St.meld. nr. 3 (2008–2009) omfattar statsrekneskapen
for 2008 med ein løyvingsrekneskap og ein kapitalrekneskap. Løyvingsrekneskapen syner
samla løyving og rekneskap for kvar post i statsbudsjettet. For
utgiftspostane vert det òg vist overført løyving frå 2007 til 2008
og overført løyving frå 2008 til 2009. Kapitalrekneskapen syner
staten sine eigedelar, gjeld og eigenkapital. Meldinga inneheld
òg oversyn over rekneskapen for Svalbard, staten sitt garantiansvar,
tilsegns- og tingingsfullmakter og ei oppgåve over aksjar som staten
eig.
I meldinga vert det gjort greie for løyvingane
på statsbudsjettet og rekneskapsførte tal. Det vert lagt vekt på
å forklare årsakene til avvik mellom budsjett og rekneskap. I kapittel
1 vert det gjort greie for hovudelementa i budsjettpolitikken. Dette
omfattar mellom anna bruken av petroleumsinntekter, veksten i staten
sine utgifter og skatte- og avgiftsinntekter frå Fastlands-Noreg og
frå petroleumsverksemda. Lånetransaksjonar og finansieringsbehov
vert òg omtala. Kapittel 2 gjev ein nærare omtale av departementa
sine område. I kapittel 3 er rekneskapen til Statens pensjonsfond
omtalt, medan det i kapittel 4 er gjort greie for staten sin balanse
og finanspostar.
Dei samla inntektene i statsrekneskapen for 2008
er 1 182,6 mrd. kroner, medan utgiftene er 778,6 mrd. kroner. Lånetransaksjonar
er då ikkje rekna med. Statsbudsjettet sine netto inntekter frå
petroleumsverksemda er 415,9 mrd. kroner, fordelt med 437,7 mrd.
kroner i inntekter og 21,8 mrd. kroner i utgifter. Nettoinntektene
frå petroleumsverksemda vart overførte til Statens pensjonsfond
– Utland. Dei samla inntektene utanom petroleumsverksemda og lånetransaksjonar
er på 744,9 mrd. kroner, medan utgiftene er på 756,7 mrd. kroner.
Statsrekneskapen syner dermed eit oljekorrigert underskot på 11,8
mrd. kroner.
Ved nysalderinga av statsbudsjettet for 2008
vart det lagt til grunn eit oljekorrigert underskot på 8,4 mrd.
kroner. Dette vart overført frå Statens pensjonsfond – Utland i
tråd med Stortinget sitt budsjettvedtak på kapittel 5800. Statsrekneskapen
for 2008 vert dermed gjort opp med eit underskot på 3,4 mrd. kroner.
Sett bort frå petroleumsverksemda auka inntektene med vel 0,1 mrd.
kroner, medan utgiftene auka med knapt 3,6 mrd. kroner samanlikna
med anslaga i nysaldert budsjett 2008. Medrekna petroleumsverksemda
auka inntektene med vel 0,5 mrd. kroner, medan utgiftene auka med
knapt 1,0 mrd. kroner.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskotet
for 2008 er no rekna til 72,2 mrd. kroner. Dette er 4,6 mrd. kroner
lågare enn anslaget i Nasjonalbudsjettet 2008, der det strukturelle
underskotet i 2008 vart rekna til 76,8 mrd. kroner.
Forutan netto kontantstraum frå petroleumsverksemda
på 415,9 mrd. kroner og overføring frå Statens pensjonsfond – Utland
til statsbudsjettet på 8,4 mrd. kroner, syner rekneskapen for Statens
pensjonsfond 103,1 mrd. kroner i renteinntekter og utbyte, fordelt
med 97,8 mrd. kroner i renteinntekter og utbyte frå Statens pensjonsfond
– Utland og 5,3 mrd. kroner i renteinntekter og utbyte frå Statens
pensjonsfond – Noreg. Det samla overskotet i Statens pensjonsfond
vart 510,6 mrd. kroner i 2008. Av dette er overskotet i Statens
pensjonsfond – Utland 505,3 mrd. kroner. Samla sett vert statsrekneskapen
og Statens pensjonsfond gjort opp med eit overskot på 507,2 mrd.
kroner i 2008.
Ved utgangen av 2008 var den bokførte verdien av
Statens pensjonsfond – Utland 2 279,6 mrd. kroner. Det er 261,1
mrd. kroner meir enn ved utgangen av 2007. Forutan overskotet på
505,3 mrd. kroner med fråtrekk for realiserte tap på 102,9 mrd.
kroner og urealiserte tap på 630,2 mrd. kroner, auka verdien av
fondet grunna svekka kronekurs med 506,2 mrd. kroner. Statens kjøp
av aksjar i StatoilHydro ASA for til saman 17,1 mrd. kroner reduserte
kapitalen tilsvarande.
Frå utgangen av 2007 til utgangen av 2008 vart kapitalen
i Statens Pensjonsfond – Noreg redusert med 29,6 mrd. kroner, frå
117,3 mrd. kroner til 87,8 mrd. kroner. Endringa kjem av renteinntekter
og utbyte på 5,3 mrd. kroner og 34,9 mrd. kroner i samla kurstap
på aksje- og renteplasseringane.
Eit fleirtal i Stortinget slutta seg våren 2001
til retningsliner for den økonomiske politikken som inneber at petroleumsinntektene
gradvis vert fasa inn i økonomien, om lag i takt med venta realavkastning
av Statens pensjonsfond – Utland. Budsjettpolitikken skal medverke
til ei stabil utvikling i norsk økonomi. Intensjonen bak retningslinene
er å syte for ein jamn auke i bruken av petroleumsinntektene til
eit langsiktig forsvarleg nivå. Samstundes opnar dei for at handlefridomen
som petroleumsinntektene gjev, kan brukast til å stimulere produksjon
og sysselsetjing i periodar med høg og aukande arbeidsløyse. Motsett
vil det vere naudsynt å halde attende i budsjettpolitikken i periodar
med høg kapasitetsutnytting og presstendensar i økonomien. Bruken
av petroleumsinntekter vert målt ved det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskotet. Ved utrekning av det strukturelle, oljekorrigerte
underskotet vert det mellom anna teke omsyn til at delar av statens
inntekter og utgifter endrar seg med konjunkturane og til endringar
i rekneskapstilhøve, sjå boks 1.1 i meldinga.
Med utgangspunkt i statsrekneskapen for 2008 er
bruken av petroleumsinntekter i 2008 no rekna til 72,2 mrd. kroner,
målt ved det strukturelle, oljekorrigerte underskotet. Dette er
4,6 mrd. kroner lågare enn anslaget i Nasjonalbudsjettet 2008, der
det strukturelle, oljekorrigerte underskotet i 2008 vart rekna til
76,8 mrd. kroner. Venta realavkastning av Statens pensjonsfond – Utland
i 2008 er rekna til 80,7 mrd. kroner, eller om lag 8,6 mrd. kroner
høgare enn det strukturelle, oljekorrigerte underskotet. Det strukturelle,
oljekorrigerte underskotet svarer til 4,2 prosent av trend-BNP for
Fastlands-Noreg.
Endringane i statsbudsjettet som vart foreslått
i samband med Revidert nasjonalbudsjett 2008, innebar at talet for
det strukturelle, oljekorrigerte underskotet vart redusert med 2,9
mrd. kroner til 73,9 mrd. kroner. Frå Revidert nasjonalbudsjett 2008
til nysaldert budsjett for 2008 vart det strukturelle, oljekorrigerte
underskotet redusert med 1,1 mrd. kroner til 72,7 mrd. kroner, mellom
anna som følgje av ny informasjon om utviklinga i skatteinntektene.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskotet er no rekna til 72,2 mrd.
kroner, drygt 0,5 mrd. kroner lågare enn lagt til grunn i nysaldert
budsjett.
Tabell 1.2 i meldinga gjev ei samla oversikt
over inntektene, utgiftene og overskotet på statsbudsjettet, statsrekneskapen
og Statens pensjonsfond gjennom 2008.
Samla overskot i statsbudsjettet og Statens
pensjonsfond auka med 113,7 mrd. kroner, frå 393,5 mrd. kroner i
2007 til 507,2 mrd. kroner i 2008. Utanom petroleumsverksemda auka
inntektene med 52,3 mrd. kroner, medan utgiftene auka med 62,7 mrd.
kroner. Samla sett inneber det at det oljekorrigerte underskotet
auka med 10,5 mrd. kroner frå 2007 til 2008.
Den netto kontantstraumen frå petroleumsverksemda
auka med 99,5 mrd. kroner, frå 316,4 mrd. kroner i 2007 til 415,9
mrd. kroner i 2008, i hovudsak grunna høgare oljepris. Renteinntekter
og utbyte i Statens pensjonsfond auka med 24,7 mrd. kroner, frå
78,4 mrd. kroner i 2007 til 103,1 mrd. kroner i 2008.
Inntektsløyvingane utanom lånetransaksjonar for
2008 auka med 145,4 mrd. kroner frå saldert budsjett til nysaldert
budsjett. Utgiftsløyvingane utanom lånetransaksjonar auka med 6,2
mrd. kroner i same periode. Sett bort frå petroleumsverksemda var
inntektene 36,1 mrd. kroner høgare i nysaldert budsjett enn i saldert
budsjett, medan utgiftene var 8,1 mrd. kroner høgare. Samla gav
dette eit oljekorrigert underskot på 8,4 mrd. kroner i nysaldert
budsjett for 2008, noko som er 28,0 mrd. kroner lågare enn i saldert budsjett.
Nedgangen i det oljekorrigerte underskotet frå saldert
til nysaldert budsjett må sjåast i samanheng med vesentleg auka
skatte- og avgiftsinntekter på 33,0 mrd. kroner. Ein stor del av denne
auken kan førast tilbake til konjunktursituasjonen.
Budsjettutviklinga gjennom 2008 fram til nysalderinga
er omtala nærare i St.prp. nr. 1 (2008–2009) Statsbudsjettet 2009,
St.meld. nr. 1 (2008–2009) Nasjonalbudsjettet 2009, St.prp. nr.
59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
2008, St.meld. nr. 2 (2007–2008) Revidert nasjonalbudsjett 2008 og
St.prp. nr. 30 (2008– 2009) Ny saldering av statsbudsjettet 2008.
I statsrekneskapen for 2008 er det oljekorrigerte underskotet
11,8 mrd. kroner. Dette er 3,4 mrd. kroner høgare enn lagt til grunn
ved nysalderinga. Sett bort frå petroleumsverksemda auka både inntektene
og utgiftene. Utgiftene auka med 3,5 mrd. kroner meir enn inntektene.
Tilbakeføringa frå Statens pensjonsfond – Utland
til statsbudsjettet vart endeleg fastlagd i nysaldert budsjett for
å dekkje det oljekorrigerte underskotet slik det vart forventa då.
På denne bakgrunnen vert statsrekneskapen for 2008 gjort opp med
eit underskot på 3,4 mrd. kroner. Endringa på 3,4 mrd. kroner samanlikna
med nysaldert budsjett kjem fram slik:
Inntektene utanom
petroleumsinntekter auka med 0,1 mrd. kroner, frå 744,8 mrd. kroner
til 744,9 mrd. kroner. Dei faktiske skattane vart 3,0 mrd. kroner
lågare, medan andre inntekter auka med om lag 3,1 mrd. kroner.
Utgiftene utanom petroleumsverksemda auka med
3,6 mrd. kroner, frå 753,2 mrd. kroner til 756,7 mrd. kroner.
Den underliggjande veksten i utgiftene på statsbudsjettet
skal syne utviklinga i utgiftene på statsbudsjettet frå eit år til
eit anna. Når den underliggjande veksten i utgiftene vert rekna
ut, vert det korrigert for utgifter til dagpengar, renter og petroleumsverksemda
og for somme rekneskapsmessige høve og ekstraordinære endringar.
Ved utrekninga av den reelle, underliggjande veksten i utgiftene
vert det òg korrigert for prisendringar, slik at talet gjev uttrykk
for volumendringar knytt til driftsutgiftene, investeringane og
overføringane på statsbudsjettet. Nærare omtale av korleis den reelle,
underliggjande veksten i utgiftene vert rekna ut, kan ein finne
i kapittel 3 i Nasjonalbudsjettet for 2008.
I Nasjonalbudsjettet for 2008 var anslaget for den
reelle, underliggjande veksten i utgiftene på statsbudsjettet 2 1/4
prosent.
I nysaldert budsjett for 2008 vart den reelle,
underliggjande veksten i utgiftene på statsbudsjettet rekna til
vel 3 prosent. Med utgangspunkt i statsrekneskapen for 2008 er veksten
rekna til vel 2 1/2 prosent, dvs. ei nedjustering med om lag 1/2
prosentpoeng sidan anslaget i nysaldert budsjett. I nysaldert budsjett
vart meirutgifter motsvara av meirinntekter i 2007 trekt ut av nivået
på dei samla utgiftene ved rekninga av den underliggjande utgiftsveksten
frå 2007 til 2008, jf. tabell 1.4 i St.prp. nr. 30 (2008–2009). I
2007 vart desse meirinntektene rekna til 2,5 mrd. kroner. Ved berekninga
av den underliggjande utgiftsveksten frå 2007 til 2008 er desse utgiftene
no rekna med i utgiftsnivået i 2007. Vidare vart utgiftene i rekneskapen
for 2008 om lag 3,6 mrd. kroner høgare enn i nysaldert budsjett, noko
som mellom anna må sjåast i samanheng med meirinntekter i 2008 og
lågare overføringar frå 2008 til 2009 enn frå 2007 til 2008. Samla sett
er dermed den nominelle utgiftsendringa frå 2007 til 2008 om lag
den same som lagt til grunn i nysaldert budsjett. Nedjusteringa
av den reelle, underliggjande utgiftsveksten med 1/2 prosentpoeng
frå nysaldert budsjett er i hovudsak knytt til høgare løns- og prisvekst
enn tidlegare lagt til grunn.
Tabell 1.3 i meldinga syner utviklinga i statsbudsjettet
sitt finansieringsbehov. Samanlikna med rekneskapen for 2007 er
lånebehovet utanom petroleumsverksemda redusert med 33,8 mrd. kroner,
frå 59,4 mrd. kroner i 2007 til 25,6 mrd. kroner i 2008. Endringane
i gjeldsavdrag må sjåast i samanheng avdragsprofilen på statsgjelda.
Netto utlån vart 1,9 mrd. kroner høgare enn
i nysaldert budsjett. Då rekneskapen syner eit underskot på 3,4
mrd. kroner, vart statsbudsjettet sitt netto finansieringsbehov
5,4 mrd. kroner høgare enn i nysaldert budsjett.
Avdrag på innanlandsk statsgjeld vart som i
nysaldert budsjett. Brutto finansieringsbehov er dermed òg 5,4
mrd. kroner høgare enn i nysaldert budsjett.
I 2006 gjennomførde Statoil ASA fleire tilbakekjøp
av aksjar frå marknaden. Dette medførde at staten fekk utbetalt
2,4 mrd. kroner i 2007. Midlane vart overført til Statens pensjonsfond
– Utland. I 2008 har staten kjøpt aksjar for 17,1 mrd. kroner i
StatoilHydro ASA, dekt ved overføring frå Statens pensjonsfond
– Utland. Utgiftene til aksjekjøp i StatoilHydro ASA vart noko lågare
enn lagt til grunn i nysaldert budsjett.
