Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre avslag på søknad
om helårig drift for olje- og gassomlasting med FSO i Bøkfjorden/Korsfjorden."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, viser til Dokument nr. 8:68 (2008-2009)
hvor Regjeringen bes omgjøre avslag på søknad om helårig drift for
olje- og gassomlasting med FSO i Bøkfjorden/Korsfjorden.
Komiteen viser til at Stortinget
ved plenarvedtak har opprettet Bøkfjorden som nasjonal laksefjord,
jf. St.prp. nr. 79 (2001–2002) Om opprettelse av nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder og Innst. S. nr. 134 (2002–2003). Vedtaket innebærer
et særskilt beskyttelsesregime for de vassdragene og fjordene som
omfattes av ordningen, og det skal ikke være tillatt med virksomhet
med "risiko for alvorlig forurensning som kan skade villaksen".
Etter forslag fra Regjeringen har Stortinget gitt nærmere føringer for
myndighetsutøvelsen og oppdatert beskyttelsesregimet i St.prp. nr.
32 (2006–2007) Om vern av villaksen og ferdigstilling av nasjonale laksevassdrag
og laksefjorder.
Komiteen viser til at det er
antatt at alminnelig skipstrafikk ikke medfører en slik uakseptabel risiko
for forurensning. For annen virksomhet, slik som omlasting av petroleumsprodukter,
må det på bakgrunn av risikoanalyser vurderes konkret i hvert enkelt
tilfelle om virksomheten utgjør en risiko for alvorlig forurensning
som kan skade villaksen. Laksebestanden tilknyttet Neidenelva vil
befinne seg i influensområdet av eventuelle utslipp av petroleumsprodukter
i Bøkfjorden/Korsjorden i forbindelse med utvandring fra elven som
smolt og ved gytevandring som voksen fisk. Laksen vil være spesielt
sårbar som smolt i perioden juni til september, og beskyttende tiltak
er særlig viktig i denne perioden.
Komiteen viser til at det i vurderingen
av om en virksomhet skal gis tillatelse etter forurensningsloven
§ 11, skal legges vekt på de forurensningsmessige ulemper ved tiltaket
sammenholdt med de fordeler og ulemper som tiltaket for øvrig vil
medføre.
Komiteen viser til miljø- og
utviklingsminister Erik Solheims brev til komiteen 4. mai 2009 (vedlagt),
hvor det understrekes at det sentrale i denne saken er risikoen
for skade på villaksen og andre naturverdier i området holdt opp
mot næringsutvikling og verdiskaping.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at denne vurderingen nå er til behandling i Miljøverndepartementet,
og at det derfor ikke er naturlig at Stortinget tar endelig stilling
til denne saken på det nåværende tidspunkt.
Flertallet viser til statsrådens
brev til komiteen 4. mai 2009, hvor det redegjøres kort for utgangspunktet
for vurderingen av klagesaken som nå er til behandling i Miljøverndepartementet.
Komiteen viser til
at Miljøverndepartementet i mai 2006 gav Kirkenes Transit en midlertidig tillatelse
ut året til skip til skip-omlastinger (STS) av russisk gasskondensat
i Bøkfjorden/Korsfjorden i Sør-Varanger kommune. Omlasting mellom
1. juni og 1. september ble ikke tillatt av hensyn til laksesmolt
i fjorden. Departementet sa samtidig at alternative steder måtte vurderes
ved framtidige omlastinger.
Komiteen viser til at SFT den
6. desember 2006 avslo Kirkenes Transits søknad om videre tillatelse
til omlasting i Bøkfjorden, samtidig som det ble gitt tillatelse
til omlasting fra skip til skip i Sarnesfjorden/Kåfjorden i Nordkapp
kommune. Miljøverndepartementet vedtok 29. juni 2007 å omgjøre SFTs
vedtak om å avslå omlasting i Bøkfjorden, og Kirkenes Transit ble
gitt en midlertidig tillatelse til omlasting fra 15. oktober til
1. juni. Tidsbegrensningen var i samsvar med søknaden fra Kirkenes
Transit, og det er derfor ikke riktig å si at selskapet fikk avslag
på søknad om helårig omlasting.
