Forslagsstillerne viser til statsbudsjettet
for 2008 kap. 321 Kunstnerformål, post 73 og 74. Forslagsstillerne
mener ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere
er foreldet og bør avvikles snarest. Ordningen er nå i ferd med
å nærme seg 200 mill. kroner pr. år, og kan sees som en ordning
som delvis belønner kunstnere som ikke aktivt frembringer kunst.
Forslagsstillerne viser til at kunst og kultur
får store subsidier fra norske skattebetalere gjennom kommuner,
fylkeskommuner og staten. Det er altså ikke slik at denne ordningen
må sees på som sentral for at det utføres kunstnerisk aktivitet
i Norge.
Forslagsstillerne mener at ordningen muligens kan
ha hatt sin berettigelse i tidligere tider – da kunstnernes inntektsmuligheter
var begrenset, men i dagens samfunn, med en stor og omfattende kultursektor,
bør det ikke være behov for en slik ordning.
Forslagsstillerne ønsker ikke et sterkt subsidiert kulturliv,
eller at en snever elite skal forvalte fellesskapets kulturmidler
kun til glede for egen snever krets. Regjeringens betydelige økning
av bruk av skattebetalernes penger innen kulturfeltet fører ikke
til at det blir kultur som folk flest ønsker. Kulturmidler bør i
størst mulig grad kanaliseres i samsvar med det smaks- og meningsmangfold
som eksisterer. Det betyr at forslagsstillerne er imot modeller
som innebærer at oppnevnte komiteer fordeler penger, etter eget forgodtbefinnende,
på vegne av fellesskapet.
Forslagsstillerne mener at norske kunstnere
i større grad skal rette seg mot publikum og alternative inntekstskilder
enn offentlige budsjettprosesser og -midler. Hensikten med dette
er todelt; for det første sikre økte inntekter til kulturlivet uten
at dette går over offentlige budsjetter, og for det annet å sørge
for at kulturtilbudet når ut til flest mulig.
Primært mener forslagsstillerne at ordningen
bør avvikles umiddelbart, eventuelt med en seks måneders overgangsperiode.
Det kan vurderes om ordningen i noen tilfeller bør
erstattes med en langt mindre omfattende "æreslønnsordning" for
kunstnere som har ytt en spesielt fortjenestefull innsats gjennom
et langt yrkesliv og nå nærmer seg pensjonsalderen.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for en gjennomgang
av ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til kunstnere
med sikte på en halvering av kostnadene i ordningen i 2009."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden
Klemetrud og Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti,
lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Magnhild Eia,
og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at forslagsstillerne
ber om at ordningen med statlige stipend og garantiinntekter til
kunstnere gjennomgås med sikte på en halvering av utgiftene knyttet
til ordningen i 2009. Primært ønsker forslagsstillerne å avvikle
ordningen umiddelbart fordi den etter deres mening er foreldet og
blant annet bidrar til å "innskrenke bredden i kulturlivet".
Flertallet er ikke enig i en
slik vurdering. Flertallet vil understreke at denne
type støtte er av avgjørende betydning for kunstnerisk aktivitet
og frihet på en rekke felt, og således bidrar til å skape bredde
og mangfold i norsk kulturliv.
Flertallet viser til at det i
de senere år i hovedsak har vært bred politisk enighet om å bevare ordningen
med stipend og garantiinntekter, og at debatten knyttet til disse
ordningene i overveiende grad har dreid seg om måten denne typen
statlige støtteordninger er innrettet på – ikke at man skal fjerne
dem. Flertallet mener at dette fortsatt bør være
utgangspunktet i den fortløpende diskusjonen om ordningene, men
er åpen for å gjøre endringer i tråd med intensjonene om å sikre
kunstnere gode livs- og arbeidsvilkår samtidig som man skal sikre
at statlig støtte fordeles på en best mulig måte.
Flertallet viser i denne forbindelse
bl.a. til rapporten fra Løken-utvalget og til undersøkelsen om inntekt
og levekår blant kunstnere – utført av Telemarksforskning-Bø – som
nylig har vært på høring. Flertallet er enig med
statsråden i at disse rapportene med tilhørende høringssvar vil være
nyttige grunnlagsdokumenter for det videre arbeidet med å sikre
kunstnere gode livs- og arbeidsvilkår, jf. brev til komiteen 12. september 2008
(vedlegg).
Flertallet legger til grunn at
Regjeringen kommer tilbake til Stortinget i egnet sammenheng med
en vurdering av videreføring av garantiinntekten og av ulike typer
stipendordninger under kap. 73 post 73, samt andre relevante forhold vedrørende
kunstneres livs- og arbeidsvilkår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth er av den oppfatning
at man kan ha et blomstrende kulturliv fritt for statlig styring, og
kan derfor ikke si seg enig i at denne type støtte er av avgjørende
betydning for kunstnerisk aktivitet og frihet.
Disse medlemmer viser til at
en rekke land har et svært levende kulturliv uten at staten bidrar
med stipendier og garantiinntekter. Disse medlemmer vil
peke på at det ikke er oppleste og vedtatte sannheter at kulturlivet
dør selv om 1 500 kunstnere ikke lenger får sitt statlige bidrag.
Fra flere hold innenfor kulturlivet er det dessuten sterk bekymring
for hvor det er blitt av prinsippet om "armlengdes avstand" til
det politiske Norge, og hva man egentlig har gjort med kunsten når
den holdes i live av offentlige tilskudd.
Disse medlemmer viser for øvrig
til representantforslaget og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for en gjennomgang
av ordningen med statlige stipender og garantiinntekter til kunstnere
med sikte på en halvering av kostnadene i ordningen i 2009."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen sørge for en gjennomgang
av ordningen med statlige stipender og garantiinntekter til kunstnere
med sikte på en halvering av kostnadene i ordningen i 2009.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:119 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth
om avvikling av ordningen med statlige stipend og garantiinntekter
til kunstnere – bifalles ikke.
Jeg viser til henvendelse fra Familie- og kulturkomiteen
vedrørende forslag om å avvikle ordningen med statlige stipend og
garantiinntekter til kunstnere.
Statlige stipend og garantiinntekter er kunstnerpolitiske
virkemidler som har vært vurdert i flere sammenhenger. Av nyere
stortingsdokumenter vil jeg vise til St.meld. nr 47 (1996-97) Kunstnarane og St.meld. nr 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014 og Stortingets behandling
av disse dokumentene.
Fra St.meld. nr 47 (1996-97) Kunstnarane:
"Regjeringa er innstilt på å føre vidare ordninga med
garantiinntekter. Også i framtida vil ein stimulera til at ordninga
skal fungere som hjelp til sjølvhjelp. Samstundes vil ein ha ei
meir realistisk tilnærming til den økonomiske inntjeningsevna hjå
mottakarane, og for så vidt leggja til grunn at ordninga i hovudsak
vil fungera som basisløyving for ein grunnstamme av kunstnarar. Ordninga
skal kunne gje kunstnarleg fridom og styrkja fagleg fordjupning
og dermed også kunstnarleg utvikling. Kor stor denne grunnstamma skal
og bør vera, vil vera tema for kulturpolitisk vurdering og prioritering
innanfor dei økonomiske rammane som gjeld til ei kvar tid."
Og videre:
"I åra fram til år 2001 vil Regjeringa prioritere utviklinga
av stipendformene gjennom å auke rammene monaleg."
Fra Innst. S. nr 271 (1996-1997) om Kunstnarane:
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og representanten Arne Haukvik
viser til at "Regjeringen ikke foreslår noen vekst, men beholder
dagens nivå i garantiinntektsordningen i kunstnermeldingen" og uttaler
at:
"Disse medlemmer går inn for at garantiinntektsordningen
skal bygges ut videre, særlig innenfor de kunstnergrupper som ikke
har muligheter for ansettelsesforhold eller alternative inntektsmuligheter,
spesielt gjelder det billedkunstnere, kunsthåndverkere, koreografer
m.fl."
