Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
endelig disponering av understellet til MCP-01 (Manifold and Compression
Platform). Dette er en betonginnretning på britisk kontinentalsokkel,
og som er en del av rørledningssystemet som transporterte gass fra
Frigg til St. Fergus i Skottland.
Eierskapet til innretningen er delt mellom norske og
britiske interesser og bestemt i henhold til Frigg-traktaten. Saksbehandlingen
av avslutningsplanen for MCP-01 er derfor harmonisert og koordinert
mellom Norge og Storbritannia. Endelig avslutningsplan som dekker
disponering av innretningens overbygning og betongunderstell, ble
oversendt myndighetene i begge land 5. oktober 2007. Disponeringsvedtak
for overbygningen innebærer at denne fjernes og tas til land for
endelig disponering.
Basert på en totalvurdering der det er tatt
hensyn til teknisk gjennomføring, sikkerhet for personell, miljøet,
fjerningskostnader og virkninger for andre brukere av havet, slutter
Olje- og energidepartementet seg til eiernes anbefaling om at betongunderstellet
av MCP-01 etterlates på stedet. Etterlatelsen er begrunnet med at
risikonivået ved heving av understellet for disponering på land
ifølge operatøren vil ligge langt utenfor akseptable rammer. Dette
gjelder både sikkerhet for personell under operasjonen og sannsynligheten
for å kunne gjennomføre en vellykket operasjon (teknisk gjennomførbarhet).
Betongunderstellet vil kunne være til hinder
for fiskeri og fri ferdsel på havet. Den reelle situasjonen vil
være om lag som i dag.
Departementet viser til at Det Norske Veritas
har gjennomført en konsekvensutredning, som etter en total miljøvurdering
konkluderer med at etterlatelse på stedet er vurdert som det beste
disponeringsalternativ.
Kostnaden ved å etterlate understellet på stedet er
anslått til 152 mill. kroner (2008), som dekker fjerning av stålverk
som er festet på yttersiden av ytterveggen samt opprydding innen
500 m-sonen og sluttinspeksjon for å dokumentere forholdene rundt
betongunderstellet.
I konsultasjonsprosessen med de øvrige OSPAR-konvensjonspartene
har det ikke kommet innvendinger mot at betongunderstellet MCP-01
etterlates på stedet.
Dersom det besluttes at betongunderstellet etterlates,
skal operatøren på vegne av rettighetshaverne sørge for at MCP-01
blir avmerket på sjøkart.
Departementet viser til at ansvar i tilknytning
til disponering av innretninger fra petroleumsvirksomheten er regulert
av petroleumsloven § 5-4. Av loven følger det at rettighetshaverne/eierne er
ansvarlig for skade eller ulempe som voldes forsettlig eller uaktsomt
i forbindelse med en innretning som er vedtatt etterlatt. Når det
gjelder disponering av betongunderstellet MCP-01, vil operatøren
på vegne av rettighetshaverne/eierne også være ansvarlig for montering,
drift og vedlikehold av nødvendig navigasjonsutstyr. Det nevnte
ansvaret påhviler rettighetshaverne/eierne inntil noe annet eventuelt
avtales med myndighetene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Tord Lien, Ingrid Skårmo og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til at Norge og Storbritannia
deler eierskapet til innretningen, og at landene samarbeider om
saksbehandlingen i saken.
Komiteen støtter anbefalingen
om at betongunderstellet til MCP-1 etterlates. Komiteen viser
til at OSPAR-konvensjonen og OSPAR-beslutning 98/3 gir rom for at
installasjonen etterlates til havs, og at ingen berørte parter har protestert
på dette etter konsultasjoner. Komiteen viser til
at dette har marginale konsekvenser for miljø og fiskeriinteresser. Komiteen har merket
seg at Fiskeri- og kystdepartementet påpeker at området har relativt
begrenset fiskeriaktivitet.
Komiteen viser til at fjerning
av betongunderstellet er anslått å koste 5,8 mrd. kroner, mens det
vil koste ca. 152 mill. kroner å etterlate det. Komiteen har
merket seg at fjerning av understellet har svært høy risiko under
operasjonen, med anslagsvis 60 pst. sannsynlighet for en betydelig
ulykke eller hendelse under heving, tauing og nedbygging.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
kan godkjenne operatørens anbefalte disponeringsløsning når det
gjelder betongunderstellet til MCP-01, i samsvar med anbefaling
fra Olje- og energidepartementet.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. desember 2008
Gunnar Kvassheim |
Ketil Solvik-Olsen |
leder |
ordfører |