Prop. 1 S (2009–2010) for Samferdselsdepartementet
er i tillegg til å vere eit budsjettdokument med forslag til løyvingar
på dei ulike kapitla og postane, eit framlegg der departementet
orienterer om politikken og viktige problemstillingar og oppfølgingsområde
innanfor heile samferdselsområdet. Jf. kapittel 6 i Prop. 1 S (2009–2010) Samferdselsdepartementet.
Organisatoriske og andre endringar i samferdselssektoren
dei siste 15 åra har m.a. ført til at ein ikkje kan sjå einsidig
på løyvingane til samferdsel når ein skal vurdere kor mykje ulike
Regjeringar har satsa på sektoren. Styring av viktige delar av sektoren
skjer også gjennom Samferdselsdepartementets forvaltning av eigarskapen
i Avinor AS, NSB AS og Posten Norge AS.
Løyvingane på Samferdselsdepartementets budsjett
går til investeringar og drift og vedlikehald av infrastruktur og
finansiering av ulike organ som dels skal ta hand om tryggleiken
og dels føre tilsyn med marknadene. Vidare er det også etablert
fleire ordningar for statleg kjøp av samferdselstenester som ikkje
gir bedriftsøkonomisk lønsemd, men som det er samfunnsmessig ønskjeleg
å oppretthalde. Bompengefinansiering og anna finansiering for vegprosjekt
har også auka, noko som inneber at ein stor del av investeringane
i riksvegar blir finansiert utanfor statsbudsjettet.
Samferdselsdepartementet gir på denne bakgrunnen
ein omtale av nokre viktige oppfølgingsområde i del III i proposisjonen,
uavhengig av om desse har direkte eller meir indirekte samanheng
med forslag til løyvingar i statsbudsjettet for 2010.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, er overrasket over at regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ikke
følger opp sitt eget forslag til Nasjonal transportplan, jf. tabellen
på side 52 i Prop. 1 S (2009–2010) på Samferdselsdepartementets
område. Flertallet påpeker at Regjeringens egne tall
viser at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet allerede
er 1,5 mrd. kroner på etterskudd når det gjelder bevilgningene i
kap. 1320. Flertallet viser til at det samme gjelder
Jernbaneverket, der oppfyllingen er på 22,7 pst. for perioden 2010–2013,
og at dette betyr at Regjeringen er 850 mill. kroner på etterskudd
på dette området.
Flertallet er skuffet over Regjeringens
satsing på investeringer til riksveger og jernbane. Regjeringen
oppfyller ikke sine løfter i forhold til Nasjonal transportplan,
og ligger allerede etter med 2,4 mrd. kroner til investeringer og
vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det framgår tydelig av stortingsmeldingen om NTP at opptrappingen
av bevilgningene til samferdsel skal skje gradvis i første fireårsperiode.
2010-budsjettet står for et stort steg i denne opptrappingen. En
gradvis opptrapping gjør det også mulig for etatene å bygge opp
kapasitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
minne om at disse medlemmers opplegg for statsbudsjett
2010 på transport- og kommunikasjonskomiteens rammeområde er en direkte
oppfølging av Fremskrittspartiets offensive og fremtidsrettede forslag
til Nasjonal transportplan, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at til tross for at
investeringsrammen er økt i forhold til tidligere år, registrerer disse
medlemmer at Regjeringen likevel ikke klarer å følge opp
den ekstraordinære kostnadsveksten i anleggssektoren eller behovene
for å oppgradere infrastrukturen i tråd med befolknings- og trafikkvekst. Disse
medlemmer viser til at store deler av vegnettet forfaller
og ulykkestallene er alt for store. Mer enn 250 mennesker omkommer
på norske veier årlig. Både privatpersoner og næringsliv blir hindret
i å forflytte seg raskt, sikkert og effektivt innenlands og til
utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at vannveiene i mange år har blitt behandlet stemoderlig, og vil
spesielt peke på at Halden- og Telemarksvannveiene har en viktig oppgave
i forhold til regulering av vannstanden i vassdragene, i tillegg
til at disse også er en viktig del av norsk industrihistorie, samtidig
som de også er turistmagneter. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig å sikre disse vassdragene forutsigbar og
langsiktig forvaltning, men mener at dette bør ivaretas av et departement,
fortrinnsvis Olje- og energidepartementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at vannveiene våre i dag
ikke blir behandlet i sammenheng med de andre samferdselsårene. Disse
medlemmer er bekymret for at Telemarkskanalen og Haldenkanalen
forfaller og er på randen av økonomisk ruin. Det er en del nyttetrafikk
både på Telemarkskanalen og Haldenvassdraget. Disse medlemmer mener
at vannveiene burde være en naturlig del av Nasjonal transportplan for
å sikres en stabil, forutsigbar og langsiktig forvaltning.
Komiteen viser til
at store avstander og spredt bosetting gjør oss avhengige av gode
transportløsninger. En effektiv infrastruktur er avgjørende for
at bedrifter i Distrikts-Norge skal være konkurransedyktige og for
å sikre god fremkommelighet i byregionene. Disse behovene gjør det
nødvendig å tilrettelegge for rask, effektiv og sikker transport
av personer og gods. Komiteen vil påpeke at veibygging
er både god distriktspolitikk og god næringspolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
problemene og manglene innenfor samferdselssektoren over mange år
har blitt så alvorlige og omfattende at betydelig nytenkning og
nye løsninger er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker enkle og kvantifiserbare målsettinger knyttet
til norsk samferdsel. Disse medlemmer slutter seg
derfor til vegkravene fra Veivalg 2009, som følgende organisasjoner
sluttet seg til: Asfaltentreprenørenes Forening (AEF), Autobransjens
leverandørforening, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL),
Bilimportørenes Landsforening (BIL), Kongelig Norsk Automobilklubb
(KNA), Landsforeningen for trafikkskadde (LTN), MA – rusfri trafikk
og livsstil, Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Norges Automobil-Forbund
(NAF), Norges Bilbransjeforbund (NBF), Norges Biloppsamleres Forening,
Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Norges Taxiforbund, Opplysningsrådet
for Veitrafikken (OFV), Trygg Trafikk og Transportbrukernes Fellesorganisasjon
(TF). Disse medlemmer gjengir her de seks kravene:
"Veiene skal være gode. Norge skal ha et godt og helhetlig
vegnett som sikrer tilgjengelighet for alle.
Veiene skal være
sikre. Veiene må være utformet slik at menneskelige feil i trafikken
ikke får fatale konsekvenser.
Veiene skal være godt vedlikeholdte. Veiene skal
vedlikeholdes fortløpende og utbedres når de ikke er i henhold til
fastlagt standard.
Veiene skal utvikles med hensyn til miljø. Veiene
må utvikles slik at trafikkens negative miljøpåvirkning blir minst
mulig.
Veiene skal ha god fremkommelighet. Veiene skal
ha en standard tilpasset dagens behov slik at det er mulig å planlegge
og gjennomføre reisen som forutsatt.
Veibrukerne skal ha god informasjon. Veibrukerne
har krav på god og korrekt informasjon om vei- og føreforhold."
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede enkle og kvantifiserbare
målsettinger knyttet til norsk samferdsel basert på de seks kravene
fra Veivalg 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i forbindelse med Prop. 1 S (2009–2010)
legges opp til nye retningslinjer for innløsing av boliger i fremtidige
veilinjer fra 1. januar 2010, der boligeiere gis rett til innløsning
dersom visse kriterier er oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:82 (2007–2008) fra stortingsrepresentantene Per
Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om at båndlegging av eiendom
i forbindelse med samferdselsprosjekter automatisk følges opp med
tilbud om innløsning. Disse medlemmer viser til at
saken ble behandlet i Innst. S. nr. 245 (2007–2008), der Fremskrittspartiet
stod alene om forslaget om innløsing til markedsverdi, og der Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre gikk inn for et forslag der markedsverdi ikke
var nevnt, og som Fremskrittspartiet støttet subsidiært. Disse medlemmer er
glade for at regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet kommer etter, men er fortsatt opptatt av prinsippet
om markedsverdi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til forslag i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), og fremmer det samme
forslaget på nytt:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som
automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål,
rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter
at planene er godkjent."
Komiteen har merket
seg at noen planprosesser tar for lang tid innen samferdselsområdet. Komiteen mener
det må være mer effektive planprosesser der alle parter må bidra
så tidlig som mulig slik at det ikke blir forsinkelser i prosjektene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at planprosessen for å bygge veier i Norge kan medføre
total tidsforbruk på 4–20 år og at normal tidsbruk er 9 år. I tillegg
til dette kommer tiden det tar å bygge selve veien. Flertallet viser
også til at det faktisk mangler planer som kan muliggjøre en forsert
og omfattende utbygging. Flertallet mener det er
nødvendig med tiltak som kan redusere planleggingstid, øke planproduksjonen
og sikre en planberedskap.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak med forslag
om tiltak for å redusere planleggingstiden for vegbygging i Norge,
øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og vedlikehold
av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette en belønningsordning
for å sikre skoleveiene."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen ungdomsstrategi
for å redusere antallet trafikkulykker som involverer ungdom."
"Stortinget ber Regjeringen evaluere føreropplæringen
og snarest øke satsingen på tilsyn med føreropplæringen for å øke
kvaliteten."
"Stortinget ber Regjeringen intensivere satsingen
på holdningskampanjer med mål om økt trafikksikker adferd."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
et av hovedmålene i transportpolitikken er trafikksikkerhet. Nullvisjonen,
ønsket om en framtid uten drepte og hardt skadde i trafikken, innebærer
en helhetlig politikk der mange virkemidler må virke sammen.
Disse medlemmer viser til at
det hvert år drepes rundt 250 mennesker i trafikken. Dette er 250
for mange. I tillegg blir mange tusen skadd.
Disse medlemmer viser til "Dybdeanalyse
av dødsulykker i vegtrafikken 2005-2008 – med særlig vekt på 2008"
fra Statens vegvesen. Analysene viser at høy fart er medvirkende
årsak til halvparten av dødsulykkene på norske veger, manglende
førerdyktighet er medvirkende årsak i 2/3 av dødsulykkene, kjøring
i ruspåvirket tilstand medvirkende årsak i 27 pst. av dødsulykkene.
I tillegg viser dybdenalysen at manglende bruk av sikkerhetsutstyr
i stor grad medvirker til at ulykkene fikk dødelig utgang. 41 pst.
av omkomne personer i bil i 2008 brukte ikke bilbelte. I tillegg
har høy fart medvirket til at vel 50 pst. av dødsulykkene fikk dødelig
utgang.
Derfor mener disse medlemmer at
vi ikke trenger høyere fartsgrenser. Vi trenger en større innsats
for å få oss alle sammen til å holde de fartsgrensene vi allerede
har. Vi trenger også større innsats for å få flere til å bruke bilbelte.
Politikontroller er det mest effektive tiltaket
for å få ned farten og for å øke bruken av sikkerhetsutstyr. Derfor
vil disse medlemmer ha mer synlig politi på vegene. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å styrke Utrykningspolitiet. Disse
medlemmer mener også at Automatisk trafikkontroll er et
effektivt og viktig tiltak, og støtter gjennomsnittsmåling av farten
mellom fotoboksene på enkelte strekninger.
Disse medlemmer mener at opplærings-
og informasjonsarbeid er en annen viktig del av trafikksikkerhetsarbeidet. Disse
medlemmer viser til at trafikkopplæringa i skolen er styrket og
gjort obligatorisk gjennom Kunnskapsløftet, slik at alle skoleelevene
skal ha trafikkopplæring. Opplæringa i barnehage og skole skal samordnes
og styrkes, og holdningsskapende aktiviteter skal økes i omfang. Disse
medlemmer viser også til at det er gjennomført tiltak for å
bedre føreropplæringa.
Disse medlemmer viser til at
dybdeanalysen viser at forhold knyttet til vegen og vegmiljøet påvirker
utfallet av en ulykke. Disse medlemmer mener derfor
at det også er viktig å gjennomføre tiltak på vegene, både for å
redusere antall trafikkulykker og for å redusere alvorlighetsgraden
i ulykkene. Dette innebærer både å bygge nye veger, gjennomføre
viktige trafikksikkerhetstiltak på eksisterende veger og å styrke vedlikeholdet.
Midtdelere, rydding av sideterreng og utbedring av farlige kurver
har vist seg å være spesielt effektive tiltak. Disse medlemmer viser
til at Nasjonal transportplan for 2010–2019 er en plan hvor det
er lagt inn 100 mrd. kroner mer de neste 10 årene. Det er en historisk
høy satsing og et godt utgangspunkt for bedre trafikksikkerhet. Disse
medlemmer viser til at i 2009 er innsatsen til trafikksikkerhetstiltak fordoblet
fra året før og at det skal brukes i gjennomsnitt 860 mill. kroner
hvert år på trafikksikkerhetstiltak på riksvegene de neste 10 årene, en
økning på 160 pst.
Ungdom mellom 15 og 24 år er overrepresentert i
alvorlige trafikkulykker. I Norge er 25 pst. av de drepte i trafikkulykker
i denne aldersgruppen, mens de utgjør 10 pst. av befolkningen og
står for ca. 7 pst. av trafikken. Disse medlemmer er
derfor opptatt av at det skal settes inn gode og effektive tiltak
for å redusere antall ungdomsulykker og viser til den nylig fremlagte
"Plan for tiltak mot ungdomsulykker", utarbeidet av Statens vegvesen,
politiet og Trygg Trafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:144 (2007–2008), Innst. S. nr. 34 (2008–2009),
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne
Sortevik og Bård Hoksrud om en egen stortingsmelding om transportsikkerhet som
ble behandlet i Stortinget 20. november 2008 og som ble avvist av
de øvrige partiene.
Disse medlemmer viser til forskning
fra forsiktingsselskapet Folksam som viser at dårlige veier medvirker
til 72 pst. av dødsulykkene på svenske veier. Disse medlemmer peker
på at over 250 mennesker mistet livet i trafikken i 2008 i tillegg
til dette ble svært mange mennesker hardt skadet. Disse medlemmer mener
det er uholdbart at man i Norge i 2009 aksepterer dette. Disse
medlemmer vil peke på at man må iverksette flere forskjellige
tiltak for å redusere antallet hardt skadde og drepte i trafikken. Disse
medlemmer peker på at organisasjonen "Nei til frontkollisjoner"
har fått utarbeidet tall som viser at dersom man hadde etablert
midtrekkverk på de 500 mest ulykkesutsatte strekningene i Norge
så kunne antallet drepte i møteulykker vært redusert med ca. 80 hvert
eneste år. Disse medlemmer mener derfor at utbygging
av midtrekkverk på de mest ulykkesutsatte strekningene må forseres
kraftig dersom man mener alvor med ønsket om å redusere antallet
hardt skadde og drepte i trafikken.
Disse medlemmer vil videre peke
på at veiens beskaffenhet også har stor betydning for utfallet ved
ulykker, og at en kraftig utbygging av veinettet slik Fremskrittspartiet
foreslår også vil være svært viktig i kampen for å redusere antallet
hardt skadde og drepte i trafikken. Disse medlemmer viser
til at i tillegg til de store menneskelige lidelsene som trafikkofre
og pårørende utsettes for, er samfunnets kostnader knyttet til trafikkulykker
også svært høye. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
viderefører målsettingen om nullvisjonen i Prop. 1 S (2009–2010).
Visjonen innebærer at transportsystemet må innrettes slik at det
fremmer trafikksikker atferd, beskytter mot at menneskelige feilhandlinger
får fatale konsekvenser og begrenser skadene når uhellet først er
ute. Disse medlemmer vil peke på at nullvisjonen
må veie tungt i prioriteringen av tiltak på vegnettet, og at visjonen
skal være en rettesnor i trafikksikkerhetsarbeidet.
