Brev fra Justis- og politidepartementet til kontroll- og konstitusjonskomiteen v/statsråden, datert 7. desember 2009

Spørsmål om Dokument 1 (2009 - 2010) - Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008 fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomiteen

Vi viser til brev av 12. November 2009 fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen og oversender med dette svar på spørsmål 1 og 2. Spørsmål nr. 3 er besvart i egen ekspedisjon.

Spørsmål 1:

"Riksrevisjonen påpeker et klart behov for fornyelse av IKT-strukturen i politiet. Det fremkommer i dokumentet at Politiets data- og materielltjeneste ble tildelt ca 40 mill kroner til å starte fornyelsen av IKT-infrastrukturen. Hvordan er fremdriften i dette arbeidet? Når regner statsråden med at ny struktur kan være på plass?"

Svar 1:

Dette tiltaket er høyt prioritert, og status pt er at politiets nye IKT-infrastrukturkonsept nå prøves ut på Politihøgskolen. Det vil tidlig i 2010 gjennomføres full pilot i et ordinært politidistrikt for å sikre at infrastrukturkonseptet fungerer optimalt før utrulling til alle politidistrikter og særorgan startes. Det legges opp til at ny IKT-infrastruktur i politiet skal være utplassert og fullt operativt i løpet av 2011.

I budsjettet for 2010 bevilgningene til politi og påtalemyndighet økt med hele 1,3 milliarder kroner. Av dette er 117 mill. kroner kompensasjon for lønns- og prisstigning. I tidsrommet 2006 – 2009 er politiets driftsbudsjetter økt med 1,55 milliarder kroner. Styrkingen vil bl.a. kunne bidra til fortsatt satsing på IKT i politiet.

Spørsmål 2:

"Departementet har i følge Dokument 1 uttalt at politidistrikter som ikke har hatt tilfredsstillende kontroll med vaktselskaper, innen mai 2009 skulle fremlegge en plan for kontrollvirksomheten i 2009. Hvordan er dette fulgt opp? Er planene fremlagt?"

Svar 2:

Politidistriktene skal hvert år rapportere til Politidirektoratet på kontroll av vaktselskaper i sitt distrikt. Etter rapporteringen for 2008 fant direktoratet at seks distrikter enten ikke hadde gjennomført kontroll, eller at den gjennomførte kontrollen var mangelfull. Disse seks distriktene har vært fulgt opp av direktoratet gjennom året og ble ved brev av 17. august 2009 bedt om å redegjøre for hvilke kontrolltiltak som var, eller ville bli, gjennomført i 2009. Alle distriktene har besvart henvendelsen, og tilbakemeldingene fra de seks distriktene viser at det er grepet tak i dette forvaltningsområdet og at vandelskontroll (listevask) av ansatte i vaktselskapene nå er gjennomført. Disse distriktene vil fortsatt være gjenstand for særskilt oppfølgning fra Politidirektoratet i 2010.

Det vises for øvrig til ny vaktvirksomhetslov, jf. Ot.prp. nr. 49 (2008-2009), der det i § 4 slås fast at det er politimesteren som er tillatelses- og kontrollmyndighet og at det skal foretas årlig kontroll med godkjente vaktforetak.