4. Forslag om endringer av inntekter og utgifter

4.1 Justisdepartementet

4.1.1 Kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1

Sammendrag

President Barack Obama kommer til Oslo for å motta Nobels fredspris 10. desember 2009. Det er behov for omfattende og kostnadskrevende sikkerhetstiltak i forbindelse med dette besøket. For politiet vil utgiftene knyttet til besøket bestå av lønnskostnader (overtid og tillegg), materiell, forpleining, forlegning og transport. Det vil være behov for utstrakt bruk av overtid, leie av kjøretøyer, verkstedstjenester, innkvartering og forpleining, leie av lokaler, innkjøp og leie av politirelatert materiell og utstyr, samt IKT- og sambandsutstyr. Det er i tillegg nødvendig med noen investeringer, bl.a. knyttet til spesialkjøretøy.

Kostnadsanslaget er basert på bruk av om lag 2 000 tjenestemenn fra Oslo politidistrikt og i tillegg forsterkninger fra flere politidistrikter på til sammen 400–600 tjenestemenn. Det vil også være behov for økt bemanning for å ivareta sikkerheten ved Oslo lufthavn Gardermoen. I tillegg vil det påløpe merutgifter under Politiets sikkerhetstjeneste knyttet til analyse, beredskap, livvakttjeneste og spaningsressurser.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 440 post 1 økt med 8 mill. kroner, jf. omtale under kap. 441 post 1. Videre foreslås det at Justis- og politidepartementet i 2009 gis fullmakt til å overskride de samlede bevilgningene under kap. 440 post 1 og kap. 441 post 1 med inntil 42 mill. kroner for å dekke eventuelle merutgifter som ikke kan dekkes innenfor de samlede bevilgningene under nevnte utgiftskapitler og -poster, jf. forslag til vedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.1.2 Kap. 441 Oslo politidistrikt

Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 440 post 1

Sammendrag

Det vises til omtale under kap. 440. Bevilgningen under kap. 441 post 1 foreslås økt med 72 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.2 Kommunal- og regionaldepartementet

4.2.1 Rentekompensasjon – kirkebygg

Sammendrag

Rentekompensasjonsordningen for kirkebygg skal stimulere til sikring og bevaring av kirkene, kirkenes utsmykning og inventar. Samlet investeringsramme siden oppstart av ordningen i 2005 utgjør 2,5 mrd. kroner. I statsbudsjettet for 2009 er det vedtatt en investeringsramme på 1,2 mrd. kroner. Anslagsvis 200–300 mill. kroner av investeringsrammen for 2009 vil ikke bli benyttet. Regjeringen vil tidlig i 2010 komme tilbake til Stortinget angående udisponert ramme i 2009 innenfor rentekompensasjonsordningen for kirkebygg.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at anslagsvis 200–300 mill. kroner av investeringsrammen for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg for 2009 ikke vil bli benyttet. Dette medlem vil påpeke at dette står i stor kontrast til det faktum at mange av landets 1 620 kirker lider under manglende vedlikehold. Vedlikeholdsbehovet er stipulert til å koste 13 mrd. kroner. Dette medlem mener kirkene i stor grad har blitt en salderingspost i stramme kommunebudsjetter, og at Regjeringen, gitt denne erfaringen, bør vurdere å styrke stimulansen til vedlikehold av kirkebygg.

4.3 Arbeids- og inkluderingsdepartementet

4.3.1 Kap. 621 Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

Post 70 Frivillig arbeid

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til debatten om fattigdomsproblematikken som alle partiene i Stortinget har vært opptatt av de siste årene. Disse medlemmer har registrert at til tross for engasjementet og intensjonene regjeringen Stoltenberg II gir uttrykk for, er ikke forholdene for de fattigste i Norge blitt bedre. Det har faktisk blitt flere fattige under denne regjeringen, og disse medlemmer mener derfor det er grunnlag for en ekstrabevilgning på dette området.

Det er fremdeles mange som ikke har anledning til å spise varm mat hver dag, unne seg små fornøyelser, eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul med litt ekstra god mat og presanger til sine nærmeste, og disse medlemmer mener at dette burde være en mulighet for alle borgere i vårt rike land.

Disse medlemmer vil peke på det gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner, kanskje særlig i advents- og julesesongen. Fattighuset, Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse medlemmer mener at det vil være mulig å skape en hyggeligere jul for svært mange gjennom en ekstra bevilgning til slike organisasjoner for å sette dem i stand til å arrangere juletilstelninger for de som ikke selv ser seg i stand til det. Disse medlemmer vil derfor bevilge 30 mill. kroner til fordeling mellom de frivillige organisasjoner som holder tilstelninger for vanskeligstilte i julen.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 30 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

70

Frivillig arbeid, kan overføres, økes med

30 000 000

fra kr 47 140 000 til kr 77 140 000"

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at bevilgningsøkningen på kap. 621 post 70 fordeles slik at den tilkommer juletidsrelaterte tiltak for brukerne i Frelsesarmeen med 10 mill. kroner, Fattighuset med 5 mill. kroner, Redd Barna med 5 mill. kroner, Maritastiftelsen med 5 mill. kroner og Kirkens Bymisjon med 5 mill. kroner."

4.4 Helse- og omsorgsdepartementet

4.4.1 Kap. 732 Regionale helseforetak

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i statsbudsjettet for 2009 er lagt inn et totalbeløp til dekning av økte pensjonskostnader for private helsevirksomheter i 2009, og at tilsvarende er gjort i statsbudsjettet for 2010. Men midlene er fordelt på grunnlag av Magnussen-utvalgets fordelingsnøkkel og lagt inn i basisbevilgningen i rammetilskuddet til RHF. Dette vil medføre at noen RHF får for lite midler, dette gjelder f.eks. Helse Sør-Øst og Helse Vest, og noen for mye hva gjelder eksakte pensjonskostnader. Disse medlemmer viser til merknad og forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i Innst. 11 S (2009–2010) hva angår dekning av de faktiske pensjonskostnadene i 2010.

Disse medlemmer mener at Regjeringen bør sørge for at alle private institusjoner får dekket sine eksakte pensjonskostnader også for 2009, og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen kartlegge hvilke private helseinstitusjoner som ikke har fått dekket fullt ut de faktiske pensjonskostnadene i 2009 via rammetilskuddene til de regionale helseforetakene, og fremme forslag om kompensasjon for dette."

4.4.2 Kap. 3732 Regionale helseforetak

Post 92 Ekstra avdrag på investeringslån (ny)

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene har opparbeidet seg. Når helseforetakene har et akkumulert underskudd som er i den størrelsesorden vi nå ser, blir de regionale helseforetakenes økonomiske handlingsrom svært begrenset. Det akkumulerte underskuddet gjør at likviditeten blir presset. Disse medlemmer mener sletting av gjeld er helt nødvendig for at de regionale helseforetakene skal kunne klare å få kontroll på gjeld og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet. Disse medlemmer foreslår at den samlede gjelden til staten reduseres med 1 mrd. kroner, fordelt etter bevilgningsnøklene i Magnussenutvalget.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3732

Regionale helseforetak

92

Ekstra avdrag på investeringslån

1 000 000 000"

4.5 Samferdselsdepartementet

4.5.1 Kap. 1323 Bompengeprosjekter (nytt)

Post 70 Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter per 31. desember 2008

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at et sterkt økende antall veiprosjekter i Norge er finansiert gjennom at bompengeselskaper har lånt penger i markedet for deretter å gjennomføre utbygging av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte er det flere bompengeprosjekter som er ferdig prosjektert og klare til oppstart.

Disse medlemmer viser til at disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger for å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er planlagt bygget. Disse medlemmer viser videre til at de fleste prosjektene er ferdig bygget, mens andre er under utbygging. I tillegg er det også vedtatt å gjennomføre en del veiprosjekter. Felles for alle disse prosjektene er at pengene allerede er brukt eller bundet til prosjektet. Disse medlemmer mener med bakgrunn i misforholdet mellom de totale innbetalte avgifter fra bilistene og bruken av midler til veiformål, at det er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene og ekstraordinære bevilgninger til de prosjekter som allerede er bestemt finansiert gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering av veiprosjekter vil ikke skape vesentlig økt etterspørsel i markedet da midlene enten er bundet eller allerede brukt.

Disse medlemmer viser til svar på spørsmål nr. 269 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 15. oktober 2009, hvor det fremgår at

"[b]ompengeselskapenes totale gjeld vil ligge på om lag 12 mrd. kr ved utgangen av 2009. I tillegg kommer de forpliktelser mange av selskapene har pådratt seg i forbindelse med finansiering av pågående og fremtidige utbyggingsprosjekter".

Disse medlemmer minner om det tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt 7 mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden burde være en identisk problemstilling.

Disse medlemmer viser til at beløpet på 12 mrd. kroner ikke omfatter bompengeprosjekter vedtatt i 2009, ei heller låneopptak på eldre bompengeprosjekter opptatt i 2009. Disse medlemmer ønsker at veiprosjekter som omfattes av disse to forhold også beregnes og legges frem for Stortinget i egen sak.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1323

Bompengeprosjekter

70

Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter per 31. desember 2008, overslagsbevilgning, kan overføres

12 000 000 000"

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bompengefinansierte prosjekter vedtatt av Stortinget i 2009, samt eventuell ny bompengegjeld opptatt i 2009 for andre bompengefinansierte prosjekter. Saken skal gi grunnlag for vedtak om statlig gjeldsovertakelse og/eller gjeldssletting. Stortinget ber derfor Regjeringen vurdere en løsning der staten trer inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld per 31. desember 2009, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne av trafikantene."

4.6 Finansdepartementet

4.6.1 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

EUs regelverk om autorisering av økonomiske operatører trådte i kraft 1. juli 2009. Som en konsekvens av det nye regelverket skal toll- og avgiftsetaten autorisere en rekke virksomheter. Autoriseringsarbeidet er omfattende og ressurskrevende. Toll- og avgiftsdirektoratet anslår ressursbehovet til denne oppgaven til 15 årsverk. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 4,2 mill. kroner. Merbehovet foreslås inndekket gjennom en tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1618 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.2 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten

Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner

Sammendrag

Det har vært en nedgang i antall innførselsdeklarasjoner i 2009. På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen redusert med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.3 Kap. 1618 Skatteetaten

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås at bevilgningen endres på grunn av følgende justeringer:

  • Bevilgningen reduseres med 4,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1610 post 1.

  • I saldert budsjett 2009 er det som del av en større satsing på bransjekontroller, avsatt 13 mill. kroner på kap. 1618 post 1 for å utvikle et IT-basert hjelpesystem for kontroll. Utviklingsarbeidet vil foregå i perioden 2009–2012. Dette utviklingsarbeidet er å anse som et større IT-prosjekt som etter sin art bør posteres på kap. 1618 post 22. Det foreslås derfor å omdisponere 13 mill. kroner fra kap. 1618 post 1 til kap. 1618 post 22.

  • Omfanget av refusjoner som skatteetaten mottar fra andre virksomheter blir høyere enn forutsatt i saldert budsjett. Det foreslås derfor å øke bevilgningene både på kap. 1618 post 1 og kap. 4618 post 2 med 21 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1618 post 1 økt med 3,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

På grunnlag av utgiftsutviklingen til og med 3. kvartal 2009 foreslås bevilgningen redusert med 10 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 22 Større IT-prosjekter, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen foreslås økt med 13 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1618 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.4 Kap. 4618 Skatteetaten

Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

Post 2 Andre inntekter

Post 5 Gebyr for utleggsforretninger

Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

Sammendrag

På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer av bevilgningene på kap. 4618:

  • Post 1 reduseres med 8 mill. kroner

  • Post 2 økes med 21 mill. kroner, jf. tilsvarende økning på kap. 1618 post 1

  • Post 5 reduseres med 2 mill. kroner

Post 7 reduseres med 0,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.5 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift

Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

Sammendrag

På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås det at bevilgningen reduseres med 500 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.6 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.

Sammendrag

Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner med fortrinnsrett (OMF), jf. St.prp. nr. 5 (2008–2009) Om fullmakt til å ta opp statslån o.a., og om utlån av statspapir med trygd i eller byte med obligasjonar med fortrinnsrett, har ført til økte renteutgifter og renteinntekter i 2009. Finansdepartementet fikk i saldert budsjett 2009 fullmakt til å foreta nødvendige utgifts- og inntektsføringer i statsregnskapet for 2009, uten at det ble fremmet forslag om bevilgningsendringer, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 5 (2008–2009) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2009 (Saldering mv.). Videre ble det varslet at Regjeringen ville fremme forslag om bevilgningsendringer i løpet av 2009 når omfanget av utgifts- og inntektsendringene som følger av ordningen ble nærmere avklart. Bevilgningsendringer knyttet til denne ordningen omtales nærmere under kap. 1650 post 89 og kap. 5605 post 85.

Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Anslagene for renteutgifter på statsgjelden påvirkes av omfanget av ny opplåning og sammensetningen av denne. Videre påvirkes renteutgiftene av endringer i markedsrentene, endringer i statens portefølje av rentebytteavtaler samt utnyttelse av bytteordningen (OMF).

Bytteordningen har medført en vesentlig økning i utestående volum av statskasseveksler. Deltagerne i ordningen mottar den løpende statskassevekselrenten fra staten under hele avtaleperioden, og denne utgiftsføres på kap. 1650 post 89. Ordningen har isolert sett ført til en markert økning i renteutgiftene på post 89. Et betydelig lavere rentenivå i 2009 enn lagt til grunn i saldert budsjett 2009 har trukket i motsatt retning.

På bakgrunn av nye regnskapsanslag foreslås bevilgningen økt med 389,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.7 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank

Sammendrag

Statens kontantbeholdning varierer gjennom året i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Innskuddene i Norges Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn av renten banken får på sine fordringer, som i stor grad består av valutareservene. Gjennomsnittlig rente i 2009 er betydelig lavere enn tidligere lagt til grunn. Videre er innestående beløp på kontoen lavere enn tidligere forutsatt. Bevilgningen foreslås på den bakgrunn redusert med 3 858 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 82 Av innenlandske verdipapirer

Sammendrag

På bakgrunn av at egenbeholdningen av statskasseveksler ble utvidet fra 12 mrd. kroner til 24 mrd. kroner i 2008, foreslås bevilgningen økt med 328,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter

Sammendrag

De regionale helseforetakene kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under Helse- og omsorgsdepartementet, jf. kap. 732 post 83 og post 91. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. I tillegg inntektsføres renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på denne posten. På bakgrunn av nye anslag foreslås bevilgningen redusert med 220,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 85 Renteinntekter fra bytteavtaler mv.

Sammendrag

Ordningen med bytte av statspapirer mot obligasjoner med fortrinnsrett (OMF) innebærer at deltagerne i ordningen mottar den løpende statskassevekselrenten fra staten, jf. kap. 1650 post 89, og betaler auksjonsrenten. Det er fastsatt en nedre margin på 0,4 prosentpoeng mellom auksjonsrenten og statskassevekselrenten. Renteinntektene føres på kap. 5605 post 85. Statens inntekter på denne posten er anslått til 2 975,9 mill. kroner i 2009.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 87 Renteinntekter mv. fra Statens finansfond

Sammendrag

Stortinget behandlet 26. februar 2009 St.prp. nr. 40 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet for 2009 under Finansdepartementet. Det framgår av proposisjonens avsnitt 2.1 at det legges til grunn at Statens finansfonds forvaltning av de bevilgede midler vil gi avkastning til staten. På grunn av usikkerhet om størrelsen på disse inntektene fikk Finansdepartementet fullmakt til å foreta de nødvendige inntektsføringer i statsregnskapet for 2009 uten bevilgningsvedtak. Det ble opplyst at Regjeringen ville fremme forslag om bevilgningsvedtak i løpet av 2009.

Etter at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, 8. april 2009 traff vedtak om å godkjenne ordningen, fastsatte Finansdepartementet samme dag forskrift om Statens finansfond. Forskriften inneholder bl.a. nærmere regler for de to ulike kapitalinstrumentene Statens finansfond kan benytte for å tilføre bankene kjernekapital. Begge instrumentene er rentebærende, og har fortrinnsrett til en ikke-kumulativ rente som er betinget av at banken oppfyller nærmere angitte vilkår.

Fristen for å søke om kapitaltilskudd fra fondet utløp 30. september 2009. Ved søknadsfristens utløp hadde 34 banker søkt om kapitaltilskudd på til sammen vel 6,7 mrd. kroner. Fondet vil kunne foreta utbetalinger av innskudd fram til 15. januar 2010.

Den første utbetalingen fra Statens finansfond ble gjennomført 30. september 2009. Det forventes at alle eller en stor del av kapitalinnskuddene fra Statens finansfond vil bli gjennomført i løpet av 2009. Statens finansfond vil kunne opptjene renter i 2009 forutsatt at betingelsene for renteopptjening er oppfylt. Om betingelsene er oppfylt, vil bli avgjort i forbindelse med årsoppgjøret. Årsoppgjøret for 2009 fastsettes i løpet av de første månedene av 2010. Det ligger derfor ikke an til at det vil bli utbetalt renter på Statens finansfonds kjernekapitalinnskudd før i 2010.

