Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Anita
Orlund, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Jon Øyvind Odland, og
fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til St.prp. nr. 74
(2007–2008) Om endringer i bevilgninger under Arbeids- og inkluderingsdepartementet
– Oppfølging av trygdeoppgjøret for 2008 (Heving av enkelte minsteytelser
mv.).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er fornøyd med forslagene
i stortingsproposisjonen om endringer i trygdeytelsene fra 1. mai
2008.
Flertallet viser til at de generelle
minsteytelsene på rehabiliteringspenger, attføringspenger, tidsbegrenset
uførestønad og overgangsstønaden til enslige forsørgere heves til
1,97G, og målet er at ytelsene skal heves ytterligere til 2G. Minsteytelsen
til unge uføre heves til 2,44G. Samtidig økes det supplerende tillegget
til personer med kort botid i Norge. Hevingen har virkning fra 1. mai
2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at dette vil gi et økonomisk løft til de som har de laveste trygdeytelsene
og således er dette et bidrag i Regjeringens fattigdomsbekjempelse. Flertallet vil
understreke at økningene skjer som følge av årets historisk gode
trygdeoppgjør, som kom som en følge av organisasjonenes vilje til
omfordeling. Det økonomiske løftet kommer i tillegg til den generelle
økningen i grunnbeløpet.
Flertallet vil understreke at
omfordelingen av overhenget ikke innebærer at pensjonistene har fraskrevet
seg retten til pengene, men at de er gått til økning av minstepensjonen
i 2008. Dette medførte at det ble inngått en avtale om økning av
minstepensjonen til 2G i 2010. Flertallet viser til
budsjettframlegget for 2009 der dette følges opp, både for minstepensjonistene
og økning i de andre G-regulerte ytelsene slik at alle kommer opp
til 2G i 2010. Økningen i 2009 summerer seg til 2,1 mrd. kroner.
Flertallet mener at hevingen
av ytelser sikrer en kraftig realinntektsvekst for de som har minst fra
før, og som får sine inntekter regulert gjennom folketrygdens grunnbeløp.
Hevingen vil dessuten bidra til å redusere antallet på de som trenger
sosialhjelp.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspatiet, viser til at folketrygdens grunnbeløp
i trygdeoppgjøret (28. mai 2008) ble økt med 3 444 kroner. Nytt
grunnbeløp utgjør dermed 70 256 kroner. Dette innebærer at alle som
får sine inntekter regulert gjennom folketrygdens grunnbeløp får
en betydelig reallønnsvekst i 2008.
Dette flertallet har merket seg
at økningen i ytelsene utgjør til sammen 609 mill. kroner per år.
Minsteytelsene på rehabiliteringspenger, attføringspenger,
tidsbegrenset uførestønad, og overgangsstønaden til enslige forsørgere,
økes fra 1,8 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) til 1,97G, det
vil si 138 404 kroner. Dette flertallet vil presisere
at det er et mål at disse ytelsene skal heves til 2G.
Minsteytelsen til unge uføre som mottar rehabiliteringspenger,
attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad økes fra 2,4G til
2,44G det vil si 171 425 kroner.
Supplerende tillegg for personer med kort botid i
Norge økes fra 1,7933G til 1,94G for enslige, fra 2,2933G til 2,44G
for stønadstaker med ektefelle under 67 år og fra 1,6433G til 1,79G
for hver av ektefellene/samboerne når begge har fylt 67 år.
Dette flertallet støtter forslagene
fra departementet og har for øvrig ingen ytterligere merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil bemerke at økningen
i selve grunnbeløpet i 2008 prosentvis er lik den reallønnsøkningen
som andre grupper i samfunnet har fått, i tråd med retningslinjene for
trygdeoppgjøret som Stortinget tidligere har vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil berømme pensjonistorganisasjonene for den
vilje til styrking av de laveste pensjonistinntektene som de har vist
gjennom å fraskrive seg den retten til dekning av etterslepet i
forhold til G-reguleringen fra 2007 som retningslinjene for trygdeoppgjøret gir,
og overføre dette beløpet til økning av minsteytelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man i forbindelse med behandlingen av årets trygdeoppgjør
foreslo å øke grunnbeløpet (G) i folketrygden fra 66 812 kroner
til 71 189 kroner. En slik økning av grunnbeløpet tok dermed høyde
for at landets pensjonister skulle få tilbakebetalt etterslepet
fra året før, samt at man skulle tilbakebetale litt av det historiske
etterslepet som norske pensjonister har blitt rammet av i tidligere
tider.
Disse medlemmer konstaterer at
grunnbeløpet ble underregulert med 678 kroner i forbindelse med
årets trygdeoppgjør. Dette innebærer at norske tilleggspensjonister
har fått 1 948 mill. kroner mindre i pensjon enn om man hadde fulgt Stortingets
vedtatte retningslinjer.
Disse medlemmer finner det underlig
at pensjonistorganisasjonene som representerer bare en del av landets
pensjonister påtar seg ansvaret for å frata alle landets tilleggspensjonister
en rettighet vedtatt av Stortinget.
Disse medlemmer finner det også
underlig at komiteens flertall omtaler årets oppgjør som: "historisk
gode trygdeoppgjør".