Statsrekneskapen for 2008 syner at dei samla skatte-
og avgiftsinntektene frå Fastlands-Noreg utgjorde 680,4 mrd. kroner
i 2008, ein auke med 47,6 mrd. kroner eller 7,5 prosent. Sterkare
auke i den økonomiske aktiviteten og i sysselsetjinga enn lagt til
grunn hausten 2007 har ført til at skatte- og avgiftsinntektene
vart 30,0 mrd. kroner høgare enn i saldert budsjett for 2008. Den
høge veksten understrekar at det har vore høg aktivitet i norsk
økonomi fram til hausten 2008. Skatte- og avgiftsinntektene vart
3,0 mrd. kroner lågare enn lagt til grunn i nysaldert budsjett for
2008, mellom anna på grunn av lågare vekst i inntektene frå meirverdiavgifta
mot slutten av året.
Av dei samla skatte- og avgiftsinntektene på 680,4
mrd. kroner i statsrekneskapen for 2008 utgjorde skatt på inntekt
og formue 194,9 mrd. kroner. Frå 2007 til 2008 auka inntektene frå skatt
på inntekt og formue med 11,9 prosent. Den høge veksten kjem mellom
anna av at inntektene frå skattlegging av føretak har auka med drygt
10 prosent. Skatt på opparbeidde forpliktingar i reiarlag har medverka
til å auke skatteinntektene til staten med om lag 1,2 mrd. kroner
i 2008.
Trygdeavgift og arbeidsgjevaravgift utgjorde 206,0
mrd. kroner i 2008, ein auke på 11,1 prosent frå året før.
Inntektene frå meirverdiavgifta vaks med 3,7 prosent
til 190,7 mrd. kroner i 2008.
Andre særavgifter og tollinntekter utgjorde
til saman 88,9 mrd. kroner i 2008, som er 0,7 prosent mindre enn
året før.
Utgiftene til petroleumsverksemda skriv seg
frå investeringar i staten si direkte deltaking i petroleumsverksemda
(SDØE) og overføringar til Statens petroleumsforsikringsfond. Utgiftene
til petroleumsverksemda vart i 2008 vel 21,8 mrd. kroner, der 20,0
mrd. kroner var investeringar. Inntektene frå petroleumsverksemda
omfattar skatt og avgift på utvinning, aksjeutbyte frå StatoilHydro
ASA og inntekter frå SDØE. Inntektene frå SDØE omfattar i hovudsak
driftsresultat og kalkulatoriske avskrivingar og renter. Inntektene
frå petroleumsverksemda vart på 437,7 mrd. kroner i 2008. Netto
kontantstraum frå petroleumsverksemda, som er inntektene minus utgiftene
frå petroleumsverksemda, vart dermed på 415,9 mrd. kroner.
Endringar i verdien til Statens pensjonsfond
– Utland kjem fram gjennom endringar i kontantstraumen, overføring
av midlar til statsbudsjettet, netto finanstransaksjonar knytt til petroleumsverksemda,
direkte avkastning av fondet og endra verdi av fondet sine eigedelar.
Dei samla innbetalte skattane og avgiftene frå petroleumsverksemda
og CO2-avgifta vart 245,2 mrd. kroner i 2008.
Rekneskapstala for betalte direkte skattar vart 759
mill. kroner lågare enn venta i nysalderingsproposisjonen. Betalt
arealavgift vart 57,5 mill. kroner lågare enn venta.
Inntektene frå avgift på utslepp av CO2 i petroleumsverksemda
vart 7,7 mill. kroner lågare enn venta i nysalderingsproposisjonen,
medan inntektene frå avgift på utslepp av NOx vart 8,5 mill. kroner
lågare.
Inntektene frå SDØE er i det alt vesentlege
driftsinntekter med frådrag for driftsutgifter og investeringsutgifter.
Nettoinntektene frå SDØE vart i nysalderingsproposisjonen rekna
til 150 mrd. kroner, medan rekneskapen for 2008 er 153,8 mrd. kroner.
