Den 28. oktober 2008 ble det i Helsingfors undertegnet
en overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom
Norge og Jersey. Samtykke til undertegning ble gitt ved kongelig
resolusjon av 10. oktober 2008. Overenskomsten ble på Norges vegne
undertegnet av finansminister Kristin Halvorsen, og på vegne av Jersey
av finansminister Frank Walker. Det ble også undertegnet overenskomster
om skattlegging av fysiske personers inntekter, foretaksinntekter
fra internasjonal skips- og luftfart og om gjensidige overenskomster
om internprising mellom selskaper med interessefellesskap.
Informasjonsutvekslingsavtalen trer i kraft
på den trettiende dag etter at begge stater har gitt hverandre beskjed
om at de nødvendige konstitusjonelle skritt er tatt for at avtalen
kan settes i kraft. Denne avtalen vil deretter få virkning for straffbare
skattesaker fra denne dato og for andre saker fra og med det skatteår
som begynner på eller etter 1. januar i det kalenderår som følger etter
det året da avtalen trer i kraft. Tilleggsoverenskomstene får virkning
fra sistnevnte dato. Tilleggsoverenskomstene forutsetter at informasjonsutvekslingsavtalen
blir gjennomført og vil automatisk bortfalle dersom denne opphører.
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling,
OECD, vedtok den 9. april 1998 en rekommandasjon om tiltak mot skadelig skattekonkurranse.
Tiltaket tok i hovedsak sikte på å avvikle skadelige skatteregimer
i medlemslandene, men pekte også på behovet for å treffe omforente
mottiltak mot tilsvarende skatteregimer i de såkalte skatteparadiser.
Innen utløpet av 2005 var samtlige skatteregimer i
medlemslandene som var definert som skadelige etter de vedtatte
kriterier, endret eller under avvikling som forutsatt. I mellomtiden
var det gjort henvendelser til samtlige jurisdiksjoner som ble ansett
for å være omfattet av kriteriene for å utgjøre et skatteparadis.
Det ble her redegjort for OECDs prosjekt og invitert til dialog. Dersom
et definert skatteparadis var villig til å åpne for innsyn og effektiv
informasjonsutveksling med OECDs medlemsland ville det ikke bli
oppført på listen over usamarbeidsvillige skatteparadiser som ville
bli gjenstand for mottiltak.
Alle de 37 jurisdiksjoner som ble definert som skatteparadiser
har nå avgitt en slik politisk bindende erklæring om innsyn og informasjonsutveksling
til OECDs generalsekretær. I samarbeid med de første 11 jurisdiksjoner
som avgav slik erklæring har OECD utarbeidet en modellavtale for
effektiv informasjonsutveksling i skattesaker, som forplikter avtalepartene
til å utveksle alle relevante opplysninger som anses nødvendige
om eierskap og transaksjoner, også fra banker, finansinstitusjoner
og advokater og andre rådgivere.
For å etablere juridiske grunnlag for effektiv
informasjonsutveksling må det imidlertid inngås bilateral overenskomst
bygget på denne modell med hver enkelt jurisdiksjon. De politiske
erklæringer er i seg selv ikke nok.
Dette er en tidkrevende prosess, ikke minst
fordi det er snakk om små land med begrensede administrative ressurser.
De større OECD-land som USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland
og Nederland har stått fremst i prosessen og en rekke avtaler er
allerede undertegnet.
Med sikte på å fremskynde prosessen for de nordiske
land vedtok Nordisk Ministerråd i juni 2006 å etablere et felles
nordisk prosjekt for den tekniske gjennomføringen av forhandlinger
om slike avtaler. Siden prosjektets oppstart er det gjennomført
forhandlinger med en rekke jurisdiksjoner som er utpekt av de nordiske
skattemyndighetene til å være særlig relevante for Norden. I alle
tilfeller skal forhandlingene resultere i utkast til bilaterale
avtaler mellom vedkommende jurisdiksjon og hver av de syv nordiske
land, herunder Færøyene og Grønland. Fra norsk side har arbeidet
vært ledet av avdelingsdirektør Per Olav Gjesti, Finansdepartementet.
Et utkast til informasjonsutvekslingsavtale
med Jersey legges nå fram for samtykke til ikrafttredelse, med tilleggsoverenskomster.
Etter sin ordlyd avviker utkastet til informasjonsutvekslingsavtale
noe fra OECDs modell, men er utformet i tråd med avtalen Norge tidligere
har fremforhandlet med Isle of Man.
I likhet med den avtalepakke som Norge har inngått
med Isle of Man, er det også utformet tre tilleggsavtaler, om unngåelse
av dobbeltbeskatning av fysiske personers lønnsinntekter mv, om
gjensidig skattefritak for internasjonal skips- og luftfart, samt
om gjensidige overenskomstprosedyrer i internprisingssaker. Tilleggsavtalene
forutsetter at avtalen om effektiv informasjonsutveksling blir gjennomført,
og avtalene vil automatisk bortfalle dersom denne opphører.
Avtalene skal inngås på engelsk. Som vedlegg
til proposisjonen følger utkastene til de engelske tekstene og norske
oversettelser.
Det vises til proposisjonen for bemerkninger
til de enkelte materielle bestemmelsene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki
Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til proposisjonen og slutter seg til Regjeringens forslag om å sette
i verk en overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom
Norge og Jersey, undertegnet i Helsingfors 28. oktober 2008, med
tilleggsoverenskomster.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til å sette i kraft en
overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom
Norge og Jersey, undertegnet i Helsingfors 28. oktober 2008, med
tilleggsoverenskomster.
Oslo, i finanskomiteen, den 12. juni 2009
Reidar Sandal |
Gjermund Hagesæter |
leder |
ordfører |