Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
fung. leder Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May
Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, fra Senterpartiet,
Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til
representantforslag nr. 91(2007–2008) om å gjenopprette og utvide
forsøksordningen med kommunalt ansvar for barnevernstjenestene og til
departementets svar av 25. juni 2008 med vurdering av forslaget.
Komiteen viser til at staten
1. januar 2004 overtok det fylkeskommunale ansvaret for barnevernsområdet.
Bakgrunnen for denne reformen var dels mangler og store ulikheter
i de fylkeskommunale barnevernstilbudene, både hva gjaldt omfang
og kvaliteten på disse og at flere av rammebetingelsene for barnevernets
tjenestetilbud til dels ble endret i og med helsereformen. Helsereformen
innebar bl.a. at en rekke av barnevernets samarbeidspartnere/institusjoner
ble overført fra fylkeskommunen til staten ved de regionale helseforetakene.
Komiteen viser til at de viktigste
målene med reformen i barnevernet var å
sikre en bedre faglig
og økonomisk styring,
sikre et likeverdig tilbud over hele landet,
sikre bedre samarbeid med og bedre tjenester
til kommunene,
sikre god kvalitet i alle ledd innen barnevernet,
bidra til en faglig videreutvikling av
tjenestetilbudet og
bidra til et bedre samarbeid med tilgrensende tjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser i tillegg til at følgende punkter også
blir lagt til grunn for reformen:
øke satsingen på
gode lokale løsninger og lokale tiltak i et samarbeid mellom familien
og barnevernstjenesten,
øke fokus på forebyggende arbeid og å hjelpe flere
på et tidligere tidspunkt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Venstre, viser til at Trondheim kommune fikk innvilget
et oppgavedifferensieringsforsøk i forbindelse med den statlige
overtagelsen av de tidligere fylkeskommunale oppgavene innen barnevernsområdet. Dette
fordi kommunen i lengre tid hadde jobbet med samarbeid på tvers
av ulike tjenester for barn og unge og hadde høy kompetanse på barnevern.
Flertallet viser til at innvilgelsen
av forsøket var av midlertidig karakter og må forstås som en overgangsordning
i forbindelse med den statlige overtakelsen av det fylkeskommunale
barnevernet. Flertallet legger til grunn at erfaringer som
er blitt høstet gjennom dette forsøket, vil bli ivaretatt og brukt
i videreutviklingen av det statlige barnevernet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, har merket seg statsrådens vurderinger
om at nye forsøksordninger med lokalt ansvar for barnevernstjenesten
vil kunne svekke målsettingene som ligger til grunn for barnevernsreformen
og det statlige barnevernet, jf. statsrådens brev av 25. juni 2008
(vedlegg).
Dette flertallet slutter seg
til disse vurderingene og legger særlig vekt på betydningen av å sikre
prinsippet om likeverdig tilbud over hele landet, sikre den faglige
kompetansen, den faglige utviklingen og samarbeidet med andre tjenester.
Dette flertallet vil legge vekt
på at mulighetene for god kompetanseheving, faglig utvikling og
et godt forankret samarbeid med andre relevante tjenester taler
for opprettholdelse av en sterk barne-, ungdoms- og familieetat.
Dette flertallet viser til at
forslagene slik de kommer til uttrykk i representantforslag nr.
91 (2007–2008) vil kunne oppfattes som et signal om at barnevernsreformen
ikke er varig. Dette flertallet ønsker ikke å gi
et slikt signal.
Dette flertallet mener det er
viktig å fortsette arbeidet for å få den eksisterende ordningen
til å fungere bedre. Det er på det nåværende tidspunkt ikke grunnlag
for å ta grep som forandrer forvaltningsorganiseringen eller som
bereder grunnen for det. Det er imidlertid svært viktig at de elementer
som ikke fungerer godt nok, tas tak i og forbedres. Dette
flertallet vil i den sammenheng understreke betydningen
av et velfungerende samarbeid mellom kommunalt og statlig barnevern.
