Barnevernet overtok ansvaret for enslige mindreårige
asylsøkere fra desember 2007. Eidsvoll omsorgssenter er det første
senteret som ble tatt i bruk til dette formål etter ansvarsoverføringen. I
dag er det barn og unge opp til 15 år som får et slikt tilbud, men
planen er at gruppen 15 til 18 år i 2009 også skal få tilbud om
opphold i omsorgssenter underlagt barnevernet.
Forslagsstillerne mener det er viktig at man
på et tidlig tidspunkt igangsetter arbeidet med å sikre at disse
nye borgere i Norge finner seg til rette og mestrer et liv i et
samfunn som på veldig mange måter er ulikt det landet de kommer
fra.
Asylsøkerbarnas opplæringstilbud skal være i tråd
med opplæringslovens krav og bestemmelser. De tilbakemeldinger som
kommer fra skoleeier og skoleledelsen ved Eidsvolls grunnskoler, tyder
på at opplæringsloven ikke gir tilstrekkelig rom for å kunne møte
denne spesielle gruppen på en hensiktsmessig måte.
Mottakssentre er kun midlertidige bosteder. Forslagsstillerne
finner det urovekkende at det ser ut til å være en utvikling med
forholdsvis lang oppholdstid i senteret. Det er en stor utfordring
når det viser seg å være vanskelig å få enkelte kommuner til å ta
imot flere barn og unge med oppholdstillatelse. Dette bidrar til
at kommuner med mottakssentre i større grad må bidra med et tilpasset
skoletilbud over lengre tid.
Forslagsstillerne mener dagens skoletilbud i
de kommuner hvor mottakssentrene er lokalisert, ikke har riktige
og tilpassede rammevilkår å jobbe under for å imøtekomme asylsøkerbarnas behov
for opplæring og for å sikre at skolen er en god integreringsarena.
Forslagsstillerne mener det må vurderes å gjøre endringer i opplæringsloven
på flere punkter og at man må legge til rette for en annen type
samarbeid mellom barnevernet, som har ansvaret for mottakssenteret,
og skolene/skoleeier.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
med en grundig gjennomgang av utfordringer skolene står overfor
i møtet med asylsøkerbarn bosatt i mottakssentre, herunder:
Se på opplæringslovens
muligheter for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken
for denne gruppen, eventuelt gjøre nødvendige lovendringer for å
sikre større grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.
Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak
fra mottakssenteret som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell
opplæringsplan fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk-psykologisk Tjeneste
(PPT).
Kartlegge hvilket ansvar som tillegges
henholdsvis skolen og mottakssenteret når det gjelder opplæringen
av det enkelte barn.
Finne tiltak for å sikre at barn i skolen
som ikke har mulighet til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk
ikke lar seg fremskaffe, får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.
Igangsette tiltak knyttet til rekruttering
og opplæring av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig
for å kunne gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.
Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena
for barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har
på Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som
får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering."