Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd
Einar Dørum, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til at det er
store utfordringer i den yrkesfaglige utdanningen. Det har vært
mye debatt om teoretisering av yrkesfag og frafallsproblematikken
i videregående utdanning. Dette er utfordringer som i stor grad
retter seg mot den yrkesfaglige utdanningen. Forslagsstillerne tar
derfor opp et tema av stor utdanningspolitisk interesse.
Komiteen vil vise til Karlsen-utvalgets
innstilling (NOU 2008:18 Fagopplæring for framtida). Dette er en
bred gjennomgang av den yrkesfaglige opplæringen i Norge i dag,
og Regjeringen har varslet at utvalgets innstilling vil bli fulgt opp
med en stortingsmelding.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den kommende stortingsmeldingen om kompetanse for fremtiden,
som er varslet denne vårsesjonen. Flertallet viser
til at meldingen blant annet vil være en oppfølging av NOU 2008:18
Fagopplæring for framtida og derfor vil omhandle mange av de forslagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at
det haster med å finne effektive tiltak og at ventetiden på en stortingsmelding
derfor ikke må bli lang. Frafallsproblematikken er stor og gjennomføringsstatistikken
er altfor svak på mange yrkesfaglige retninger i dag til å la det
gå for lang tid fra analysen foreligger til tiltak foreslås.
Disse medlemmer viser til Karlsen-utvalgets innstilling
(NOU 2008:18 Fagopplæring for framtida). Disse medlemmer har
over lang tid kritisert Regjeringen for verken å støtte eller selv fremme
konkrete tiltak for å bedre den videregående opplæringen generelt
og yrkesutdanningen spesielt. Det er helt avgjørende at det blir
iverksatt tiltak som forbedrer kvaliteten på utdanningen og dermed
reduserer frafallet. Regjeringen har varslet at den vil legge frem
en stortingemelding basert på Karlsen-utvalgets innstilling i løpet
av inneværende stortingssesjon. Det er på høy tid at Regjeringen
tar tak i de nevnte utfordringene, og disse medlemmer forventer
at meldingen blir fremlagt om kort tid. Elevene som i dag går
i den videregående opplæringen har ventet lenge, og det haster med
å iverksette helhetlige forbedringer av dagens videregående opplæring.
Komiteen viser til
representantforslaget og den omfattende historieskrivingen i dokumentet, men
er mest opptatt av at løsningene ligger framover.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at en rekke tiltak allerede er satt i gang. Flertallet viser
blant annet til at det i perioden 2007–2009 er satt i gang forsøk
med praksisbrev som en del av lærekandidatordningen. Praksisbrevet
skal være en praksisrettet vei til ordinær fag- og yrkeskompetanse,
hvor alt eller mesteparten av opplæringen skjer i bedrift. Flertallet vil
imidlertid understreke at praksisbrevet skal være et tilrettelagt
tilbud gjennom individuell veiledning og enkeltvedtak, og at det
ikke foreligger planer for at en slik opplæring skal være mulig
som et rent skoleløp.
Flertallet vil videre vise til
at departementet har varslet at det skal settes i gang et arbeid
for å gjennomgå læreplanene i fellesfagene i videregående opplæring,
slik at de skal kunne tilpasses opplæringen i alle utdanningsprogram
og følgelig ha relevans for alle elever.
Flertallet er fornøyd med at
lærere på yrkesfaglige utdanningsprogram er blant de prioriterte målgruppene
i strategien Kompetanse for kvalitet. Flertallet er
videre fornøyd med at det er satt av 74 mill. kroner til etterutdanning
for blant annet yrkesfaglærere i videregående opplæring, instruktører
og faglige ledere i lærebedrift, samt medlemmer av prøvenemnder
og klagenemnder. Midlene skal fortrinnsvis benyttes til kompetanseheving
i emnene vurdering, veiledning og det gjeldende Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Flertallet viser
til at det er lagt opp til stor fleksibilitet lokalt hva angår tilrettelegging
for deltakelse og metoder, der for eksempel hospiteringsordninger
mellom skole og lærebedrift kan være en mulighet.
Rådgivningstjenesten er av stor betydning for den
enkelte elev. Flertallet viser derfor til at nye
forskrifter for rådgivning i skolen ble innført pr. 1. januar 2009,
der den enkelte elev etter forskriften har rett til to ulike former
for rådgivning, sosialpedagogisk rådgivning og utdannings- og yrkesrådgivning.
Forslag for anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for
rådgivere i skolen ble sendt på høring samtidig med endringene i
retten til rådgivning, og flertallet viser til at
forslaget foreløpig ikke er ferdigstilt.
