Et internasjonalt forbud mot klaseammunisjon har
vært på den internasjonale dagsorden i flere år, og dette spørsmålet
har vært en gjenganger i den politiske debatten også i Norge. Bakgrunnen er
de store humanitære problemene som bruk av denne typen ammunisjon
fører til. Norge arrangerte den første konferansen i det som blir
kalt "Oslo-prosessen" i februar 2007. Prosessen bestod av en serie
internasjonale konferanser, støttet av regionale og tematiske møter,
fram til den avsluttende forhandlingskonferansen i Dublin i mai
2008, hvor konvensjonsteksten ble fremforhandlet. Norge har hatt
en lederrolle i denne prosessen.
Konvensjonen forbyr all bruk, utvikling, produksjon,
erverv, oppbevaring, overføring og lagring av klaseammunisjon. Konvensjonens
humanitærrettslige betydning ligger i totalforbudet som eliminerer
en kategori våpen som er dokumentert å forvolde store menneskelige
lidelser. Konvensjonens siktemål er å gi sivilbefolkningen i krigs-
og konfliktutsatte områder en bedre beskyttelse mot skadevirkningene
av væpnet konflikt. Klaseammunisjon er i dag lagret i store mengder
i en rekke stater. Forbudet mot overføring, sammen med pålegget
om destruksjon av eksisterende klaseammunisjon, vil hindre spredning
av slike uakseptable våpen. På den måten vil konvensjonen bidra
til å hindre fremtidige humanitære lidelser.
Konferansen i Dublin vedtok konvensjonen ved konsensus
30. mai 2008. På konferansen deltok 107 stater med forhandlingsfullmakt
og ytterligere 20 stater med observatørstatus. Konvensjonen er åpen
for undertegning i Oslo 3. desember 2008 og deretter i FNs hovedkvarter.
Konvensjonens humanitære målsettinger har stor
betydning og er i samsvar med Norges utenrikspolitiske prioriteringer.
Regjeringen ønsker at den nye internasjonale humanitære norm som konvensjonen
etablerer raskt skal få bred tilslutning.
Regjeringen tar sikte på at Norge vil være første stat
som undertegner konvensjonen når den åpnes for undertegning i Oslo
3. desember 2008. Regjeringen viser til at det vil gi et sterkt
politisk signal om Norge samtidig med undertegning også kan ratifisere
konvensjonen. Først ved ratifikasjon blir Norge folkerettslig forpliktet
etter konvensjonens innhold. Konvensjonen vil først tre i kraft
seks måneder etter at 30 stater har ratifisert. En hurtig norsk
inngåelse av konvensjonen vil bidra til at den kan tre i kraft så
snart som mulig.
På denne bakgrunn fremmer Regjeringen forslag om
samtykke til inngåelse av konvensjonen, slik at Norge kan være i
stand til å ratifisere konvensjonen allerede i forbindelse med den forestående
konferansen og undertegningsseremonien i Oslo. Spørsmålet om norsk
undertegning og ratifikasjon av konvensjonen har vært vurdert i
nært samråd med Forsvarsdepartementet, som har sluttet seg til Utenriksdepartementets
tilrådning om inngåelse av konvensjonen.
Den engelske konvensjonsteksten og en norsk oversettelse
følger som vedlegg til proposisjonen.
Gjennomføring av konvensjonen i norsk rett vil kreve
enkelte nye lovbestemmelser for å oppfylle konvensjonens artikkel
9, som stiller krav til sanksjoner i nasjonal rett ved brudd på
forbudsbestemmelsene i konvensjonen. Regjeringen fremmer forslag
til lov om gjennomføring av Konvensjonen om klaseammunisjon i Ot.prp.
nr. 7 (2008–2009).
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Tove Linnea Brandvik, Marit
Nybakk, Hill-Marta Solberg og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet,
Morten Høglund, Siv Jensen og Øivind Vaksdal, fra Høyre, fung.
leder Erna Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti,
Ågot Valle, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet,
Kari Mette Prestrud, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen,
er svært tilfreds med at det fremmes forslag for Stortinget om at
Norge slutter seg til Konvensjonen om et internasjonalt forbud mot klaseammunisjon. Komiteen registrerer også at det samtidig
legges frem forslag til lov om gjennomføring av konvensjonen i norsk
rett. Komiteen mener det er viktig at
Norge på denne måten raskt gjør konvensjonen til del av norsk lov
og praksis.
Komiteen viser til
at Norge med dette lovfester forbudet mot klaseammunisjon med uakseptable
humanitære konsekvenser. Komiteen registrerer
at en konsekvens av forslaget er at Norge må destruere de klasevåpen landet
har lagret.
Komiteen vil understreke
at konvensjonen, som ble fremforhandlet i Dublin 30. mai 2008, er en
viktig styrking av den internasjonale humanitærretten. Konvensjonen
forbyr bruk, utvikling, produksjon, erverv, oppbevaring, overføring
og lagring av klaseammunisjon. Komiteen anser konvensjonen
som en viktig milepæl i arbeidet for å begrense menneskers lidelser
som følge av krig. Komiteen viser til
at klaseammunisjon sprer eksplosiver over store områder og etterlater
armerte blindgjengere, og derfor rammer tilfeldig ved bruk og sivile
lenge etter at en krig er over. Komiteen påpeker
at sivile, og blant dem svært mange barn, utgjør det store flertallet av
de som blir drept eller skadet av klaseammunisjon. Komiteen vil
vise til at bistand til ofre og rydding av rammede områder, også
omfattes av konvensjonen.
Komiteen kjenner
til at det har vært arbeidet internasjonalt for et forbud mot klaseammunisjon
i flere tiår. Komiteen er også kjent
med at bruk av klaseammunisjon har vært gjenstand for politiske
drøftelser gjentatte ganger også i Norge. Bruk av klaseammunisjon
i konflikter, blant annet i Vietnam, Kambodsja, Laos, Kosovo og
Afghanistan, har bidratt til fokus på konsekvensene av slik bruk. Komiteen registrerer at særlig bombingen
av områder i Sør-Libanon sommeren 2006 intensiverte det internasjonale engasjementet
for å forby klaseammunisjon.
Komiteen viser til
at Norge arrangerte den første konferansen i det som blir kalt "Oslo-prosessen"
i februar 2007. Prosessen bestod av en serie internasjonale konferanser,
støttet av regionale og tematiske møter. Den avsluttende forhandlingskonferansen
foregikk i Dublin i mai 2008, hvor konvensjonsteksten ble utarbeidet. Komiteen er godt fornøyd med at Norge
har hatt en lederrolle i denne prosessen.
Komiteen viser til
at konferansen i Dublin vedtok konvensjonen ved konsensus 30. mai 2008.
På konferansen deltok 107 stater med forhandlingsfullmakt og ytterligere
20 stater med observatørstatus. Komiteen registrerer
at konvensjonen er åpen for undertegning i Oslo 3. desember 2008,
deretter i FNs hovedkvarter og at den trer i kraft seks måneder
etter at 30 stater har ratifisert den.
Komiteen merker
seg at gjennomføring av konvensjonen i norsk rett vil kreve enkelte
nye lovbestemmelser for å oppfylle konvensjonens artikkel 9, som
stiller krav til sanksjoner i nasjonal rett ved brudd på forbudsbestemmelsene
i konvensjonen. Forslag til lov om gjennomføring av Konvensjonen
om klaseammunisjon er fremmet i Ot.prp. nr. 7 (2008–2009).
Komiteen viser til
at Norge er vertskap for en undertegningskonferanse i Oslo 3.–4. desember 2008
der mange stater ventes å være representert. Komiteen vil
understreke at behandlingen i Stortinget høsten 2008 innebærer at
Norge kan bli det første landet i verden som underskriver Konvensjonen
om klaseammunisjon, noe komiteen er
meget tilfreds med. Det vil etter komiteens mening
gi et sterkt politisk signal at Norge samtidig med undertegning
ratifiserer konvensjonen.
Komiteen samtykker
i inngåelse av Konvensjonen om klaseammunisjon.
Komiteen har
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i inngåelse av Konvensjonen
om klaseammunisjon.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 12. november 2008
Erna Solberg |
Kari Mette Prestrud |
fung. leder |
ordfører |