Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 23. oktober 2008

Representantforslag nr. 8:140 (2007–2008)

Det vises til Næringskomiteens brev av 20.10.2008 vedrørende representantforslaget om å ta et statlig ansvar for å fjerne og deponere det radioaktive materialet fra områdene ved Søve gruver i Nome kommune. Det er fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen ta på seg det hele og fulle ansvaret for å sikre og fjerne de radioaktive slagghaugene ved Søve gruver i Nome kommune, og starte dette arbeidet så raskt som mulig."

Nærings- og handelsdepartementet vil gi følgende vurdering av forslaget:

Søve gruver i Telemark ble i sin tid eid av statsaksjeselskapet A/S Norsk Bergverk. Driften ved Søve stanset i 1965. Eiendommene ble i 1970, etter en avtale i forbindelse med avviklingen av A/S Norsk Bergverk, solgt til Telemark fylkeskommune på egne vegne og på vegne av Nome kommune. Eiendommen ble i avtalen overdratt i den stand de befant seg, med rettigheter og forpliktelser slik som de har tilhørt selger. Etter de opplysninger vi har funnet hadde da slagget, etter pålegg fra det daværende Statens institutt for strålehygiene, blitt dekket til med kalkslam (avgangsmasse fra oppredningen). Statsaksjeselskapet A/S Norsk Bergverk er senere avviklet.

Nærings- og handelsdepartementets standpunkt – etter grundig å ha vurdert de juridiske sider ved saken – er at eventuelle tiltak for å sikre avfallshaugene etter Søve gruver ikke er en sak for staten, som tidligere eier av A/S Norsk Bergverk. Oppryddingen er etter vårt syn en forpliktelse fylkeskommunen overtok da den i 1970 kjøpte eiendommene ved Søve gruver fra A/S Norsk Bergverk. Dette er et standpunkt departementet inntok så tidlig som 1989, da spørsmålet også var oppe.

Med forbehold om Stortingets samtykke har Nærings- og handelsdepartementet imidlertid nylig tilbudt Telemark fylkeskommune en statlig økonomisk støtte på inntil 50 prosent av oppryddingskostnadene. Støtten vil være basert på kostnadene ved tiltak etter pålegg fra ansvarlig forurensningsmyndighet – Statens strålevern – og for øvrig skje på vilkår om praktiske forhold og kontroll som må avtales nærmere. Det vil være en forutsetning at Telemark fylkeskommune aksepterer ansvaret for oppryddingen.

Da denne saken kom opp igjen i 2005 involverte departementet sin fagetat Bergvesenet til å gjennomføre og bekoste nødvendige undersøkelser på stedet, noe som har skjedd i de mellomliggende år. Ved dette har staten imidlertid ikke påtatt seg noe totalansvar for oppryddingen, som vil kunne medføre tiltak som langt overstiger Bergvesenets årlige bevilgning til sikrings- og miljøtiltak under kap. 906 post 30. Departementet er imidlertid inntilt på at Bergvesenet fortsatt kan bistå med å kartlegge omfanget av forurensningene og vurdere aktuelle oppryddingstiltak, innen for rammen av sitt budsjett for 2008 og andre prioriterte tiltak.

Nærings- og handelsdepartementet er naturligvis enig i at det bør ryddes godt opp i avfallshaugene etter Søve gruver, som innebærer radioaktiv strålingsfare. Det er heller ikke snakk om at staten fraskriver seg et miljøansvar. Spørsmålet blir hvilket offentlig organ som må påta seg dette: Staten som i sin tid eide og drev gruvene, eller Telemark fylkeskommune som kjøpte eiendommene i 1970 fra A/S Norsk Bergverk og derfor er dette selskapets rettsetterfølger som eiendomsbesitter.

Vi mener det er en god løsning at Telemark fylkeskommune aksepterer dette ansvaret, og at staten bidrar med halvparten av kostnadene. Fylkeskommunen har en lokal forvaltning som kan stå for oppryddingen, mens Bergvesenet kan bistå med undersøkelser og vurderinger på faglig side så langt det er mulig.

Departementet mener det er riktig å søke å komme fram til en omforent løsning der både staten og fylkeskommunen bidrar til å dekke kostnadene i fellesskap. Det bør være mindre aktuelt å la en tvist om ansvarsspørsmålet mellom to offentlige organer bli brakt inn for domstolene til avgjørelse, med den ressursbruk dette vil innebære.