Og videre:
"Disse medlemmer vil understreke at en økning av
arbeidsstipend til unge kunstnere ikke må gå på bekostning av arbeidsstipend
o.a. til de etablerte kunstnere."
Fra St.meld. nr 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram
mot 2014:
"Garantiinntekta (GI) inneber på den eine sida ein
relativ trygg økonomisk situasjon som gjev høve til kunstnarleg
fridom og faglig fordjupning. På den andre sida låser garantiinntektsordningen
ein stor del av dei kunstnarpolitiske midlane til ei lita gruppe
kunstnarar, og ordninga gjev lite rom for kontinuerlege kvalitetsvurderingar.
For å gjera bruken av midlane meir fleksibel tek departementet sikte
på å overføra ein del ledige garantiinntektsmidler til arbeidsstipend."
Og videre:
"Arbeidsstipend for kunstnarar bør styrkjast i åra framover.
Talet på stipend bør aukast, mellom anna ved at ein over tid omprioriterer
frå garantiinntekter til arbeidsstipend."
Og videre:
"Det kan vidare vera relevant å vurdera andre typar
langvarige stipend som skal møta behovet for fagleg konsentrasjon
og fordjuping."
Fra Innstilling S. nr 155 (2002-2003) om kulturpolitikk
fram mot 2014:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene av Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter videreføringen av dagens stipendpolitikk hva
angår en gradvis nedtrapping av garantiinntektene til fordel for
en opptrapping av arbeidsstipendene."
Og videre fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
"Disse medlemmer viser til at når det gjelder ordningen
med garantiinntekt, bør ikke denne endres nå, men ses i sammenheng
med en større gjennomgang av ordningen med statlige stipender."
I forbindelse med at regjeringen gjennomfører Kulturløftet
har Kultur- og kirkedepartementet iverksatt flere tiltak for å sikre
et best mulig grunnlag for å fordele midlene. I denne sammenheng
vil jeg særlig vise til to aktuelle arbeider som er viktige for
vurderingen av stipender og garantiinntekter for kunstnere:
Departementet mottok 5. juni i år rapport fra Løkenutvalget; Forenklet, samordnet og uavhengig - Om behov
for endringer i tilskuddsforvaltningen for kunst- og kulturfeltet. Rapporten inneholder
bl.a. forslag om utfasing av garantiinntekten over tid. Rapporten
er sendt på bred høring med høringsfrist 1. september i år.
Videre har Telemarksforsking-Bø på oppdrag fra
departementet gjennomført en inntekts- og levekårsundersøkelse blant
kunstnere. Denne rapporten er også sendt på bred høring med frist til
31. oktober.
De to rapportene og høringssvarene vil bli en viktig
del av grunnlaget for regjeringens vurdering av hvordan kunstnerpolitikken,
herunder ulike ordninger for å sikre kunstnerne gode livs- og arbeidsvilkår,
skal utformes.
Jeg viser også til at det i Forskrift om statens
stipend og garantiinntekter for kunstnere fastsatt av Kultur- og
kirkedepartementet 16. september 1998 § 20.5 heter at:
"Dersom det blir vedtatt at garantiinntektsordningen
skal opphøre eller begrenses, skal de kunstnere som innehar garantiinntekt
på annen måte gis tilfredsstillende støtte fram til pensjonsalder, såfremt
de for øvrig oppfyller kravene til garantiinntekt."
Jeg vil komme tilbake til Stortinget med en
vurdering av spørsmålet om videreføring av garantiinntekten og vurdering
av de ulike typer stipend under kap 321, post 73 i egnet sammenheng.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 27. november 2008
May-Helen Molvær Grimstad |
Trine Skei Grande |
leder |
ordfører |