurdere et klarere skille mellom ordinær bistand og regnskogsatsingen i statsbudsjettene fra og med 2009, for eksempel gjennom å budsjettere tiltak for bevaring av regnskog i Miljøverndepartementets fagbudsjett."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til avtalen om St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk, Innst. S. nr. 145 (2007–2008) hvor Regjeringen har forpliktet seg til å trappe opp innsatsen mot avskoging i utviklingsland til om lag 3 mrd. kroner årlig.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at medlemmer av Regjeringen begrunner innsatsen med at man i år ikke kan være mer ambisiøse på dette området på grunn av at Regjeringen ikke har nok gode prosjekter å bruke midler på. Dette medlem understreker også betydningen av at Regjeringen i tråd med klimaforliket ikke finansierer en opptrapping av innsatsen i kommende budsjetter gjennom kutt i øvrig bistand. Dette medlem synes det er beklagelig at Regjeringen har satt seg i en slik situasjon. Det er viktig med en tidlig og sterk innsats for å begrense klimagassutslippene. Dette medlem legger til grunn at innsatsen trappes opp i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 og at man samtidig sørger for å ha tilstrekkelige prosjekter å bruke midlene på.

3.17 Kap. 167 Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

3.17.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

I henhold til retningslinjene til OECDs Development Assistance Committee kan enkelte utgifter til flyktninger i Norge dekkes over bistandsbudsjettet. Utgiftene følger av fastlagte ordninger på budsjettene til Kunnskapsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet samt forslaget om å overføre ansvaret for mindreårige asylsøkere til det ordinære barnevernet.

Gjennomsnittlig belegg i statlige asylmottak anslås å øke med 3 575 personer sammenlignet med prognosene som ble lagt til grunn i saldert budsjett. Sammen med økte utgifter til enslige mindreårige asylsøkere i statlige mottak og økt vertskommunekompensasjon fører dette til en økning i de ODA-godkjente utgiftene på 158,7 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3690 Utlendingsdirektoratet. Videre øker ODA-godkjente utgifter knyttet til norskopplæring i mottak med 11,7 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3651 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere og ODA-godkjente utgifter til grunnopplæring av barn og unge i asylmottak med 12,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3225 Tiltak i grunnopplæring.

Økte ODA- godkjente utgifter til det statlige barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år beløper seg til 66,3 mill. kroner, jf. omtale under kap. 3856 Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige personer.

Bevilgningen foreslås økt med til sammen 248,9 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Venstre foreslår at Norge skal ta imot 500 flere kvoteflyktninger fra FN i 2. halvår 2008 enn det Regjeringen legger opp til. En slik økning av flyktninger vil også medføre en økning i de ODA-godkjente utgiftene på 34,55 mill. kroner, jf. omtale på kap. 3651 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere og kap. 3690 Utlendingsdirektoratet.

3.18 Kap. 168 Kvinner og likestilling

3.18.1 Post 70 Kvinner og likestilling, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 16,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til St.prp. nr. 59 (2007–2008) og dei endringar som er foreslått på Utanriksdepartementet sitt budsjett under programområde 3 Internasjonal bistand. Under kap. 168 Kvinner og likestilling blir det foreslått å redusere post 70 med 16,5 mill. kroner.

Fleirtalet viser til at kvinner og likestilling er eit prioritert område innanfor internasjonal bistand. Det blir i den samanhengen vist til Innst. S. nr. 233 (2007–2008).

Fleirtalet går på denne bakgrunnen imot forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til generell merknad under avsnitt 3.8.2 (kap. 150 post 78). Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kap. 150 post 78 over, og går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget nettopp har behandlet Regjeringens melding om styrket bistandsinnsats for kvinners rettigheter og likestilling. Et samlet storting var enig i en slik styrking. Dette medlem vil i lys av dette bevilge de midler som er nødvendig for å unngå denne svekkelsen av innsatsen for kvinner og likestilling, og går derfor imot Regjeringens forslag.

Dette medlem viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til merknad og forslag om å reversere Regjeringens forslag til kutt i bistanden til hhv. Afrika, Asia, næringsutvikling og kvinner og likestillingstiltak på samlet 141 mill. kroner og heller reduserer den politisk motiverte bistanden til Latin-Amerika tilsvarende, nærmere gjengitt under kap. 150, post 78 Bistand til Afrika.

