I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen, så snart det er
praktisk mulig, legge frem plan for en samlet og fullført utbygging
av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen.
II
Stortinget ber Regjeringen om at planene må omfatte
full statlig finansiering av prosjektet (prosjektfinansiering)."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk
Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl,
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden,
ser behovet for rasjonell framdrift i arbeidet med å ruste opp og
bygge ut E18 fra Riksgrensen til Vinterbro i Akershus.
Flertallet mener imidlertid at
denne saken må ses i sammenheng med øvrige satsinger, og at naturlig
tidspunkt for behandling av saken er i forbindelse med Nasjonal
transportplan 2010–2019.
Flertallet foreslår derfor at
forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, vil
peke på at E18 fra Vinterbru i Akershus til Riksgrensen fremstår
som et av landets mest omtalte prosjekter når det gjelder lovnader
om opprustning og utbygging. Disse medlemmer vil
peke på at alle lovnadene har stått i sterk kontrast til den fremdriften
prosjektet har hatt. Senest i januar 2008 holdt prosjektet på å
stoppe opp fordi det manglet bevilgninger for å sikre fortsatt fremdrift.
Disse medlemmer vil vise til
at det nå mangler 1,2 mrd. kroner på å fullføre utbyggingen. Disse
medlemmer vil peke på at utbyggingen av strekningen har
vært avhengig av årlige bevilgninger, og at det har blitt bygget
ut etappevis. Disse medlemmer mener at dette er en
svært dårlig måte å bygge ut denne typen prosjekter på, og mener
at utbyggingen av strekningen Vinterbro i Akershus til Riksgrensen/Ørje
må bygges ut som et helhetlig og samlet prosjekt med full statlig
finansiering. Disse medlemmer vil også peke på at
helhetlig og fullfinansiert utbygging vil innebære at man kan få
en langt raskere utbygging i forhold til den fremdriften som foreligger
per i dag.
Disse medlemmer vil også peke
på den svært viktige rollen stamvegstrekningen har både i forhold
til lokal og regional trafikk. I tillegg vil disse medlemmer peke
at ca. 25 pst. av all landeveistrafikk ut og inn i landet benytter
seg av denne strekningen. Disse medlemmer vil derfor
også peke på at en forsert utbygging vil ha svært positive ringvirkninger
for næringslivet i form av lavere kostnader. Utbyggingen vil bidra til
at trafikksikkerheten på strekningen vil bli kraftig forbedret i
forhold til dagens situasjon. Disse medlemmer vil
også peke på at det for enkelte er viktig å synliggjøre forskjellige
utbyggingsmodeller hvor OPS-modellen fremheves som den beste, mens
andre snakker om "prosjektfinansiering" som den rette løsning. For disse medlemmer er
det ikke så viktig hva løsningen skal hete, det er mye viktigere
at man får etablert løsninger som sikrer forutsigbare rammer som igjen
sikrer rask og helhetlig utbygging av vegprosjekter.
Disse medlemmer viser til spørsmål
nr. 1107 fra stortingsrepresentant Arne Sortevik til samferdselsminister
Liv Signe Navarsete, og til svaret:
"Spørsmål:
Det
pågår diskusjon om justerte og nye finansieringsformer innenfor
samferdselssektoren for å skaffe penger til flere prosjekter, raskere
utbygging og på en måte som gir avklart og forutsigbar finansiering.
En mulighet er å etablere egne statsselskap (foretak eller A/S)
kun med et formål; gjennomføring av et prosjekt og med lånefinansiering.
Hva må endres av eksisterende lover og forskrifter for å etablere
egne selskaper direkte underlagt etatene (vegdirektoratet og jernbaneverket)?
Begrunnelse:
Et en-oppgaveselskap
("one-purpose company") kan etableres for gjennomføring av et stort prosjekt.
Referanse for en slik løsning er Gardermobanen. Jeg ber om å få
vurdert om det er bestemmelser i gjeldende lovverk, forskrifter
eller evt. budsjettreglement som hindrer at en statlig etat kan
opprette slike selskaper og la slike selskaper finansiere sitt eneste
prosjekt som også er selskapets eneste oppgave med lån.
Svar:
Jeg kan ikke se at
det i gjeldende lover og forskrifter er regler som er til hinder
for å opprette et statlig aksjeselskap som skal ha ansvaret for
å gjennomføre byggingen av et prosjekt, samt lånefinansiere denne
byggingen. Eierskapet til et slikt selskap kan enten forvaltes av
departementet eller Statens vegvesen eller Jernbaneverket. Opprettelsen
av et slikt selskap må vedtas av Stortinget, bl.a. bevilgning av
egenkapital."
På denne bakgrunn anbefaler disse medlemmer at
det opprettes et eget statlig selskap underlagt Vegdirektoratet
for gjennomføring av en samlet utbygging av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen/Ørje,
og med en finansieringsløsning basert på full statlig finansiering
med statlig lån til et slikt selskap. Disse medlemmer understreker
at en slik løsning sikrer avklart, forutsigbar og fullført finansiering,
men at ulike metoder vedrørende bygging og drift kan brukes, herunder
OPS-modell.
Disse medlemmer vil peke på at
utbygging av effektive, sikre og miljøvennlige veier har vist seg
svært lønnsomt å investere i. En fremskynding med en helhetlig og
kontinuerlig ferdigstilling av utbyggingen vil derfor være lønnsom. Disse
medlemmer mener at dette vil realisere de positive effektene
for vekst og verdiskaping langt raskere enn dagens bevilgninger
muliggjør.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen, så snart det er
praktisk mulig, legge frem plan for en samlet og fullført utbygging
av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen/Ørje.
II
Stortinget ber Regjeringen om at planen må omfatte
full statlig finansiering av prosjektet."
Komiteens medlemmerfra
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil
peke på det uheldige i at store sammenhengende veiprosjekt i Norge
bygges ut stykkevis og delt. Disse medlemmer mener
at dette er en svært urasjonell og fordyrende måte å bygge veier
på. Erfaringer fra de tre OPS-prosjektene som er realisert og under
realisering, tilsier løsninger som i langt sterkere grad gir byggherre
mulighet til å utnytte materiell, arbeidskraft og finansielle ressurser
på en mer optimal måte.
Disse medlemmer har også merket
seg at Transportøkonomisk institutts (TØI) evalueringsrapport for
OPS-modellen er meget positiv og anbefaler at man går videre med
ordningen.
Disse medlemmer syns det er synd
at næringsliv og befolkning skal lide, både med hensyn til dårligere
trafikksikkerhet og framkommelighet, når evalueringsrapporten er
så klar på at OPS-modellen utvilsomt er gunstig for store prosjekt
og sammenhengende strekninger. Disse medlemmer vil
derfor be om at Regjeringen snarest legger fram en sak om offentlig-privat
samarbeid (OPS), og eventuell annen utradisjonell prosjektorganisering
på grunnlag av evalueringsrapporten fra TØI.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at det snarest legges
fram en sak om offentlig-privat samarbeid (OPS) i samferdselssektoren
på grunnlag av evalueringsrapporten fra Transportøkonomisk institutt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at OPS-modellen først og fremst er en operasjonell metode for bygging
og eventuelt også vedlikehold og drift av et prosjekt. Disse
medlemmer mener bruken av en slik metode – og andre nye
metoder for å effektivisere bygging, vedlikehold og drift av et samlet
nasjonalt transportnett, bør utvikles og utvides. Disse medlemmer understreker
at for Fremskrittspartiet er forutsetningen likevel at finansieringen
av det nasjonale transportnettet skal skje med statlige midler.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om at det snarest
legges fram en sak om offentlig-privat samarbeid (OPS) i samferdselssektoren
på grunnlag av evalueringsrapporten fra Transportøkonomisk institutt.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
I
Stortinget ber Regjeringen, så snart det er
praktisk mulig, legge frem plan for en samlet og fullført utbygging
av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen/Ørje.
II
Stortinget ber Regjeringen om at planen må omfatte
full statlig finansiering av prosjektet.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:110 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik, Ulf Leirstein,
Hans Frode Kielland Asmyhr og Bård Hoksrud om en samlet plan for
fullføring av utbyggingen av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen
med avklart statlig finansiering – vedlegges protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. juni 2008
Per Sandberg |
Jan Sahl |
leder |
ordfører |