I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre merverdiavgiftsloven
§ 16 første ledd nr. 13, slik at bygging av skipstunneler likebehandles
med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler."
Det vises til dokumentet for redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at dokumentet er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til
uttalelse. Hennes svarbrev av 19. juni 2008 og 7. november 2008
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev 19. juni 2008 fra finansministeren der det fremkommer
at fritaket i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, er begrenset
til siste omsetningsledd og gjelder tjenester med planlegging, prosjektering,
anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg. Bestemmelsen
omfatter også de samme tjenestene vedrørende baneanlegg utelukkende
for skinnegående, kollektiv persontransport. Bestemmelsen gjelder videre
arbeid med framstilling på verksteder av bruer for veg eller bane
som for øvrig omfattes av fritaket. Merverdiavgift på tjenester
knyttet til bygging av en skipstunnel er som representantene viser
til, ikke omfattet av fritaket. Som det redegjøres for i forslaget
og i svarbrev fra finansministeren, er bakgrunnen for avgiftsfritaket
i hovedsak å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig
nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren.
Flertallet vil påpeke at ettersom
den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen er skilt ut i eget
selskap, Mesta AS, og nå konkurrerer om oppdrag med andre private
aktører, er den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket noe svekket.
Flertallet mener forøvrig at
spørsmålet om et eventuelt merverdiavgiftsfritak må vurderes nærmere
hvis vedtak om bygging av Stadt skipstunnel foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig med forslagsstillerne
i at skipstunneler bør likebehandles med annen infrastrukturbygging
i merverdiavgiftslovgivningen. Som det redegjøres for i forslaget
og i svarbrev fra finansministeren, så er bakgrunnen for avgiftsfritaket
i hovedsak å motvirke konkurransevridning og skape avgiftsmessig
nøytralitet mellom offentlig og privat drift i veisektoren når det
gjelder tjenester med planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon
og vedlikehold av offentlig vei, broer og tunneler. Merverdiavgift
på tjenester knyttet til bygging av skipstunnel er ikke omfattet
av avgiftsfritaket.
Disse medlemmer påpeker at ettersom
den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen er skilt ut i
eget selskap, Mesta AS, og nå konkurrerer om oppdrag med andre private
aktører, er den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket noe
svekket. Allikevel ser disse medlemmer gode grunner
til at bygging av skipstunneler innbefattes av avgiftsfritaket,
og legger til grunn at Regjeringen endrer merverdiavgiftsloven § 16
første ledd nr. 13.
Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring i forbindelse
med statsbudsjettet for 2010.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre merverdiavgiftsloven
§ 16 første ledd nr. 13 slik at bygging av skipstunneler likebehandles
med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen endre merverdiavgiftsloven
§ 16 første ledd nr. 13 slik at bygging av skipstunneler likebehandles
med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.
Komiteen viser til
representantforslaget og til det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:93 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve og Leif Helge
Kongshaug om at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging
i merverdiavgiftslovgivningen – vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Elisabeth Røbekk Nørve og Leif Helge Kongshaug om at skipstunneler
likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.
Representantene viser blant annet til at skipstunneler
ikke er omfattet av merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13,
og at dette er en naturlig følge av at det per i dag ikke er anlagt
noen skipstunneler i Norge. Det vises videre til at Stad skipstunnel
er et viktig prosjekt som lenge har vært til utredning. I en sluttrapport
fra Kystverket, som nylig er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet,
konkluderes det med at tunnelen vil gi en positiv samfunnsøkonomisk
nytte. Representantene mener at i det videre arbeid er det derfor
viktig å legge til rette for at prosjektet vil kunne bli behandlet
på lik linje med andre infrastrukturtiltak på land.
Jeg vil innledningsvis vise til at fritaket
i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, er begrenset til
siste omsetningsledd, og gjelder tjenester med planlegging, prosjektering,
anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg. Bestemmelsen
omfatter også de samme tjenestene vedrørende baneanlegg utelukkende
for skinnegående, kollektiv persontransport. Bestemmelsen gjelder
videre arbeid med framstilling på verksteder av bruer for veg eller
bane som for øvrig omfattes av fritaket. Merverdiavgift på tjenester
knyttet til bygging av en skipstunnel er som representantene viser
til, ikke omfattet av fritaket.
Begrunnelsen for avgiftsfritaket for arbeid
på offentlig veg, var ønsket om å fjerne konkurransevridningen mellom
offentlig virksomhet i egen regi og privat arbeid i vegsektoren,
jf. Ot.prp. nr. 13 (1971-72). Dette skyldes at det ved bruk av egen
virksomhet (Statens vegvesen) til å utføre arbeid på offentlig veg,
ikke påløp merverdiavgift på arbeidet (tjenestedelen). For andre
næringsdrivende forelå det imidlertid plikt til å beregne merverdiavgift.
Uten et slikt fritak ville det vært mer lønnsomt for staten å gjennomføre
vegutbygginger med egne ansatte uten merverdiavgift, enn å kjøpe
tjenester fra private aktører. Bestemmelsen har dermed i stor grad
de samme formål som lov 12. desember 2003 nr. 108 om kompensasjon
av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner mv.
I dag er den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen
skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med
andre private aktører. Den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket
synes dermed å være svekket
Fritaket, som har vært praktisert siden 1973,
innebærer at det i forbindelse med statlig finansiering av et vegutbyggingsprosjekt
ikke tas hensyn til merverdiavgiftskostnadene på den delen som gjelder
tjenester. Et slikt fritak innebærer likevel en kostnad for staten,
i form av tapte merverdiavgiftshintekter. Et eventuelt forslag til
lovendring her vil måtte fremmes for Stortinget og behandles i sammenheng
med de ordinære budsjettene. Dersom det vedtas å bygge Stad skipstunnel
vil det måtte foretas en ordinær vurdering av bevilgningene som
ledd i denne beslutningen.
Jeg viser til brev av 31. oktober 2008 vedrørende Dokument
nr. 8:93 (2007-2008) og har følgende svar på de spørsmål som stilles.
2) Hva er provenyet for å innføre et slikt
avgiftsfritak?
Provenyvirkningene av et fritak for merverdiavgift
for skipstunneler i Norge antas i første omgang å være knyttet til
prosjektet Stad skipstunnel. I en konseptutredning fra Kystverket
i 2007 anslås byggekostnadene til prosjektet Stad skipstunnel til
mellom 1 170 mill. kroner og 1 730 mill. kroner. En del av disse
kostnadene vil faktureres med merverdiavgift, mens andre, f.eks.
lønn, ikke er merverdiavgiftspliktige. Dersom prosjektet gjennomføres,
og bygging av skipstunneler fritas fra merverdiavgift, vil kostnadene
knyttet til varer og tjenester fakturert med merverdiavgift reduseres
med 20 pst. Finansdepartementet kjenner ikke direkte til kostnadene
knyttet til merverdiavgift for dette prosjektet, og kan derfor ikke
anslå et konkret provenytap.
3) Ber også om lovteknisk bistand for en
slik endring som skissert i forslaget.
Fritak for skipstunneler kan lovteknisk gjennomføres
ved at det fremmes følgende forslag til endring i § 16 første ledd
nr. 13:
I lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift
skal § 16 første ledd nr. 13 skal lyde:
"13. Tjenester i siste omsetningsledd som gjelder planlegging,
prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg
og baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport,
skipstunneler, samt fremstilling på verksted av bruer eller deler
av bruer til slik veg eller bane.
Endringen trer i kraft 1. januar 2009."
Oslo, i finanskomiteen, den 18. november 2008
Reidar Sandal |
Jørund Rytman |
leder |
ordfører |