3.19 Kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ

3.19.1 Post 71 Andre helse- og aidstiltak, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 2 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil reversere den reduksjon Regjeringen foreslår til helse- og vaksinetiltak og vil opprettholde bevilgningen vedtatt i saldert budsjett 2008. Dette medlem går imot Regjeringens forslag og viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

3.20 Kap. 170 FN-organisasjoner mv.

3.20.1 Post 76 Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres

Samandrag

Det foreslås å omdisponere 22 mill. kroner fra posten til kap. 160 Sivilt samfunn og demokratiutvikling, post 50 Fredskorpset og kap. 160 Sivilt samfunn og demokratiutvikling, post 75 Internasjonale organisasjoner og nettverk, jf omtale ovenfor.

I tillegg foreslås det å omdisponere 20,0 mill. kroner til kap. 167 Flyktningtiltak i Norge godkjent som utviklingshjelp (ODA), post 21 Spesielle driftsutgifter, jf. omtale ovenfor.

Bevilgningen foreslås redusert med 42 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknad under kap. 168 post 70 og vil følgjeleg foreslå at kap. 170 FN-organisasjonar, post 76 blir ytterlegare redusert med 10 mill. kroner samanlikna med forslaget frå Regjeringa.

Fleirtalet fremmar følgjande forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

170

FN-organisasjoner mv.

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres, nedsettes med

52 000 000

fra kr 1 459 200 000 til kr 1 407 200 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre slutter seg til forslaget fra Regjeringen.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil reversere den reduksjon Regjeringen foreslår til FN-organisasjonen og vil opprettholde bevilgningen vedtatt i saldert budsjett 2008, og går imot Regjeringens forslag.

Dette medlem viser til den inndekning Kristelig Folkeparti foreslår, blant annet ved å øke den totale bistandsrammen for 2008 utover Regjeringens forslag.

3.20.2 Post 79 Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres

Samandrag

Bevilgningen foreslås redusert med 13,645 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.21 Kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner

3.21.1 Post 70 Verdensbanken, kan overføres

Samandrag

Det foreslås at bevilgningen under posten reduseres med 31,0 mill. kroner, jf. omtale under kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 72 Samfinansiering via finansinstitusjoner.

Bevilgningen foreslås redusert med 31 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.21.2 Post 72 Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres

Samandrag

I samarbeid med andre givere mener Regjeringen det er nødvendig å øke støtten til blant annet Verdensbankens arbeid med fattigdomsanalyser og sosiale konsekvensvurderinger.

Bevilgningen foreslås økt med 31 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

3.22 Andre saker

3.22.1 Endring av tilsagnsfullmakt under kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner, post 74 Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania

Samandrag

Som følge av EØS-utvidelsesavtalen skal Norge bidra med totalt 68 mill. euro tilsvarende om lag 550 mill. kroner, til bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania. Ifølge avtalen skal alle tilsagn være gitt innen 30. april 2009, mens utbetalinger vil kunne foretas frem til oktober 2011.

Under kap. 116, post 74 Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania har Stortinget for 2008 vedtatt en tilsagnsfullmakt på 200 mill. kroner. Basert på økt tilfang av prosjektsøknader i første kvartal forventes det at det i løpet av 2008 vil bli gitt tilsagn om støtte tilsvarende om lag halvparten av den samlede rammen for programmene. Det foreslås derfor at tilsagnsfullmakten for 2008 økes fra 200 til 300 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak V under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.

3.22.2 Omtale av saker under kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, post 70 Vaksine og helse

Samandrag

Den globale vaksinealliansen (GAVI) og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria arbeider begge med å etablere seg som selvstendige stiftelser registrert i Sveits med status som internasjonale organisasjoner. De administrative ordningene hvor UNICEF og WHO er vertskap for fondene er ikke lenger hensiktsmessige gitt deres størrelse, belastning på vertskapsorganisasjonene og behovet for mer effektiv styring i møte med stadig større og mer komplekse oppgaver.

Blant forutsetningene for etablering av stiftelsene er avklarte og forpliktende relasjoner til FN-systemet som Verdens helseorganisasjon, UNICEF og UNAIDS og deres normative rolle på vaksinefeltet, aids, tuberkulose og malaria som teknisk-faglig ramme for strategier og programmer. Arbeidet innenfor Den globale vaksinealliansen med ny finansieringsordning for å akselerere utviklingslands tilgang til vaksiner er forsinket, og forventes avsluttet første halvår 2008.

Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering.