Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Per Sandberg om å øke statlig finansiering av ferjeavløsningsprosjekter

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I representantforslaget, Dokument nr. 8:22 (2008–2009), fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres fra staten til fylkeskommunene."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 9. januar 2009 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til fråsegna frå statsråden der det m.a. heiter:

"Stortinget vil bli forelagt et forslag til endringer i rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd så snart som mulig."

Fleirtalet foreslår at representantforslaget vert lagt ved protokollen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at statsråden er positiv til å foreta en gjennomgang av rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd, og at det for tiden arbeides med dette i departementet.

Disse medlemmer synes det er positivt at statsråden vil underlegge realiteten i representantforslaget en vurdering i sitt arbeid med saken, og vil særlig peke på at et nytt veganlegg vil vare i mange tiår, vesentlig lenger en de 15 årene som i dag regnes inn i finansieringsordningen.

Disse medlemmer vil også peke på at øvrige positive samfunnsøkonomiske effekter for befolkning og næringsliv ved å bli ferjeuavhengig, som ikke er direkte kvantifiserbare, også bør tillegges vekt i arbeidet med endringen av rammene for ordningen.

Disse medlemmer viser til at statsråden vil forelegge Stortinget et forslag til endringer i ordningen så snart som mulig, og regner med at de overordnede intensjonene i representantforslaget blir hensyntatt.

Disse medlemmer vil derfor foreslå at representantforslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg Samferdselsdepartementets uttalelse om forslaget i brev av 9. januar 2009 der det heter at:

"Rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd er for tiden til gjennomgang i Samferdselsdepartementet."

og videre at:

"Stortinget vil bli forelagt et forslag til endring i rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd så snart som mulig."

Disse medlemmer frykter at denne behandlingen kan ta lang tid. Disse medlemmer finner det naturlig å vise til at departementet har "behandlet" sak om gratisferjer fra mai 2007 og gjennom hele 2008 uten at sak om dette er forelagt Stortinget. Disse medlemmer vil vise til at svar på spørsmål fra representanten Arne Sortevik i Stortinget spørretime 14. januar 2009 opplyste statsråden at departementet også i 2009 vil arbeide med en vurdering av gratisferjer, uten nærmere angivelse av når en sak eventuelt vil bli lagt frem.

Disse medlemmer viser til sitt fremlagte representantforslag.

Disse medlemmer mener fortsatt at dagens ordning er urimelig. Et nytt veganlegg, bruanlegg eller tunnelanlegg vil vare i mange tiår, vesentlig lenger enn de 15 år som i dag regnes inn i finansieringsordningen. En utvidet finansieringsordning vil kunne medvirke til at slike prosjekt kan realiseres uten bruk av bompenger. En slik endring vil være viktig for å få bedre infrastruktur i mange av landets regioner og fylker.

Disse medlemmer mener det er viktig å få på plass bedre finansieringsløsning for ferjeavløsningsprosjekter basert på betydelig utvidet statlig finansiering. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres fra staten til fylkeskommunene."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres fra staten til fylkeskommunene.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:22 (2008–2009) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Per Sandberg om å øke statlig finansiering av ferjeavløsningsprosjekter – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 9. januar 2009.

Dokument nr. 8:22 (2008-2009) Representantforslag fra Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Per Sandberg om å øke statlig finansiering av fergeavløsningsprosjekter

Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen av 16. desember 2008, vedlagt ovennevnte representantforslag nr. 22 (2008-2009).

Det bes i brevet om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet til dok8-forslaget. Forslaget innebærer:

"Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene for ferjeavløsningsprosjekter på riksvegnettet. Staten dekker heretter samlede finansieringskostnader for slike prosjekt og innsparte statlige ferjekostnader etter dagens utregningssystem, men for en periode på inntil 50 år. Stortinget legger til grunn at slik ordning skal gjelde dagens riksvegferjer uavhengig av om deler av vegnettet overføres fra staten til fylkeskommunene."

Det er for tidlig for meg nå å skulle gi et endelig svar på dok8-forslaget. Rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd er for tiden til gjennomgang i Samferdselsdepartementet. Jeg vil derfor sørge for at dok8-forslaget underlegges en vurdering som ledd i denne gjennomgangen. Stortinget vil bli forelagt et forslag til endringer i rammene for ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd så snart som mulig.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009

Per Sandberg

Øyvind Halleraker

leder

ordfører