Komiteen viser videre til at
SFT 31. juli 2008 gav Ship Cargo AS tillatelse til omlasting av
petroleumsprodukter i Bøkfjorden i Sør-Varanger kommune ved hjelp
av lagerskip (FSO) og skip til skip. Tillatelsen ble begrenset til
vintersesongen (fra 15. oktober til 1. mai for tyngre oljeprodukter,
og 15. oktober til 1. juni for lette oljeprodukter) for å beskytte
laksen i den mest sårbare perioden som smolt. Vedtaket er påklaget
av selskapet og Naturvernforbundet, og klagen er nå til behandling
i Miljøverndepartementet. Komiteen viser til statsrådens
understrekning av at det derfor ikke er riktig at Miljøverndepartementet
har avslått Ship Cargos søknad om helårig virksomhet, siden vedtaket ennå
ikke er fattet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med forurensningslovens bestemmelser og
Stortingets plenarvedtak om vern av Bøkfjorden som nasjonal laksefjord.
Disse medlemmer vil imidlertid
også vise til at forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten og Vesterålen som la til grunn at havområdene skulle
forvaltes basert på en kunnskapsbasert og helhetlig forvaltning. Disse
medlemmer kan ikke se at det er faglig godtgjort at oljeomlasting
vil medføre en belastning for villaksen i Neidenelva. Disse medlemmer vil
tvert imot peke på at de lokalitetene i Korsfjorden/Bøkfjorden som
er aktuelle for oljeomlasting er av en slik kvalitet at oljeomlasting
i disse områdene vil medføre lavere risiko for utslipp enn alternativene
i norske og russiske farvann.
Disse medlemmer vil også peke
på at oljeomlasting også medfører krav om havgående oljevernfartøyer
og krav om oljelensekapasitet i beredskap. Denne beredskapen vil
også kunne benyttes i oljevernaksjoner som ikke kommer fra utslipp
fra aktivitet inne i Bøkfjorden
Disse medlemmer viser for øvrig
til Dokument nr. 8:68 (2008–2009) og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn
at oljeomlasting med de krav petroleumsloven og forurensningsloven
medfører, kan utøves i nasjonale laksefjorder."
Disse medlemmer viser videre
til at Høyre ved tidligere anledninger flere ganger har tatt opp
spørsmålet om oljeomlasting i Bøkfjorden med miljøvernministeren.
Disse medlemmer viser til spørretimespørsmål
fra stortingsrepresentant Ivar Kristiansen til daværende miljøvernminister
Helen Bjørnøy 17. november 2005 der han fremmet følgende spørsmål:
"Kirkenes Transit har fått tillatelse fra SFT til
25 omlastinger av gasskondensat i Bøkfjorden i Finnmark. Samtidig
stiller SFT krav til analyser som er vanskelige å imøtekomme, og
som vil være nærmest umulig å innfri når de senere vil utvide antall
omlastinger. SFT har samtidig gjort det klart at de helst ser at
denne aktiviteten ikke legges til Bøkfjorden i det hele tatt siden
fjorden er nasjonal laksefjord. Er statsråden enig i at omlasting
av petroleum bør kunne tillates i en nasjonal laksefjord?"
Disse medlemmer viser videre
til skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Ivar Kristiansen
til miljøvernminister Helen Bjørnøy 28. april 2006 med følgende
spørsmål:
"SFT har gitt Kirkenes Transit AS tillatelse til
25 omlastinger av russisk råolje i Bøkfjorden i Sør-Varanger. Samtidig
har SFT gjort det klart at tillatelse til ytterligere omlastinger
ikke vil bli gitt uten ny søknad som skal behandles på et annet
grunnlag. Begrunnelsen er at Bøkfjorden er en nasjonal laksefjord.
Mener Regjeringen at det bør være særlige kriterier for næringsvirksomhet,
utenom akvakultur, for hva som skal anses å være risiko for alvorlig
forurensning i nasjonale laksefjorder enn ellers i landet?"
Disse medlemmer viser til at
begge ganger unnlot miljøvernministeren å svare under henvisning
til at saken var under ankebehandling i departementet. Disse
medlemmer viser videre til at miljøvernministeren med samme
begrunnelse heller ikke har villet svare på omtrent likelydende
spørsmål fra representanter fra Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer har merket seg
brev fra miljø- og utviklingsminister Erik Solheim til komiteen,
datert 4. mai 2009, der statsråden heller ikke denne gangen vil
ta stilling i saken under henvisning til at den er under behandling
i departementet, om lag tre og et halvt år etter at stortingsrepresentant
Ivar Kristiansen for første gang tok den opp med hans forgjenger.
Disse medlemmer viser til at
Kirkenes i århundrer, men ikke minst i de siste 20 årene, har spilt
en avgjørende rolle som det nasjonale bruhodet for Norges samarbeid
med Russland. Det beregnes at havnen i Kirkenes omsetter for nærmere
1 mrd. kroner årlig, inklusive bunkers og utleggsomkostninger. Det
har i snitt vært ca. 800 anløp av russiske skip i året til Kirkenes havn
de siste 15 år, hvorav ca. 16 000 sjøfolk er avmønstret via Kirkenes
i 2006.
Disse medlemmer viser til at
havneforholdene i Kirkenes er særdeles gode, ikke bare for Kirkenes
havn, men for hele den delen av fjorden som ligger i Sør-Varanger
kommune. Disse forholdene gir muligheter til å utvide våre handelsforbindelser
med Russland blant annet gjennom olje- og gassomlasting. Utviklingen
og produksjonen av olje og gass på russisk sokkel sør for Novaja
Zemlja, som er meget grunt farvann, utløste tidlig interesse for
å få på plass en tilfredsstillende løsning for omlasting av olje
og gass. Dette med bakgrunn i mangelen på kapasitet av isfrie havner
i Russland og at utvinningsområdene både er grunne og har is store
deler året, mange av havnene egner seg heller ikke da de ligger
i militært område.
Disse medlemmer viser til at
Kirkenes Transit har fått avslag fra SFT på søknad om helårige omlastinger
av kondensat. Et avslag som i hovedsak begrunnes med at Bøkfjorden/Korsfjorden
har status som "nasjonal laksefjord". Etter ankebehandling i Miljøverndepartementet
er det gitt tillatelse til et begrenset antall omlastinger, men
ikke til helårlig drift.
Disse medlemmer viser til at
da ordningen med vern som "nasjonal laksefjord" ble etablert, var
intensjonen å styrke landets villaksbestander. Status som nasjonal
laksefjord har ikke vært ment for å legge hindringer i veien for
annen næringsvirksomhet i fjordområdene dersom disse ikke kan finnes
å være til ulempe for villaksen. Det har tvert imot ved gjentatte
anledninger fra Miljøverndepartementets side blitt slått fast at
skipsfart uhindret skal kunne drives i nasjonale laksefjorder. Flere
av de travleste havnene i Norge ligger i fjorder med status som
nasjonal laksefjord, for eksempel Trondheimsfjorden, Sognefjorden
og Vefsnfjorden.
Disse medlemmer viser til at
avslaget på oljeomlasting i Bøkfjorden/Kirkenes har ført til at man
har flyttet deler av omlastingene av kondensat til Honningsvåg,
med de økonomiske belastninger og den økte miljørisiko dette har
medført. Blant annet er dette området utsatt for langt dårligere
vind- og værforhold og en økt risiko for oljeutslipp. I tillegg
har transporten av olje og gass langs Finnmarkskysten på grunn av
dette vedtaket økt med 40 pst. Det ble heller ikke tatt med i betraktningen
at man ved en oljeomlasting i Bøkfjorden ville fått på plass landets
beste operative oljevernberedskap, som kunne blitt benyttet i krisetilfeller
i Varangerfjorden og hele Øst-Finnmark.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at
oljeomlasting med de krav petroleumsloven og forurensningsloven
medfører, kan utøves i nasjonale laksefjorder.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:68 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen, Ketil Solvik-Olsen
og Tord Lien om å tillate oljeomlasting av russisk olje og gassprodukter
i Bøkfjorden ved Kirkenes – vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslag fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik
Fredriksen, Ketil Solvik-Olsen og Tord Lien om å tillate oljeomlasting
i Bøkfjorden ved Kirkenes. Forslaget fra representantene er basert
på flere uriktige fakta, særlig i forhold til saksgangen, og jeg
ønsker derfor å presisere enkelte faktiske opplysninger. I tillegg vil
jeg redegjøre kort for utgangspunktet for vurderingen av klagesaken
som nå er til behandling i Miljøverndepartementet.
Miljøverndepartementet ga i mai 2006 Kirkenes Transit
en midlertidig tillatelse ut året til skip til skip-omlastinger
(STS) av russisk gasskondensat i Bøkfjorden/Korsfjorden i Sør-Varanger
kommune. Omlasting mellom 1. juni og 1. september ble ikke tillatt
av hensyn til laksesmolt i fjorden. Departementet sa samtidig at
alternative steder måtte vurderes ved framtidige omlastinger.
Den 6. desember 2006 avslo SFT Kirkenes Transits
søknad om videre tillatelse til omlasting i Bøkfjorden samtidig
som det ble gitt tillatelse til omlasting fra skip til skip i Sarnesfjorden/Kåfjorden
i Nordkapp kommune. Miljøverndepartementet vedtok
29. juni 2007 å omgjøre SFT vedtak om å avslå omlasting
i Bøkfjorden, og Kirkenes Transit ble gitt en midlertidig tillatelse
til omlasting fra 15. oktober til 1. juni. Tidsbegrensningen var
i samsvar med søknaden fra Kirkenes Transit, og det er derfor ikke
riktig å si at selskapet fikk avslag på søknad om helårlig omlasting.
SFT ga 31. juli 2008 Ship Cargo AS tillatelse
til omlasting av petroleumsprodukter i Bøkfjorden i Sør-Varanger
kommune ved hjelp av lagerskip (FSO) og skip til skip. Tillatelsen
ble begrenset til vintersesongen (fra 15. oktober til 1. mai for tyngre
oljeprodukter og 15. oktober til 1. juni for lette oljeprodukter)
for å beskytte laksen i den mest sårbare perioden som smolt. Vedtaket
er påklaget av selskapet og Naturvernforbundet, og klagen er nå
til behandling i Miljøverndepartementet. Det er derfor ikke riktig
at Miljøverndepartementet har avslått Ship Cargos søknad om helårlig
virksomhet siden vedtaket ennå ikke er fattet.
SFT har også til behandling en ny søknad fra Kirkenes
Transit om helårlig omlasting i Bøkfjorden.
Stortinget har ved plenarvedtak opprettet Bøkfjorden
som nasjonal laksefjord, jf. St.prp. nr. 79 (2001-2002) Om opprettelse
av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder og Innst. S. nr. 134 (2002-2003).
Vedtaket innebærer et særskilt beskyttelsesregime for de vassdragene
og fjordene som omfattes av ordningen, og det skal ikke være tillatt
med virksomhet med "risiko for alvorlig forurensning som kan skade
villaksen". Etter forslag fra regjeringen har Stortinget gitt nærmere
føringer for myndighetsutøvelsen og oppdatert beskyttelsesregimet
i St.prp. nr. 32 (2006-2007) Om vern av villaksen og ferdigstilling
av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder. Det er antatt at alminnelig
skipstrafikk ikke medfører en slik uakseptabel risiko for forurensning. For
annen virksomhet, slik som omlasting av petroleumsprodukter, må
det på bakgrunn av risikoanalyser vurderes konkret i hvert enkelt
tilfelle om virksomheten utgjør en risiko for alvorlig forurensing
som kan skade villaksen. Laksebestanden tilknyttet Neidenelva vil
befinne seg i influensområdet av eventuelle utslipp av petroleumsprodukter
i Bøkfjorden/Korsjorden i forbindelse med utvandring fra elven som
smolt og ved gytevandring som voksen fisk. Laksen vil være spesielt
sårbar som smolt i perioden juni til september, og beskyttende tiltak er
særlig viktig i denne perioden.
I vurderingen av om en virksomhet skal gis tillatelse
etter forurensningsloven § 11 skal det legges vekt på de forurensningsmessige
ulemper ved tiltaket sammenholdt med de fordeler og ulemper som
tiltaket for øvrig vil medføre. Det sentrale i saken er risikoen
for skade på villaksen og andre naturverdier i området holdt opp
mot næringsutvikling og verdiskaping. Det er denne vurderingen som
nå er til behandling i Miljøverndepartementet, og jeg kan derfor
ikke uttale meg nærmere om utfallet av saken på nåværende tidspunkt.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 2. juni 2009
Gunnar Kvassheim |
Line Henriette Holten Hjemdal |
leder |
ordfører |