Det er ulike prosedyrer for tilsetting eller
utnevnelse av de ulike ombud. I dag tilligger det Stortinget å tilsette
Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen), Ombudsmannen
for Forsvaret og Ombudsmannen for sivile vernepliktige. Likestillings-
og diskrimineringsombudet, Forbrukerombudet og Barneombudet blir
ansatt av forvaltningen, for tiden for alle disse tre ombud, Barne-
og likestillingsdepartementet.
Forslagsstillerne vil med dette forslag endre strukturen
hva angår utnevnelser og departementstilknytning for henholdsvis
Barneombudet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Forbrukerombudet.
En viktig forutsetning for at disse ombud kan skjøtte
sin rolle på en tilfredsstillende måte, er at tilknytning til forvaltning
og politikk ikke på noen måte styrer ombudet i dets virke. For å sikre
ombudets selvstendighet bør man vurdere å oppheve tilknytningen
til departementet ved å legge ombudene som selvstendige organ under Stortinget.
Forslagsstillerne mener det er behov for en utredning
av åremålsstillingens lengde, om den for alle ombud bør være på
6 år, og om det bør innføres en ordning hvor man ikke gir mulighet for
fornyelse. Dette vil være et virkemiddel for ytterligere å sikre
uavhengighet i ombudsmannsrollen.
For å sikre tilstrekkelig uavhengighet mellom ombud
og departementer, og for å sikre nevnte ombuds selvstendighet i
ombudsrollen, fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen om å utrede en omgjøring
av Likestillings- og diskrimineringsombudet, Forbrukerombudet og
Barneombudet til organer under Stortinget.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere åremålets lengde
og om det skal gis adgang til fornyet tillit for samme ombud i flere
perioder."