Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser
til at formålet med Riksrevisjonens gjennomgang har vært å undersøke
KRDs behandling og oppfølging av det såkalte "Vik-brevet" – "Om
finansielt sal av konsesjonskraft og forholdet til kommunelova §§ 50
nr. 1 og 59a nr. 1" av 20. september 2002.
Komiteen merker seg at Kommunal-
og regionaldepartementet er enig i at saken burde ha vært drøftet
på et høyere nivå i departementet enn den ble. Reglene i departementet
i forbindelse med delegering av fullmakter tilsier at alle saker
i Kommunalavdelingen i utgangspunktet er delegerte til seksjonene.
Saker som innebærer vurderinger og tilrådinger av prinsipiell karakter,
skal normalt behandles av ekspedisjonssjefen.
Komiteen vil understreke at Vik-saken
var prinsipiell, og dersom ledelsen likevel har hatt kontroll med
og kunnskap om problemstillingene, slik departementet hevder, burde
slike prinsipielle problemstillinger blitt prioritert av departementet.
Komiteen viser også i denne sammenheng
til brev fra statsråden 16. oktober 2008 til komiteen der det heter:
"Departementet har i tilbakemeldingene til Riksrevisjonen
gjort det klart at intensjonen hele tiden var å foreta en gjennomgang
av de problemstillingene som Vik-saken og andre lignende forespørsler
reiste. Dette er også nærmere omtalt under kapittel 2.3 i rapporten
fra Riksrevisjonen. I ettertid har departementet erkjent at arbeidet burde
ha startet tidligere. Samtidig må vurderingen ses i lys av at et
departement må foreta løpende og til dels vanskelige avveininger
mellom hvilke saker som det skal prioriteres å arbeide med."
Komiteen mener det er kritikkverdig
at ikke departementet fulgte opp varselet om en gjennomgang av regelverket
før i 2007, og har merket seg at det nå er etablert et system i departementet
slik at en fortløpende får registrert saker som krever videre oppfølging. Komiteen viser
til at departementet fra og med inneværende år vil legge inn elektroniske
lenker til alle sakene som er omtalt i rundskrivet, og be kommunene
lese brevene i fulltekst dersom de finner saker som er av relevans
for dem. I tillegg vil departementet innledningsvis understreke
det selvstendige ansvaret som kommuner og andre som anvender kommuneloven
eller lov om interkommunale selskaper, har til å tolke loven og treffe
vedtak etter egen vurdering.
Kommunal- og regionaldepartementet har et generelt
rettledningsansvar i saker om tolking av kommuneloven. Selv om dette
er delegert til fylkesmannen, vil komiteen understreke
at ansvaret i alle tilfeller ligger i departementet og viser til
Riksrevisjonens påpekning av at fylkesmannen skal legge prinsipielle
tolkningsspørsmål fram for departementet. Vik-saken var av en slik
prinsipiell karakter.
Komiteen vil understreke at departementets vurderinger
er rettledende og kan ikke betraktes som avgjørelser om hvordan
en kommune skal benytte loven i et konkret tilfelle, eller som godkjenning
av vedtak om enkeltdisposisjoner. Kommunene har et selvstendig ansvar
for å tolke og innrette seg etter kommuneloven, og de er ansvarlige
for sine egne økonomiske spørsmål. De fortolkninger departementet
gjør, vil likevel tillegges stor vekt, og komiteen er
derfor enig med Riksrevisjonen i at dette stiller et særlig krav
til departementet i behandlingen av lovtolkningsaker og det etterfølgende
rundskrivarbeidet.
Komiteen viser til at den nye
gjennomgangen i departementet i 2006 som var basert på de samme
opplysninger som da saken ble behandlet i 2002, viste at avtalen
kommunen hadde med DnB Markets, innebar at kommunen hadde en udekket
betalingsplikt som måtte dekkes med de andre midlene kommunen rådde
over.