Forslagsstillerne peker på utfordringen som konflikter mellom kommunalt
og statlig barnevern utgjør. Det er flere som hevder at samarbeidet
mellom det statlige og kommunale barnevernet er for dårlig og at
dette får uheldige konsekvenser for barn og unge. Dette flertallet viser
til statsrådens opplysninger i svarbrevet om at Bufdir er iferd
med å følge opp anbefalingene i Rambøllrapporten. I rapporten anbefales en
rekke tiltak som kan skape bedre samarbeidsforhold. Bufdirs oppfølgingsarbeid
vil forhåpentligvis gi gode resultater.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil i tillegg peke på at styringsmodellen som
ble innført med reformen, gir departementet og statsråden direkte
instruksjonsmyndighet. Dette medlem mener mer samarbeid
må pålegges og følges opp, og statsråden må gjennom å bruke styringsretten
sin sørge for at det statlige og kommunale barnevernet jobber bedre sammen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil understreke at forvaltningsreformen som
sådan ikke gikk ut på å sette barn og ungdom ut på anbud. Flertallet mener
at konkurranse ikke alltid er et formålstjenlig virkemiddel. Helse-
og omsorgstjenester, herunder barnevernstjenester, skiller seg fra
andre tjenester fordi målet er å gi gode og forutsigbare tilbud
til spesielt utsatte brukergrupper. Flertallet viser
til følgende merknad fra næringskomiteen i Innst. S. nr. 311 (2007–2008):
"Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå
Framstegspartiet og Høgre, deler forslagsstillarane sitt syn på
at konkurranse ikkje alltid er hensiktsmessig, og at enkelte sektorar
og områder ikkje nødvendigvis er eigna for konkurranseutsetting."
Flertallet mener at barn må få
det tilbudet som er best tilpasset dem, og at økonomiske prioriteringer
ikke skal avgjøre hvilket tilbud barna får. En god barnevernstjeneste
har som forutsetning at de som har det daglige ansvaret, kan basere seg
på langsiktighet og trygge rammevilkår. Barnevern passer derfor
dårlig for tradisjonelle anbudskonkurranser. Flertallet viser
til følgende merknad fra næringskomiteen i Innst. S. nr. 311 (2007–2008):
"Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå
Framstegspartiet og Høgre, strekar under at handlingsrommet innan
EØS-reglane om offentlege innkjøp må nyttast."
"Eit
anna fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser
til St.meld. nr. 15 (2004–2005) Om konkurransepolitikken, der det
heiter at:
"Regjeringen har (...) gjort unntak fra
anskaffelsesreglementet når det gjelder kjøp av helse- og sosialtjenester
fra slike organisasjoner, slik at stat og kommuner kan velge om
de vil kjøre ordinær konkurranse eller å forhandle direkte med ideelle
organisasjoner."
Dette fleirtalet viser til at EØS-avtalen
omtalar helse- og omsorgstenester som såkalla "uprioriterte tenester".
Det inneber at det offentlege ikkje treng å legge slike tenester
ut på anbod. Sjølv der EØS-avtalen blir brukt, står norske styresmakter
relativt fritt etter EØS-retten til å velja medkontrahent, dvs.