Utbyte frå StatoilHydro ASA vart i 2008 vel 16,9 mrd. kroner, som
er same nivå som lagt til grunn i nysalderingsproposisjonen.
Frå saldert budsjett til nysaldert budsjett
gjekk inntektene frå petroleumsverksemda opp med 109,3 mrd. kroner,
medan utgiftene til petroleumsverksemda gjekk ned med 1,9 mrd. kroner. Netto
kontantstraum frå petroleumsverksemda gjekk dermed opp med 111,1
mrd. kroner, frå 301,8 mrd. kroner til 412,9 mrd. kroner. Anslaget
for renteinntekter og utbyte i Statens pensjonsfond – Utland auka
med 4,8 mrd. kroner frå saldert budsjett til nysaldert budsjett. Anslaget
for overføringa frå Statens pensjonsfond – Utland til statsbudsjettet
gjekk ned med 28,1 mrd. kroner. Samla sett innebar dette ei betring
av balansen for Statens pensjonsfond – Utland med 144 mrd. kroner.
Statsbudsjettet sine netto inntekter frå petroleumsverksemda
vart om lag 3 mrd. kroner høgare enn lagt til grunn i nysaldert
budsjett. Nettoinntektene gjekk opp frå 412,9 mrd. kroner til 415,9
mrd. kroner, jf. tabell 1.2 i meldinga. Inntektene frå statleg petroleumsverksemd,
petroleumsskattar og CO2/NOx-avgift vart 833 mill. kroner lågare,
inntektene frå statleg petroleumsverksemd og utbyte frå StatoilHydro
auka med 1,2 mrd. kroner, medan investeringsutgiftene vart vel 2,6
mrd. kroner lågare.
Det er overført 8,4 mrd. kroner frå Statens
pensjonsfond – Utland til statsbudsjettet, noko som inneber at netto
overføring til Statens pensjonsfond – Utland for 2008 samla sett
er 3 mrd. kroner høgare i rekneskapen enn det vart rekna med i nysalderinga.
Netto kontantstraum med fråtrekk for overføringa frå fondet til
statsbudsjettet vart dermed 407,5 mrd. kroner i 2008.
Frå nysaldert budsjett gjekk renteinntektene
og utbytet i Statens pensjonsfond – Utland opp frå 79,5 mrd. kroner
til 97,8 mrd. kroner. Samla vart overskotet i Statens pensjonsfond
– Utland dermed 505,3 mrd. kroner i 2008, noko som er 21,3 mrd.
kroner høgare enn forventa i nysaldert budsjett.
Ut over overskotet syner fondet ein nedgang
på 244,1 mrd. kroner, der kurstap m.m. reduserte fondets kapital
med 227 mrd. kroner, medan kjøp av aksjar i StatoilHydro ASA reduserte
kapitalen med 17,1 mrd. kroner. Nedgangen på 227 mrd. kroner kjem
av realiserte tap på 102,9 mrd. kroner, urealiserte tap på 630,2
mrd. kroner og 506,2 mrd. kroner i auka verdi av fondet grunna svekka
kronekurs.
Dette inneber at kapitalen i Statens pensjonsfond –
Utland auka frå 2 018,5 mrd. kroner ved utgangen av 2007 til 2 279,6
mrd. kroner ved utgangen av 2008.
Overføringa frå Statens pensjonsfond – Utland til
statsbudsjettet over kapittel 5800 vert rekneskapsført i samsvar
med Stortinget sitt vedtak i nysaldert budsjett, medan overføringa
til fondet over kapittel 2800 er tilpassa netto kontantstraumen
frå petroleumsverksemda.
Stortinget gav 24. oktober 2008 Finansdepartementet
fullmakt til utlån av statspapir med sikring i eller byte med obligasjonar
med fortrinnsrett innanfor ei samla ramme på 350 mrd. kroner, jf.
