I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette
planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv. 80 mellom
Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig
fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2009.
Interimsbrua som skal settes opp i Hopen i Bodø som
midlertidig erstatning for dagens Hestsundet bru (Hopenbrua), forventes
åpnet for trafikk i løpet av februar 2009. Det har vært høyt prioritert
å få på plass en midlertidig bro så raskt som overhode mulig. Interimsbrua
har to felt, den har ingen aksellastbegrensninger og vil gi et tilfredsstillende
tilbud til dagens trafikkanter på kort sikt. På lengre sikt er det
ønskelig å legge rv 80 utenom Hopen, via en ny bruforbindelse mellom
Løding og Vikan (ny Hopenbru). Dette vil, i tillegg til å erstatte
den gamle brua, føre til at man unngår den rasutsatte strekningen
på dagens rv 80 gjennom Hopshamran vest for Hopen. Samtidig vil
ny bruforbindelse innebære en innkorting mellom Fauske og Bodø i
forhold til dagens veg.
Arbeid med planlegging av ny Hopenbru er igangsatt.
Kommunedelplan for ny bruforbindelse med tilknytninger til rv 80
er vedtatt. Arbeidet med reguleringsplan er i en oppstartsfase.
Reguleringsplanen ventes ferdigstilt i løpet av 2009, med forbehold
om politisk behandling i Bodø kommune. Etter at reguleringsplanen
er vedtatt, anslås det ca. 1 års prosjekteringstid før byggearbeid
tidligst kan starte opp. Eventuelle midler i 2009 til ny Hopenbru,
vil dermed være mindre beløp til planlegging og prosjektering.
Regjeringens prioriteringer for stamvegnettet
fra og med 2010 vil bli fremmet i stortingsmeldingen om Nasjonal
transportplan for 2010-2019, som legges frem for Stortinget tidligst
i februar 2009. Regjeringens prioriteringer for rv 80 mellom Fauske
og Bodø i planperioden vil måtte ses i sammenheng med det lokale
arbeidet som pågår med å planlegge omfang av og innhold i de kommende
faser av Vegpakke Salten.