Norsk utenrikspolitikk skal ivareta norske interesser
og verdier i en verden i rask forandring. Samtidig skal den bidra
til å fremme fred, menneskerettigheter og internasjonale fellesgoder
og bygge en bedre organisert verden. Hovedlinjene for norsk utenrikspolitikk
ligger i Innst. S. nr. 306 (2009–2009), jf. St.meld. nr. 15 (2008–2009)
Interesser, ansvar og muligheter.
Regjeringens politikk bygger på en erkjennelse av
at norsk sikkerhet og norske interesser må ivaretas gjennom et tydelig
fokus på våre nærområder. I tillegg bygger politikken på at ivaretakelse
av norske interesser også krever at Norge engasjerer seg utenfor
nærområdene. Regjeringen vil arbeide for at universelle menneskerettigheter
styrkes og at verdens land evner å møte vår tids største utfordringer
fra fattigdom, klimaendringer og økende globalisering. Det siste
året med en internasjonal finanskrise og influensapandemi har tydelig
vist at internasjonale utfordringer ikke kan isoleres geografisk.
De er grenseoverskridende, og ivaretakelse av norske innbyggeres
velferd er avhengig av at Norge tar et internasjonalt ansvar. Norske
borgeres sikkerhet er avhengig av at Norge engasjerer seg i de store
internasjonale spørsmålene som klima, kamp mot fattigdom, bekjempelse
av internasjonal terrorisme, spredning av smittsomme sykdommer,
utfordringer knyttet til migrasjon, arbeidet for fred, og for at
verden ruster ned og ikke opp. En snever politisk og geografisk
forståelse av norske interesser er dårlig norsk interessepolitikk.
Regjeringens viktigste strategiske satsingsområde
i utenrikspolitikken har vært nordområdene, ved nær kontakt med samarbeidspartnere
i regionen og fokus på nordområde- og arktiske spørsmål i Norges
samarbeid og kontakt med Russland, våre allierte, nordiske naboer
og andre EU-land. Nordområdene vil fortsatt være Regjeringens viktigste strategiske
satsingsområde i utenrikspolitikken.
Utviklingen av forholdet til Russland er en hovedprioritet
i Regjeringens nordområdestrategi og for Regjeringens utenrikspolitikk
generelt. Det bilaterale samarbeidet med Russland er styrket på
en rekke områder.
Medlemskapet i NATO og et nært transatlantisk samarbeid
er en hjørnestein i utenriks- og sikkerhetspolitikken. Norges sikkerhet
trygges gjennom internasjonalt samarbeid og god kontakt med våre
allierte. Fordyping og videreutvikling av det nære forholdet til
USA vil bli tillagt vekt.
Regjeringen vil fortsette arbeidet med å søke
tettere samarbeid med de andre nordiske landene om sikkerhetspolitikken
og med å videreføre vårt tette samarbeid med EU på dette området
i tråd med bl.a. Stoltenberg-rapportens anbefalinger. Regjeringen
vil fortsette en aktiv europapolitikk som er nødvendig for å ivareta
norske interesser og få gjennomslag for norske syn. Etter 15 år
med EØS-avtalen vil Regjeringen følge opp anmodningene fra Stortinget
og legge frem en bred vurdering av erfaringene med avtalen.
Gjennom aktiv deltakelse i internasjonale operasjoner
skal Norge også være med på å ta et internasjonalt ansvar for fred
og sikkerhet. ISAF-operasjonen i Afghanistan er og forblir det viktigste
internasjonale militære engasjement. Innsatsen i Afghanistan kan
ikke vinnes militært. Derfor vil Norge også bidra betydelig til
den sivile innsatsen i Afghanistan. En strategi for tilbaketrekking
i Afghanistan handler om å bygge landets egen kapasitet som gjør
at afghanerne kan ta vare på sin sikkerhet og styre sitt land, i
tråd med FN sikkerhetsråds resolusjoner.
Regjeringen er opptatt av at Norge skal delta også
i FN-ledede fredsoperasjoner, slik det nå gjør med et feltsykehus
i Tsjad. Dette kommer i tillegg til deltagelse med politi og militært
personell i Sudan og Liberia, samt på Balkan, i Midt-Østen og i
Afghanistan.
Regjeringen vil fortsatt prioritere arbeidet
for at verden skal ruste ned, og ikke opp. Derfor skal vi arbeide
for en verden uten kjernevåpen, ved innsats for nedrustning og ikke-spredning. Norge
ledet arbeidet for en internasjonal konvensjon mot klaseammunisjon.
Dette arbeidet vil bli fulgt opp, slik at konvensjonen trer i kraft snarest.
Både EU og Norge har ambisiøse klimamålsettinger.
Norge skal arbeide for en sterk og rettferdig avtale som kan bidra
til kraftige reduksjoner av klimagassutslipp. Utenriksdepartementet
vil engasjere seg i arbeidet for en rettferdig byrdefordeling for
utviklingslandene, utvikle skogsatsingen og stå i spissen for ny
teknologi, som vindkraft og fangst og lagring av CO2.
Det er i klar norsk interesse at vi har et sterkt
FN og en internasjonal rettsorden der maktbruk er regulert og der
det finnes internasjonale kjøreregler. Norge vil fortsette engasjementet
og innsatsen for å nå tusenårsmålene. Støtten til utdanningsbistand
vil styrkes med særlig vekt på barns rettigheter og utdanning av
barn i sårbare stater. Regjeringen følger videre opp sitt særlige ansvar
for å nå de helserelaterte tusenårsmålene. Som vern mot økt trussel
mot verdens matsikkerhet øker Regjeringen landbrukstøtten herunder
tiltak for klimatilpasset landbruk.
Arbeidet for menneskerettigheter vil stå sentralt i
Regjeringens arbeid. Norge skal være en uredd forsvarer av de universelle
menneskerettighetene og styrke støtten til modige menneskerettighetsforsvarere.
Norge er medlem i FNs menneskerettighetsråd for perioden 2009–2012,
og vårt medlemskap der vil være viktig i vårt arbeid for å fremme
menneskerettighetene. Det arbeides også videre med å styrke innsatsen for
likestilling og kvinners rettigheter, samt tiltak og samarbeid for
å styrke seksuelle minoriteter og stigmatiserte grupper.
I tråd med Innst. S. nr. 269 (2008–2009), jf. St.meld.
nr. 13 (2008–2009) om Klima, konflikt og kapital, retter budsjettet
seg inn mot å bekjempe de viktigste drivkreftene mot effektiv fattigdomsbekjempelse,
nemlig klimaforandringer, konflikt og kapitalflukt. Innsatsen for
å styrke de globale fellesgodene som velferd, fred, sikkerhet, stabilt
klima, global kontroll med smittsomme sykdommer og stabile økonomiske markeder
står her sentralt.
Regjeringen foreslår å øke bistanden fra 26,2 mrd.
kroner til 27,4 mrd. kroner som tilsvarer 1,09 pst. av BNI. Dette
er en oppfølging av Soria Moria-erklæringen om å øke bistanden utover 1 pst.
Regjeringen sender dermed ut et kraftfullt signal internasjonalt
om at rike land må bidra mer og ikke mindre til fattigdomsbekjempelse. Løftene
om å bruke minst 0,7 pst. av BNI til utvikling må følges opp.
Bistanden skal brukes strategisk for å øke inntekter
og mobilisere innenlandske ressurser i fattige land. Målet er å
påvirke de store pengestrømmene som skatt, utenlandske investeringer
og migranters hjemsendelse av midler. Arbeidet mot ulovlig kapitalflukt
ut av fattige land, som langt overgår samlet internasjonal bistand,
vil styrkes. Dette er i tråd med Kaptialfluktutvalgets rapport Skatteparadis
og utvikling (NOU 2009:19), og Regjeringens internasjonale arbeid
for å åpne skatteparadiser for innsyn intensiveres.
Et viktig poeng er å utløse norske næringslivsinvesteringer
i ren energi i fattige land også gjennom offentlig-privat partnerskap. Direkteinvesteringer
og næringslivssamarbeid er helt vesentlige faktorer for å skape
økonomisk vekst i fattige land. I tråd med Innst. S. nr. 200 (2008–2009),
jf. St.meld. nr. 10 (2008–2009) om Næringslivets samfunnsansvar,
forventes det at norske bedrifter ligger i tet når det gjelder miljø, anstendig
arbeidsliv og antikorrupsjon.
I pkt. 2 til Prop. 1 S (2009–2010) fra Utenriksdepartementet
er det gitt en tabelloversikt over departementets budsjettforslag.
I proposisjonens pkt. 6 og pkt. 7 gis det en detaljert innføring
i hhv. programområde 02 Utenriksforvaltning og programområde 03
Internasjonal bistand.
I proposisjonens del III gis det en miljøomtale. Det
orienteres om den sektorovergripende miljøpolitikk, om miljø, klima
og bærekraftig utvikling. I denne delen gis det også en omtale av likestilling.
Det vises til St.meld. nr. 11 (2007–2008) og det redegjøres for
handlingsplanen for kvinners rettigheter og likestilling i utviklingssamarbeidet
2007–2009, samt likestilling som ett av fem hovedspor i budsjettet.
I rammeområde 4 inngår kap. 480 – svalbardbudsjettet
fra Justis- og politidepartementet. Justis- og politidepartementet
fremmer svalbardbudsjettet som en egen budsjettproposisjon samtidig
med statsbudsjettet. Årsaken til dette er artikkel 8 i Svalbardtraktaten
som begrenser adgangen til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard
og hvordan disse midlene kan anvendes. Stortinget sluttet seg til
Regjeringens ønske om å videreføre ordningen med et eget svalbardbudsjett
under behandlingen av St.meld. nr. 22 (2008–2009) Svalbard.
Hvert år gis imidlertid et tilskudd fra statsbudsjettet
til dekning av underskudd på svalbardbudsjettet. For 2010 er det
foreslått 248,8 mill. kroner i utgifter og 135,8 mill. kroner i
inntekter på svalbardbudsjettet. Differansen blir 113 mill. kroner,
og det er denne differansen mellom utgifter og inntekter som danner
grunnlaget for tilskuddet fra Justis- og politidepartementets kap.
480. Reduksjonen på 13 pst. i tilskuddet for 2010 skyldes i hovedsak
at det er forventet en økning i skatteinntekter i forhold til saldert
budsjett for 2009.
I tillegg til tilskuddet over kap. 480, har
staten årlig betydelige utgifter til ulike tiltak på Svalbard, som
bevilges over det ordinære statsbudsjettet under de enkelte fagdeparementers kapitler.
En oversikt over og omtale av bevilgningene til svalbardformål over
fagdepartementenes budsjetter er gitt i svalbardbudsjettet pkt.
4 og en nærmere redegjørelse for målene for norsk svalbardpolitikk
er gitt i svalbardbudsjettet for 2010, pkt 2.