St.prp. nr. 5 (2008–2009) og Innst. S. nr. 12 (2008–2009) Om fullmakt
til å ta opp statslån o.a., og utlån av statspapir med trygd i eller byte
med obligasjonar med fortrinnsrett. I proposisjonen vart det varsla
at dei budsjettmessige konsekvensane av ordninga i 2008 ville verte
behandla i nysalderinga av budsjettet for 2008. I St.prp. nr. 30
(2008–2009) Ny saldering av statsbudsjettet 2008, la Finansdepartementet
til grunn at byteordninga ikkje hadde nokre budsjettmessige konsekvensar
i 2008, og det vart difor ikkje fremja forslag om endra løyving
for 2008 som følgje av ordninga.
I kapitalrekneskapen per 31. desember 2008 er mottekne
obligasjonar med fortrinnsrett bokført på eigedelssida med til saman
46,0 mrd. kroner (kontogruppe 6250). Statskassevekslar knytt til ordninga
er bokført på gjeldssida med 42,0 mrd. kroner (kontogruppe 8055).
Kurs og sikkerheitselement er bokført med 4,0 mrd. kroner (kontogruppe
77/78).
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, frå Framstegspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Peter N. Myhre og Jørund Rytman, frå Høgre,
Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, frå
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, frå
Kristeleg Folkeparti, Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og frå Venstre, Lars Sponheim, tek meldinga til
orientering.
Komiteen viser til Dokument nr.
1 frå Riksrevisjonen, som blir behandla i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Dokument nr. 1 er den årlege rapporten frå Riksrevisjonen til Stortinget
om resultatet av revisjonen av departement og statlege verksemder
(rekneskapsrevisjon), og kontrollen med forvaltninga av selskap
der staten er eigar (selskapskontroll).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at statsregnskapet for 2008 viser at Regjeringen kun anvender
11,8 mrd. kroner av skatteinntektene og andre inntekter fra sokkelen.
Dette til tross for at det er store uløste oppgaver i samfunnet.
I 2008 endret den økonomiske situasjonen seg fra
en tilstand med høy kapasitetsutnyttelse og såkalt press i deler
av økonomien, til økonomiske nedgangstider som følge av finanskrisen som
oppstod i USA, mye som følge av feilreguleringer fra myndighetenes
side.
Disse medlemmer vil understreke
at det på flere områder, som veibygging, har vært ledig kapasitet
som kunne vært utnyttet for å forbedre det dårlige veinettet i Norge.
Andre anskaffelser kunne vært gjort direkte fra utlandet med minimale
pressvirkninger for norsk økonomi.
Større sårt tiltrengte offentlige investeringer ville
dessuten gjort næringslivet bedre rustet til å møte den økonomiske
nedgangsperioden vi nå er inne i, og man ville muligens sett færre
konkurser og permitteringer enn med Regjeringens politikk. Disse
medlemmer viser dessuten til at politikernes tiltakspakker
for å bøte på problemene som regel virker for sent.
Disse medlemmer minner dessuten
om at Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomgikk Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2008 og konkluderte med en lavere rente
enn med Regjeringens opplegg, samt uendret press i norsk økonomi,
jf. SSBs brev til Fremskrittspartiets stortingsgruppe av 20. desember
2008. Årsaken var blant annet kutt i offentlig byråkrati, vridning
av pengebruken til investeringer fremfor forbruk, samt betydelige
skatte- og avgiftslettelser, noe som ville bidratt til å senke kostnadsnivået.
Disse medlemmer mener dette viser
at Norges enorme inntekter fra oljen på norsk sokkel kan anvendes
mer fornuftig, både til beste for dem som lever i Norge i dag, og
for fremtidige generasjoner. Disse medlemmer er av
den oppfatning at statsregnskapet for 2008 dokumenterer Regjeringens
manglende evne til å forvalte norske ressurser på en best mulig måte.
Komiteen viser til
meldinga og merknadene over og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
St.meld. nr. 3 (2008–2009) – statsrekneskapen for
2008 – blir å leggje ved protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 2. juni 2009
Reidar Sandal |
leiar og ordførar |