Disse medlemmer vil videre peke
på at økt trafikksikkerhet krever målrettet innsats innen opprusting
og utbedring av infrastrukturen, påvirkning av trafikantene gjennom
holdningskampanjer og økt kunnskap, om konsekvensene ved risikofylt
adferd og økt innsats innen håndheving av trafikkreglene. Disse
medlemmene vil også peke på at ungdom dessverre også veldig
ofte er involvert i trafikkulykker. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig å iverksette tiltak som retter seg om ungdom
for å redusere antallet ulykker hvor ungdom er involvert.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en samlet oversikt
over mål, strategier og tiltak vedrørende transportsikkerhet for
hele samferdselssektoren."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ønsker å understreke at bedre veier
er avgjørende for å komme videre mot visjonen om null drepte og
alvorlig skadde i trafikken. Dette krever samtidig en sterkere satsing
på trafikksikkerhetstiltak som midtdelere, rassikring og holdningsskapende
arbeid gjennom for eksempel Trygg Trafikk, enn det Regjeringen legger
opp til i sitt forslag til statsbudsjett for 2010.
Disse medlemmer viser til det
store behovet for rassikring av vegnettet som er dokumentert av
Nasjonal rassikringsgruppe. Disse medlemmer viser
til at det i gjennomsnitt er ca. 2 000 rashendelser på fylkes- og
riksvegnettet per år, og at det er registrert 1 756 rasutfordringer
på fylkes- og riksvegnettet, noe som omfatter 765 km veg. Disse
medlemmer har merket seg at antatt sikringskostnad er 20 160
mill. kroner. Disse medlemmer peker på at årlig budsjettramme
til rassikring bør økes betydelig for å få gjennomført nødvendige
rassikringstiltak innenfor en akseptabel tidsramme.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ligger langt etter i planen om tilrettelegging av veger
for gående og syklende. Disse medlemmer mener gang-
og sykkelveger er et viktig trafikksikkerhetstiltak, og et viktig
tiltak for å styrke folkehelsen og legge til rette for økt bruk av
sykkel og gange på bekostning av personbil. Det kan bidra til å
redusere klimagassutslippene.
Disse medlemmer viser til at
i dag er ansvaret for veiene spredt på kommune, fylke og stat. Disse
medlemmer vil ha en helhetlig og mer offensiv satsing på
trygge skoleveier, og foreslår et spleiselag mellom staten, fylkeskommunene og
kommunene for å få fortgang i arbeidet med å sikre skoleveiene
Disse medlemmer viser til belønningsordningen
for kollektivsatsing i storbyene, og ber Regjeringen opprette en
liknende belønningsordning for å sikre skolevegene. Disse
medlemmer vil foreslå at kommuner og fylker som er flinke
til å bevilge penger til sikring av skoleveier, premieres for dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er svært viktig å utvikle
et transportsystem som ivaretar hensynet til barn og unge på en
tilstrekkelig og god måte. Trygg oppvekst krever at barnas behov
veger tungt når fremtidens transportløsninger utformes. Disse
medlemmer mener en i langt større grad må se trafikkutfordringene
med barnas øyne. Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av Nasjonal transportplan 2010–2019 der en samlet opposisjon
foreslo at det skulle utarbeides en egen "Barnas transportplan".
Det trengs en bred gjennomgang av utfordringene, og konkrete forslag
til tiltak som kan gjøre hverdagen tryggere og sikrere for barn og
unge som ferdes i trafikken.
Disse medlemmer mener alle skal
ha rett til en trygg skoleveg. Plikten til å gå på skole må følges
av en rett til å komme trygt til og fra. Slik situasjonen er i dag,
ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og barnevogner mange steder
i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler og traktorer. Det er helt
uakseptabelt.
Det må satses langt mer på utbygging av trygge skoleveger,
gang- og sykkelveger. Det trengs mer planleggingsressurser og mer
penger til investeringer.
Disse medlemmer mener Barnas
transportplan må inneholde følgende satsinger:
Kraftig satsing på
utbygging av trygge skoleveger, gang-, og sykkelveger. Ulykker som
involverer myke trafikanter øker i antall. Utbedring og bygging
av gang- og sykkelveger langs skolevegene er viktig for barnas sikkerhet, og
kommer også den øvrige befolkningen til gode.
Gang- og sykkelveger må planlegges og bygges parallelt
med nye veganlegg.
Drift og vedlikehold av fortau, sykkel-
og gangveger, også vinterstid, må prioriteres på linje med vedlikeholdet
av det øvrige vegnettet.
Flere trygge kryssingspunkter: Utbygging
av over- og underganger må prioriteres der dette er nødvendig for
å sikre trygg ferdsel.
Det må satses langt mer på lysregulering
av farlige kryss.
Det må opprettes sikre soner rundt skolene (fartsgrenser
på 30 km/t). Ved å etablere trygge soner for elevene rundt skoler
vil nærmiljøene bli tryggere for alle andre myke trafikanter. Det vil
si barn på veg til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre fotgjengere
som er spesielt utsatt for alvorlige skader.
Kontroll av bilbeltebruk og riktig sikring
av barn i bil må intensiveres.
Alle foreldre må få informasjon om riktig
sikring av barn i bil. Informasjonen bør finnes på flere språk.
Innkjøpere av transporttjenester må stille
krav til at belter blir brukt – for eksempel ved skoletransport
og transport av funksjonshemmede. Innkjøpere av transporttjenester
må stille krav om kjøretøy med høy sikkerhet.
Krav om alkolås på offentlige kommunikasjonsmidler.
Lovpålagt krav om sitteplass for alle barn
i buss, samt påbud om setebelte. Hver dag reiser nærmere 200 000
barn med buss til skolen. Mens reglene for sikring av barn i bil
er skjerpet, er det fortsatt tillatt med offentlig skoletransport
med ståplasser og seter uten belter. Det må stilles strenge sikkerhetskrav
til skoleskyssen. Det er urimelig at barn må stå og sitte usikret
i bussen på veg til skolen.
Sikring av bussholdeplasser: Mange ulykker skjer
ved av- og påstigning av bussen. For å forebygge slike ulykker,
må holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt. Det kan bety spesielle
fysiske tiltak, som ledegjerder, rundkjøringer eller lignende, samtidig
som det må innarbeides gode rutiner som følges opp.
Holdeplasser og parkeringsområder for henting og
bringing av barn til skole, skolefritidsordning og barnehager skal
ha en trafikksikker utforming og lokalisering. Holdeplassene for
skoletransport må utformes slik at elevene i størst mulig grad slipper
å krysse vegen eller slik at de har planfri gangveg.
Busser som kjører skoletransport bør merkes med
egne skilt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen Barnas
transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av
Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan
skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete
forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for
barn og unge som ferdes i trafikken."
Komiteen peker på
at kollektivselskapene selv kan velge å installere alkolås, og bruke
dette i konkurransen med andre selskaper ved å garantere at de leverer
alkoholfri kjøring. Komiteen viser til at det er
utført forsøk med alkolås i offentlig transport, og avventer evaluering
fra Samferdselsdepartementet.
Komiteen viser til at resultater
fra andre forsøksordninger med alkolås er lovende. Komiteen viser
til at en evaluering som Transportøkonomisk institutt har utført
på oppdrag fra det svenske Vägverket, viser at den svenske forsøksordningen
har ført til en langvarig effekt med mindre promillekjøring og trafikkulykker
blant deltakerne.
Komiteen viser til at erfaringer
med ordningen viser at den er samfunnsmessig lønnsom, jf. TØI-rapport
905/2007 "Forsøk med alkolås i Sverige. Evaluering av forsøksordning
med betinget førerkortinndragning ved promillekjøring".
Komiteen mener et påbud om alkolås
i offentlige transportmidler bør vurderes.
Komiteen viser til at kjøring
i ruspåvirket tilstand er en viktig risikofaktor i vegtrafikken
her i landet. Kjøring i ruspåvirket tilstand har vært en medvirkende
faktor i 27 pst. av dødsulykkene i 2008.
Tradisjonelle tiltak mot promillekjøring som politikontroll
og opplysningsvirksomhet er ikke nok alene. Komiteen mener
derfor det er behov for flere virkemidler slik at omfanget av promillekjøring
reduseres. Alkolås kan være en effektiv metode for å fjerne alkoholpåvirkede buss-
og drosjesjåfører fra trafikken.
