Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson Lydvo, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra
Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til Ot. prp. nr. 72 (2007–2008) Om
lov om endringar i utlendingslovgivinga og Stortingets behandling
av denne (Innst. O. nr. 33 (2008–2009) og Besl. O. nr. 46 (2008–2009))
og endringslov 9. januar 2009 nr. 1, der nytt kapittel 13 i utlendingsloven
ble vedtatt. Kapittel 13 inneholder særskilte regler for utlendinger
som omfattes av EØS-avtalen og EFTA-konvensjonen. Med nytt kapittel
13 ble europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/38/EF om unionsborgere
og deres familiemedlemmers rett til å ferdes og oppholde seg fritt
på medlemsstatenes territorium, iverksatt i Norge. Komiteen viser
i den forbindelse til partienes merknader i Innst. O. nr. 33 (2008–2009)
Komiteen viser videre til at Regjeringen i Prop.
30 L (2009–2010) foreslår noen endringer i det alminnelige regelverket
og i særreglene for EØS-borgere. Det er dels endringer for å ajourføre
kapittel 13, slik at samme regler gjelder for saker om oppholdsrett
som for saker som gjelder oppholdstillatelse. Dels gjelder det nødvendige
endringer som følge av arbeidet med ny forskrift til kapittel 13.
Når det gjelder likestilling av regelverket om oppholdsrett med
regelverket om oppholdstillatelse, støtter komiteen Regjeringens
forslag om at utlendingsmyndighetene får samme rett til å innhente
opplysninger om mottatt sosialhjelp i saker om oppholdsrett etter
kapittel 13, som de i dag har i saker om familiegjenforening etter
kapittel 6 (§ 84 andre ledd, første punktum). Komiteen gir
videre sin tilslutning til at reglene om rask iverksetting av vedtak
om bortvisning og utvisning for utlendinger uten oppholdstillatelse,
utvides til å gjelde også for utlendinger som ikke har oppholdsrett
etter kapittel 13 (§ 90 første ledd) og har merket seg at rettssikkerheten
til den enkelte skal ivaretas ved en konkret vurdering i hver sak. Komiteen støtter
forslaget om at straffebestemmelsene i § 108, i den utstrekning
de er relevante, også skal gjelde for EØS- og EFTA-borgere, og at
bestemmelsen om straff utvides til å omfatte brudd på registreringsplikten
i § 117, kravet om å søke oppholdskort etter § 118 og forsøk på
brudd eller brudd på innreiseforbudet i § 124.
Komiteen har i forståelse med Arbeids- og inkluderingsdepartementet
foretatt en endring i § 108 i proposisjonens forslag til vedtak. Komiteen viser til
brev med vedlegg av 17. november 2009 fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
v/statsråd Rigmor Aasrud. Av brevet framgår det at henvisningen til
§ 124 i § 108 er falt ut ved en misforståelse.
Komiteen gjør oppmerksom på at endringen innebærer
at det i § 108 andre ledd bokstav a) også henvises til bestemmelsen
om innreiseforbud for EØS-borgere i § 124 første ledd, da overtredelse
av denne bestemmelsen bør straffes på samme måte som de øvrige bestemmelsene
det henvises til. Også i § 108 nytt åttende ledd må det henvises
til § 124 første ledd, da forsøk på overtredelse av § 124 første ledd
skal straffes likt med forsøk på overtredelse av innreiseforbudet
etter § 71 annet ledd.
De øvrige endringsforslagene i dette avsnittet gjelder kun mindre
endringer. Komiteen har ingen merknader til disse.
Når det gjelder endringer som følge av arbeidet med ny forskrift
til kapittel 13, gir komiteen sin tilslutning til
forslagene om adgang til å tilbakekalle registreringsbevis, oppholdskort,
varig oppholdsbevis og varig oppholdskort når det foreligger bort-
eller utvisningsgrunn, når oppholdsretten er tilegnet ved uriktige
opplysninger eller ved fortielse av vesentlige forhold, som for
eksempel proforma ekteskap. Komiteen har ingen merknader
til de øvrige bestemmelsene om tilbakekall av oppholdsdokumenter.
Komiteen støtter videre forslaget om en frist på
sju dager for å reise bortvisningssak for EØS-borgere uten oppholdsrett,
samt å gi Utlendingsdirektoratet hjemmel til bortvisning også etter
denne fristen, dersom det foreligger forhold som gir grunnlag for utvisning. Komiteen ser
det positive i at midler settes av til å gjennomføre en nettbasert
registreringsordning som er langt enklere administrativt og mer brukervennlig
enn i dag.