Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Tord Lien, Ingrid Skårmo og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til svarbrev fra Olje- og
energiministeren vedlagt, datert 22. oktober 2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er enig med olje- og energiministeren
om at satsingen på CO2-håndtering er et hovedelement i Regjeringens
energipolitikk, og viser til at Regjeringen har iverksatt flere
viktige prosjekter for å realisere fangst, transport og lagring
av CO2 i Norge: Planlegging og forberedelse av testsenter for CO2-fangst
på Mongstad (TCM), fullskala fangstanlegg for CO2 på Mongstad, fullskala
fangstanlegg for CO2 på Kårstø, og transport- og lagringsløsninger
for fanget CO2 fra Kårstø og Mongstad.
Komiteen viser til
at slik satsing er krevende av flere grunner. CO2-håndteringsteknologi
er i stor grad umoden teknologi, og det er behov for mer utprøving,
forskning og erfaring. Målsettingen er å fremme kostnadseffektive
og fremtidsrettede teknologikonsepter for CO2-håndtering, og å sikre
en bred anvendelse av slik teknologi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser videre til svarbrevet fra olje og energiministeren
om at når Regjeringen i forbindelse med at investeringsbeslutningene
knyttet til CO2-håndteringsprosjektene på Mongstad og Kårstø skal
legges fram for Stortinget, vil Regjeringen komme tilbake til Stortinget
om Regjeringens arbeid med løsninger og rammer for CO2-fangst, -transport
og -lagring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er en rekke prosjekter i Norge
hvor man ønsker å fange, lagre, transportere og/eller bruke CO2.
Private aktører har lansert spennende muligheter innen CO2-fangst
og lagring/bruk ved blant annet kullkraftprosjekter på Husnes og
Haugalandet og gasskraftprosjektet på Melkeøya. På Risavika gassenter
i Rogaland testes i dag ut teknologier fra Aker Clean Carbon, Sargas
og IFE/CMR. Sargas har også lansert en CO2-transportløsning med
skip. IFE studerer potensialet for å binde CO2 til mineraler, og
skape produkter med høy verdi i markedet. Andre selskap ser på muligheten
til å binde CO2 i sement eller mursteinsproduksjon, eller bruke/binde
CO2 i produksjon av ferskvann/landbruksvann.
Felles for ovennevnte prosjekter er at de ikke
har noen generelle rammebetingelser å forholde seg til, og de forskjellsbehandles
i forhold til CO2-prosjektene på Kårstø og Mongstad. Derfor mener disse
medlemmer at det ville vært i alles interesse at man skisserte
en mer helhetlig strategi rundt CO2-arbeidet, slik at man i større
grad fanget opp det mangfold av prosjekter som i dag eksisterer. Disse
medlemmer mener det er uheldig at den politiske interessen
for CO2-arbeidet i dag nærmest ensidig konsentreres om to politisk
initierte prosjekter, på Kårstø og Mongstad. Uavhengige, konkurrerende
prosjekter ignoreres i stor grad. Dersom man skal få suksess i dette
arbeidet, så burde man i større grad stimulere til økt bredde i
arbeidet og hvor private aktører på egen hånd fremmer prosjekter
hvor de er villig til å ta en økonomisk og teknologisk risiko.
Disse medlemmer mener CO2-prosjektet
på Mongstad fremstår som et godt prosjekt på de fleste måter. Prosjektet
legger vekt på forskning og utvikling, utbygging av testanlegg og
dernest investeringsbeslutning om et fullskala anlegg. Disse
medlemmer vil dog påpeke at med Regjeringens tidsplan vil
det ikke være tid til å evaluere erfaringene av testanlegget før
man skal ta investeringsbeslutning på fullskala anlegg. Det er svært
uheldig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
derimot peke på at Regjeringens prestisjeprosjekt på Kårstø er storstilt
sløsing med skattebetalernes penger. Rensing av et gasskraftverk
som stort sett står stille er meningsløst, både kostnads- og miljømessig,
og illustrerer således hvilken prestisje og symbolpolitikk CO2-arbeidet
bærer preg av. Disse medlemmer vil også påpeke at
prosjektet er svært forsinket i forhold til Regjeringens egne planer,
og er blitt betydelig dyrere enn Regjeringen skisserte før valget
i 2005. Disse medlemmer mener CO2-renseprosjektet
på Kårstø bør skrinlegges i sin nåværende form.