Komiteen mener kostnadene for
alkolås bør holdes på et lavt nivå for bruker, slik at ordningen
omfatter flest mulig. Komiteen mener Regjeringen
bør vurdere muligheten for å innføre påbud om alkolås i private
og offentlige transportmidler. Komiteen mener det
her er behov for ytterligere kunnskap og avgrensninger, og ber derfor
Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte hva angår
et eventuelt påbud av alkolås.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram egen
sak om tiltak for økt bruk av alkolås."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å tilrettelegge for
at folk kan gå, sykle, reise kollektivt og miljøvennlig i byområdene,
samtidig som vi i distriktene tilrettelegger for trygge veier og
gode kommunikasjoner. Flertallet viser til den nylig framlagte
TØI-rapport 1027/2009 "Gir bedre veier mindre klimagassutslipp?"
som helt klart fastslår at utbygging av store motorveier fører til økt
biltrafikk og økt forurensning. Rapporten er utarbeidet etter initiativ
fra Vegdirektoratet for å kvalitetssikre konklusjonen i en omstridt
SINTEF-rapport som ble utgitt for et par år siden.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til følgende merknad i Innst. S. nr. 300 (2008–2009):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti påpeker at nye moderne veier er et effektivt
miljøtiltak, fordi bedre trafikkflyt, kortere transportavstander
og bedret kurvatur gir lavere bensin- og dieselforbruk. Disse medlemmer
viser til at SINTEF-rapporten "Miljømessige konsekvenser av bedre veier"
(2007) er krystallklar på at utslippene av forurensende avgasser
fra veitrafikken i dag er mye høyere enn de hadde trengt å være.
SINTEF-rapporten, som har blitt laget på oppdrag av Opplysningsrådet
for veitrafikken, som blant andre Trygg Trafikk er medlem av, viser
at miljøgevinstene ved utbedring av veisystemet fører til reduserte
utslipp av karbondioksid (CO2), kullos (CO) og nitrogenoksider (NOx)
fra den eksisterende veitrafikken."
Dette flertallet vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag, tilsvarende felles forslag fra
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Innst.
S. nr. 300 (2008–2009):
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir utarbeidet statistikk over direkte og indirekte energiforbruk
for de ulike transportformene."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser for øvrig
til klimaforliket, samt de mange positive tiltak som foreslås i
dette budsjettforslaget, jf. bl.a. pkt. 3.13.2 post 60 Særskilt
tilskudd til kollektivtransporten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært skeptisk til hvordan Regjeringen fremstiller bilen som et
onde, og de gjentatte påstandene om at bruk av bil bør begrenses
mest mulig i byområdene. Disse medlemmer mener at
bilen har en naturlig plass på lik linje med andre transportmidler
i byene, og påpeker at kollektivandelen allerede er høyere i byene
enn andre steder, samt at transportavstandene er kortere.
Disse medlemmer peker på at det
er nødvendig å fornye, modernisere og effektivisere veinettet i
Norge for å dekke dagens og fremtidens transportbehov på en god
måte. Disse medlemmer peker på at moderne og effektive
veier også vil medføre lavere energiforbruk og mindre utslipp av
klimagasser, jf. SINTEF-rapporten "Miljømessige konsekvenser av
bedre veier". Disse medlemmer mener også at lavere avgifter
som stimulerer til rask utskiftning av bilparken i kombinasjon med
høyere vrakpant er blant de aller mest effektive miljøtiltakene,
fordi nye biler forurenset i langt mindre grad enn eldre biler. Disse
medlemmer viser til Dokument nr. 8:97 (2006–2007) for en
omfattende beskrivelse av Fremskrittspartiets politiske standpunkt og
praktiske tilnærming, både hva gjelder den vitenskaplige debatten,
Kyoto-avtalen og Fremskrittspartiets argumentasjon på Stortinget. Disse
medlemmer viser til sine merknader i Innst. S. nr. 145 (2007–2008)
til Klimameldingen St.meld. nr. 34 (2006–2007). Disse medlemmer vil
samtidig iverksette fornuftige, nasjonale tiltak, som vil gi resultater
på lenger sikt – spesielt tiltak innen energi og samferdsel.
Disse medlemmer vil påpeke at bedre veier også er
bra for kollektivtrafikken, og at ekspressbusser har et rekordlavt
energiforbruk pr. personkilometer. Ekspressbusser er mer miljøvennlige
enn elektriske tog når man tar høyde for indirekte energiforbruk
og energitap i kraftproduksjonen. Disse medlemmer vil samtidig
påpeke at all den elkraften som norske tog i dag forbruker, kunne
ha blitt brukt til å redusere importen av kullkraft fra Polen og
Danmark tilsvarende. Disse medlemmer ser derfor på
veibygging som et viktig klimatiltak, og ønsker derfor å investere
i moderne, effektive, sikre og miljøvennlige veier.
Disse medlemmer viser til kronikken
"Gale beregninger" i Dagens Næringsliv 3. april 2009, der Vesta
Analyse påpeker at Stortinget kan komme til å fatte vedtak på feilaktig
grunnlag i det såkalte klimaforliket, fordi ulempene ved mindre
bilkjøring – 42 mrd. kroner årlig – ikke er tatt med i beregningene.
Bilistene vil rett og slett få dårligere råd, enten de reduserer
antall turer, velger transportløsninger de ellers ikke ville ha
valgt, eller fortsetter å kjøre som før men med høyere kostnader.
Disse medlemmer viser til at
TØI og CICERO med partnere er tildelt nær 30 mill. kroner til forskningsprogrammet
TEMPO som skal gi kunnskap om hvordan man best kan få til en miljøvennlig
transportpolitikk. Støtten er gitt gjennom programstyret i RENERGI
i Norges forskningsråd. Disse medlemmer viser til
at TØI allerede har utarbeidet en rekke rapporter om temaer innen
denne sjangeren, blant annet "Myter og fakta om køprising", "Hva
kjennetegner miljøvennlig bytransport?", "Tett utbygging i Oslo
gir miljøgevinst" og "Bedre veger gir økte klimagassutslipp". Sistnevnte
rapport har tilsynelatende den motsatte konklusjonen som SINTEF-rapporten
"Miljømessige konsekvenser av bedre veier" (2007), men det er utvilsomt
et forbedringspotensial knyttet til tallgrunnlaget i begge rapportene. Disse
medlemmer mener Regjeringen i enkelte tilfeller benytter
forskning for å få argumenter for sin egen politikk, og påpeker
at dette likeså gjerne kan slå tilbake mot dem selv. Disse
medlemmer vil i den forbindelse trekke frem Regjeringens
utredningsprosjekt "Sentraliseringens Pris", der det ble klargjort
overfor forskerne at det bare var de negative virkningene av sentralisering
som skulle undersøkes. Disse medlemmer mener Regjeringens
forskningsstrategi når det gjelder klimaendringer og miljøendringer
lider under de samme gale forutsetningene som motivasjonen bak "Sentraliseringens
Pris". Disse medlemmer mener at økte bevilgninger
til veger også er en viktig faktor for et bedre miljø og økt sikkerhet. Disse
medlemmer mener at en god fremgangsmåte for å bevare miljøet
og å øke trafikksikkerheten, er en politikk der det satses på effektive,
sikre og miljøvennlige veger samt reduserte avgifter på biler.
Disse medlemmer viser til at
næringslivet selv, og da særlig bilprodusentene, bruker betydelige
ressurser på forskning knyttet til mer effektive, sikre og miljøvennlige
transportmidler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at partene i klimaforliket
understreket behovet for å gjennomføre tiltak som effektivt begrenser
veksten i biltrafikken. Samtidig mener flertallet at
en konsekvens av dette må være at det utvikles bedre kollektivløsninger
som inngår som en del av et helhetlig arbeid som på en effektiv
måte kan bidra til endret trafikkmiddelfordeling og reduserte klimagassutslipp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil
understreke at man kan nå raskere til målet om tilgjengelighet for
alle og universell utforming i transportsektoren ved å benytte anbud
fremfor lov. For å gi et bedre tilbud til brukerne også på øvrige
strekninger, foreslår flertallet å konkurranseutsette
persontransporttjenester med tog. Flertallet vil
understreke at rutetabeller og billettsalg skal være tilgjengelig
i samme system, uavhengig av selskap. NSB har opplyst at Kongsvingerbanen er
godt egnet som en neste strekning. Flertallet også
å prøve ut konkurranseutsetting av langdistanse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringa legger prinsippet om samfunnsmessig likestilling og universell
utforming til grunn for sitt arbeid. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til reglene i diskriminerings- og likestillingsloven av
2009. Disse medlemmer er opptatt av at dette følges
opp på transport og kommunikasjonsområdet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at TT-ordningen er et viktig virkemiddel
for å kunne nå målene i diskriminerings- og likestillingsloven. Flertallet registrerer
sterke ønsker fra brukerorganisasjonene for å få en mer lik praksis
i de ulike fylkeskommunene og bedret kvalitet i ordningen. Flertallet viser
til Regjeringens forsøksordning med samordning av bestillingstransport
og TT-tjenesten. Flertallet avventer resultatene
av forsøksordningen og imøteser nye erfaringer som kan bidra til
en forbedret TT-ordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at ordningen med TT-kort er svært viktig, og viser til Dokument
nr. 8:85 (2007–2008) om nasjonale retningslinjer for kvalitet og
kvantitet i TT-ordningen, og en finansieringsordning som sikrer
TT-transport i tråd med retningslinjene. Disse medlemmer viser til
at forslaget kun fikk Fremskrittspartiets egne stemmer da Stortinget
behandlet innstillingen til saken, jf. Innst. S. nr. 297 (2007–2008),
19. juni 2008. Disse medlemmer mener det vil være hensiktsmessig
at TT-ordningen legges til Nav i likhet med arbeids- og utdanningsreiser,
samt grunnstønad til transport- og bilstønadsordningen. Disse
medlemmer ønsker at krav om universell utforming skal innfris
der dette er hensiktsmessig, men mener samtidig at det må gjøres
vurderinger der kostnader og nytteverdi ses i sammenheng. Disse
medlemmer vil for øvrig vise til sine merknader om universell
utforming i Innst. S. nr. 300 (2008–2009).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer
for kvalitet og kvantitet for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning som
sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er klar over
at Fremskrittspartiet ikke anerkjenner at klimaendringene kommer som
et resultat av menneskenes forurensning fra bl.a. trafikk, og har
forståelse for at partiet derfor prøver å bortforklare at klimaendringene
påfører skattebetalerne utgifter i form av økte vedlikeholdskostnader. Disse
medlemmer er glad for at alle andre partier har et klimaforlik,
som har som mål å redusere klimagassforurensningen, og derved også
fremtidige utgifter for skattebetalerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært skuffet over at Regjeringen i Prop. 1 S (2009–2010) prøver
å bortforklare den fremtidige veksten i vedlikeholdsetterslepet
med klimaendringer. Disse medlemmer påpeker at den
forventede veksten i vedlikeholdsetterslepet tvert imot skyldes
at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i forbindelse
med Nasjonal transportplan 2010–2019 ikke har satt av nok midler
til verken investeringer eller løpende vedlikehold. Disse
medlemmer viser til vedlikeholdsetterslepet vil forverres
ytterligere ved at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet overfører 17 150 km med dårlig vedlikeholdte veier
fra staten til fylkene. Disse medlemmer viser til tall
fra Opplysningsrådet for Veitrafikken gjengitt i Aftenposten 26. mars
2009 som viser at forfallet på vegnettet som blir fylkenes ansvar
fra nyttår, er på mellom 25 og 27,5 mrd. kroner. Disse medlemmer vil
samtidig understreke at det er nødvendig å ta hensyn til ulike fremtidige scenarioer
når det gjelder klimaendring, når det skal investeres store beløp
i infrastruktur som er ment å vare i hundrevis av år.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at klimagassutslippene
fra veitrafikken øker. Dette underbygger at det derfor ikke er nok
at kjøretøy blir mer drivstoffgjerrige dersom vi skal nå målene
for utslippsreduksjon. Regjeringens forslag om økning av avgiftene
på biodiesel hemmer dessverre også en meget god utvikling hvor private
og offentlige aktører går over til mindre miljøskadelige drivstoff.
For å øke etterspørselen etter miljøvennlige og miljønøytrale drivstoff,
og for å bidra som en pådriver til innovasjon og nye løsninger,
fremmer disse medlemmer slike forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav
til at alle nye drosjer, ferjer, busser, rutebåter og dieseltog
skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen
av 2011."
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav
til at alle nye kommunale, fylkeskommunale og statlige kjøretøyer
går på CO2-fritt eller CO2-nøytralt drivstoff innen utgangen av
2013."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringen legger vekt på en differensiert transportpolitikk og
at målet er at flere personreiser skal over fra personbil til kollektivtransport
i de områdene der dette er mulig. Disse medlemmer viser
til at det ble 19 mill. flere passasjerer på kollektive transportmidler
i 2008 enn i 2007, økningen var spesielt sterk på skinnegående transport. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan har lagt frem en kollektivtransportstrategi
som skal bidra til å nå målet om bedre fremkommelighet og miljø
i byene, og understreker viktigheten av oppfølgingen av denne strategien.
Disse medlemmer viser også til
at det er positive resultater fra forsøksprosjekter med kollektivtransport
i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at "belønningsordningen" for bedre kollektivtrafikk
og mindre bilbruk i storbyene er for ensidig fokusert på restriksjoner
og ekstra avgifter på biltrafikken. Disse medlemmer er
imot rushtidsavgift og annen transportskatt som utelukkende har
til hensikt å begrense folk flest og næringslivets muligheter til
å benytte veibasert transport,
Disse medlemmer er positive til
utviklingen av kollektivknutepunkter for å lette overgangen mellom
transportformene, men ikke hvis dette fører til enda hardere restriksjoner
på utbygging andre steder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader om rushtidsavgift og annen transportskatt m.v. i innstillingens
kapittel 2.2.2. Disse medlemmer peker på at transportløsningene
for landets største byer – Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim
– er av avgjørende viktighet for hele landets transportnett og for
verdiskaping over hele landet. Disse medlemmer er
motstandere av at staten plasserer en stadig større del av ansvaret
for finansieringen av nasjonal infrastruktur over på Oslobilistene. Disse
medlemmer viser til sitt forslag om bevilgninger til en
storbypakke i innstillingens kapittel 3.13.2.2. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets kollektivmilliard, og at denne skal brukes
til kjøp av kollektivtransporttjenester i byer og bymessige områder
som ikke er dekket av Fremskrittspartiets storbypakke, dvs. blant
annet Kristiansand, Tromsø, Drammen, Sarpsborg, Fredrikstad, Skien
og Porsgrunn. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til sine merknader i innstillingens kapittel 3.13.2.1 om særskilte
tilskudd til kollektivtransport. Disse medlemmer ser samtidig
at reduksjon av transportavstander har miljømessige konsekvenser,
og ønsker derfor en liberal politikk knyttet til for eksempel tomteutnyttelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstrepart, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at mange fylker tilbyr ulike
rabattordninger for elever og studenter og opplever gode resultater
med dette. Elever og studenter er en gruppe som i stor grad benytter seg
av kollektivtrafikk, og det viser seg at denne gruppen også lett
lar seg påvirke til å reise kollektiv gjennom gunstige priser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringen i regjeringsplattformen for 2009–2013 har sagt at de
vil legge til rette for økt elev- og studentrabatt i kollektivtrafikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti foreslår å innføre ungdomskort med
50 pst. rabatt i kollektivtrafikken over hele landet
Disse medlemmer mener at ungdom
er ungdom til 18 år og at ungdomskortet er gjeldende innenfor denne
aldersgrensen. Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om tiltak
for å styrke kollektivtrafikken i hele landet, herunder innføring
av 50 pst. ungdomsrabatt opp til 18 år."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har ingen merknader
til omtalen av dette oppfølgingsområdet.
Komiteens medlemmerfra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til at Regjeringa vil styrke infrastrukturen i nord slik at Norge
står fram som robust og konkurransedyktig i den internasjonale utviklingen
av nordområdene. Nordområdene er Regjeringens viktigste strategiske
satsingsområde i utenrikspolitikken og skal også bidra til en positiv
utvikling i de nordligste områdene. Disse medlemmer viser
til "nye byggesteiner i Nord" som er Regjeringens oppfølging av
nordområdestrategien og som varsler en rekke tiltak i nordområdepolitikken.
Regjeringen har økt satsingen på nordnorsk næringsliv blant annet innen
reiseliv, kaldt klima teknologi, petroleum, leverandørindustri,
havbruk og bioprospektering.
Videre viser disse medlemmer til
Nasjonal transportplan og Innst. S. nr. 300 (2008–2009) som gir
et betydelig løft til investeringer i vei, havner, farleder og flyplasser
i Nord-Norge. Regjeringen har i denne forbindelse varslet en gjennomgang
av transportinfrastrukturen i nordområdene. Det skal gjennomføres
en overordnet utredning om transportbehov og infrastruktur som omfatter
alle transportformene og som har et tidsperspektiv ut over 2020. Disse
medlemmer viser til at denne utredningen skal være gi et
faglig innspill til neste nasjonale transportplan, og vil understreke
viktigheten av å gjennomføre utredningene raskt, slik at man har
et godt beslutningsgrunnlag i god tid før neste rullering av NTP
i 2013.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader om Nordområdene i Innst. S. nr. 300 (2008–2009),
kapittel 10.1.2. Disse medlemmer viser til at nordområdene
er viktige for Norge, både av økonomiske, politiske og strategiske
årsaker. Disse medlemmer vil påpeke at en sunn utvikling
i regionen vanskeliggjøres av både begrensninger Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har pålagt regionen knyttet
til bruk av naturressursene, og av store avstander og infrastrukturutfordringer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener overføring
av dagens øvrige riksvegnett til fylkeskommunene fra 1. januar 2010
er positivt. Dette innebærer at disse vegene forvaltes av regionale
politikere, og at beslutninger fattes nærmere innbyggerne i fylkene
og at fylkeskommunene får større muligheter til helhetlig styring.
Disse medlemmer viser til at
det i Kommuneproposisjonen 2010 er lagt til grunn en fordeling av
riksvegmidlene mellom fylkekommunene som tar høyde for at enkelte
fylker har store bindinger på grunn av igangsatte prosjekt. Dette skal
håndteres innenfor perioden 2010–2013. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til innstilling i forbindelse med Kommuneproposisjonen
2010, jf. Innst. S. nr. 345 (2008–2009) hvor det heter:
"Flertallet har merket seg at vegstandard,veglengde,
folketall og bindinger er grunnlaget for fordelingen av investeringsmidler
mellom fylkene. Flertallet mener bindinger knyttet til igangsatte
prosjekter skal håndteres innenfor perioden 2010–2013. Flertallet
vil i den sammenheng vise til Innst. S. nr. 300 (2008–2009) fra
transport- og kommunikasjonskomitee der et flertall uttaler:
"Flertallet
viser til de bindingene som er knyttet til igangsatte investeringer
på de fremtidige fylkesveiene.Disse bindingene blir vektlagt i fordelingen
mellom fylkene, jf. St. prp. nr. 68 (2008–2009) hvor det heter:
"Investeringsmidlene
vil bli fordelt på grunnlag av vegstandard, veglengde, befolkning
og bindinger." og "Regjeringen har ved fylkesfordelingen lagt vekt
på at bindinger knyttet til igangsatte prosjekter i all hovedsak
skal håndteres innenfor perioden 2010–2013."
Flertallet
vil peke på at en etter hvert må komme over til en mer rettferdig
fordelingsnøkkel til fylkene.I det videre arbeidet med kriterier
bør fortsatt vegstandard,veglengde og befolkning vektlegges. Utifra
en rimelighetsbetraktning bør de fylkene som kommer dårlig ut de
første årene pga. at bindinger inngår i kriteriene, etter hvert
få en kompensasjon for dette. "
Disse medlemmer støtter disse
vurderingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er imot enhver form for unødvendig byråkrati og
sløsing med skattebetalernes penger, og mener at fylkeskommunene
er et unødvendig og fordyrende forvaltningsnivå. Disse medlemmer går
imot regionsreformen og overføring av 17 150 km med dårlig vedlikeholdte
veier fra staten til fylkene. Disse medlemmer viser
til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken gjengitt i Aftenposten
26. mars 2009 som viser at forfallet på vegnettet som blir fylkenes
ansvar fra nyttår, er på mellom 25 og 27,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til overføring
av dårlig vedlikeholdte veier fra staten til fylkene i utgangspunktet
var ulovlig etter vegloven § 7, siste ledd, som lyder:
"Vedtak etter første og andre ledd kan likevel ikkje
settast i verk utan at vegen oppfyller tekniske krav etter nærare
retningsliner gitt av departementet."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har omgått dette ved å lage en egen lov om overføring
av veiene, jf. Ot.prp. nr. 68 (2008–2009), og at dette blant annet
innebar en betydelig innskrenking av eiendomsretten til dem som
har eiendommer langs eksisterende fylkesveier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til svar på spørsmål 269 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 15. oktober 2009 der det bekreftes at det skal komme
nye bompengefinansierte prosjekter på fylkesveiene. Disse
medlemmer mener at finansiering av slik infrastruktur er
en statlig oppgave. Disse medlemmer viser til Statens vegvesens
internavis "Vegen og Vi" fra 5. november 2009, der det kommer frem
at andelen riksveginvesteringer som kommer fra bompenger øker for
hvert år, og at det er lagt opp til 65 mrd. kroner i bompengefinansiering
i perioden 2010–2019. Disse medlemmer påpeker at
det erfaringsvis vil komme innkrevningskostnader på rundt 16,25
mrd. kroner, og at dette betyr over 80 mrd. i bompenger. Disse medlemmer viser
til at bompenger på fylkesveier vil komme i tillegg til dette.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i Innst. 5 S (2009–2010) fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen skrinlegge regionsreformen
og legge frem en sak der fylkenes oppgaver fordeles mellom stat
og kommune. Saken legges frem til behandling for Stortinget i løpet av
2010."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at standard for
drift og vedlikehold ihht. gjeldende håndbok 111 fortsatt skal gjelde
for dagens øvrige riksveinett også etter overføring til fylkeskommunene fra
1. januar 2010."
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker
betydningen av tett og systematisk samarbeid mellom fylkeskommunene
og Statens vegvesen. Statens vegvesen besitter god og viktig kompetanse
fylkeskommunene ikke har.
Disse medlemmer gjør oppmerksom
på at fylkeskommunene må ha oppmerksomhet på de tverrgående veiene
som binder fylker sammen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i sitt alternative statsbudsjett
for 2010 fremmer forslag om at vei-, bane- og kystetatene skal kunne
prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter ved hjelp av statlige
lån, der rentene kompenseres av deler av inntektene fra et statlig
infrastrukturfond på 300 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
til at dette gjøres ved å skille ut etaten som statlige selskaper
eller statsaksjeselskaper med rett til å ta opp lån, og at dette
muliggjør store sammenhengende infrastrukturprosjekter istedenfor
dagens klattvise utbygging. I disse medlemmers forslag
til bevilgninger er det derfor et nytt utgiftskapittel knyttet til
rentekompensasjon, nemlig kap. 1382 post 60–68. Disse medlemmer understreker
viktigheten av gode retningslinjer når det gjelder bruk av rentekompensasjon,
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer
for bruk av rentekompenasjon til investeringer i riksveier, jernbane,
kystformål og bredbånd."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at rundt 200 000 barn og unge må benytte skolebuss daglig. Flertallet viser
til at ståplassene og anretninger til å holde seg fast i på bussen
er tilpasset voksne, og passer dårlig for en liten 6–7 åring. Skolebussene
som benyttes er gjerne av eldre årgang, slik at det ikke finnes
setebelter i dem. Flertallet viser til at Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av at barn og unge som
må bruke skolebuss til sin arbeidsreise skal kunne ferdes trygt
og sikkert.
Flertallet vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag
til endringer i vegtrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere
skolebarn og ungdom stående i skolebuss. Merkostnadene dette vil
påføre de som har ansvaret for transporten, innarbeides i Revidert
nasjonalbudsjett 2010."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet vil understreke
at det har vært svært få alvorlige ulykker med skolebusser i Norge.
Samtidig vil disse medlemmer peke på at mens risikoen
for ulykker er lav, er skadepotensialet betydelig dersom en ulykke
først inntreffer i forbindelse med skolebusstransport. Skadepotensialet
er utvilsomt større når det er stående passasjerer i bussen og når
setebelter ikke benyttes.
Disse medlemmer viser til brevet
fra Regjeringen til fylkeskommunene 10. juli 2009 hvor fylkeskommunene
oppfordres til å ta en aktiv rolle i trafikksikkerhetsarbeidet og
planlegge fremtidige tilbod ut frå at det skal være sitteplass for
alle skolelever. Disse medlemmer er kjent med at
en del fylkeskommuner har stilt krav til sitteplasser og/eller setebelte,
og at dette ikkje har vært forbundet med svært høye kostnader. Disse
medlemmer ber om at Regjeringen følger opp brevet til fylkeskommunene,
og sørger for å hente inn erfaringene fra de fylkeskommuner som
så langt har innført krav om sitteplasser og/eller setebelter.
Disse medlemmer vil peke på at
formålet fortsatt må være å endre dagens praksis. Det er ikke gitt
at det kreves endringer i Vegtrafikkloven. Disse medlemmer ber
om at Regjeringen vurderer endringer i regelverk for å sikre alle skolelever
rett til sitteplass i skolebussen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets forslag i Dokument nr. 8:28 (2007–2008)
om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig skolebusstransport.
Åpen høring med Barneombudet, Trygg Trafikk og Transportbedriftenes Landsforening
ble gjennomført i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité
onsdag 30. januar 2008. Fremskrittspartiets forslag fikk kun tilslutning
av andre ikke-sosialistiske partier, mens flertallet stemte for
et nedtonet forslag som lød som følger: "Stortinget ber Regjeringen vurdere
muligheten for å innføre påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss
med buss."
Disse medlemmer viser til spørretimen 17. desember
2008 der stortingsrepresentant Bård Hoksrud hadde et spørsmål om
sikring av barn i skolebuss. Statsråden svarte at det i den søte
juletid var lov å ha slike fromme og gode ønsker, og påpekte samtidig
at statsråden ikke var julenissen. Siden den gang har det vært flere skolebussulykker,
blant annet en kollisjon mellom en skolebuss og en lastebil på E134
og en kollisjon mellom en skolebuss og to personbiler på E16. Disse
medlemmer viser til skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:924
(2008-–009) fra Bård Hoksrud om sikring av barn i skolebuss, der
samferdselsminister Liv Signe Navarsete la skylden på fylkene. Disse
medlemmer er skuffet over at Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet fortsetter linjen med å skylde på
fylkene i Prop. 1 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har ingen merknader
til omtalen av dette oppfølgingsområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at staten påtar seg en langt større del av finansieringsansvaret
knyttet til myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, minner
om at OPS-organiseringen av prosjektene har nedmot halvert tiden
for realisering av nye vegprosjekt. Flertallet viser som
eksempel til ny E18 mellom Grimstad og Kristiansand.
Flertallet viser til at OPS-modellen
gir sterke insentiver til de private aktørene, fordi man i tillegg
til ansvar for produktiviteten, også er tildelt ansvaret for mengder
og ytelse i levetiden. Erfaringene så langt peker i retning av at
dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling enn tradisjonell
modell.
Flertallet påpeker at nøkkelen
til å realisere gevinster knyttet til offentlig-privat samarbeid
er at man i kontrakter er minst mulig konkret når det gjelder hvordan
oppdraget skal løses, men isteden spesifiserer hva man ønsker prosjektet skal
tilby mht. kapasitet, dvs. spesifiserer output istedenfor input.
Dette betyr blant annet at den private parten selv må regne ut om
det på lang sikt lønner seg for dem å bygge en billig veg som krever
mye vedlikehold, eller om det lønner seg å bygge en dyr veg som
krever lite vedlikehold. Lengden på kontrakten gjør at aktører som
bygger billig på bekostning av høye vedlikeholdsutgifter, vil tape
penger.
Flertallet peker videre på at
lokale politikere og lokalt næringsliv er fornøyd både med OPS-løsningen
og den måten det er gjennomført på.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til sine
merknader under kapittel 3.9.2.3.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at bompengefinansiering, som Regjeringen
i stor grad benytter seg av, i mange tilfeller er en ugunstig løsning
samfunnsøkonomisk sett og ikke en nødvendig del av en OPS-løsning.
Disse medlemmer mener at det
er viktigere enn noen gang at deler av avkastningen av landets formue
investeres i innenlands realkapital uten risiko. Disse medlemmer peker
på at finanskrisen og den realøkonomiske internasjonale krisen som
har rammet globalt og i Norge fra høsten 2008, har vist hvor riktig
en slik politikk er.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Statens vegvesens internavis "Vegen og Vi" fra 5. november 2009,
der det kommer frem at det er lagt opp til 65 mrd. kroner i bompengefinansiering
i perioden 2010–2019. Disse medlemmer viser til at
dette med innkrevingskostnader vil komme opp i over 80 mrd. kroner,
og at det i tillegg kommer bompenger på fylkesveiene, jf. svar på
spørsmål 269 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 15. oktober
2009. Disse medlemmer mener dette er en uheldig utvikling
og helt unødvendig. Norge er rikere enn noen gang tidligere. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til sine merknader om bompenger i innstillingens
kapittel 2.2.2.
Disse medlemmer understreker
at offentlig privat samarbeid kan gi god effekt ved bygging og drift
av anlegg. Disse medlemmer understreker imidlertid
at bruk av OPS-løsning på ingen måte gjør bruk av bompengefinansiering nødvendig.
Etter disse medlemmers syn skal investering av samferdselsmessig
infrastruktur finansieres av staten. Disse medlemmer peker
på at bruk av OPS først og fremst fremstår som et organiseringsverktøy
og ikke som et finansieringsverktøy. Disse medlemmer har merket
seg at andre partier som fremhever bruk av OPS for å få bygget ut
veinettet raskere ikke tar i bruk nødvendig finansieringsverktøy
for å unngå omfattende bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer har dessuten
merket seg at den hittil prøvde OPS-modellen er god, men kan justeres
på enkelte punkter. En riktig fordeling av risiko mellom partene
er viktig for å unngå at det beregnes for høye risikotillegg i kostnadene. Dette
gjelder spesielt i de tilfellene ingen av partene kan kontrollere
risikoen, f.eks. ved problematisk fjell.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid også realiseres
på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering. Ved bruk
av prosjektfinansiering vil en imidlertid ikke oppnå gunstige effekter
som kommer av at profesjonelle private investorer og långivere stiller
krav til styringen av prosjektene.
Disse medlemmer ønsker at Regjeringen utreder
statlig fullfinansiert OPS på de strekningene der disse medlemmer går
inn for høyere bevilgning enn Regjeringen i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2010. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak der bruk av
statlig fullfinansierte OPS-prosjekter vurderes på strekninger:
E39 Kristiansand– Sandnes |
E6 Otta–Vindalsliene |
E6 Selli/Steinkjer–Fauske |
Rv 4 Gjelleråsen–Gran og Jaren–Mjøsbrua |
Rv 35 Hokksund–Hønefoss–Kløfta |
Rv2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen |
E6 fergefritt ved Tysfjord |
E6 Åsen–Vist |
E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje |
E6 Lillehammer–Ringebu |
E6 Kolomoen–Lillehammer |
E134 Drammen–Haukeli–Bergen
med tilførselsveier |
E6 Alta–Lakselv |
E6 Korporals bru –Jaktøya |
E18 Langangen–Dørdal |
E6 Ringebu–Otta |
E18 Gulli–Langåker/Bommestad |
E16 Bjørum–Hønefoss |
E6 Dal–Minnesund–Skaberud |
Rv 25 Hamar–Løten og rv 3 Løten–Elverum |
E 136 Dombås–Ålesund |
E18 Tvedestrand–Dørdal |
E39 Rogfast |
E18 Tvedestrand–Arendal |
Rv 555 Sotrasambandet |
Rv 23 Dagslett–Linnes–Lier |
E39 Orkanger–Klett (E6) |
E39 Svegatjørn–Rådal |
Rv 13 Øvre Granvin–Voss grense/Mønshaug
-
Palmafoss, inkl rassikring (Skjervet) |
E6 Kvithamar–Åsen" |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser for øvrig til merknader til
offentlig-privat samarbeid (OPS) under kapittel 3.9.2.3 Post 29
Vederlag til OPS-prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på mulighetene som ligger
i omdanning av de statlige fagetatene Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Kystverket til statlige selskaper som kan ta opp statlige lån til
lav rente. Med et slikt verktøy kan avklart, forutsigbar og langsiktig
finansiering sikres for en samlet utbygging av store prosjekter
(prosjektfinansiering), uten at opplegget for de årlige statsbudsjettene
endres. Disse medlemmer har med interesse merket
seg at det fra ulike fagmiljøer og fra enkelte politiske hold etter
hvert har vokst frem betydelig interesse for slike løsninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at styringsutfordringene innenfor samferdselssektoren blir mindre
med flertallets forslag om samlet utbygging av store
samferdselsprosjekter og bruk av statlig reguleringsmyndigheter. Flertallet viser
til at styringsutfordringene også vil reduseres betraktelig ved
hjelp av OPS, ved at utbygger får ansvar for vedlikehold og drift
knyttet til veiprosjekter i flere tiår fremover.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til sine
merknader under kapittel 3.9.2.3.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til sitt forslag i Innst. 2 S (2009–2010):
"Stortinget ber Regjeringen sette i gang forsøk med
samlet utbygging av store samferdselsprosjekter. Stortinget ber
Regjeringen bruke statlige reguleringsmyndighet for å sikre nødvendig planavklaring
og full statlig prosjektfinansiering av forsøkene."
Disse medlemmer mener for øvrig
at Regjeringens tiltak på strategisk nivå er et skritt i riktig retning,
men mener at kvantifiserbare målsettinger vil være et svært viktig
virkemiddel. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sine merknader om dette i innstillingens kapittel 4.2.2.
Disse medlemmer minner om at
det bak Nasjonal transportplan ligger en svært lang og kostbar planprosess,
og derfor kan det være nærliggende å stille spørsmål om nødvendigheten
av en slik tung planlegging hvert fjerde år. Disse medlemmer understreker
at samfunnet ikke gjennomgår så store forandringer på så kort tid,
og av denne grunn burde det ikke være behov for en slik omfattende
plan, men heller en revisjon i løpet av hver stortingsperiode av
de nødvendige handlingsprogrammene. Disse medlemmer ønsker
i utgangspunktet en planperiode på 25 år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har ingen merknader
til omtalen av dette oppfølgingsområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til følgende felles merknad fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre i Innst. S. nr. 163 (2006–2007) til eierskapsmeldingen:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Venstre viser til at Baneservice tilbyr entreprenørtjenester
innenfor vedlikehold og nyanlegg av jernbane hovedsakelig for Jernbaneverket.
Baneservice tilbyr også jernbanerelaterte tjenester til private
sporeiere og til trikk og T-bane. Baneservices utfordringer er å
vinne anbudskonkurranser som lyses ut av Jernbaneverket, i konkurranse
med andre selskaper.
Disse medlemmer mener at det
er mest ryddig av staten å unngå dobbeltroller som bestiller og
utfører av tjenester, og viser dessuten til at selskapet opererer
i et marked hvor det er private aktører."
Disse medlemmer viser til at
det også ble fremmet et forslag til salg, og fremmer tilsvarende
forslag igjen:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å avhende
eierskapet i Baneservice AS."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i innstillingen kapittel 3.14 under
Jernbaneverket kap. 1350.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en slik landsomfattende og kvalitetsspesifikk tjeneste som Posten
Norge i prinsippet kan drives av private selskaper. Disse
medlemmer mener Posten må få lov til å utvikle seg i et
konkurranseutsatt marked slik de selv har ønsket. Staten bør ha
ansvar for at en landsomfattende og spesifisert posttjeneste er tilgjengelig,
som en del av en kommunikasjonsinfrastruktur. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
om en omstilling av Posten Norge AS."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at luftfarten gjennom hele sin virksomhetskjede må baseres på konkurranse
og ønsker å gjeninnføre statlige kjøp av lufthavntjenester på regionalnettet
i tråd med høringsuttalelsen fra NHO Luftfart til NTP 2010–2019. Disse
medlemmer vil i den forbindelse viser til generelle merknader
om luftfart i innstillingens kapittel 2.2.2, samt sine merknader
til kap. 1310 Flytransport post 70 Kjøp av innenlandske flyruter. Disse
medlemmer viser til sine merknader og forslag i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 48 (2008–2009) Om virksomheten
i Avinor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å fremme likestilling
i transportpolitikken, og at kvinner og menn får de samme mulighetene
til å delta i planlegging og beslutninger på transportområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til gjennomgangen
av likestilling i transportsektoren i St.prp. nr. 1 (2008–2009). Disse
medlemmer vil peke på at undersøkelsene viser at det er
klare forskjeller mellom kvinner og menns behov for transportløsninger.
Kvinners del av daglige reiser med bil er vesentlig lavere enn for
menn. Det kan tyde på at kvinner i større grad enn menn etterspør
alternative transportmåter som kollektivtransport.
Disse medlemmer vil peke på at
økt satsing på kollektivtrafikk vil derfor møte mange kvinners reisebehov.
Undersøkelsene viser også at kvinner fortsatt er klart underrepresentert
i lederstillinger i Samferdselsdepartementet og underliggende etater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
sterke tilhengere av likestilling, og mener at denne skal komme
som følge av en naturlig utvikling og ikke som følge av byråkratiske
detaljregler og vedtak. Disse medlemmer påpeker at
det er betydelige krefter i det norske samfunn som ønsker å videreføre
gårsdagens likestillingspolitikk. Dette bekreftes ikke minst ved
at mange fortsatt har en ufravikelig tro på kjønnskvotering. Disse
medlemmer mener at et individ som har fått et arbeid eller
en posisjon på grunn av sitt kjønn og ikke på grunn av sine kvalifikasjoner,
nedvurderes av samfunnet. Disse medlemmer mener kvotering
er svært diskriminerende. Det er krenkende for en kvinne å vite
at når hun skal ha en plass i et styre, så er det kjønn det kommer
mest an på, og ikke kompetanse og egnethet.
Komiteens flertall medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at spleiselaget for overbygg av hurtigruteskipet Finnmarken
ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes fortsatt ikke er på plass. For flertallet har
det hele tiden vært en forutsetning at staten skal være med på å realisere
dette prosjektet i samarbeid med Nordland fylke, Hadsel kommune
og eventuelle private innskytere. Flertallet er svært
bekymret for at det "stolte" hurtigruteskipet skal forfalle så mye
at eneste utvei blir å sette båten på havet igjen og sende den til
opphugging. Det ville være en tragedie for museet, lokalsamfunnet
og for tanken om å ta vare på Hurtigrutens historie. Flertallet peker
på at Hurtigruten representerer en viktig del av vår kysthistorie.
Flertallet er kjent med at både
Hadsel kommune og Nordland fylkeskommune nå stiller midler til rådighet. Flertallet er
derfor skuffet over at staten ikke synes å ville bidra i spleiselaget.
Flertallet registrerer at Finnmarken
fortsatt står under blikktak, et vernetiltak som var ment å være
midlertidig. Flertallet peker på at det er lagt ned
stor innsats lokalt og regionalt for å finne en finansieringsløsning
som både stat og kommune kan leve med.
Flertallet mener staten må komme
på banen i denne saken og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bidra til en finansieringsløsning
for Finnmarken ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i samarbeid med
kommune og fylkeskommune slik at Hurtigrutemuseet får sin rehabilitering
og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk museum, og at Stortinget
får seg forelagt egen sak vedrørende Hurtigrutemuseets framtid."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Bondevik-regjeringen
bevilget 5 mill. kroner i strakstiltak for å bevare Finnmarken,
og at hensikten var å utvikle konseptet videre.