Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, Tor Sigbjørn Utsogn og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at billighetserstatningsordningen er Stortingets egen
ordning. Den er basert på sedvane og dermed ikke regulert i formelle
regler. Ordningen er tenkt for at enkeltpersoner som har kommet
særskilt uheldig ut, skal kunne søke om skjønnsmessig kompensasjon.
Komiteen er fornøyd med den høye
aktiviteten billighetserstatningsutvalgene har hatt i 2008 og viser
i den forbindelse til at det ble behandlet nesten like mange saker
som i rekordåret 2007. Samtidig tar komiteen til
etterretning at utbetalingen av erstatninger har blitt markert høyere, og komiteen ser
dette i sammenheng med utvidelsen av nedslagsfeltet for utvalgene
som følge av St.meld. nr. 24 (2004–2005).
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at ei eventuell endra tolking av regelverket vil vere vanskeleg
å ta stilling til utan ei nærare utgreiing av dette spørsmålet.
Fleirtalet viser til brev av
3. februar 2009 frå stortingspresident Thorbjørn Jagland til Justis- og
politidepartementet der Presidentskapet meiner at det er behov for
ein prinsipiell gjennomgang av billighetserstatningsordninga, og
at det vil vere mest naturleg at Regjeringa tar initiativ til å
utgreie dette.
På denne bakgrunnen vil fleirtalet ikkje
ta stilling til spørsmål om tolking av regelverket i den utvida
og tilpassa rettferdsvederlagsordninga no, men vil avvente nye utgreiingar
før slike vurderingar blir gjort.
Fleirtalet er einig i at når
det gjeld søknader frå fosterheimsbarn, bør ikkje eigenerklæringas vekt
praktiserast fullt ut på den same måten i fosterheimssaker som i
barneheimssaker. Dette av omsyn til tungtvegande personvernomsyn.
Derfor meiner fleirtalet at utvala skal fortsette
å behandle slike saker i samsvar med det som har vore praktisert
fram til no. Fleirtalet meiner likevel at utvala
for rettferdsvederlag må behandle desse sakene på ny dersom Stortinget
seinare fastslår ei anna forståing av regelverket.
Fleirtalet viser til merknaden
frå familie- og kulturkomiteen og sluttar seg til denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
fått seg forelagt spørsmål om avklaring av et tolkningsspørsmål
knyttet til praksis i utvalgene. I brev til Stortingets presidentskap 11. juni
2009 (vedlagt) har lederen for det ene billighetserstatningsutvalget
orientert om problemstillingen og bedt Stortinget avklare hvordan utvalgene
skal forholde seg fremover. Da utvalgene har stoppet behandlingen
av en del saker grunnet dette spørsmålet, er det ikke anledning til
å vente med avklaringen til den bebudede prinsipielle vurderingen
av billighetserstatningsutvalgenes virksomhet.
Etter disse medlemmers oppfatning
dreier tolkningstvilen seg om hvilke grupper som omfattes av den
nye bevisbyrden og behandlingsformen som ble innført etter St.meld.
nr. 24 (2004–2005). Stortingsmeldingen omfattet barnehjemsbarn og
elever med atferdsvansker i spesialskoler, men sa ingenting om dem
som var plassert i spesialskoler for såkalt "evneveike". Spørsmålet
er således om de som kom på sistnevnte type spesialskole, skal underlegges samme
behandlingsform i utvalgene som barnehjemsbarn og elever ved spesialskoler
for dem med atferdsvansker.
Disse medlemmer mener det ikke
er noen saklig grunn til forskjellig behandlingsmåte for de nevnte
grupper. For disse medlemmer fremstår det som litt
tilfeldig at spesialskoler for "evneveike" ikke er nevnt i St.meld.
nr. 24 (2004–2005) og at de som har en fortid der, således ikke
har blitt nevnt som kategori i den tilpassede ordningen. Videre
fremstår det for disse medlemmer som tilfeldig hvem
som i sin tid ble plassert i spesialskoler for elever med atferdsvansker
og hvem som ble plasser i spesialskoler for "evneveike". Dette
tilsier at sakene til de impliserte ikke behandles forskjellig.
Disse medlemmer viser til at
det i brevet til Stortingets presidentskap også etterspørres avklaring
på om barn plassert i fosterhjem av det offentlige skal omfattes
av den tilpassede ordning. Da spørsmål knyttet til fosterhjem i
større grad berører personvernet, mener disse medlemmer at
egenerklæringen fortsatt skal ha stor vekt, men ikke avgjørende
vekt ved vurderingen av om vederlag skal innvilges.
Disse medlemmer registrerer at
flertallet ikke ønsker å avklare de spørsmål som er bedt om avklaring
på fra billighetserstatningsutvalgene og Stortingets presidentskap.
Da billighetserstatning er Stortingets egen ordning, er det Stortingets
plikt å avklare de spørsmål som måtte oppstå i saksbehandlingen
i utvalgene. I flertallets merknader henvises det til "det syn som kommer
frem i brevet fra Trond Dolva". Dolva, som leder av det ene utvalget,
har ikke gitt uttrykk for noe syn, men forklart en problemstilling
for Stortinget som han ber om en avklaring på. Fra tredje siste
avsnitt på side 3 i brevet hitsettes:
"Da spørsmålet om tolkningstvil kom opp, ble det
besluttet midlertidig å utsette behandlingen av de saker som gjelder
opphold på institusjoner utenfor den avgrensning som fremgår av
Befringrapporten. Dette er naturligvis en ulempe, idet i hvert fall
noen av sakene er gamle (tilbake til 2006). Det er derfor ønskelig
å få en avklaring av tolkningsspørsmålet."
Når dette ses i sammenheng med første avsnitt på
samme side i brevet, fremgår det, etter disse medlemmers oppfatning,
at det ikke er tid til å vente på den helhetlige gjennomgang av
hele ordningen og at dette er bakgrunnen for at Dolva sendte brev
utelukkende for å få de prinsipielle spørsmål avklart.
Disse medlemmer finner det svært
kritikkverdig at alle de andre partiene fraskriver seg ansvaret
de har for avklaring av rettsspørsmål knyttet til billighetserstatningsutvalgene.
Videre er det svært kritikkverdig at de prøver å forkle ansvarsfraskrivelsen
under henvisning til den helhetlige gjennomgang som kommer etter hvert.
Dette spesielt sett i sammenheng med at tolkningsspørsmål Stortinget
er bedt om å avklare, berører noen av dem som har det vanskeligst
i samfunnet.
Disse medlemmer har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og fremmer følgende forslag
til vedtak:
"Den utvidede og tilpassede rettferdsvederlagsordningen
for tidligere barnehjems- og spesialskoleelever gjelder også for
barn som tidligere har vært i spesialskoler for evneveike, jf. Innst. S.
nr. 217 (2004–2005)."
"Egenerklæringen skal bevismessig gis stor vekt i
saker som omfatter noen som tidligere har blitt plassert i fosterhjem
av det offentlige, jf. Innst. S. nr. 217 (2004–2005)."
Komiteens medlemmer fra Høyre stiller spørsmål
ved om det er noen saklig grunn til forskjellig behandlingsmåte
for de nevnte grupper. For disse medlemmer fremstår
det som litt tilfeldig at spesialskoler for "evneveike" ikke er nevnt
i St.meld. nr. 24 (2004–2005), og at de som har en fortid der, således
ikke har blitt nevnt som kategori i den tilpassede ordningen. Videre fremstår
det for disse medlemmer som tilfeldig hvem som i
sin tid ble plassert i spesialskoler for elever med atferdsvansker
og hvem som ble plassert i spesialskoler for "evneveike". Dette
kan tilsi at sakene til de impliserte ikke behandles forskjellig.
Disse medlemmer viser til at
det i brevet til Stortingets presidentskap også etterspørres avklaring
på om barn plassert i fosterhjem av det offentlige skal omfattes
av den tilpassede ordning. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Innst. S. nr. 217 (2004–2005) side 9 og siste merknad
under overskriften "Avgrensning". En enstemmig komité tar i klartekst
til orde for at de som er plassert i fosterhjem av det offentlige, skal
behandles under den tilpassede ordningen.
Disse medlemmer viser til at
lederen for det ene billighetsutvalget har bedt om avklaringer av hvordan
rettsferdsvederlagsutvalgene skal forholde seg fremover og har stoppet
behandlingen av en del saker grunnet dette. Disse medlemmer viser
til brev av 3. februar 2009 fra stortingspresident Thorbjørn Jagland
vedrørende behovet for en prinsipiell gjennomgang av billighetserstatningsordningen
og at det vil være naturlig at Regjeringen tar initiativ til en
slik utredning. Disse medlemmer vil ikke endelig ta
stilling til tolkningen av regelverket før slik utredning foreligger,
men legger til grunn at slik utredning må fremlegges for Stortinget
i løpet av første halvdel av 2010.
Disse medlemmer viser til merknad
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti i familie- og kulturkomiteen.
Disse medlemmer legger på denne
bakgrunn til grunn at et samlet storting ønsker en gjennomgang av
utvalgenes arbeid. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig fremlegge
en utredning som belyser konsekvensene av en utvidelse av utvalgenes
mandat, slik de fremkommer av årsrapporten fra utvalgene og brevet
fra Trond Dolva til Stortingets presidentskap av 11. juni 2009."