Midlene til Kårstø-prosjektet bør omdisponeres til
å finansiere andre relevante pilot- og testprosjekt innen energi
og CO2, samt stimulere til kommersialisering av gode prosjekter. Disse medlemmer vil
peke på muligheten for å bygge gass- eller kullkraftverk i Midt-Norge med
testanlegg for CO2-rensing. Staben rundt Kårstø-prosjektet kan overføres
nye prosjekter, slik at eksisterende kompetanse opprettholdes og utvides.
For statens del bør arbeidet koordineres gjennom Mongstad testsenteret,
selv om testanlegg bygges andre steder. Samtidig bør man stimulere
andre norske miljøer til å utvikle alternative teknologier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at suksess innen CO2-håndtering,
transport og lagring/bruk ikke oppnås kun ved å være først til å
realisere ett anlegg. Suksess oppnår man først når teknologien fremstår
som robust og rimelig. Derfor bør CO2-arbeidet i Norge legges opp
mer strategisk og teknologisk rettet, og med mindre politiske inngrep
i valg av teststed og tidspunkt for suksess.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en helhetlig CO2-strategi også må vektlegge at norske forsknings-
og kompetansemiljøer involveres tett i arbeidet, slik at norsk næringsliv
får sjansen til å utvikle slagkraftige aktører i den globale leverandørkonkurransen. Disse
medlemmer viser til at dagens prosjekter i stor grad omfatter
utenlandske leverandører, og at norske fagmiljøer i alt for liten
grad involveres. Dermed brukes norske skattebetaleres penger til
å finansiere utvikling og utprøving av teknologier som er levert
av utenlandske konkurrenter til norske bedrifter.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om
helhetlig plan for CO2-håndtering i Norge."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at å utvikle en kostnadseffektiv
teknologi for fangst og lagring fra energiproduksjon basert på fossile energikilder
er nødvendig for å redusere de globale klimagassutslippene. Disse
medlemmer vil derfor ha en kraftig satsing på forskning
og utvikling av kostnadseffektiv teknologi for fangst og lagring
av klimagassutslipp fra kull- og gasskraftverk. Dette inkluderer
bygging av demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst. Norges velstandsnivå
er i stor grad bygget på inntekter fra salg av fossil energi som
olje og gass. Derfor må også Norge ta et vesentlig ansvar for utvikling
av teknologi for fangst og lagring av CO2 fra forbrenning av fossile
energikilder.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
målsettingen med CO2-satsingen må være å fremme kostnadseffektive
og fremtidsrettede teknologikonsepter for CO2-håndtering, og sikre bred
anvendelse av slik teknologi. Disse medlemmer mener
derfor at det er behov for en helhetlig plan for et målrettet og
langsiktig arbeid for å modne frem gode løsninger og rammer for CO2-fangst,
-transport og -lagring som også kan anvendes utenfor landets grenser,
og som samtidig sikrer at ressursene anvendes på en mest mulig effektiv
måte.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at Regjeringen har lovet fullskala
CO2-rensing av Kårstø innen 2009, og at Regjeringen har brutt sine løfter
om at nye gasskraftverk skal baseres på rensing fra dag én. Regjeringen
har gitt konsesjon til et gasskraftverk på Mongstad uten rensing fra
dag én, og det er full uklarhet om når og hvordan rensing kan komme
på plass ved gasskraftverket på Kårstø. Det er behov for en rekke avklaringer
omkring Regjeringens arbeid med CO2-håndtering.
Disse medlemmer viser til at
i forbindelse med klimaforliket i Stortinget, jf. avtalen om St.meld.
nr. 34 (2006–2007) Norsk Klimapolitikk, Innst. S. nr. 145 (2007–2008),
sluttet et bredt flertall på Stortinget seg til mer ambisiøse mål
for utslippsreduksjoner enn det Regjeringen i utgangspunktet la
opp til.
Disse medlemmer imøteser en sak
fra Regjeringen som klargjør hvorledes Regjeringen gjennom en satsing
på CO2-håndtering, vil bidra til fullskala rensing ved gasskraftverkene,
og hvor en samtidig legger til rette for ytterligere CO2-fangst. Disse
medlemmer vil også peke på at en satsing på CO2-håndtering
kan være et viktig bidrag til utvikling av ny teknologi og nye løsninger.
Det kan bidra til en etablering av nye bedrifter, verdiskaping og
nye arbeidsplasser.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om CO2-håndtering
som klargjør hvordan en slik satsing kan innrettes for bidra til
å innfri de nasjonale klimamålene."