Flertallet er fornøyd med at
Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett 2007, jf. Innst. S. nr. 230 (2006–2007),
vedtok å øke ressursene til rådgivning i videregående opplæring
spesielt rettet mot ungdomstrinnet med 11 mill. kroner. Flertallet viser
videre til at det i 2007 ble bevilget 4 mill. kroner til å etablere
partnerskap for karriereveiledning og at det i 2008 ble videreført
med et rammetilskudd til fylkeskommunene på 37,5 mill. kroner. Det
ble videre satt av 6 mill. kroner på kap. 226 til dette formålet. Flertallet mener at
det er behov å forbedre systemet for karriereveiledning og gjøre
tjenesten tilgjengelig for flere. Flertallet er derfor
glad for at departementet vil vurdere behovet for en nasjonal koordinering av
karriereveiledningstjenester. Flertallet er også
tilfreds med at strategien for Kompetanse for kvalitet har videreutdanning
som et av de prioriterte områdene i perioden 2009–2012. Utdanningsdirektoratet
skal imidlertid sette i gang en omfattende kartlegging og evaluering
av skolens rådgivnings- og oppfølgingstjeneste. Flertallet viser
til at denne skal ferdigstilles i 2010.
Komiteen viser til
at det norske arbeidsmarkedet er i stadig endring. Det vil være
stor etterspørsel etter den "kompetente praktiker" i Norge. Komiteen vil
derfor understreke at utfordringen med teoritrøtthet og teoretisering
for elever med yrkesfaglige interesser ikke kan løses ved å svekke
kravene til kompetanse og kunnskap. Alle framtidige norske arbeidsplasser vil
kreve kompetanse og kunnskap. Utfordringen er dermed å utvikle teorien
slik at den blir relevant også i forhold til yrkesfaglig utdanning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg derfor
forslagsstillernes historiefortelling, men tror ikke at erfaringer
basert på f.eks. "taus kunnskap" skal være retningsgivende for løsningene
framover.
Flertallet viser til departementets
svar og kommentarer til forslagene og tar til etterretning at påstanden
i dokumentet om at lærlingetilskuddet "ikke er indeksregulert siden
Reform 94", er feil og at tilskuddet har blitt årlig prisjustert
de siste årene.
Komiteen ser imidlertid
det å skaffe mange nok og gode nok lærlingeplasser som en helt sentral
utfordring i forhold til yrkesfaglig utdanning. En gjennomgang av
lærlingetilskuddets størrelse, krav og tilbud til lærlingebedrifter
og hvilke behov man har for fleksibilitet for å sikre nødvendig
tilgang på lærlingeplasser, ser komiteen som en helt
naturlig del av den varslede stortingsmelding om yrkesfaglig utdanning.
Komiteen har registrert det store
engasjement som NHO og næringslivet for øvrig har vist overfor skole
og utdanning i Norge de senere år. Komiteen tar det
som et klart signal om hvor viktig kunnskap og kompetanse er for
å sikre norsk næringslivs konkurransedyktighet i framtida. Det ligger
store muligheter for norsk skole i å utvikle samarbeidet med næringslivet videre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
anser forslag I for vedtatt i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 16 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 164 (2006–2007), og det har
i lang tid vært tverrpolitisk enighet om at rådgivingstjenesten
må styrkes (forslag IX). Det er opp til Regjeringen og Stortinget
å følge dette opp i de årlige budsjettbehandlingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at
det er et svært alvorlig samfunnsproblem når rundt 35 pst. av elevene
i den videregående skolen enten avbryter eller fullfører utdanningen
uten å bestå. Det er alvorlig for de elevene som faller fra, og
mange unge mister som følge av frafall muligheten til videre utdanning
og arbeid. Det har vært en betydelig vekst i antall unge som mottar
sosialhjelp de siste årene. Hele 8 pst. av befolkningen i aldersgruppen
20–24 år mottar i dag sosialhjelp, og dette er den aldersgruppen
med høyest frekvens mottakere av økonomisk sosialhjelp. I tillegg
vet vi at i overkant av 10 000 unge i aldersgruppen 18 til 30 år
i dag er uføre. Disse unge bør ha en plass i arbeidslivet og ikke
i trygdesystemet. Disse medlemmer vil understreke
at et samfunn som tilbyr arbeidsfør ungdom en karriere på trygd
svikter sin oppgave, for dette gjelder unges menneskeverd.
