Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet 2009 mv.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 350 (2008–2009)
  • Kildedok: St.prp. nr. 88 (2008–2009)
  • Dato: 11.06.2009
  • Utgiver: kommunal- og forvaltningskomiteen
  • Sidetall: 4

Til Stortinget

1. Sammendrag

Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag under kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, kap. 1503 Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte, kap. 1541 Pensjoner av statskassen, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap. 1546 Yrkesskadeforsikring og kap. 1547 Gruppelivsforsikring.

1.1 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet med virkning fra 1. mai 2009

1.1.1 Lønnsforhandlinger mv. for andre avtaleår per 1. mai 2009

I proposisjonen er det en kort beskrivelse av gangen i forhandlingene som ble innledet 3. april 2009 mellom staten v/Fornyings- og administrasjonsdepartementet og tjenestemennenes hovedsammenslutninger (LO Stat, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Stat (YS Stat), Hovedorganisasjonen for universitets- og høyskoleutdannede (Unio) og Akademikerne).

Representantene fra hovedsammenslutningene LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne anbefalte forslaget fra riksmeklingsmannen og vil eventuelt sende resultatet til uravstemming med frist 25. juni 2009 kl. 14.00.

Hovedtrekkene knyttet til lønnsregulering er som følger:

  • Lønnsoppgjøret for andre avtaleår gir en årslønnsvekst fra 2008 til 2009 på om lag 4,4 pst.

  • Med virkning fra 1. mai 2009 er det gitt generelle tillegg på hovedlønnstabellen i staten – tabell A – i form av en kombinasjon av krone- og prosenttillegg. Fra lønnstrinn 1 til og med lønnstrinn 45 er det gitt et tillegg på 2 400 kroner, mens det er gitt et prosenttillegg på 0,68 pst. fra lønnstrinn 46 til og med lønnstrinn 80. Fra lønnstrinn 81 til lønnstrinn 95 ble det gitt et kronetillegg på 4 800 kroner.

  • Med virkning fra 1. august 2009 skal det føres lokale forhandlinger. Virksomhetene må selv dekke kostnadene innenfor allerede gitte bevilgninger. I de lokale forhandlingene videreføres allerede avtalt kvinneføring og prioritering av utdanningsgrupper.

1.1.2 Lønnsforhandlingene mv. for tjenestemenn tilsluttet Norges Farmaceutiske Forening (NFF)

Yrkesorganisasjonen Norges Farmaceutiske Forening (NFF) har selvstendig forhandlingsrett med staten uten å være knyttet til en hovedsammenslutning.

NFF meddelte Riksmeklingsmannen morgenen den 4. juni at de tiltrådte ovennevnte forslag.

1.1.3 Lønnsregulering mv. for embets- og tjenestemenn som ikke dekkes av hovedtariffavtalen

Fornyings- og administrasjonsdepartementet ber om fullmakt til å gjøre avtalene gjeldende for arbeidstakere som ikke er medlemmer av forhandlingsberettigede organisasjoner – og som derfor ikke direkte omfattes av de inngåtte avtaler.

Embets- og tjenestemenn i stillinger som er tatt ut av hovedtariffavtalen, får lønns- og arbeidsvilkår administrativt fastsatt i kontrakt, og er derfor ikke omfattet av denne lønnsreguleringen.

1.1.4 Avtale om offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor

I hovedtariffoppgjøret 2008 ble partene i offentlig sektor enig om å føre forhandling om tilpasning av ny tjenestepensjon og AFP til ny folketrygd i annet avtaleår. Gjennom forhandling og mekling har partene inngått avtale om offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor. I brev fra statsministeren til riksmeklingsmannen av 3. juni vises det til at Regjeringen er innstilt på å fremme forslag for Stortinget om endringer i de lovbestemte offentlige tjenestepensjonsordningene i tråd med innholdet i enighetsdokumentet.

1.2 Regulering av statspensjonene per 1. mai 2009 og andre pensjonsforhold mv.

1.2.1 Pensjoner mv.

Grunnbeløpet i folketrygden foreslås i en egen stortingsproposisjon økt fra 70 256 kroner til 72 881 kroner fra 1. mai 2009. Dette medfører en merkostnad for de løpende statspensjoner på 375,0 mill. kroner.

1.3 Endringer på statsbudsjettet for 2009

Den samlede lønnskostnaden ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet per 1. mai 2009, er for tidsrommet 1. mai–31. desember 2009 beregnet til 0,7 mrd. kroner. Anslaget til bevilgning er beregnet ut fra lønnsmassen i det statlige tariffområdet per 1. oktober 2008. Den faktiske bruttovirkningen av lønnsoppgjøret i statsbudsjettet for 2009 vil derfor trolig bli noe høyere enn dette. Helårsvirkningen av oppgjøret for lønnskostnadene vil være om lag 0,6 mrd. kroner høyere enn dette.

Dette anslaget omfatter alle tilsatte som omfattes av hovedtariffavtalene i staten. Merutgifter som følge av forhøyede satser for overtid og arbeidsgiveravgift er med.

Regjeringen legger i tråd med vanlig praksis opp til at ordinære, bruttobudsjetterte forvaltningsorganer som hovedregel skal få kompensert for den budsjettmessige virkningen av lønnsoppgjøret. Virksomheter med arbeidstakere som får lønn administrativt fastsatt i kontrakt, må dekke merutgiften knyttet til disse arbeidstakerne innenfor eksisterende budsjettrammer.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til at St.prp. nr. 88 (2008–2009) redegjør for lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet med virkning fra 1. mai 2009, regulering av statspensjonene per 1. mai 2009 og andre pensjonsforhold mv. og endringer på statsbudsjettet for 2009.

