Jeg viser til henvendelse fra Familie- og kulturkomiteen
vedrørende forslag om å avvikle ordningen med statlige stipend og
garantiinntekter til kunstnere.
Statlige stipend og garantiinntekter er kunstnerpolitiske
virkemidler som har vært vurdert i flere sammenhenger. Av nyere
stortingsdokumenter vil jeg vise til St.meld. nr 47 (1996-97) Kunstnarane og St.meld. nr 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014 og Stortingets behandling
av disse dokumentene.
Fra St.meld. nr 47 (1996-97) Kunstnarane:
"Regjeringa er innstilt på å føre vidare ordninga med
garantiinntekter. Også i framtida vil ein stimulera til at ordninga
skal fungere som hjelp til sjølvhjelp. Samstundes vil ein ha ei
meir realistisk tilnærming til den økonomiske inntjeningsevna hjå
mottakarane, og for så vidt leggja til grunn at ordninga i hovudsak
vil fungera som basisløyving for ein grunnstamme av kunstnarar. Ordninga
skal kunne gje kunstnarleg fridom og styrkja fagleg fordjupning
og dermed også kunstnarleg utvikling. Kor stor denne grunnstamma skal
og bør vera, vil vera tema for kulturpolitisk vurdering og prioritering
innanfor dei økonomiske rammane som gjeld til ei kvar tid."
Og videre:
"I åra fram til år 2001 vil Regjeringa prioritere utviklinga
av stipendformene gjennom å auke rammene monaleg."
Fra Innst. S. nr 271 (1996-1997) om Kunstnarane:
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og representanten Arne Haukvik
viser til at "Regjeringen ikke foreslår noen vekst, men beholder
dagens nivå i garantiinntektsordningen i kunstnermeldingen" og uttaler
at:
"Disse medlemmer går inn for at garantiinntektsordningen
skal bygges ut videre, særlig innenfor de kunstnergrupper som ikke
har muligheter for ansettelsesforhold eller alternative inntektsmuligheter,
spesielt gjelder det billedkunstnere, kunsthåndverkere, koreografer
m.fl."
Og videre:
"Disse medlemmer vil understreke at en økning av
arbeidsstipend til unge kunstnere ikke må gå på bekostning av arbeidsstipend
o.a. til de etablerte kunstnere."
Fra St.meld. nr 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram
mot 2014:
"Garantiinntekta (GI) inneber på den eine sida ein
relativ trygg økonomisk situasjon som gjev høve til kunstnarleg
fridom og faglig fordjupning. På den andre sida låser garantiinntektsordningen
ein stor del av dei kunstnarpolitiske midlane til ei lita gruppe
kunstnarar, og ordninga gjev lite rom for kontinuerlege kvalitetsvurderingar.
For å gjera bruken av midlane meir fleksibel tek departementet sikte
på å overføra ein del ledige garantiinntektsmidler til arbeidsstipend."
Og videre:
"Arbeidsstipend for kunstnarar bør styrkjast i åra framover.
Talet på stipend bør aukast, mellom anna ved at ein over tid omprioriterer
frå garantiinntekter til arbeidsstipend."
Og videre:
"Det kan vidare vera relevant å vurdera andre typar
langvarige stipend som skal møta behovet for fagleg konsentrasjon
og fordjuping."
Fra Innstilling S. nr 155 (2002-2003) om kulturpolitikk
fram mot 2014:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene av Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter videreføringen av dagens stipendpolitikk hva
angår en gradvis nedtrapping av garantiinntektene til fordel for
en opptrapping av arbeidsstipendene."
Og videre fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
"Disse medlemmer viser til at når det gjelder ordningen
med garantiinntekt, bør ikke denne endres nå, men ses i sammenheng
med en større gjennomgang av ordningen med statlige stipender."
I forbindelse med at regjeringen gjennomfører Kulturløftet
har Kultur- og kirkedepartementet iverksatt flere tiltak for å sikre
et best mulig grunnlag for å fordele midlene. I denne sammenheng
vil jeg særlig vise til to aktuelle arbeider som er viktige for
vurderingen av stipender og garantiinntekter for kunstnere:
Departementet mottok 5. juni i år rapport fra Løkenutvalget; Forenklet, samordnet og uavhengig - Om behov
for endringer i tilskuddsforvaltningen for kunst- og kulturfeltet. Rapporten inneholder
bl.a. forslag om utfasing av garantiinntekten over tid. Rapporten
er sendt på bred høring med høringsfrist 1. september i år.
Videre har Telemarksforsking-Bø på oppdrag fra
departementet gjennomført en inntekts- og levekårsundersøkelse blant
kunstnere. Denne rapporten er også sendt på bred høring med frist til
31. oktober.
De to rapportene og høringssvarene vil bli en viktig
del av grunnlaget for regjeringens vurdering av hvordan kunstnerpolitikken,
herunder ulike ordninger for å sikre kunstnerne gode livs- og arbeidsvilkår,
skal utformes.
Jeg viser også til at det i Forskrift om statens
stipend og garantiinntekter for kunstnere fastsatt av Kultur- og
kirkedepartementet 16. september 1998 § 20.5 heter at:
"Dersom det blir vedtatt at garantiinntektsordningen
skal opphøre eller begrenses, skal de kunstnere som innehar garantiinntekt
på annen måte gis tilfredsstillende støtte fram til pensjonsalder, såfremt
de for øvrig oppfyller kravene til garantiinntekt."
Jeg vil komme tilbake til Stortinget med en
vurdering av spørsmålet om videreføring av garantiinntekten og vurdering
av de ulike typer stipend under kap 321, post 73 i egnet sammenheng.