Fornyings- og administrasjonsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag under kap. 2315 Lønnsregulering for
arbeidstakere i det statlige tariffområdet, kap. 1503 Midler til
opplæring og utvikling av tillitsvalgte, kap. 1541 Pensjoner av
statskassen, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap.
1546 Yrkesskadeforsikring og kap. 1547 Gruppelivsforsikring.
I proposisjonen er det en kort beskrivelse av
gangen i forhandlingene som ble innledet 3. april 2009 mellom staten
v/Fornyings- og administrasjonsdepartementet og tjenestemennenes
hovedsammenslutninger (LO Stat, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund
Stat (YS Stat), Hovedorganisasjonen for universitets- og høyskoleutdannede
(Unio) og Akademikerne).
Representantene fra hovedsammenslutningene LO
Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne anbefalte forslaget fra riksmeklingsmannen
og vil eventuelt sende resultatet til uravstemming med frist 25. juni
2009 kl. 14.00.
Hovedtrekkene knyttet til lønnsregulering er som
følger:
Lønnsoppgjøret for
andre avtaleår gir en årslønnsvekst fra 2008 til 2009 på om lag
4,4 pst.
Med virkning fra 1. mai 2009 er det gitt
generelle tillegg på hovedlønnstabellen i staten – tabell A – i
form av en kombinasjon av krone- og prosenttillegg. Fra lønnstrinn
1 til og med lønnstrinn 45 er det gitt et tillegg på 2 400 kroner,
mens det er gitt et prosenttillegg på 0,68 pst. fra lønnstrinn 46
til og med lønnstrinn 80. Fra lønnstrinn 81 til lønnstrinn 95 ble
det gitt et kronetillegg på 4 800 kroner.
Med virkning fra 1. august 2009 skal det
føres lokale forhandlinger. Virksomhetene må selv dekke kostnadene
innenfor allerede gitte bevilgninger. I de lokale forhandlingene
videreføres allerede avtalt kvinneføring og prioritering av utdanningsgrupper.
Yrkesorganisasjonen Norges Farmaceutiske Forening
(NFF) har selvstendig forhandlingsrett med staten uten å være knyttet
til en hovedsammenslutning.
NFF meddelte Riksmeklingsmannen morgenen den
4. juni at de tiltrådte ovennevnte forslag.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet ber om
fullmakt til å gjøre avtalene gjeldende for arbeidstakere som ikke
er medlemmer av forhandlingsberettigede organisasjoner – og som
derfor ikke direkte omfattes av de inngåtte avtaler.
Embets- og tjenestemenn i stillinger som er
tatt ut av hovedtariffavtalen, får lønns- og arbeidsvilkår administrativt
fastsatt i kontrakt, og er derfor ikke omfattet av denne lønnsreguleringen.
I hovedtariffoppgjøret 2008 ble partene i offentlig
sektor enig om å føre forhandling om tilpasning av ny tjenestepensjon
og AFP til ny folketrygd i annet avtaleår. Gjennom forhandling og
mekling har partene inngått avtale om offentlig tjenestepensjon
og AFP i offentlig sektor. I brev fra statsministeren til riksmeklingsmannen
av 3. juni vises det til at Regjeringen er innstilt på å fremme
forslag for Stortinget om endringer i de lovbestemte offentlige
tjenestepensjonsordningene i tråd med innholdet i enighetsdokumentet.
Grunnbeløpet i folketrygden foreslås i en egen stortingsproposisjon
økt fra 70 256 kroner til 72 881 kroner fra 1. mai 2009. Dette medfører en
merkostnad for de løpende statspensjoner på 375,0 mill. kroner.
Den samlede lønnskostnaden ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet per 1. mai 2009,
er for tidsrommet 1. mai–31. desember 2009 beregnet til 0,7 mrd.
kroner. Anslaget til bevilgning er beregnet ut fra lønnsmassen i
det statlige tariffområdet per 1. oktober 2008. Den faktiske bruttovirkningen
av lønnsoppgjøret i statsbudsjettet for 2009 vil derfor trolig bli
noe høyere enn dette. Helårsvirkningen av oppgjøret for lønnskostnadene
vil være om lag 0,6 mrd. kroner høyere enn dette.
Dette anslaget omfatter alle tilsatte som omfattes av
hovedtariffavtalene i staten. Merutgifter som følge av forhøyede
satser for overtid og arbeidsgiveravgift er med.
Regjeringen legger i tråd med vanlig praksis
opp til at ordinære, bruttobudsjetterte forvaltningsorganer som
hovedregel skal få kompensert for den budsjettmessige virkningen
av lønnsoppgjøret. Virksomheter med arbeidstakere som får lønn administrativt
fastsatt i kontrakt, må dekke merutgiften knyttet til disse arbeidstakerne
innenfor eksisterende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at St.prp. nr. 88 (2008–2009) redegjør
for lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet
med virkning fra 1. mai 2009, regulering av statspensjonene per
1. mai 2009 og andre pensjonsforhold mv. og endringer på statsbudsjettet for
2009.
Komiteen viser til avtalen om
offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor som fremkommer
av vedlegg 1 til proposisjonen. Komiteen merker seg
at enigheten mellom partene innebærer at man sikrer gode pensjoner for
ansatte i stat og kommuner. Komiteen mener Stortingets
pensjonsforlik følges opp.
Komiteen vil for ordens skyld
gjøre oppmerksom på at til-og-fra-beløpene i forslag til vedtak er
endret i forhold til proposisjonen hva fem av postene angår. Dette
som følge av at disse beløpene er beregnet med utgangspunkt i forslag til
revidert nasjonalbudsjett som behandles i Stortinget etter denne
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til spørsmål nummer
491, datert 20. februar 2006 om pensjonistvilkåravlønning i staten.
I svaret skriver statsråden:
"Etter lov om Statens Pensjonskasse har alle ansatte
i statlig virksomhet rett og plikt til medlemskap i Statens Pensjonskasse.
Dette følger av lovens § 5. Dette gjelder også statspensjonister
som får pensjon fra Pensjonskassa og som tar seg arbeid i staten,
selv med kortere arbeidstid enn 14 timer pr. uke. Pensjonen blir
da avkortet med hva pensjonisten får i lønn. De samme reglene gjelder
og i de kommunale pensjonsordningene, jf. Hovedtariffavtala i Kommunenes
Sentralforbund, vedlegg 5 Vedtekter for tjenestepensjonsordning
- TPO § 7-6.
I staten har vi en ordning der alderspensjonister kan
ta kortvarig arbeid på pensjonistvilkår uten avkorting av pensjonen.
Pensjonistlønna er lik for alle og er i dag på 125 kr pr. time,
men Fornyings- og administrasjonsdepartementet kan i særlige høve
vurdere lønnen. Endring i disse regler slik representanten Høie
foreslår, krever lovendring.
Jeg er positiv til at
flest mulig av de som har fratrådt med pensjon og som ønsker det,
kan ta seg arbeid ved siden av pensjonisttilværelsen. Der det er
behov vil vi derfor også vurdere størrelsen på godtgjørelsen for
slikt arbeid, uten at dette skal føre til nedsatt pensjon.
Jeg
gjør oppmerksom på at spørsmål om avkorting av pensjon der pensjonister
fortsetter i arbeid, vurderes i samband med pensjonsreformen. Det
er derfor uheldig nå å fastsette nye generelle regler for pensjonistavlønning
før pensjonsreformen er vedtatt."
Disse medlemmer konstaterer at
det fortsatt ikke er gjort noe med den urimelige regelen som gir
statspensjonister lavere timelønn hvis de tar engasjementer i staten
etter at de er blitt pensjonister. Disse medlemmer mener
at Regjeringen snarlig må rydde opp i dette.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
2315 | | Lønnsregulering
for arbeidstakere i det statlige
tariffområdet | |
| 1 | Driftsutgifter, bevilges med | 510 000 000 |
1503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | |
| 70 | Tilskudd, økes med | 14 805 000 |
| | fra kr 86 141
000 til kr 100 946 000 | |
| 71 | Bidrag fra arbeidstakerne, nedsettes med | 1 184 000 |
| | fra kr 26 945
000 til kr 25 761 000 | |
1541 | | Pensjoner av statskassen | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med
| 900 000 |
| | fra kr 21 700
000 til kr 22 600 000 | |
1542 | | Tilskudd til Statens
Pensjonskasse | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med
| 365 000 000 |
| | fra kr 8 265 000
000 til kr 8 630 000 000 | |
| 70 | For andre medlemmer
av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning,økes med … | 4 000 000 |
| | fra kr 92 000
000 til kr 96 000 000 | |
1546 | | Yrkesskadeforsikring | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med
| 2 000 000 |
| | fra kr 94 000
000 til kr 96 000 000 | |
1547 | | Gruppelivsforsikring | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning,økes med
| 3 000 000 |
| | fra kr 126 000 000 til 129
000 000 | |
II
Stortinget samtykker i at det med virkning fra 1. mai
2009 foretas regulering av lønningene mv. for arbeidstakere i det
statlige tariffområdet som er medlemmer av LO Stat, YS Stat, Unio
og Akademikerne i samsvar med Riksmeklingsmannens møtebok av 4. juni
2009.
III
Stortinget samtykker i at det med virkning fra 1. mai
2009 foretas regulering av lønningene mv. for arbeidstakere i det
statlige tariffområdet som er medlemmer av Norges Farmaceutiske Forening
i samsvar med Riksmeklingsmannens møtebok av 4. juni 2009.
IV
For embets- og tjenestemenn som ikke er medlemmer
av organisasjoner som nevnt i II og III og derfor ikke får sine
lønns- og arbeidsvilkår fastsatt i hovedtariffavtale, skal det gjelde
de samme lønns- og arbeidsvilkår som etter II og III. Embets- og
tjenestemenn som er tatt ut av hovedtariffavtalen, får sine lønns-
og arbeidsvilkår fastsatt administrativt i egen kontrakt.
V
Stortinget samtykker i at Kongen på vegne av staten
kan bringe tvister i forbindelse med tariffoppgjøret i staten 2009
inn for Rikslønnsnemnda i samsvar med forutsetningene i Lov om offentlige
tjenestetvister av 18. juli 1958, jf. § 26.
VI
1. Pensjoner i Statens Pensjonskasse reguleres
i samsvar med økningen i folketrygdens grunnbeløp per 1. mai 2009.
2. Statens Pensjonskasse gis fullmakt til å
regulere og tilpasse pensjoner som på grunn av særlige pensjonstekniske
forhold ikke med rimelig resultat kan reguleres i samsvar med punkt
1.
3. Fornyings- og administrasjonsdepartementet får
fullmakt til å regulere pensjoner av statskassen på samme måte som
for statspensjonister etter punkt 1.
VII
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet får
fullmakt til å fordele bevilgningen under kap. 2315 Lønnsregulering
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet, post 01 Driftsutgifter,
på de av postene i statsbudsjettet som har lønnsbevilgning.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 11. juni 2009
Tore Hagebakken |
Inger Løite |
leder |
ordfører |