Barnevernet overtok ansvaret for enslige mindreårige
asylsøkere fra desember 2007. Eidsvoll omsorgssenter er det første
senteret som ble tatt i bruk til dette formål etter ansvarsoverføringen. I
dag er det barn og unge opp til 15 år som får et slikt tilbud, men
planen er at gruppen 15 til 18 år i 2009 også skal få tilbud om
opphold i omsorgssenter underlagt barnevernet.
Forslagsstillerne mener det er viktig at man
på et tidlig tidspunkt igangsetter arbeidet med å sikre at disse
nye borgere i Norge finner seg til rette og mestrer et liv i et
samfunn som på veldig mange måter er ulikt det landet de kommer
fra.
Asylsøkerbarnas opplæringstilbud skal være i tråd
med opplæringslovens krav og bestemmelser. De tilbakemeldinger som
kommer fra skoleeier og skoleledelsen ved Eidsvolls grunnskoler, tyder
på at opplæringsloven ikke gir tilstrekkelig rom for å kunne møte
denne spesielle gruppen på en hensiktsmessig måte.
Mottakssentre er kun midlertidige bosteder. Forslagsstillerne
finner det urovekkende at det ser ut til å være en utvikling med
forholdsvis lang oppholdstid i senteret. Det er en stor utfordring
når det viser seg å være vanskelig å få enkelte kommuner til å ta
imot flere barn og unge med oppholdstillatelse. Dette bidrar til
at kommuner med mottakssentre i større grad må bidra med et tilpasset
skoletilbud over lengre tid.
Forslagsstillerne mener dagens skoletilbud i
de kommuner hvor mottakssentrene er lokalisert, ikke har riktige
og tilpassede rammevilkår å jobbe under for å imøtekomme asylsøkerbarnas behov
for opplæring og for å sikre at skolen er en god integreringsarena.
Forslagsstillerne mener det må vurderes å gjøre endringer i opplæringsloven
på flere punkter og at man må legge til rette for en annen type
samarbeid mellom barnevernet, som har ansvaret for mottakssenteret,
og skolene/skoleeier.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
med en grundig gjennomgang av utfordringer skolene står overfor
i møtet med asylsøkerbarn bosatt i mottakssentre, herunder:
Se på opplæringslovens
muligheter for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken
for denne gruppen, eventuelt gjøre nødvendige lovendringer for å
sikre større grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.
Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak
fra mottakssenteret som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell
opplæringsplan fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk-psykologisk Tjeneste
(PPT).
Kartlegge hvilket ansvar som tillegges
henholdsvis skolen og mottakssenteret når det gjelder opplæringen
av det enkelte barn.
Finne tiltak for å sikre at barn i skolen
som ikke har mulighet til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk
ikke lar seg fremskaffe, får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.
Igangsette tiltak knyttet til rekruttering
og opplæring av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig
for å kunne gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.
Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena
for barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har
på Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som
får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Knut Werner Hansen, Britt Hildeng og Espen Johnsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til brev
av 10. oktober i 2008 (vedlegg) hvor Barne- og likestillingsdepartementet
og Kunnskapsdepartementet sier det vil være grunn til at det blir
foretatt en nærmere vurdering av både lovverket, praktiseringen
av dette og andre utfordringer når det gjelder opplæringen til mindreårige
asylsøkere bosatt i barnevernets omsorgssentre og i asylmottak,
samt barn som bor sammen med sine omsorgspersoner i asylmottak.
Komiteen er glad for dette, da det er spesielt viktig ettersom de
barn og unge det her er snakk om, har mange og sammensatte utfordringer
når de kommer til Norge. Det er også viktig for integrering og norskopplæring
at en får et godt skoletilbud på plass så raskt som mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at det er satt ned en interdepartemental gruppe ledet
av Kunnskapsdepartementet. Gruppen består av representanter fra
Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet
og Barne- og likestillingsdepartementet og har i 2008 arbeidet med
spørsmål knyttet til minoritetsspråklige elever som kommer til Norge
sent i skoleløpet.
Flertallet viser til at deler
av det arbeidet den interdepartementale gruppen har behandlet, nå er
nedfelt i mandatet til utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige
i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning,
utnevnt i statsråd 24. oktober 2008. Den tverrdepartementale gruppen
vil fortsette sitt arbeid hvor den drøfter tverrsektorielle spørsmål
knyttet til minoritetsspråklige elever. Utvalget skal foreta en
helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige barn,
unge og voksne i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og
høyere utdanning. På bakgrunn av denne gjennomgangen skal utvalget
foreslå endringer og tiltak som kan bedre læringsutbyttet og læringsmiljøet.
Det er spesielt fremhevet at utvalget skal vurdere og foreslå tiltak
knyttet til hvordan den ordinære opplæringen i grunnskolen og videregående
opplæring fungerer i praksis for minoritetsspråklige, inkludert
asylsøkere. Utvalget skal foreslå eventuelle endringer i innhold, strukturer
og rammer. Utvalget skal avgi en delinnstilling om barnehage og
grunnskole mot slutten av 2009 og endelig innstilling innen 1. juni
2010. Flertallet vil på bakgrunn av det arbeidet
som nå gjøres, foreslå at forslaget vedlegges protokollen.
Flertallet viser til at Stortinget
under behandlingen av statsbudsjettet for 2009 vedtok å styrke satsen
for opplæring av enslige mindreårige asylsøkere under 15 år med
15 mill. kroner. Flertallet legger med dette til
grunn at det er lagt til rette for en kvalitativ styrking av opplæringstilbudet
for denne aldersgruppen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er bekymret over
opplæringssituasjonen som barn bosatt i mottakssentre må leve med
i lang tid fremover. Med Regjeringens tidsplan for dette arbeidet
vil det ikke bli endringer før tidligst høsten 2010. Det er stort
behov for umiddelbart å igangsette arbeidet i kommunene og mottakssentrene
for å få til en opplæringssituasjon som fungerer bedre enn det vi
ser i dag.
Disse medlemmer mener det er
for lenge å vente på en avklaring om hvilke grep som må gjøres for
å få på plass en velfungerende opplæringssituasjon blant mindreårige
asylsøkere. Rammevilkår, så som ordninger for offentlig finansiering
av skoletilbudet, innholdet i tilpasset opplæring og ansvarsfordeling
mellom kommunens ulike tilbud så som skole, PPT, helsesøstertjeneste,
BUP og annet må på plass. I tillegg må ansvarsfordeling mellom kommunen,
det statlige barnevernet og utlendingsmyndighetene avklares snarest.
Begrunnelsen for overførsel av ansvaret fra utlendingsmyndighet
til barnevern er nettopp ønsket om en tettere barnevernsfaglig oppfølging
av disse barna, også hva angår opplæringssituasjonen, som da må
være et tilpasset tilbud. Mye tyder på at arbeidet i forkant av denne
reformen ikke har vært tilstrekkelig, og disse medlemmer mener
de utfordringer vi nå står overfor, kunne vært unngått hvis man
hadde avklart spørsmålet om opplæring og integrering i lokalsamfunnet
i forkant av ikrafttredelsen.
Disse medlemmer er bekymret når
statsråden i sitt tilsvar (29. oktober 2008) hevder at
"det vil kunne være grunnlag til at det blir foretatt
en nærmere vurdering av både lovverket, praktiseringen av dette
og andre utfordringer når det gjelder opplæringen til mindreårige
asylsøkere bosatt i barnevernets omsorgssentre."
