Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Regjeringens forslag til bevilgning under denne posten
og slutter seg til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor det foreslås
å styrke post 21 med 100 mill. kroner. Prioriteringen skjer i sammenheng
med Høyres hovedmål på arbeids- og sosialområdet, nemlig å motvirke
trygdeeksplosjonen, styrke inkluderingen i arbeidslivet blant grupper
med stor andel uføretrygdede og målrettede tiltak for å forebygge
fattigdom og løfte mennesker ut av fattigdom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at sykefraværet ved IA-avtalens utløp
i 2009, er på om lag samme nivå som da avtalen ble inngått i 2001.
Dette er alvorlig, fordi mennesker som burde fortsatt i arbeidslivet,
har falt ut av fellesskapet, og over til permanent utenfortilværelse.
Samfunnsøkonomisk er det heller ikke bærekraftig. I denne situasjonen
er det viktig å finne virkemidler som kan bidra til redusert sykefravær
og tidligavgang fra arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor det foreslås
å styrke ordningen med rådgivende leger og legespesialister i Nav
(trygdeleger), for å styrke behandlingen og oppfølgingen av sykmeldte.
Det er viktig å understreke at dette skal bidra til større bruk
av trygdelegene, for eksempel bør dette kunne foregå i forhold til
Dialogmøte 2 som arrangeres av Nav. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine forslag for redusert sykefravær under kap. 2650 Sykepenger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at antallet mennesker
som mottar uføreytelser er i 2009 over 340 000. Det registreres
at antall mottagere av uføreytelser reduseres som følge av innføringen
av arbeidsavklaringspenger fra og med 1. mars 2010, når de som mottar
tidsbegrenset uførestønad flyttes over på den nye ytelsen. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at det er viktig å forebygge
uføretrygding på arbeidsplassene, og også gi rom for at mange av
de med vanskeligst forutsetning for tilbakeføring blant mottagerne av
den nye ytelsen, gis en ny sjanse i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor 30 mill. kroner
av den totale styrkingen av post 21 settes av til prosjekter for
å hindre uføretrygding på den enkelte arbeidsplass.
Disse medlemmer viser videre
til behovet for lokal tilrettelegging av arbeidsmarkedstiltakene. Forsøkene
med oppgavedifferensiering av arbeidsmarkedstiltak ga gode erfaringer,
både med tanke på å løfte mennesker som hadde mottatt sosialhjelp
over lang tid, ut i aktivitet og arbeid, og i forhold til rask mobilisering
av ledige tiltaksplasser. Erfaringene fra bydel Sagene i Oslo kommune,
viser at kommunalt ansvar for arbeidsmarkedstiltak er et særs egnet
virkemiddel til å sikre at personer med svak forankring i arbeidsmarkedet
får tilbud om praksisnære tiltak med tett oppfølging av tiltaksarrangør
og saksbehandlerledd.
Oppgavedifferensiering der bydelene/kommunene
kan få ansvar for tiltaksmidlene handler om en desentralisering
av beslutningen om hvilke kurs og tiltak som trengs, og hvorvidt
kommunen skal drive dem selv eller kjøpes av eksterne. I bydel Sagene
var visjonen at Utviklingssenteret for kvalifisering og arbeid i bydelen
kunne være en felles Nav-arena for kvalifisering av de brukere som
trenger denne form for praksisnær og tett oppfølging. Basert på dette
og de positive resultatene forsøket ga, mener disse medlemmer det
var en gal beslutning da Regjeringen valgte å stoppe forsøksvirksomheten,
i stedet for å videreutvikle den og dermed oppnå tilsvarende resultater
for brukere med statlige trygdeytelser i tråd med Nav-reformens mål.
Det vises til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor 20
mill. kroner av den totale styrkingen av post 21 settes av til lokal
styring av arbeidsmarkedstiltakene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for større
lokal styring i arbeidsmarkedspolitikken, basert på modellene for
oppgavedifferensiering og med erfaringene fra forsøket med oppgavedifferensiering
i bydel Sagene i Oslo kommune."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at et av IA-avtalens
mål er å styrke inkluderingen av mennesker med nedsatt funksjonsevne
i arbeidslivet. I likhet med sykefraværsmålet er dette en målsetting
som en ikke har lykkes å nå, i løpet av 8 år med denne avtaleformen.
Tilbakemeldinger fra brukerorganisasjonene og eksempler fra media,
tyder på at svært mange med funksjonsnedsettelser ufrivillig ender
opp som uførepensjonister, noe som bekymrer disse medlemmer. Disse
medlemmer viser til at et samlet storting i perioden 2005–2009
har vært opptatt av hvordan flere mennesker med funksjonsnedsettelser
kan inkluderes i arbeidslivet. Av de tiltak som har vært pekt på,
og etterlyst både fra organisasjonene og næringslivet, er garanti
for at staten dekker utgifter ved tilrettelegging av arbeidsplassen
for mennesker med funksjonsnedsettelser. Disse medlemmer viser
til at tilretteleggingsgarantien på tross av forenklet regelverk
og sammenslåing av ulike virkemidler de siste årene, er forholdsvis
lite brukt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010, hvor 20 mill. kroner
av den totale styrkingen av post 21 settes av til styrking av ordningen
med tilretteleggingsgaranti, hvor hensikten både er forsterket informasjon
om ordningen til brukere, arbeidsgivere og hjelpeapparat, men ikke
minst også til å dekke utgifter til tilrettelegging for mennesker
med nedsatt funksjonsevne som skal ut i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
igjen til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010
hvor man øker post 70 med 30 mill. kroner til kjøp av opptrenings- og
helsetjenester for å motvirke lettere psykiske lidelser og sammensatte
lidelser som er en stadig større gruppe blant dem som blir uføre.