Det foreligger et utkast til EØS-komitébeslutning
om endring av protokoll 10 i EØS-avtalen om forenkling av kontroll
og formaliteter i forbindelse med godstransport. Formålet med endringen
er å sikre at nye tollregler i Norge og EU ikke blir en unødvendig
handelsbarriere for vareførsel mellom Norge og EU. Endringen vil
blant annet innebære at Norge etablerer et tilsvarende system som
EU for risikohåndtering av gods som eksporteres til eller importeres
fra tredjeland. Dette systemet er i samsvar med anbefalinger fra
Verdens tollorganisasjon.
Det legges opp til at EØS-komiteen i løpet av juni
2009 vil treffe vedtak om å endre protokoll 10 slik som foreslått.
Endringen av protokoll 10 har nødvendiggjort lovendringer og anses
for å være av særlig viktighet. Stortingets samtykke til deltakelse
i EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven
§ 26, annet ledd.
For at endringen i protokoll 10 kan tre i kraft
fra 1. juli 2009 slik som det fremgår av utkastet til EØS-komiteens
beslutning, legges det opp til at Stortingets samtykke innhentes
før det treffes beslutning i EØS-komiteen. Det vil således ikke være
nødvendig for Norge å ta forbehold for konstitusjonelle prosedyrer
ved beslutningen i EØS-komiteen.
Utkast til beslutning i EØS-komiteen i uoffisiell norsk
oversettelse følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
Regjeringen tok tidlig i 2007 initiativ overfor
EU for å forhindre unødige hindringer i samhandelen mellom Norge
og EU som følge av visse endringer i EUs tollregelverk foretatt
i 2006 og tilsvarende endringer på norsk side.
Endringene i EUs tollregelverk i 2006 skal sikre forsvarlige
risikoanalyser ved inn- og utførsel av varer over EUs yttergrenser.
Formålet med det nye tollregelverket er å bekjempe helse- og miljøfarer
og terrorisme.
Norge har forberedt tilsvarende tiltak som i
EU, jf. Ot.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte- og avgiftsopplegget 2009
– lovendringer, kapittel 26 og Innst. O. nr. 1 (2008–2009) Skatte-
og avgiftsopplegget 2009 – lovendringer. De viktigste endringene
innebærer:
krav om forhåndsvarsel
før inn- og utførsel av varer,
etablering av et system med autoriserte
økonomiske operatører/foretak (Authorised Economic Operators, AEO)
som skal gis visse lettelser fra varslingsplikt/kontroll, og
samordning av de kriterier som skal legges
til grunn for risikovurdering.
Norsk næringsliv har uttrykt bekymring for at krav
om forhåndsvarsel kan bli en unødvendig handelshindring for vareførsel
mellom Norge og EU. Aktørene frykter forsinkelser ved grensepassering
mellom Norge og EU samt ulemper og administrative byrder som følge
av at handel mellom Norge og EU ikke har de samme lettelser som
varehandelen mellom EUs medlemsstater.
EU står i en særstilling som Norges viktigste handelspartner
og ved tilknytningen til EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. Norge
og Kommisjonen har derfor hatt samtaler om mulige tilpasninger for
handelen mellom Norge og EU.
I januar 2009 ble det oppnådd enighet om at
det var i partenes felles interesse å endre protokoll 10 til EØS-avtalen
om forenkling av kontroll og formaliteter i forbindelse med godstransport
for å unngå unødvendige begrensninger i samhandelen mellom Norge
og EU, og for å etablere et felles regelverk med gjensidige tollsikkerhetstiltak
for transport av varer til og fra tredjeland.
Norge regnes som tredjeland etter EUs tollregelverk.
I fravær av en ordning med gjensidig anerkjennelse av sikkerhetstiltak
for gods til eller fra tredjeland, vil således de nye EU-reglene kunne
ha negativ betydning for vareførselen mellom Norge og EU. Særlig
innføringen av krav om forhåndsvarsling av varer som importeres
fra eller eksporteres til tredjeland vil kunne utgjøre en betydelig
byrde for aktørene i norsk næringsliv. Tilsvarende problemstilling
vil gjøre seg gjeldende i samhandelen med EU dersom Norge innfører
et eget system for tollsikkerhetstiltak.
Det foreliggende utkastet til EØS-komitébeslutning
innebærer at varer mellom Norge og EU kan unntas fra plikten til
forhåndsvarsel. Forutsetningen er i korte trekk at Norge innfører:
1) krav om forhåndsvarsel av varer som importeres fra eller eksporteres
til andre land (enn EU-land), 2) kriterier for vurdering av risiko
tilsvarende som i EU, og 3) autorisering av foretak tilsvarende
som i EU (Authorised Economic Operators/AEO). Utkastet innebærer
at bare vareførsel mellom Norge og andre land enn EU-land skal varsles,
for eksempel varer mellom Norge og Russland.
Det er ikke ventet at det vil komme endringer
i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen
skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt frem i proposisjonen,
vil saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.
For toll- og avgiftsetaten vil det påløpe kostnader
ved å innføre et elektronisk system for håndtering av forhåndsvarsel
og autorisering av foretak. Dette arbeidet blir gjennomført i tilknytning
til prosjektet Nye TVINN. Toll- og avgiftsetatens løpende arbeid
med autorisering av foretak vil også kreve ressurser. Nye TVINN er
senest omtalt i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Finansdepartementet.
Den videre utviklingen av IT-løsninger i EU, herunder teknisk gjennomføring
av overgangsordningen, vil være avgjørende for hvilke løsninger
som velges i Norge. Arbeidet i prosjektet må utføres fortløpende
i samsvar med utviklingen i EU. Videre omtale vil bli gitt i budsjettproposisjonen 2010
for Finansdepartementet.
Næringslivet vil måtte påregne noen kostnader ved
en omlegging til forhåndsvarsling. Kostnader vil i hovedsak være
bruk av ressurser til å kartlegge og implementere rutiner som kreves for
å oppnå AEO-status for sikkerhet.
Regjeringen tilrår deltakelse i en beslutning
i EØS-komiteen om endring av protokoll 10 i EØS-avtalen om forenkling
av kontroll og formaliteter i forbindelse med godstransport.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki
Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at deltakelse i beslutningen i EØS-komiteen om endring av protokoll
10 i EØS-avtalen om forenkling av kontroll og formaliteter i forbindelse
med godstransport krever Stortingets samtykke, jf. Grunnloven § 26,
annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteen har forelagt
utkast til innstilling for utenrikskomiteen.
Utenrikskomiteen har ingen merknader til innstillingen.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i deltakelse i en beslutning i
EØS-komiteen om endring av protokoll 10 i EØS-avtalen om forenkling
av kontroll og formaliteter i forbindelse med godstransport.
Oslo, i finanskomiteen, den 5. juni 2009
Reidar Sandal |
Jørund Rytman |
leder |
ordfører |