Komiteen viser til avtalen om offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor som fremkommer av vedlegg 1 til proposisjonen. Komiteen merker seg at enigheten mellom partene innebærer at man sikrer gode pensjoner for ansatte i stat og kommuner. Komiteen mener Stortingets pensjonsforlik følges opp.

Komiteen vil for ordens skyld gjøre oppmerksom på at til-og-fra-beløpene i forslag til vedtak er endret i forhold til proposisjonen hva fem av postene angår. Dette som følge av at disse beløpene er beregnet med utgangspunkt i forslag til revidert nasjonalbudsjett som behandles i Stortinget etter denne innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til spørsmål nummer 491, datert 20. februar 2006 om pensjonistvilkåravlønning i staten. I svaret skriver statsråden:

"Etter lov om Statens Pensjonskasse har alle ansatte i statlig virksomhet rett og plikt til medlemskap i Statens Pensjonskasse. Dette følger av lovens § 5. Dette gjelder også statspensjonister som får pensjon fra Pensjonskassa og som tar seg arbeid i staten, selv med kortere arbeidstid enn 14 timer pr. uke. Pensjonen blir da avkortet med hva pensjonisten får i lønn. De samme reglene gjelder og i de kommunale pensjonsordningene, jf. Hovedtariffavtala i Kommunenes Sentralforbund, vedlegg 5 Vedtekter for tjenestepensjonsordning - TPO § 7-6.

I staten har vi en ordning der alderspensjonister kan ta kortvarig arbeid på pensjonistvilkår uten avkorting av pensjonen. Pensjonistlønna er lik for alle og er i dag på 125 kr pr. time, men Fornyings- og administrasjonsdepartementet kan i særlige høve vurdere lønnen. Endring i disse regler slik representanten Høie foreslår, krever lovendring.

Jeg er positiv til at flest mulig av de som har fratrådt med pensjon og som ønsker det, kan ta seg arbeid ved siden av pensjonisttilværelsen. Der det er behov vil vi derfor også vurdere størrelsen på godtgjørelsen for slikt arbeid, uten at dette skal føre til nedsatt pensjon.

Jeg gjør oppmerksom på at spørsmål om avkorting av pensjon der pensjonister fortsetter i arbeid, vurderes i samband med pensjonsreformen. Det er derfor uheldig nå å fastsette nye generelle regler for pensjonistavlønning før pensjonsreformen er vedtatt."

Disse medlemmer konstaterer at det fortsatt ikke er gjort noe med den urimelige regelen som gir statspensjonister lavere timelønn hvis de tar engasjementer i staten etter at de er blitt pensjonister. Disse medlemmer mener at Regjeringen snarlig må rydde opp i dette.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

2315

Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet

1

Driftsutgifter, bevilges med

510 000 000

1503

Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte

70

Tilskudd, økes med

14 805 000

fra kr 86 141 000 til kr 100 946 000

71

Bidrag fra arbeidstakerne, nedsettes med

1 184 000

fra kr 26 945 000 til kr 25 761 000

1541

Pensjoner av statskassen

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med

900 000

fra kr 21 700 000 til kr 22 600 000

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med

365 000 000

fra kr 8 265 000 000 til kr 8 630 000 000

70

For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning,økes med …

4 000 000

fra kr 92 000 000 til kr 96 000 000

1546

Yrkesskadeforsikring

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med

2 000 000

fra kr 94 000 000 til kr 96 000 000

1547

Gruppelivsforsikring

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med

3 000 000

fra kr 126 000 000 til 129 000 000

II

Stortinget samtykker i at det med virkning fra 1. mai 2009 foretas regulering av lønningene mv. for arbeidstakere i det statlige tariffområdet som er medlemmer av LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne i samsvar med Riksmeklingsmannens møtebok av 4. juni 2009.

III

Stortinget samtykker i at det med virkning fra 1. mai 2009 foretas regulering av lønningene mv. for arbeidstakere i det statlige tariffområdet som er medlemmer av Norges Farmaceutiske Forening i samsvar med Riksmeklingsmannens møtebok av 4. juni 2009.

IV

For embets- og tjenestemenn som ikke er medlemmer av organisasjoner som nevnt i II og III og derfor ikke får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt i hovedtariffavtale, skal det gjelde de samme lønns- og arbeidsvilkår som etter II og III. Embets- og tjenestemenn som er tatt ut av hovedtariffavtalen, får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt administrativt i egen kontrakt.

V

Stortinget samtykker i at Kongen på vegne av staten kan bringe tvister i forbindelse med tariffoppgjøret i staten 2009 inn for Rikslønnsnemnda i samsvar med forutsetningene i Lov om offentlige tjenestetvister av 18. juli 1958, jf. § 26.

VI

1. Pensjoner i Statens Pensjonskasse reguleres i samsvar med økningen i folketrygdens grunnbeløp per 1. mai 2009.

2. Statens Pensjonskasse gis fullmakt til å regulere og tilpasse pensjoner som på grunn av særlige pensjonstekniske forhold ikke med rimelig resultat kan reguleres i samsvar med punkt 1.

3. Fornyings- og administrasjonsdepartementet får fullmakt til å regulere pensjoner av statskassen på samme måte som for statspensjonister etter punkt 1.

VII

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen under kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, post 01 Driftsutgifter, på de av postene i statsbudsjettet som har lønnsbevilgning.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 11. juni 2009

Tore Hagebakken

Inger Løite

leder

ordfører