kven kontrakten skal inngåast med."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener ideelle virksomheter som yter helse-, omsorgs-
eller barnevernstjenester, må unntas fra kravet om anbud, enten
det er staten eller kommunen som skal skaffe tjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil peke på unntakshjemmelen som ligger
i lov om offentlige anskaffelser og oppfordre til bruk av denne
for institusjoner innenfor barnevernet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at departementet i sin praksis gjør bruk av disse unntaksbestemmelsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Barnevernsreformen, vedtatt
i 2003, presset seg frem særlig på grunnlag av behovet for en større
opprydding i institusjonsbarnevernet. Dessverre hadde det over lengre
tid vært aktører som ikke oppfylte kravene til kvalitet og som var
sterkt overpriset. Derfor ble det med reformen innført en ny godkjenningsordning,
et nytt kontroll- og tilsynssystem og et innkjøpssystem med bruk
av anbud ved inngåelse av rammeavtaler med private aktører. En rekke
aktører ble på grunnlag av dette ikke ansett å oppfylle kravene
til pris og kvalitet, og har i dag ingen avtaler med staten. Videre
var det behov for en bedre økonomistyring i andrelinjetjenesten
i barnevernet, og det måtte etableres helt nye rapporteringssystemer og
en bedre intern kontroll. Disse medlemmer støttet
derfor barnevernsreformen med statlig overtakelse av det fylkeskommunale barnevernet.
I dag har det statlige barnevernet kommet et godt stykke på vei
i å løse disse utfordringene, men det har også dukket opp nye utfordringer,
særlig knyttet til samarbeidet mellom statlig og kommunalt barnevern,
valg av tiltak for det enkelte barn og manglende lokalpolitisk fokus
på det offentliges ansvar for barnevernsbarna.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener at et totalansvar for barnevernet på kommunalt
nivå i en rekke kommuner vil kunne gi et bedre barnevern. Trondheim
kommune kan gjennom fire år som forsøkskommune vise til meget gode
resultater. I forsøksperioden ble det barnevernsfaglige kompetansenivået
i kommunen styrket, og det har videre vært høy grad av både politisk
engasjement for og vilje til å satse økonomisk på barnevernet. Tilbudet
til barn og unge utviklet seg til å bli meget mangfoldig i perioden.
Kjøp av tiltaksplasser ble ikke styrt av økonomiske og ideologiske
styringssignaler fra Barne- og likestillingsdepartementet og Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet, men mer ut fra barnas behov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at flere velferdsoppgaver bør flyttes
til kommunene slik at oppgavene løses nærmere borgerne. Disse medlemmer er
imidlertid enig med forslagsstillerne i at flere av våre kommuner
er små og derfor vil få problemer med å etablere gode kompetansemiljøer
for å ivareta en god barnevernstjeneste. Disse medlemmer mener at
mange kommuner må få mer ekspertise, flere fagfolk og bli sterkere
for at flere velferdsoppgaver skal overføres til kommunene. Disse medlemmer mener
en kommunal overtakelse av statlige oppgaver innenfor barnevernet
vil kunne fungere i større kommuner, mens det i mindre kommuner
ikke vil være mulig med et slikt ansvar.
Disse medlemmer legger vekt på
at barn over hele landet skal få et godt likeverdig tilbud, men kan
ikke se at det vil svekke det statlige barnevernet at enkelte større
kommuner får et helhetlig ansvar for barnevernstjenester.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre legger til grunn at det kun er de kommunene som
føler seg kompetente til å overta et slikt ansvar, som ønsker å
etablere en tilsvarende forsøksordning som den Trondheim har vært
en del av.
Disse medlemmer mener det er
viktig at de erfaringer man har høstet fra trondheimsprosjektet
blir videreført gjennom ytterligere forsøksordninger i andre kommuner.
Erfaringen vil ha mindre verdi for arbeidet i det statlige barnevernet,
på grunn av annen struktur med andre styringssignaler og det faktum
at Bufetat kun håndterer andrelinjetjenestetilbudet.
Disse medlemmer viser til at
målene bak reformen fullt ut vil kunne nås også når kommunen selv
har ansvaret for andrelinjetjenesten. Det er god grunn til å anta
at et lokalt barnevern vil kunne ha god faglig og økonomisk styring.