Disse medlemmer er enige med
Regjeringen at det å heve minsteytelsene i de midlertidige helserelaterte
ytelsene og nivået på overgangsstønaden til enslige forsørgere vil
være et viktig bidrag i fattigdomsbekjempelsen. Ettersom en del
av dem som i dag mottar minsteytelser eller ytelser like over minstenivået
får tillegg i form av økonomisk sosialhjelp, vil det å heve minsteytelsene
kunne bidra til mindre kostbar dobbeltbehandling, og redusere antall
sosialhjelpsmottakere.
Disse medlemmer støtter derfor
at minsteytelsene på rehabiliteringspenger, attføringspenger og
tidsbegrenset uførestønad, økes fra 1,8 ganger folketrygdens grunnbeløp
(G) til 1,97G. En slik økning vil innebære at minsteytelsene økes
til 138 404 kroner per år.
Disse medlemmer støtter videre
at minsteytelsen til unge uføre som mottar rehabiliteringspenger,
attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad økes fra 2,4G til
2,44G, slik at minsteytelsen økes til 171 425 kroner per år.
Disse medlemmer viser til at
minsteytelsen i ordningen med overgangsstønad til enslige forsørgere,
frem til 1. januar 1998 fulgte nivået på minstepensjonen (ordinær
sats), jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (1997–1998).
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå at minsteytelsen for overgangsstønad til enslige
forsørgere økes fra 1,85G til 1,94G, slik at minsteytelsen øker
til 136 296 kroner per år.
Disse medlemmer kan imidlertid
ikke støtte at hevingen av minsteytelsene i den midlertidige helserelaterte
ytelsen og nivået på overgangsstønad til enslige forsørgere skal
finansieres ved å redusere pensjonen til landets alders-, uføre-,
og etterlattepensjonister.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med supplerende stønad til personer med kort botid i Norge
ble innført fra 1. januar 2006 for å sikre personer over 67 år med
liten eller ingen pensjon fra folketrygden en samlet inntekt svarende
til minstepensjon.
Stønaden vil, i mange tilfeller, bli en ytelse
til erstatning for økonomisk sosialhjelp og må etter disse
medlemmers mening betraktes som en sosial ytelse. Disse
medlemmer vil peke på at den supplerende stønaden ikke er
en trygdeytelse og ikke bevilges over folketrygdens budsjett. Disse
medlemmer mener derfor det er naturlig at ytelsen utbetales
gjennom de kommunale sosialkontorene.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot
å heve minsteytelsen i ordningen supplerende stønad for personer
med kort botid i Norge.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Regjeringen foreslår å øke satsene for supplerende stønad
slik:
Økes fra 1,7933G
til 1,94G (125 990 kroner til 136 296 kroner) for enslige .
Økes fra 2,2933G til 2,44G (161 118 kroner
til 171 424 kroner) for personer med ektefelle under 67 år.
Økes fra 1,6433G til 1,79G (115 451 kroner
til 125 758 kroner) for hver av ektefellene når begge er fylt 67
år.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader til trygdeoppgjøret for 2008, jf. Innst. S. nr.
305 (2007–2008).
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 blir det gjort følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
2670 | | Alderspensjon | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, økes med | 1 294 000 000 |
| | fra kr 5 425 000
000 til kr 6 719 000 000 | |
2620 | | Stønad til enslig
mor eller far | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning, økes med | 71 900 000 |
| | fra kr 2 183 000
000 til kr 2 254 900 000 | |
2652 | | Medisinsk rehabilitering
mv. | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, økes med | 69 000 000 |
| | fra kr 8 518 000
000 til kr 8 587 000 000 | |
2653 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning, økes med | 163 600 000 |
| | fra kr 9 736 000
000 til kr 9 899 600 000 | |
2655 | | Uførhet | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, økes med | 303 000 000 |
| | fra kr 1 707 000 000
til kr 2 010 000 000 | |
| 74 | Tidsbegrenset
uførestønad, overslagsbevilgning, økes
med | 67 500 000 |
| | fra kr 7 639 000
000 til kr 7 706 500 000 | |
2680 | | Etterlatte | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, økes med | 15 000 000 |
| | fra kr 88 000 000 til kr 103 000 000 | |
Komiteens medlem fra Høyre vil
peke på at en særdeles uheldig effekt av årets trygdeoppgjør, er
at man nuller ut effekten av opparbeidede pensjonspoeng for mennesker
med lav tilleggspensjon. Det vises her til brev fra Arbeids- og
inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen til Fremskrittspartiets
stortingsgruppe av 12. juni 2008, hvor det står:
"Regjeringens forslag til nytt grunnbeløp fra 1. mai
2008 og de foreslåtte særtilleggsøkninger er anslått å gi 44 435
flere minstepensjonister i 2008, og ytterligere 7 620 i 2009 og
7 575 i 2010."
En stadig økning av særtillegget på bekostning av
de med lave tilleggspensjoner, bidrar til å svekke lønnsomheten
med å jobbe. Dette medlem er sterkt kritisk til om
dette er i overensstemmelse med de kriterier som man har lagt til grunn
for den kommende pensjonsreformen, og vil derfor advare mot en lignende
utvikling i de kommende trygdeoppgjør.