Sammendrag

Barnevernet overtok ansvaret for enslige mindreårige asylsøkere fra desember 2007. Eidsvoll omsorgssenter er det første senteret som ble tatt i bruk til dette formål etter ansvarsoverføringen. I dag er det barn og unge opp til 15 år som får et slikt tilbud, men planen er at gruppen 15 til 18 år i 2009 også skal få tilbud om opphold i omsorgssenter underlagt barnevernet.

Forslagsstillerne mener det er viktig at man på et tidlig tidspunkt igangsetter arbeidet med å sikre at disse nye borgere i Norge finner seg til rette og mestrer et liv i et samfunn som på veldig mange måter er ulikt det landet de kommer fra.

Asylsøkerbarnas opplæringstilbud skal være i tråd med opplæringslovens krav og bestemmelser. De tilbakemeldinger som kommer fra skoleeier og skoleledelsen ved Eidsvolls grunnskoler, tyder på at opplæringsloven ikke gir tilstrekkelig rom for å kunne møte denne spesielle gruppen på en hensiktsmessig måte.

Mottakssentre er kun midlertidige bosteder. Forslagsstillerne finner det urovekkende at det ser ut til å være en utvikling med forholdsvis lang oppholdstid i senteret. Det er en stor utfordring når det viser seg å være vanskelig å få enkelte kommuner til å ta imot flere barn og unge med oppholdstillatelse. Dette bidrar til at kommuner med mottakssentre i større grad må bidra med et tilpasset skoletilbud over lengre tid.

Forslagsstillerne mener dagens skoletilbud i de kommuner hvor mottakssentrene er lokalisert, ikke har riktige og tilpassede rammevilkår å jobbe under for å imøtekomme asylsøkerbarnas behov for opplæring og for å sikre at skolen er en god integreringsarena. Forslagsstillerne mener det må vurderes å gjøre endringer i opplæringsloven på flere punkter og at man må legge til rette for en annen type samarbeid mellom barnevernet, som har ansvaret for mottakssenteret, og skolene/skoleeier.

Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget med en grundig gjennomgang av utfordringer skolene står overfor i møtet med asylsøkerbarn bosatt i mottakssentre, herunder:

  • Se på opplæringslovens muligheter for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken for denne gruppen, eventuelt gjøre nødvendige lovendringer for å sikre større grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.

  • Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak fra mottakssenteret som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell opplæringsplan fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk-psykologisk Tjeneste (PPT).

  • Kartlegge hvilket ansvar som tillegges henholdsvis skolen og mottakssenteret når det gjelder opplæringen av det enkelte barn.

  • Finne tiltak for å sikre at barn i skolen som ikke har mulighet til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk ikke lar seg fremskaffe, får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.

  • Igangsette tiltak knyttet til rekruttering og opplæring av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig for å kunne gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.

  • Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena for barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har på Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering."