I representantforslaget fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette
planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom
Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig
fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2009."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 5. januar 2009 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen er kjent
med at som erstatning for Hopen bru på rv 80 i Bodø kommune skal
det settes opp en reservebru som midlertidig erstatning for dagens
Hopen bru. Reservebrua skal åpnes for trafikk i løpet av februar
2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at det har
vært høyt prioritert å få på plass en midlertidig bru så raskt som
mulig.
Flertallet viser til at reservebrua
har to felt og ingen aksellastbegrensninger. Reservebrua vil gi et
tilfredsstillende tilbud til dagens trafikanter på kort sikt.
Komiteen har merket
seg at arbeidet med planlegging av ny Hopenbru på rv 80 i Bodø kommune
er igangsatt. Kommunedelplan for ny bruforbindelse med tilknytninger
til rv 80 er vedtatt. Arbeidet med reguleringsplan er i en oppstartsfase.
Reguleringsplanen ventes ferdigstilt i løpet av 2009, med forbehold
om politisk behandling i Bodø kommune. Komiteen viser til
at når reguleringsplanen er vedtatt, anslås det ca. 1 års prosjekteringstid
før eventuelt byggearbeid tidligst kan starte opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil således vise til
at det på lengre sikt er ønskelig å legge rv 80 utenom Hopen via
en ny bruforbindelse på rv 80 mellom Løding og Vikan (ny Hopenbru).
En slik omlegging av rv 80 vil også føre til at en unngår den rasutsatte
strekningen på dagens rv 80 gjennom Hopshamran vest for Hopen.
Flertallet vil videre peke på
at en omlegging av rv 80 også vil korte ned avstanden mellom Fauske
og Bodø.
Flertallet viser til at Regjeringens
prioriteringer for stamvegnettet fra og med 2010 vil bli fremmet
i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan for 2010–2019 som
legges frem for Stortinget i vårsesjonen 2009.
Flertallet viser til at Regjeringens
prioriteringer for rv 80 mellom Fauske og Bodø i planperioden vil
måtte ses i sammenheng med det lokale arbeidet som pågår med å planlegge
omfang av og innhold i de kommende faser av "Vegpakke Salten".
Flertallet foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Hopenbrua knytter Bodø til resten av landet, og at brua er
helt sentral for både dagpendlere og næringsliv. Disse medlemmer mener
derfor at den planlagte reservebrua raskest mulig bør erstattes
med en permanent bru på rv 80 mellom Løding og Vikan. Disse
medlemmer viser til at brua er planlagt skiftet ut i forbindelse
med etablering av "Veipakke Salten 2", men at det ifølge denne veipakken
vil ta mange år før arbeidet med ny bru kommer i gang. Disse
medlemmer ønsker imidlertid å igangsette byggingen av brua
så raskt som mulig, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette
planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom
Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig
fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2009."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette
planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv 80 mellom
Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig
fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2009.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:11 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Jan Arild Ellingsen
og Per Sandberg om raskest mulig å starte planlegging, prosjektering og
bygging av ny bro på rv 80 mellom Løding og Vikan, samt legge frem
forslag om statlig finansiering i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2009 – vedlegges protokollen.
I
Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette
planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv. 80 mellom
Løding og Vikan.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig
fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2009.
Interimsbrua som skal settes opp i Hopen i Bodø som
midlertidig erstatning for dagens Hestsundet bru (Hopenbrua), forventes
åpnet for trafikk i løpet av februar 2009. Det har vært høyt prioritert
å få på plass en midlertidig bro så raskt som overhode mulig. Interimsbrua
har to felt, den har ingen aksellastbegrensninger og vil gi et tilfredsstillende
tilbud til dagens trafikkanter på kort sikt. På lengre sikt er det
ønskelig å legge rv 80 utenom Hopen, via en ny bruforbindelse mellom
Løding og Vikan (ny Hopenbru). Dette vil, i tillegg til å erstatte
den gamle brua, føre til at man unngår den rasutsatte strekningen
på dagens rv 80 gjennom Hopshamran vest for Hopen. Samtidig vil
ny bruforbindelse innebære en innkorting mellom Fauske og Bodø i
forhold til dagens veg.
Arbeid med planlegging av ny Hopenbru er igangsatt.
Kommunedelplan for ny bruforbindelse med tilknytninger til rv 80
er vedtatt. Arbeidet med reguleringsplan er i en oppstartsfase.
Reguleringsplanen ventes ferdigstilt i løpet av 2009, med forbehold
om politisk behandling i Bodø kommune. Etter at reguleringsplanen
er vedtatt, anslås det ca. 1 års prosjekteringstid før byggearbeid
tidligst kan starte opp. Eventuelle midler i 2009 til ny Hopenbru,
vil dermed være mindre beløp til planlegging og prosjektering.
Regjeringens prioriteringer for stamvegnettet
fra og med 2010 vil bli fremmet i stortingsmeldingen om Nasjonal
transportplan for 2010-2019, som legges frem for Stortinget tidligst
i februar 2009. Regjeringens prioriteringer for rv 80 mellom Fauske
og Bodø i planperioden vil måtte ses i sammenheng med det lokale
arbeidet som pågår med å planlegge omfang av og innhold i de kommende
faser av Vegpakke Salten.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009
Per Sandberg |
Tor-Arne Strøm |
leder |
ordfører |