Det foreslås bevilget 60,857 mill. kroner for 2010,
mot 60,228 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av at man holder fokus på at saksbehandlingstiden gjøres så
kort som mulig.
Komiteen viser til Regjeringens
forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at saksinngangen i Trygderetten har falt i flere år. Flertallet understreker
at vedtak om behovs- og arbeidsevnevurdering ikke kan ankes til
Trygderetten, men er av den oppfatning at nedbygging av restanser
gjennom 2009 og 2010 vil kunne føre til økt omfang av klagesaker
til Trygderetten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg en sterk nedgang
i antall innkomne og ferdigbehandlede saker de siste årene, noe
som også gjelder det siste året. Det antas at dette skyldes lang
behandlingstid som følge av omorganisering hos Nav, og at Trygderetten
vil merke en økning når etterslepet av saker er tatt igjen. Disse
medlemmer ser også at saksmengden kan øke som følge av Arbeids-
og velferdsetatens problem med god nok kvalitet i saksbehandlingen
og manglende internkontroll som ble avdekket i Dokument 1 (2009–2010) Riksrevisjonens
rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008.
Endringene som skjer i forbindelse med overgang til arbeidsavklaringspenger
1. mars 2010 kan slik disse medlemmer ser det også føre til en økning i
omtvistede avgjørelser.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til
Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2010 med en særskilt redegjørelse for utviklingen i saksmengde og
saksbehandlingstid i Trygderetten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at om forslaget som ble fremsatt i høst fra Fremskrittspartiet
om å opprette et Nav-ombud hadde blitt realisert ville det ha styrket
brukernes rettigheter i en vanskelig tid. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen av hensyn til brukerne ser behovet for en ombudsordning
for Nav-brukere, og at en eventuell opprettelse av et slikt ombud
også vil kunne føre til en økning i antallet klagesaker.