Markedsreguleringssystemene har lenge vært et sentralt
virkemiddel i den norske landbrukspolitikken, og vil fortsette å
være det i overskuelig fremtid. Slike reguleringer bryter imidlertid
med viktige markedsprinsipper om fri tilpasning av produksjon basert
på pris og etterspørsel. Markedsordningene må derfor, etter forslagsstillernes
mening, vurderes og moderniseres kontinuerlig i tråd med samfunnsutviklingen.
Avtalepartene i jordbruksoppgjøret understreket i
protokoll av 13. mai 2005 at markedsreguleringssystemene er en grunnleggende
del av virkemidlene i landbrukspolitikken, samtidig som partene
ble enige om at fjørfekjøtt tas ut av reguleringssystemet når det
gjelder avsetningstiltak.
Erfaringene med deregulering innenfor fjørfe
tilsier at dette er et bra virkemiddel for å modernisere norsk jordbruk
og bør vurderes også på andre måter. Utviklingen tilsier at en slik
deregulering kan gjennomføres også for svin. En mer markedsbasert
landbrukspolitikk vil være positivt for bønder som vil satse på
fremtidsjordbruket og for norske forbrukere. Begrunnelsen for å
fjerne markedsordningen for svin må imidlertid ikke være et behov
for å subsidiere norsk landbruk mer.
WTO-avtalen er under reforhandling, og det er grunn
til å tro at det vil komme endringer som betyr at den norske landbrukspolitikken
må omlegges ytterligere. I et slikt perspektiv vil det være fremtidsrettet
å ta grep nå, og spesielt for produksjon av svin, som er en produksjon
der det ligger godt til rette for deregulering.
Forslagsstillerne mener at det er gode grunner for
å oppheve markedsordningen for svin. For å få en overgang som ikke
setter konkurransen i fare, er imidlertid overgangsordninger nødvendig.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fjerne markedsordningen
på svin."