Det er også god grunn til å anta at kvaliteten i alle ledd vil være
enklere å oppnå når det er kortere vei og færre ledd mellom beslutningstaker
og barn. Den faglige videreutviklingen vil kunne skje gjennom erfaringsutveksling
mellom barnevernstjenestene i de ulike kommunene og samarbeidsprosjekter
med kompetansemiljøer, gjerne i interkommunalt samarbeid. Vi ser
også at det i dag i en rekke kommuner tilrettelegges for et tettere
samarbeid mellom barnevern og tilgrensede tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil understreke viktigheten av at alle
barn skal ha et like godt tilbud uavhengig av hvor man er bosatt
i landet. Erfaringsmessig viser det seg at dette er vanskelig å
gjennomføre. Også etter reformen kan man vise til lokale og regionale
forskjeller i tilbudet. Det er derfor viktig å tilrettelegge for
en stadig utvikling og forbedring av tjenestetilbudet, selv om dette
skjer i utakt rundt om i landet. Ulikhet kan aksepteres hvis det
bidrar til forbedring for alle. Det er lite trolig at et velfungerende
barnevern i en kommune vil gå på bekostning av tilbudet i en annen
kommune. Derimot er det grunn til å anta at kommuner som kan vise
til gode resultater, vil bli eksempler til etterfølgelse og dermed
bidrar til å heve kvaliteten på det totale tilbudet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener at ordningen med kommunale forsøk skal
ha som mål å tilføre kunnskap og empiri som grunnlag for nyorganiseringer
og endringer i offentlig sektor. Når resultatene av en forsøksordning
viser så positive virkninger som vi ser i trondheimsforsøket, mener disse
medlemmer at manglende videreføring av prosjektet er det
samme som å undergrave selve motivet bak ordningen. Det er rimelig
å legge til grunn at de erfaringer vi har fra Trondheim ikke er
tilstrekkelig til å innføre en ny reform, men resultatene tilsier
at man her er på rett vei. Disse burde derfor ha ført til en beslutning
om å videreføre forsøket i Trondheim, samt utvide forsøksordningen
til også å gjelde andre kommuner. På sikt vil man da kunne se om
denne innretningen bør gjennomføres i hele landet.
Disse medlemmer vil på grunnlag
av ovennevnte fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjenopprette og
utvide forsøksordningen med lokalt ansvar for barnevernstjenesten,
og tilrettelegge for at alle kommuner, enten på selvstendig grunnlag
eller gjennom interkommunalt samarbeid, gis mulighet til å søke
om å delta i et slikt forsøk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til barnevernsreformen som ble vedtatt i 2003, hvor staten overtok
ansvaret for de fylkeskommunale institusjonene fra 1. januar 2004. Disse
medlemmer vil bemerke at det var en regjering sammensatt
av Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre som innførte reformen,
og den rød-grønne regjeringen har videreført den. Målet og hensikten
med reformen var, som vi kan lese av merknadene, å sikre kvalitet,
faglig nivå og økonomisk styring, samt å videreutvikle tjenestetilbudet.
Disse medlemmer har merket seg
at reformen ikke helt fungerer etter intensjonen, verken når det
gjelder økonomisk styring, likeverdig tilbud over hele landet eller
bedring av samarbeidet med kommunene.
Disse medlemmer er derfor meget
bekymret for at de mest sårbare barn og ungdommer det offentlige
skal hjelpe, faktisk blir rammet av en reform som ikke fungerer
ved for eksempel feil plassering og hyppige flyttinger.
Disse medlemmer slutter seg til
at kommunene best kjenner til de lokale forhold og derfor også vet
hva som er best for det enkelte barn. Det burde derfor være opplagt
at de forslag til plassering som det kommunale barnevernet kommer med,
burde etterkommes og ikke avvises av økonomiske grunner av Bufetat.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at hele barnevernet trenger en ny organisering, og at pengene bør
følge det enkelte barn, ut fra de vurderinger det kommunale barnevernet
gjør. Disse medlemmer foreslår derfor følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utrede muligheten for
at pengene følger barnet i forbindelse med offentlig omsorgsovertagelse."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å avvikle fylkesnemndene og overføre sakene som gjelder omsorgsovertagelse
til det ordinære domsapparatet."