Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
med en grundig gjennomgang av utfordringer skolene står overfor
i møte med asylsøkerbarn bosatt i mottakssentre, herunder:
Se på opplæringslovens
muligheter for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken
for denne gruppen, eventuelt gjøre nødvendige lovendringer for å
sikre større grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.
Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak
fra mottakssenteret som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell
opplæringsplan fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk-psykologisk Tjeneste
(PPT).
Kartlegge hvilket ansvar som tillegges
henholdsvis skolen og mottakssenteret når det gjelder opplæringen
av det enkelte barn.
Finne tiltak for å sikre at barn i skolen
som ikke har mulighet til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk
ikke lar seg fremskaffe, får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.
Igangsette tiltak knyttet til rekruttering
og opplæring av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig
for å kunne gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.
Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena
for barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har
på Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som
får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering.