Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per
Rune Henriksen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson,
Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig
Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Jon Øyvind
Odland, og fra Venstre, André N. Skjelstad, har forståelse
for at det med dagens bevilgning neppe vil være mulig å styrke innsatsen
innenfor ytelsesforvaltningen uten at det vil gå ut over etatens
brukeroppfølging og gjennomføring av omstillingsaktivitetene. Komiteen ser at den krevende omstillingen
som Arbeids- og velferdsetaten er inne i går ut over den løpende
tjenesteproduksjonen og at det derfor er nødvendig å styrke Arbeids-
og velferdsetatens driftsbevilgning med 60 mill. kroner i 2008.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har
merket seg at det fra våren 2007 har vært registrert økende saksbehandlingstid
for flere ytelser. Antall restanser har økt med i overkant av 70 000
saker til om lag 193 000 saker i august 2008.
Disse medlemmer har
også merket seg at Arbeids- og velferdsetaten, i løpet av 1. halvår 2008,
har hatt vansker med å innfri de interne normtidskravene for flere
stønadsområder, blant annet for uføreytelser, barnebidrag, legemiddelsaker
og utenlandssaker. Saker over ytre grense, det vil si saker som
har passert etatens eget krav til maksimal saksbehandlingstid, har
hatt tilsvarende utvikling med en økning fra 7 800 saker i august
2007 til 18 800 saker ett år senere.
Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport om den årlige
revisjon og kontroll for budsjettåret 2007, hvor Riksrevisjonen
blant annet påpeker:
"Det mangler oppfølgingsplaner i 72 prosent av de
kontrollerte sakene for tidsbegrenset uførestønad."
og videre:
"Flere kontorer har bevisst nedprioritert oppfølging
av brukere som mottar tidsbegrenset uførestønad."
Disse medlemmer har
videre merket seg at Riksrevisjonen har vurdert Arbeids- og velferdsetatens
oppfølging av sykemeldte etter lovendringen og ivaretakelse av lovpålagte
krav til oppfølging av mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Disse medlemmer registrerer
at Riksrevisjonen har påpekt at etaten har store utfordringer med
å innhente oppfølgingsplaner, dokumentasjon fra dialogmøte 1 og
dialogmøte 2.
Disse medlemmer registrerer
også at Riksrevisjonen påpeker at etaten verken purrer eller sanksjonerer
mot arbeidsgivere som ikke utarbeider oppfølgingsplaner eller gjennomfører
dialogmøter.
Disse medlemmer viser
til at Arbeids- og velferdsetaten har hatt en økning på 784 årsverk fra
1. mars 2005 til 1. mars 2008.
Disse medlemmer har
mottatt en rekke henvendelser fra brukerne om at de føler situasjonen har
blitt verre etter at man innførte NAV. Dette er en situasjon man
over tid ikke kan være tilfreds med.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at det iverksettes nødvendige tiltak slik
at man oppnår den effekt Stortinget forutsatte ved innføringen av
NAV-reformen.
På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at situasjonen ville vært langt verre dersom Fremskrittpartiets
alternative budsjett for 2008 hadde blitt gjennomført. Dette inneholdt
blant annet reduksjoner i driftsutgiftene på 431 mill. kroner. Flertallet understreker at det er viktig
å få bygget ned restansene for så å få redusert saksbehandlingstid
og at dette arbeidet allerede er igangsatt ved hjelp av omdisponering
av 40 mill. kroner sommeren 2008. Ved tilføring av til sammen 100
mill. kroner vil NAV nå systematisk kunne bedre sin tjenesteproduksjon.
Flertallet forutsetter
at Regjeringa følger opp de anførsler og merknader Stortinget vil
komme med under behandling av Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens
rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har merket seg at regjeringspartiene
uttaler i denne innstilling, sitat:
"… at situasjonen ville vært langt verre dersom Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2008 hadde blitt gjennomført. Dette inneholdt
blant annet reduksjon i driftsutgiftene på 431 mill. kroner."
Disse medlemmer vil
understreke at påstanden om at Fremskrittspartiets alternative budsjett
for 2008 hadde ført til en langt verre situasjon er en udokumentert
og gal påstand.
Disse medlemmer vil
videre påpeke at Fremskrittspartiet økte bevilgningene i sitt alternative
budsjett for 2008, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, med
277 mill. kroner, ut over Regjeringens forslag til bevilgning, jf.
Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007–2008).
Disse medlemmer vil
også påpeke at det er Regjeringens ansvar å følge opp de merknader Riksrevisjonen
har påpekt, jf. Dokument nr. 1 (2008–2009) Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2007.