Disse medlemmer viser til at
det er til dels store forskjeller i kompetanseoppnåelse mellom de
elevene som får lærlingplass, og de som får tilbud om opplæring
i skole. Blant yrkesfagelever som tar hele utdanningen sin på skolen, dvs.
de som blir tilbudt VKII i skole fordi de ikke får lærekontrakt,
er det bare 45 pst. som har yrkes- eller studiekompetanse etter
fire år (ett år over normert tid), 59 pst. etter fem år og 63 pst. etter
seks år. Det er altså betydelig lavere gjennomføringsgrad hos elever
i skolebasert yrkesopplæring. Arbeidet med å skaffe tilstrekkelig antall
lærlingplasser må derfor trappes kraftig opp, også innenfor offentlig
sektor. Offentlig sektor er ikke flink nok til å tilby lærlingplasser, og
det er spesielt alvorlig innenfor omsorgsyrkene.
Det bør også iverksettes ordninger som gjør
det lettere for bedriftene å ta imot lærlinger, samtidig som instruktørene
i bedriften får bedre opplæring. Det bør som tidligere nevnt utvikles
en pedagogisk opplæringspakke som tilbys lærebedriftene og den ansvarlige
for lærlingen, slik at de står bedre rustet til å veilede eleven.
Disse medlemmer har foreslått
tiltak for unge som har avbrutt utdanningen og opplæringspakke for
lærlingbedrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har foreslått økonomiske incentivordninger for
skoler som lykkes med å redusere frafallet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet dessverre stemte mot
alle disse forslagene bortsett fra ett, og det forslaget har de
ikke fulgt opp. Flere av de nevnte forslagene blir fremmet på nytt
i det foreliggende representantforslaget. Det er svært beklagelig
at dagens regjering har gjort så lite i sin periode for å bedre
den yrkesfaglige opplæringen, og det er et faktum opposisjonen lenge
har påpekt.
Disse medlemmer mener imidlertid
det er positivt at Regjeringen nylig fulgte opp disse partiers forslag
om å innføre en lektor II-ordning i den videregående skolen, slik
at nye yrkesgrupper kan ta del i yrkesopplæringen. Dette vil føre til
en mer praksisnær utdanning, noe som forhåpentligvis vil gi elevene
mer motivasjon i opplæringen. Det er bra at Regjeringen følger opp disse
partiers forslag, men det er synd at forslagene først stemmes ned
i Stortinget – før Regjeringen etter lang tid fremmer forslagene som
deres egne. En del av frafallet i den videregående opplæringen kunne
trolig vært unngått dersom Regjeringen hadde satt hensynet til elevene
foran hensynet til egen prestisje.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig å forbedre opplæringen og redusere frafallet i den yrkesfaglige
opplæringen. Dette er noe disse medlemmer både har
hatt og har et sterkt fokus på, og viser i denne sammenheng bl.a.
til Dokument nr. 8:55 (2006–2007) om tiltak for å begrense frafallet
i videregående opplæring, jf. Innst. S. nr. 242 (2006–2007). Her
ble det fremmet flere konkrete forslag til å redusere frafallet i
den videregående skolen, med spesiell vekt på yrkesfag. Disse
medlemmer har foreslått tiltak for å bedre yrkesrådgivningen
allerede på ungdomsskolen, der mange av utdanningsvalgene gjøres.
Disse medlemmer fremmer dokumentets forslag
I, III, IV, V, VI, VII (A), IX, XIV og XV.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har som et viktig tiltak foreslått
å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlingplasser, og fremmer dokumentets
forslag XI.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at en forutsetning for tilrettelagt
opplæring er at man vet hva hver enkelt elev trenger av opplæring
og hvordan opplæringen bør foregå. Derfor er det viktig å ha gode
verktøy for systematisk kartlegging av elevenes behov, og gode rutiner
for å justere opplæringen der det er nødvendig. For å sikre at alle
skolene er gode til dette er det nødvendig å ha åpenhet om skolenes
resultater, slik at svakheter kan avdekkes og rettes på, og gode
erfaringer kan spres til andre skoler.
Disse medlemmer fremmer for øvrig
dokumentets forslag XIII.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer videre forslagene VII (B) og XII i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at yrkesfaglig utdanning ikke har fått nødvendig oppmerksomhet
og oppfølging etter Refom 94. Frafallet i videregående opplæring
er klart størst på yrkesfaglige studieretninger. Forslagsstillerne
er bekymret over at stortingsflertallet ikke prioriterer nødvendige
tilpasninger for å hindre frafall og sikre yrkesfaglige studieretninger
høyere status.
Disse medlemmer er meget forundret
over den manglende støtten fra andre partier på dette området.
