I representantforslaget, Dokument nr. 8:22 (2008–2009),
fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene
for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter
samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige
ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode
på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal
gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres
fra staten til fylkeskommunene."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 9. januar 2009 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til fråsegna frå statsråden der det m.a. heiter:
"Stortinget vil bli forelagt et forslag til endringer i
rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd så snart
som mulig."
Fleirtalet foreslår at representantforslaget
vert lagt ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at statsråden
er positiv til å foreta en gjennomgang av rammene for ordningen
med alternativ bruk av ferjetilskudd, og at det for tiden arbeides
med dette i departementet.
Disse medlemmer synes det er
positivt at statsråden vil underlegge realiteten i representantforslaget
en vurdering i sitt arbeid med saken, og vil særlig peke på at et
nytt veganlegg vil vare i mange tiår, vesentlig lenger en de 15
årene som i dag regnes inn i finansieringsordningen.
Disse medlemmer vil også peke
på at øvrige positive samfunnsøkonomiske effekter for befolkning
og næringsliv ved å bli ferjeuavhengig, som ikke er direkte kvantifiserbare,
også bør tillegges vekt i arbeidet med endringen av rammene for
ordningen.
Disse medlemmer viser til at
statsråden vil forelegge Stortinget et forslag til endringer i ordningen
så snart som mulig, og regner med at de overordnede intensjonene
i representantforslaget blir hensyntatt.
Disse medlemmer vil derfor foreslå
at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Samferdselsdepartementets uttalelse om forslaget i brev
av 9. januar 2009 der det heter at:
"Rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd
er for tiden til gjennomgang i Samferdselsdepartementet."
og videre at:
"Stortinget vil bli forelagt et forslag til endring
i rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd så
snart som mulig."
Disse medlemmer frykter at denne
behandlingen kan ta lang tid. Disse medlemmer finner
det naturlig å vise til at departementet har "behandlet" sak om
gratisferjer fra mai 2007 og gjennom hele 2008 uten at sak om dette
er forelagt Stortinget. Disse medlemmer vil vise til
at svar på spørsmål fra representanten Arne Sortevik i Stortinget
spørretime 14. januar 2009 opplyste statsråden at departementet
også i 2009 vil arbeide med en vurdering av gratisferjer, uten nærmere
angivelse av når en sak eventuelt vil bli lagt frem.
Disse medlemmer viser til sitt
fremlagte representantforslag.
Disse medlemmer mener fortsatt
at dagens ordning er urimelig. Et nytt veganlegg, bruanlegg eller
tunnelanlegg vil vare i mange tiår, vesentlig lenger enn de 15 år
som i dag regnes inn i finansieringsordningen. En utvidet finansieringsordning
vil kunne medvirke til at slike prosjekt kan realiseres uten bruk
av bompenger. En slik endring vil være viktig for å få bedre infrastruktur
i mange av landets regioner og fylker.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få på plass bedre finansieringsløsning for ferjeavløsningsprosjekter
basert på betydelig utvidet statlig finansiering. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene
for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter
samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige
ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode
på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal
gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres
fra staten til fylkeskommunene."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for
ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter
samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige ferjekostnader
etter dagens utregningssystem, men for en periode på inntil 50 år.
Stortinget legger til grunn at slik ordning skal gjelde dagens riksvegferjer
uavhengig av om deler av vegnettet overføres fra staten til fylkeskommunene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:22 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Per
Sandberg om å øke statlig finansiering av ferjeavløsningsprosjekter –
vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 16. desember 2008, vedlagt ovennevnte representantforslag nr.
22 (2008-2009).
Det bes i brevet om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til dok8-forslaget. Forslaget innebærer:
"Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene
for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter
samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige
ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode
på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal
gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres
fra staten til fylkeskommunene."
Det er for tidlig for meg nå å skulle gi et
endelig svar på dok8-forslaget. Rammene for ordningen med alternativ
bruk av ferjetilskudd er for tiden til gjennomgang i Samferdselsdepartementet. Jeg
vil derfor sørge for at dok8-forslaget underlegges en vurdering
som ledd i denne gjennomgangen. Stortinget vil bli forelagt et forslag
til endringer i rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd
så snart som mulig.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009
Per Sandberg |
Øyvind Halleraker |
leder |
ordfører |