Det fremmes derfor ikke bevilgningsforslag om renteinntekter fra Statens finansfond for 2009.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Post 89 Garantiprovisjon

Sammendrag

Island inngikk 19. november 2008 en avtale med Det internasjonale valutafondet (IMF) om et stabiliseringsprogram. For å finansiere programmet gikk Norge sammen med Danmark, Finland og Sverige om å tilby langsiktige lån. Det norske lånet er organisert som et lån fra Norges Bank til den islandske sentralbanken med garanti fra den islandske og den norske stat. Stortinget ga 14. mai 2009 Finansdepartementet fullmakt til å stille statsgaranti, jf. St.prp. nr. 47 (2008–2009) Om fullmakt til å stille statsgaranti for lån fra Norges Bank til Seðlabanki Islands. 5. juli 2009 ble de konkrete låneavtalene undertegnet.

Det totale lånebeløpet Island tilbys er fastsatt til 1 775 mill. euro. Den norske andelen utgjør 480 mill. euro, dvs. om lag 4 mrd. kroner. De nordiske lånene har like vilkår. Løpetiden er 12 år med fem års avdragsfrihet. Lånebetingelsene de nordiske landene har blitt enig om, vil innebære at staten mottar en garantiprovisjon på 2,5 pst. pro anno av utestående lånebeløp.

Lånet vil bli utbetalt i fire like store transjer knyttet til IMF-styrets gjennomgang av framdriften for Islands stabiliseringsprogram. Framdriften er forsinket, og første gjennomgang ble først godkjent 28. oktober 2009. Forsinkelsen gjør at innbetalt garantiprovisjon i 2009 blir mindre enn tidligere anslått. Basert på at Island raskt trekker hele første transje, foreslås bevilgningen på kap. 5605 post 89 redusert med 26 mill. kroner. Den endelige garantiinntekten vil avhenge av valutakursutviklingen og Islands faktiske trekk på lånemidlene som er stilt til disposisjon.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.8 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer, og til uforutsette utgifter. Videre skal bevilgningen dekke utbetalingene til billighetserstatninger og stå som motpost for merutgifter som det er gitt tilsagn til gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon.

I saldert budsjett 2009 er det på kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter bevilget 13 088,1 mill. kroner. I bevilgningsendringene som ble vedtatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009, ble bevilgningen på kap. 2309 redusert med 2 500,0 mill. kroner, til 10 588,1 mill. kroner. Bevilgningsreduksjonen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 skyldtes anslått lavere merutgifter til trygder og pensjoner og lønnsutgifter i staten som følge av at lønnsvekstanslaget fra 2008 til 2009 i løpet av våren ble satt ned med til sammen 1 prosentpoeng, fra 5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2009 til 4 pst. i Revidert nasjonalbudsjett 2009.

I proposisjoner som ble fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene til lønnsoppgjøret for statsansatte, trygdeoppgjøret, takstforhandlinger med helsepersonell mv. anslått til i alt 5 824 mill. kroner. Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2009 som følge av lønnsoppgjøret i staten, viser imidlertid at Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer for arbeidstakere i det statlige tariffområdet er 16,3 mill. kroner for lavt. Videre fikk Regjeringen våren 2009 fullmakt til å gjøre endringer i bevilgningen til kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag av eventuelle avtaler med Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund fra samme dato. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer at utgiftene reduseres med 21,2 mill. kroner i 2009. Det innebærer at bevilgningen på kap. 2309 isolert sett kan reduseres med om lag 5 820 mill. kroner for å dekke inntektsoppgjør, trygdeoppgjør mv.

Det er per 30. september regnskapsført utgifter på til sammen 158,6 mill. kroner direkte på kap. 2309. Dette gjelder billighetserstatninger fastsatt av Justissekretariatene. Det har vært svært store utbetalinger til billighetserstatninger de siste to årene sammenliknet med tidligere år. Det legges nå til grunn samlede utbetalinger av billighetserstatninger i 2009 på 240 mill. kroner. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller ved kongelig resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte departementenes budsjettkapitler. Hvor mye som for øvrig vil bli regnskapsført på dette kapitlet de tre siste månedene av året og samlet omfang av overskridelsessamtykker i løpet av året er usikkert. På denne bakgrunn bør det gjenstå 290 mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen.

Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 10 298,1 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør mv. utgjør om lag 5 820 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.9 Kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 88 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 350 (2008–2009) ble det bevilget 510,0 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningen på statsbudsjettet for 2009 av lønnsoppgjøret for 2008 er 16,3 mill. kroner høyere enn opprinnelig antatt, jf. vedlegg 3 i proposisjonen. Det foreslås derfor at bevilgningen økes med 16,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.10 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå

Post 85 Tvangsmulkt

Sammendrag

På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen økt med 1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.11 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral

Post 86 Bøter, inndragninger

Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

Sammendrag

På grunnlag av nye anslag foreslås følgende endringer av bevilgningene på kap. 4634:

  • Post 86 reduseres med 10 mill. kroner

  • Post 88 økes med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.12 Kap. 4638 Salg av klimakvoter

Post 1 Salgsinntekter

Sammendrag

I saldert budsjett 2009 var bevilgningen 2 565 mill. kroner, basert på et volumanslag på 13,5 mill. kvoter og et prisanslag på 190 kroner per kvote. Ved behandlingen av St.prp. nr. 67 (2008–2009) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2009, ble bevilgningen redusert med 1 295 mill. kroner til 1 270 mill. kroner, basert på et volumanslag på 12,7 mill. kvoter og et prisanslag på 100 kroner per kvote.

Det foreslås nå at salgsinntektene økes med 258 mill. kroner til 1 528 mill. kroner. I anslaget er det lagt til grunn en pris per kvote på om lag 120 kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.13 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter

Post 29 Ymse

Sammendrag

Under dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett 2009 er det på denne posten bevilget 535,2 mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 ble bevilgningen økt med til sammen 395 mill. kroner. Av dette gjelder 382 mill. kroner tilbakebetaling i forbindelse med statlige utbetalinger knyttet til statsgarantien for innskudd i Kaupthing Banki hf sin filial i Norge og 13,1 mill. kroner knyttet til at Fredskorpset fra 1. januar 2009 gikk fra å være en nettobudsjettert til å være en bruttobudsjettert virksomhet. Bevilgningen utgjør etter dette vel 930 mill. kroner.

På grunnlag av regnskapsførte inntekter på posten per 31. august 2009 anslås nå inntektene til om lag 1 110 mill. kroner i 2009. Per 30. september 2009 er det regnskapsført 1 054 mill. kroner, og ut fra regnskapsførte inntekter så langt i år, kan det forventes ytterligere inntekter på 50–60 mill. kroner de siste månedene. Økte, uspesifiserte inntekter under denne bevilgningen gjelder flere forhold. Det er så langt i år bl.a. regnskapsført inntekter på vel 78 mill. kroner fra Utenriksdepartementet, noe som i hovedsak gjelder tilbakebetaling av ubrukte midler og renteinntekter.

Bevilgningen foreslås på dette grunnlag økt med 180 mill. kroner til 1 110,52 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.14 Kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet

Post 70 Kredittilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

Sammendrag

Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret i 2009 er Kredittilsynet tildelt 1,8 mill. kroner. Virksomheten er selvfinansiert, og bevilgningen på kap. 5580 post 70 foreslås derfor økt med samme beløp.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.15 Kap. 5584 Andre avgifter

Post 70 Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter

Sammendrag

Posten omfatter alle inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll- og avgiftsetatens område.

Det vises til omtalen i St.prp. nr. 30 (2008–2009) Ny saldering av statsbudsjettet 2008, av tilbakebetaling av urettmessig innkrevd flypassasjer-/flyseteavgift. SAS Norge og Widerøe har fremmet krav om tilbakebetaling etter tilsvarende overveltningsgrad som det som ble lagt til grunn i Høyesteretts avgjørelse i KLM-saken. Etter en samlet vurdering er det lagt til grunn at det benyttes tilsvarende overveltningsgrad for disse selskapene. Selskapene fikk i 2007 tilbakebetalt 98 mill. kroner. I 2008 ble det utbetalt knapt 51,5 mill. kroner til flyselskapet KLM som følge av en avgjørelse i Høyesterett.

Anslag fra Toll- og avgiftsdirektoratet tilsier at det i 2009 tilbakebetales samlet 125,4 mill. kroner, inklusive renter. Finansdepartementet foreslår at det føres opp en bevilgning på -125,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.16 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Post 80 Renter av statens faste kapital

Sammendrag

Under dette kapitlet inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). I statsbudsjettet for 2008 gjelder dette Statsbygg (kap. 2445), Statens kartverk (kap. 2465), Statens Pensjonskasse (kap. 2470) og NVE Anlegg (kap. 2490). I Prop. 44 S (2009–2010) foreslås det at rentene av statens faste kapital i NVE Anlegg settes ned med 0,5 mill. kroner.

På dette grunnlag foreslås rentene av statens faste kapital i statens forretningsdrift redusert med 0,5 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5603 post 80 foreslås redusert tilsvarende.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.17 Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

Post 85 Utbytte

Sammendrag

Den nordiske investeringsbank gikk i 2008 med underskudd og har besluttet ikke å utbetale utbytte i 2009. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 36,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.6.18 Andre saker

Korrigering i kapitalregnskapet

Sammendrag

Folketrygdfondet ble etablert som særlovselskap 1. januar 2008 med en samlet egenkapital på 37,7 mill. kroner. Av dette var 35 mill. kroner bevilget av Stortinget, mens annen innskutt egenkapital i balansen utgjorde 2,7 mill. kroner. Beløpet på 2,7 mill. kroner kan henføres til varige driftsmidler, især kunst som forvaltningsorganet Folketrygdfondet disponerte. Disse midlene ble overtatt av særlovselskapet Folketrygdfondet til bokført verdi ved omdanningen 1. januar 2008.

Folketrygdfondet ble opprettet som et offentlig fond i 1967. Virksomheten var regulert av et eget reglement fastsatt av Stortinget i medhold av folketrygdloven 1966 § 16-7, første gang gitt 30. juni 1967. I tråd med reglementet kunne Kongen gi nærmere regler om fondsforvaltningen og om gjennomføringen av denne. Kompetansen ble senere delegert til Finansdepartementet, jf. kgl.res. 17. januar 1992 nr. 16.

Folketrygdfondet har siden opprettelsen opptrådt utad som en egen enhet, bl.a. ved at finansielle instrumenter har vært handlet i eget navn og at fondet har vært selvstendig part i rettsprosesser. Folketrygdfondets selvstendige opptreden har vært godt forenlig med formålet for fondsforvaltningen, som i tråd med reglementet skulle ta sikte på at Folketrygdfondet gjennom formuesoppbygging skulle bli til størst mulig nytte for folketrygden. Formelt sett var imidlertid forvalterorganisasjonen til Folketrygdfondet en del av staten.

Tidligere skilte en ikke klart mellom Folketrygdfondet som navnet på fondskapitalen og Folketrygdfondet som navnet på organisasjonen som forvaltet disse midlene. Dette ble endret ved lov om Statens pensjonsfond 21. desember 2005 nr. 123 med tilhørende forskrift 15. desember 2006 nr. 1419 om forvaltningen av Statens pensjonsfond – Norge. Med dette ble Statens pensjonsfond – Norge navnet på kapitalinnskuddet Folketrygdfondet er gitt i oppgave å forvalte.

Etableringen av Statens pensjonsfond tydeliggjorde behovet for å klargjøre Folketrygdfondets rettslige stilling som en selvstendig kapitalforvalter. Finansdepartementet igangsatte derfor i 2006 et prosjekt for å bringe det formelle rammeverket for Folketrygdfondet i samsvar med de praktiske realitetene som hadde utviklet seg over en periode på nærmere 30 år.

I Ot.prp. nr. 49 (2006–2007) Om lov om Folketrygdfondet ga departementet Stortinget en utførlig redegjørelse for sitt syn på hvordan Folketrygdfondet burde organiseres. Departementet framholdt at en lov om Folketrygdfondet i det vesentlige burde formalisere den organisasjonsformen og den forvaltningsmodellen som var blitt realiteten, og at hovedprinsippene for organiseringen av Folketrygdfondet ble videreført i loven. Et samlet storting sluttet seg til omorganisering av Folketrygdfondet til særlovselskap. Det ble i denne sammenheng også lagt til grunn at driften i forvaltningsorganisasjonen skulle videreføres i det nye selskapet.