Komiteen mener det er sterkt
kritikkverdig at kommunen ikke ble informert om disse nye vurderingene
i møtet kommunen hadde med departementet 26. september 2007. Departementet burde
også ha informert alle kommunene og fylkeskommunene om resultatet
av den nye gjennomgangen som ga en annen konklusjon enn gjennomgangen
i 2002.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
ikke har fått selvstendig tilgang til saksarkivet i departementet
i forbindelse med undersøkelsen og derfor ikke har hatt full oversikt
over og kontroll med om den dokumentasjonen som er mottatt, er fullstendig.
Riksrevisjonen mener riksrevisjonsloven gir Riksrevisjonen rett
til selv å granske saksarkivene i departementene dersom dette er nødvendig
for å utføre Riksrevisjonens oppgaver og viser til Innst. O. nr.
54 (2003–2004). Riksrevisjonen peker på at hvis den som blir gransket, selv
skal få bestemme hva revisjonen skal få tilgang til, kan Riksrevisjonen
ikke gjøre en uavhengig gransking.
Komiteen er enig i Riksrevisjonens
forståelse av bestemmelsene og viser til komitéflertallets merknader
under Stortingets behandling av ny lov om Riksrevisjonen, jf. Innst.
O. nr. 54 (2003–2004). Komitéflertallet viste her til at:
"en klar forutsetning for at Riksrevisjonen skal kunne
utføre sine oppgaver, er at den får tilgang på den informasjon som
er nødvendig, innenfor rammen av lov og instruks."
Komitéflertallet uttalte videre:
"Flertallet viser i denne sammenheng til Innst. O. nr.
19 (2003-2004), jf. Ot.prp. nr. 70 (2002-2003) om lov om endringer
i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner m.m.
(kommunal revisjon) hvor det i tilknytning til § 78 nr. 7 vises
til at "det er revisor som må avgjøre hvilke opplysninger og hvilket
materiale som er nødvendig for kontrollen, og som det dermed er
behov for å få tilgang til"."
Flertallet la videre til grunn:
"at den nye bestemmelsen om Riksrevisjonens innsynsrett
verken innebærer en innskrenking eller utvidelse av innsynsretten
i forhold til gjeldende praksis. Flertallet legger videre til grunn
at Riksrevisjonen som hovedregel fortsatt skal ha innsyn i forvaltningens
interne dokumenter. Flertallet har merket seg at det er en uttalt
oppfatning både hos Riksrevisjonen og Regjeringen at innsynsretten
ikke omfatter regjeringsnotater, dagsordener, protokoller, referater,
utkast til regjeringsnotater og håndnotater utarbeidet til statsrådene
til saker som står på dagsorden."
Komiteen forutsetter at Riksrevisjonens
innsynsrett praktiseres i tråd med Stortingets forutsetninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget overrasket over de opplysninger som i ettertid er fremkommet
fra Kommunal- og regionaldepartementet angående den faglige behandling
av Vik-brevet og over mange års mangel på reaksjoner fra departementets
administrative og politiske ledelse.
Disse medlemmer fokuserer på
de ansvarlige i departementets øverste ledelse som overhodet ikke
reagerte i 2004 da de fikk kunnskap om at Terra i sin markedsføring
brukte Vik-brevet for å få andre kommuner til å investere. Disse medlemmer reagerer
på at departementet har sett bort fra klare mottatte advarsler fra
kommunerevisorer allerede i 2004 om at de prinsipper departementet
hadde klarert og gitt uttrykk for i Vik-brevet, var i klar strid
med kommuneloven.
Som alle andre ser disse medlemmer i
ettertid at departementets tolkning av Vik-saken fra 2002 var beheftet
med store grunnleggende feil. Historien viser at departementet –
til tross for advarsler fra fagfolk – fastholdt sine tolkninger
helt frem til februar 2008. Med de fatale konsekvenser departementets
brev har medført, mener disse medlemmer at det her
har skjedd brudd på lover og regler kombinert med grov uforstand i
tjenesten av embets- og tjenestemenn. Slik disse medlemmer vurderer
saken i ettertid, burde departementets embetsmenn allerede i 2004
ha orientert statsråden som satt med ansvaret.