Disse medlemmer presiserer at
det er viktig å ikke svekke fagbrevets eller svennebrevets innhold
som kompetansebevis. Forslagene I og II som omhandler kompetanse
på lavere nivå og kortere opplæringstid, er ment å sikre bedre tilpasning
for de elevene som uansett ikke vil kunne oppnå fag-/svennebrev
eller som av andre grunner ikke ønsker slik kompetanse. Forslagene
skal derved bidra til å sikre at den kompetansen som skal ligge
hos personer med fag-/svennebrev er faktisk. Forslagene er ment
å redusere behovet for unntak fra fagkrav for å få fag-/svennebrev,
samt bedre tilrettelegging av tilpasset opplæring for elever/lærlinger
som ikke evner eller ønsker å oppnå et fullstendig fag-/svennebrev.
Disse medlemmer viser til at
komiteens flertall hevder at det er fattet vedtak i tråd med forslag
I. Disse medlemmer viser til at en slik oppfatning
må være basert på en åpenbar misforståelse. Stortinget har ikke
fattet vedtak i tråd med komitéflertallets påstand, selv om problemstillingen
er omtalt i St.meld. nr. 16 (2006–2007) og Innst. S. nr. 164 (2006–2007).
Bedre yrkesveiledning er et viktig grep for
å hindre feilvalg. Disse medlemmer viser til at veiledning
og rådgivning ved valg av videregående opplæring, særlig i forhold
til yrkesfagene, må gjøres i samarbeid med næringslivet. Disse
medlemmer viser til de tiltak departementet omtaler i sitt
svarbrev til komiteen, og som er gjennomført etter Stortingets behandling
av St.meld. nr. 16 (2006–2007). Disse medlemmer er
imidlertid bekymret over den manglende koordinering av tiltak og mener
innsatsen må forsterkes ytterligere og mer konkret ved samtlige
av landets skoler. Disse medlemmer mener derfor det
er grunnlag for å opprettholde forslaget.
Disse medlemmer vil videre vise
til en kronikk trykt i Bergens Tidende 5. april 2009, av Svein Einar
Bolstad, fylkesleder i Norsk lektorlag for Hordaland fylke, hvor
han på en meget tydelig måte illustrerer utfordringene teoritrøtte elever
møter i videregående skole. Han skriver bl.a.:
"Mer enn 30 % av yrkesfagelevene dropper ut av skolen
uten å fullføre. Yrkesfagelever gjøres til tapere som følge av feilslått
politisk tankegods.
Dette har pågått i årevis, - i
økende tempo etter Reform 94. Det er på høy tid politikerne innser hva
de gjør og stopper galskapen. Ungdom ofres på likhetens alter. Det
er tid for å bytte ut likhet med likeverdighet. Yrkesfag vil aldri
bli lik studieforberedende fag, men det kan da ikke være problematisk
å anse dem som likeverdige?
Teoritrøtte ungdomsskoleelever
håper på en ny giv dominert av praksis på videregående skole. Skuffelsen
er enorm når de ser hva de får servert. Læreplanen i engelsk er
lik den som kreves for å få studiekompetanse. Læreplanene i norsk, matematikk
og naturfag inneholder emner som er irrelevante for folk som sikter
mot et praktisk yrke."
Videre skriver han bl.a.:
"I Reform-94-perioden ble kritikken avfeid med at
lærerne måtte yrkesrette allmennfagene. Yrkesretting av litteraturanalyse
og engelsk historie var det imidlertid ingen som kunne gi oppskriften
på. Løsningen ligger etter min mening i ulike, ferdig yrkesrettede
læreplaner. La yrkesfag være yrkesfag, ikke en variant av studieforbedende
program.
Hva skal yrkesfagelever med studiekompetansenivå
i engelsk når de i virkeligheten trenger å lære engelsk de kan ha
nytte av. Yrkesfagelever har nå samme eksamen som elever som senere vil
studere engelsk på universitetet. Forkastelig."
Disse medlemmer vil gi tilslutning
til de synspunkter som Norsk Lektorlag gir uttrykk for i overstående
sitater.
Disse medlemmer viser til at
lærlingetilskuddet ikke er regulert i forhold til konsumprisen i perioden
fra innføringen av Reform 94. Avstanden mellom tilskudd og faktisk
kostnad er anslått til 25 000 kroner ifølge LO.
Disse medlemmer fremmer samtlige
forslag i dokumentet, forslag II, VIII, X, XVI og XVII fremmes av disse
medlemmer, øvrige forslag sammen med andre partier.