Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 12. september 2008

Representantforslag nr. 119 (2007-2008) om avviklingen av ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere

Jeg viser til henvendelse fra Familie- og kulturkomiteen vedrørende forslag om å avvikle ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere.

Statlige stipend og garantiinntekter er kunstnerpolitiske virkemidler som har vært vurdert i flere sammenhenger. Av nyere stortingsdokumenter vil jeg vise til St.meld. nr 47 (1996-97) Kunstnarane og St.meld. nr 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014 og Stortingets behandling av disse dokumentene.

Fra St.meld. nr 47 (1996-97) Kunstnarane:

"Regjeringa er innstilt på å føre vidare ordninga med garantiinntekter. Også i framtida vil ein stimulera til at ordninga skal fungere som hjelp til sjølvhjelp. Samstundes vil ein ha ei meir realistisk tilnærming til den økonomiske inntjeningsevna hjå mottakarane, og for så vidt leggja til grunn at ordninga i hovudsak vil fungera som basisløyving for ein grunnstamme av kunstnarar. Ordninga skal kunne gje kunstnarleg fridom og styrkja fagleg fordjupning og dermed også kunstnarleg utvikling. Kor stor denne grunnstamma skal og bør vera, vil vera tema for kulturpolitisk vurdering og prioritering innanfor dei økonomiske rammane som gjeld til ei kvar tid."

Og videre:

"I åra fram til år 2001 vil Regjeringa prioritere utviklinga av stipendformene gjennom å auke rammene monaleg."

Fra Innst. S. nr 271 (1996-1997) om Kunstnarane:

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og representanten Arne Haukvik viser til at "Regjeringen ikke foreslår noen vekst, men beholder dagens nivå i garantiinntektsordningen i kunstnermeldingen" og uttaler at:

"Disse medlemmer går inn for at garantiinntektsordningen skal bygges ut videre, særlig innenfor de kunstnergrupper som ikke har muligheter for ansettelsesforhold eller alternative inntektsmuligheter, spesielt gjelder det billedkunstnere, kunsthåndverkere, koreografer m.fl."

Og videre:

"Disse medlemmer vil understreke at en økning av arbeidsstipend til unge kunstnere ikke må gå på bekostning av arbeidsstipend o.a. til de etablerte kunstnere."

Fra St.meld. nr 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014:

"Garantiinntekta (GI) inneber på den eine sida ein relativ trygg økonomisk situasjon som gjev høve til kunstnarleg fridom og faglig fordjupning. På den andre sida låser garantiinntektsordningen ein stor del av dei kunstnarpolitiske midlane til ei lita gruppe kunstnarar, og ordninga gjev lite rom for kontinuerlege kvalitetsvurderingar. For å gjera bruken av midlane meir fleksibel tek departementet sikte på å overføra ein del ledige garantiinntektsmidler til arbeidsstipend."

Og videre:

"Arbeidsstipend for kunstnarar bør styrkjast i åra framover. Talet på stipend bør aukast, mellom anna ved at ein over tid omprioriterer frå garantiinntekter til arbeidsstipend."

Og videre:

"Det kan vidare vera relevant å vurdera andre typar langvarige stipend som skal møta behovet for fagleg konsentrasjon og fordjuping."

Fra Innstilling S. nr 155 (2002-2003) om kulturpolitikk fram mot 2014:

"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene av Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter videreføringen av dagens stipendpolitikk hva angår en gradvis nedtrapping av garantiinntektene til fordel for en opptrapping av arbeidsstipendene."

Og videre fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

"Disse medlemmer viser til at når det gjelder ordningen med garantiinntekt, bør ikke denne endres nå, men ses i sammenheng med en større gjennomgang av ordningen med statlige stipender."

I forbindelse med at regjeringen gjennomfører Kulturløftet har Kultur- og kirkedepartementet iverksatt flere tiltak for å sikre et best mulig grunnlag for å fordele midlene. I denne sammenheng vil jeg særlig vise til to aktuelle arbeider som er viktige for vurderingen av stipender og garantiinntekter for kunstnere:

Departementet mottok 5. juni i år rapport fra Løkenutvalget; Forenklet, samordnet og uavhengig - Om behov for endringer i tilskuddsforvaltningen for kunst- og kulturfeltet. Rapporten inneholder bl.a. forslag om utfasing av garantiinntekten over tid. Rapporten er sendt på bred høring med høringsfrist 1. september i år.

Videre har Telemarksforsking-Bø på oppdrag fra departementet gjennomført en inntekts- og levekårsundersøkelse blant kunstnere. Denne rapporten er også sendt på bred høring med frist til 31. oktober.

De to rapportene og høringssvarene vil bli en viktig del av grunnlaget for regjeringens vurdering av hvordan kunstnerpolitikken, herunder ulike ordninger for å sikre kunstnerne gode livs- og arbeidsvilkår, skal utformes.

Jeg viser også til at det i Forskrift om statens stipend og garantiinntekter for kunstnere fastsatt av Kultur- og kirkedepartementet 16. september 1998 § 20.5 heter at:

"Dersom det blir vedtatt at garantiinntektsordningen skal opphøre eller begrenses, skal de kunstnere som innehar garantiinntekt på annen måte gis tilfredsstillende støtte fram til pensjonsalder, såfremt de for øvrig oppfyller kravene til garantiinntekt."

Jeg vil komme tilbake til Stortinget med en vurdering av spørsmålet om videreføring av garantiinntekten og vurdering av de ulike typer stipend under kap 321, post 73 i egnet sammenheng.