Departementet legger på bakgrunn av dette til grunn at det har vært i tråd med Stortingets forutsetninger for omdanningen til særlovselskap at driftsmidler mv. som ble disponert av Folketrygdfondet før omdanningen, også skulle disponeres av det nyetablerte særlovselskapet. Formelt sett vil dette da inngå som innskutt egenkapital i særlovselskapet. I ettertid ser imidlertid departementet at det i 2008 burde ha vært lagt opp til et eget bevilgningsvedtak også for de varige driftsmidlene verdsatt til 2,7 mill. kroner, som formelt sett ble overført fra staten til særlovselskapet Folketrygdfondet i forbindelse med omdanningen. Finansdepartementet ber på denne bakgrunn om fullmakt til å fastsette innskutt kapital i Folketrygdfondet i kapitalregnskapet til 37,7 mill. kroner, jf. forslag til vedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.7 Forsvarsdepartementet

4.7.1 Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det vil påløpe merutgifter også for Forsvaret i forbindelse med at USAs president kommer til Oslo for å motta Nobels fredspris 10. desember 2009. Forsvarets merutgifter anslås til 12 mill. kroner og gjelder i hovedsak utgifter til økt luftovervåkning og patruljering med jagerfly og helikoptre og økte personellutgifter i den forbindelse.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen økt med 12 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.8 Statens pensjonsfond – Utland

4.8.1 Kap. 2800 Statens pensjonsfond – Utland

Post 50 Overføring til fondet

Sammendrag

I saldert budsjett for 2008 ble det under kap. 2800 post 50 bevilget 394 840 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 121 043 mill. kroner, slik at samlet bevilgning blir 273 797 mill. kroner. Overføringen til Statens Pensjonsfond – Utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2009, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 96 Finansposter overført til fondet

Sammendrag

Olje- og energidepartementet er gjennom behandlingen av St.prp. nr. 1 (2008–2009) gitt fullmakt til å utgiftsføre kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA uten bevilgning under kap. 1811 StatoilHydro ASA, post 96 Aksjekjøp. Olje- og energidepartementet har i 2009 kjøpt aksjer i StatoilHydro ASA for til sammen 2 162 mill. kroner. I tillegg er det i 2009 bevilget 25 mill. kroner til lån til Norpipe Oil AS. Til sammen utgjør dermed netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten utgifter på 2 187 mill. kroner i anslag på regnskap 2009.

Ifølge lov om Statens pensjonsfond 20. desember 2005, nr. 123, § 3 inngår netto finanstransaksjoner som en inntekt i Statens pensjonsfond – Utland. Netto finanstransaksjoner framkommer som summen av brutto inntekter ved salg av aksjer i StatoilHydro ASA, fratrukket statlig kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA, definert som markedsprisen staten betaler for aksjene og fratrukket statlig kapitalinnskudd i StatoilHydro ASA og selskap som ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten.

Overføringen fra Statens pensjonsfond – Utland for finansiering av statens kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA og lån til Norpipe Oil AS budsjetteres etter dette som inntekt under kap. 2800 Statens pensjonsfond – Utland, post 96 Finansposter overført til fondet.

Det foreslås bevilget -2 187 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

4.8.2 Kap. 5800 Statens pensjonsfond – Utland

Post 50 Overføring fra fondet

Sammendrag

Under kap. 5800 ble det i fjor høst som overføring fra Statens pensjonsfond – Utland, bevilget 48 650 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 107 220,7 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2009. Samlet sett foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond – Utland økt med 58 570,7 mill. kroner til 107 220,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under avsnitt 2.2. Disse medlemmer presiserer at nedbetaling av bompengegjeld er å anse som en nedbetaling av gjeld, men at posteringen av budsjettekniske årsaker må føres under kap. 5800 post 50. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene på kap. 5800 post 50 med 12,03 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, noe som innebærer en økning på 70,6 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5800

Statens pensjonsfond – Utland

50

Overføring fra fondet, økes med

70 600 684 000

fra kr 48 650 000 000 til kr 119 250 684 000"

4.9 Statens finansieringsbehov

4.9.1 Kap. 5999 Statslånemidler

Post 90 Lån

Sammendrag

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 187 460,3 mill. kroner, foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt forslag om å nedbetale helseforetakenes gjeld med 1 mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån, økes med

118 322 968 000

fra kr 70 137 341 000 til kr 188 460 309 000"