Disse medlemmer mener det foreligger
tilstrekkelig kunnskap om hvordan skolesituasjonen er til å kunne
konkludere med at det er grunnlag for å foreta en slik vurdering. Disse medlemmer er
glad for det arbeidet som er i gang i den interdepartementale gruppen
ledet av Kunnskapsdepartementet, men frykter at dette utvalgets
mandat ikke tar opp i seg de særskilte utfordringer som følger med
asylsøkerbarna i opplæringssituasjonen, utover at de har et annet morsmål
enn norsk. Det er kun én representant fra barnevernsfeltet i utvalget,
og det er ikke særskilt definert i mandatet at utvalget skal se
spesifikt på utfordringer knyttet til barn bosatt i mottakssentrene. Disse
medlemmer mener det haster med å igangsette dette arbeidet
og ser at nevnte utvalg først ble nedsatt i slutten av oktober 2008,
og skal levere sin delinnstilling først mot slutten av 2009. Dette
er ikke et tilfredsstillende tidsperspektiv for nærmere avklaring
med hensyn til kommunen som skoleeier, vergene som skal ivareta
barnas rettigheter og barnevernsinstitusjonene og mottakssentrene som
skal gi et barnevernsfaglig godt tilbud til barna.
Disse medlemmer viser til at
private aktører har etablert tilbud for enslige mindreårige asylsøkere
i barnevernsinstitusjoner som i dag fungerer godt for de barn og
unge som i dag er bosatt der. Det er behov for en avklaring av om private
institusjoner og tiltak er ønskede aktører i arbeidet med denne
gruppen barn og unge i fremtiden. Det er gitt uklare signaler fra
Bufdir om en godkjenning vil bli gitt hvis pris, kvalitet og innhold
tilfredsstiller kravene. Disse medlemmer mener det
er en riktig ressursforvaltning og en fornuftig faglig strategi
at allerede etablerte barnevernstiltak med kvalifisert bemanning
og lang fartstid kan få ansvaret for å utvikle tilbud til asylsøkerbarn
i tråd med disse barnas behov, fremfor kostnadskrevende og tidkrevende
etablering av nye mottakssentre i statlig regi. Tall fra departementet
viser at det vil være en underkapasitet i statlige mottakssentre, mens
vi vet det finnes ledig kapasitet og ønske om å ta imot denne gruppen
barn og unge blant private aktører.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
med en grundig gjennomgang av utfordringer skolene står overfor
i møte med asylsøkerbarn bosatt i mottakssentre, herunder:
Se på opplæringslovens
muligheter for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken
for denne gruppen, eventuelt gjøre nødvendige lovendringer for å
sikre større grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.
Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak
fra mottakssenteret som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell
opplæringsplan fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk-psykologisk Tjeneste
(PPT).
Kartlegge hvilket ansvar som tillegges
henholdsvis skolen og mottakssenteret når det gjelder opplæringen
av det enkelte barn.
Finne tiltak for å sikre at barn i skolen
som ikke har mulighet til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk
ikke lar seg fremskaffe, får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.
Igangsette tiltak knyttet til rekruttering
og opplæring av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig
for å kunne gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.
Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena
for barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har
på Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som
får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
med en grundig gjennomgang av utfordringer skolene står overfor
i møte med asylsøkerbarn bosatt i mottakssentre, herunder:
Se på opplæringslovens
muligheter for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken
for denne gruppen, eventuelt gjøre nødvendige lovendringer for å
sikre større grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.
Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak
fra mottakssenteret som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell
opplæringsplan fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk-psykologisk Tjeneste
(PPT).
Kartlegge hvilket ansvar som tillegges
henholdsvis skolen og mottakssenteret når det gjelder opplæringen
av det enkelte barn.
Finne tiltak for å sikre at barn i skolen
som ikke har mulighet til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk
ikke lar seg fremskaffe, får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.
Igangsette tiltak knyttet til rekruttering
og opplæring av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig
for å kunne gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.
Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena
for barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har
på Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som
får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:130 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen, Kari Lise Holmberg,
Sonja Irene Sjøli og André Oktay Dahl om gjennomgang av skolesituasjonen
til mindreårige asylsøkere bosatt i mottakssentre – vedlegges protokollen.
Vi viser til brev av 10. oktober i år, hvor
det bes om departementets vurdering av ovenfor nevnte forslag. Barne-
og likestillingsdepartementets vurdering av forslaget er utarbeidet
i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.
Barne- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet
mener det vil kunne være grunn til at det blir foretatt en nærmere
vurdering av både lovverket, praktiseringen av dette og andre utfordringer
når det gjelder opplæringen til mindreårige asylsøkere bosatt i
barnevernets omsorgssentre og i asylmottak, samt barn som bor sammen
med sine omsorgspersoner i asylmottak. Det er imidlertid viktig
at saken blir vurdert på fritt grunnlag av de hensyn som gjør seg
gjeldende og ikke er bundet opp av konkrete forslag.
En interdepartemental gruppe ledet av Kunnskapsdepartementet,
bestående av representanter fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet
har i 2008 arbeidet med spørsmål knyttet til minoritetsspråklige
elever som kommer til Norge sent i skoleløpet. Deler av det arbeidet
den interdepartementale gruppen har behandlet, er nå nedfelt i mandatet
til utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige i
barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning,
utnevnt i statsråd 24. oktober 2008. Den tverrdepartementale gruppen
vil fortsette sitt arbeid hvor den drøfter tverrsektorielle spørsmål
knyttet til minoritetsspråklige elever.
Utvalget for likeverdig opplæring for minoritetsspråklige
i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning, skal
foreta en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige
barn, unge og voksne i barnehage, grunnskole, videregående opplæring
og høyere utdanning. Utvalget skal blant annet gjennomgå organiseringen
og innholdet i opplæringen, samt juridiske og økonomiske rammebetingelser
for opplæring av minoritetsspråklige. På bakgrunn av denne gjennomgangen
skal utvalget foreslå endringer og tiltak som kan bedre læringsutbytte
og læringsmiljøet. Det er spesielt fremhevet at utvalget skal vurdere
og foreslå tiltak knyttet til hvordan den ordinære opplæringen i grunnskolen
og videregående opplæring fungerer i praksis for minoritetsspråklige,
inkludert asylsøkere. Utvalget skal foreslå eventuelle endringer
i innhold, strukturer og rammer.
Utvalget skal avgi en delinnstilling om barnehage
og grunnskole mot slutten av 2009 og endelig innstilling innen 1.
juni 2010. Det er imidlertid riktig å påpeke at utvalget skal se
på lovverk og praktisering av dette når det gjelder den formelle
opplæringen.
Opplæringsbehovet utover den foremelle grunnskoleopplæringen
omhandler mange ulike tema som krever samarbeid mellom flere aktører i
ulike sektorer. Den interdepartementale gruppen vil drøfte slike
problemstillinger. Representantenes beskrivelse av utfordringer
skolene står overfor i møte med barn som søker asyl og bor på omsorgssentre
eller asylmottak, vil bli brakt inn i den interdepartementale gruppen.
Regjeringen holder tett kontakt med KS om utviklingen
i kommunene.
Når det gjelder tolking, er det igangsatt tiltak
for å utdanne tolker. Høgskolen i Oslo startet høsten 2007 opp en
permanent tolkeutdanning, og høyskolen er i gang med opptak til
tredje kull. I hvert kull går det ca. 100 studenter fordelt på 15 språk,
og de første studentene ble uteksaminert i juni 2008. Søkningen
til utdanningen er svært god, og fullføringsraten ligger på ca.
90 %. Høyskolen vil fra januar 2009 sette i gang den første påbyggingsmodulen,
og målet er å skulle kunne tilby en bachelorutdanning innen tolking.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 5. februar 2009
May-Helen Molvær Grimstad |
May Hansen |
leder |
ordfører |