Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at dokumentet er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til
uttalelse. Hennes svarbrev av 19. juni 2008 og 7. november 2008
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev 19. juni 2008 fra finansministeren der det fremkommer
at fritaket i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, er begrenset
til siste omsetningsledd og gjelder tjenester med planlegging, prosjektering,
anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg. Bestemmelsen
omfatter også de samme tjenestene vedrørende baneanlegg utelukkende
for skinnegående, kollektiv persontransport. Bestemmelsen gjelder videre
arbeid med framstilling på verksteder av bruer for veg eller bane
som for øvrig omfattes av fritaket. Merverdiavgift på tjenester
knyttet til bygging av en skipstunnel er som representantene viser
til, ikke omfattet av fritaket. Som det redegjøres for i forslaget
og i svarbrev fra finansministeren, er bakgrunnen for avgiftsfritaket
i hovedsak å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig
nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren.
Flertallet vil påpeke at ettersom
den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen er skilt ut i eget
selskap, Mesta AS, og nå konkurrerer om oppdrag med andre private
aktører, er den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket noe svekket.
Flertallet mener forøvrig at
spørsmålet om et eventuelt merverdiavgiftsfritak må vurderes nærmere
hvis vedtak om bygging av Stadt skipstunnel foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig med forslagsstillerne
i at skipstunneler bør likebehandles med annen infrastrukturbygging
i merverdiavgiftslovgivningen. Som det redegjøres for i forslaget
og i svarbrev fra finansministeren, så er bakgrunnen for avgiftsfritaket
i hovedsak å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig
nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren når det
gjelder tjenester med planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon
og vedlikehold av offentlig vei, broer og tunneler. Merverdiavgift
på tjenester knyttet til bygging av skipstunnel er ikke omfattet
av avgiftsfritaket.
Disse medlemmer påpeker at ettersom
den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen er skilt ut i
eget selskap, Mesta AS, og nå konkurrerer om oppdrag med andre private
aktører, er den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket noe
svekket. Allikevel ser disse medlemmer gode grunner
til at bygging av skipstunneler innbefattes av avgiftsfritaket,
og legger til grunn at Regjeringen endrer merverdiavgiftsloven § 16
første ledd nr. 13.
Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring i forbindelse
med statsbudsjettet for 2010.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre merverdiavgiftsloven
§ 16 første ledd nr. 13 slik at bygging av skipstunneler likebehandles
med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler."