Tiltakene som foreslås i meldingen berører mange
departementer. Felles for de fleste tiltakene er at de behandles
i henhold til konsultasjonsavtalen mellom Sametinget og statlige myndigheter.
Sametingets posisjon er at alle tiltak som er nevnt i stortingsmeldingen,
blir gjort til gjenstand for enkeltstående konsultasjoner før det
enkelte tiltak iverksettes. Dette vil gi et godt grunnlag for konkrete
konsultasjoner om de enkelte tiltak, og man vil få helhetlige prosesser rundt
hvert tiltak.
Eventuell overføring av myndighet og oppgaver fra
departementene til Sametinget innebærer at ressurser til administrativ
oppfølging av den aktuelle myndigheten eller oppgaven også må overføres
til Sametinget. Selv om Sametinget overtar forvaltningen av en tilskuddsordning eller
en institusjon, og dermed får avgjørende innflytelse over disse,
har fagdepartementet fremdeles et overordnet ansvar for ordninger som
Sametinget forvalter. Departementene skal etablere rutiner for konsultasjon
med Sametinget, legge til rette for en god og åpen dialog, og følge
opp overførte ordninger både faglig og budsjettmessig.
Forslag og tiltak som er beskrevet nærmere i
de ulike kapitlene, kan få visse økonomiske og administrative konsekvenser.
Enkelte foreslåtte tiltak forutsettes finansiert innenfor gjeldende budsjettrammer.
Mer konkrete økonomiske og administrative konsekvenser av de enkelte forslagene
må vurderes nærmere. Dette vil skje som ledd i arbeidet med konkretiseringen
av forslagene. Regjeringen vil vurdere eventuelle budsjettmessige
konsekvenser i forbindelse med de årlige budsjettframleggene.
Departementene legger til grunn at tiltakene
ikke innebærer vesentlige endringer for fylkeskommunalt eller kommunalt
nivå.