Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan
for CO2-fangst og -lagring fra de største
punktutslippene i industrien. Handlingsplanen legges fram for Stortinget
innen utgangen av 2010.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar Jarle
Grimstad, Ketil Solvik-Olsen og Tor Sigbjørn Utsogn, fra Høyre,
Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk
Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen
Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, John Thune, viser
til brev vedlagt fra olje- og energiministeren, datert 6. januar
2010. Der står det bl.a. at:
«Regjeringen vil bidra til å utvikle fremtidsrettede
og effektive teknologier slik at CO2-håndtering
kan realiseres nasjonalt og internasjonalt. En hovedstrategi for
å oppnå dette er å opparbeide kunnskap og erfaringer fra egne prosjekter i
Norge, og på denne måten være et foregangsland. Det er en sentral
målsetting at Norges bidrag, sammen med innsats i andre land, til
sammen skal bidra til at fangst og lagring av CO2 skal
kunne bli et godt og anerkjent tiltak for å redusere CO2-utslipp nasjonalt og internasjonalt.»
Videre vises det i brevet bl.a. til teknologisenteret
på Mongstad, og at erfaringene fra testing her vil være relevant
for både utslipp fra gasskraftverk og kullkraftverk, samt utslipp
fra industriprosesser. Det står også at kunnskap og tekologi som
utvikles for CO2-håntering på kraftproduksjon,
som ved teknologisenteret på Mongstad, vil ha stor overføringsverdi
ved utvikling av fangstprosesser for industriutslipp. Det vises
også til at det er igangsatt et CO2-transport-
og lagringsprosjekt, og erfaringene herfra vil være overførbare
til eventuell transport og lagring av CO2-utslipp
fra industriutslipp.
Komiteen viser videre til at
det i brevet heter at:
«Utslipp fra industrien vil imidlertid stort sett
ha en annen sammensetning og CO2-konsentrasjon enn
utslipp fra kraftverk. Dette vil kreve prosesstekniske tilpassninger
i fangstprosessen og utvikling av kjemikalier. Det er derfor behov
for målrettet forskning, utvikling og demonstrering for å utvikle
fangstprosesser for industriutslipp.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett vil foreslå å
utvide CLIMITs mandat til også å gjelde forsknings- og demonstrasjonsprosjekter
for CO2-håndtering i industrien.
Komiteen støtter at
det er viktig å kunne dra nytte av erfaringene fra Mongstad, kunnskap
og erfaringer fra transport og lagring og fra CLIMITs satsing på
forskning og utvikling av fangstteknologi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens arbeid på dette området.
Komiteen viser videre
til arbeidet med klimakur, og peker på at det endelige utredningsarbeidet
vil bli presentert om kort tid – og vil forhåpentligvis representere
gode innspill til både mulige utslippskutt og kostnader ved disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. S nr. 206
(2008–2009) der en samlet komité støttet opprettelse av TestCenterMongstad
(TCM). Disse medlemmer viser til at komiteen uttalte
at rensing av kull- og gasskraftverk anses å være et viktig virkemiddel
for å kutte menneskeskapte CO2-utslipp,
og var ett av IEAs fire viktige tiltak i deres World Energy Outlook
2008. Et gjennombrudd i teknologiutviklingen kan gjøre CO2-rensing til et potensielt eksportprodukt
for Norge.
Disse medlemmer viser videre
til at en samlet komité utalte at:
«Komiteen har samtidig merket seg at flere land og
regioner, deriblant USA og EU, har store programmer for utvikling
av CO2-renseteknologi. Komiteen mener
dette er positivt og vil bidra til at man utvikler best mulige løsninger.
Komiteen vil samtidig påpeke at konkurransen gjør at grundig ingeniørarbeid
er viktig dersom norsk teknologi skal komme fordelaktig ut i konkurransen.
En teknologiløsning som er kostbar eller mindre effektiv enn sine
konkurrenter vil ikke være kommersialiserbar, verken i konkurranse mot
andre CO2-håndteringsteknologier eller
i konkurranse med andre typer virkemidler for å kutte CO2-utslipp.
Komiteen mener
at bygging av TCM er et viktig virkemiddel for at Norge skal kunne
ta nye steg i forhold til utvikling av effektiv og velfungerende
CO2-renseteknologi. Komiteen viser til
at flere fagmiljøer jobber med ulike typer løsninger og tilnærminger
for CO2-fangst og lagring. Komiteen erkjenner
at det ikke er mulig å peke ut vinnerne i dag. Komiteen mener derfor
det er viktig at test og evaluering av teknologier på TCM skjer
på en grundig og etterprøvbar måte, slik at realisering av fullskala
CO2-renseanlegg kan skje basert på best
mulig kunnskap om tilgjengelige teknologiers styrker, svakheter,
kostnader m.m. Komiteen mener at testarbeidet på TCM er svært relevant
i forhold til bygging av fullskala CO2-rensing
på Mongstad, og forutsetter at evalueringer fra teknologitester
på TCM tas med i investeringsbeslutningen for et fullskala CO2-renseanlegg på Mongstad.»
Disse medlemmer mener at arbeidet
som gjøres ved TCM også må gjøres relevant i forhold til andre prosjekter
for fullskala fangst og lagring av CO2,
slik som punktutslipp fra industrien.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Det internasjonale
energibyrået (IEA) har anslått at verden trenger 100 storskala prosjekter
for CO2-fangst og lagring innen 2020,
850 innen 2030, og 3 400 innen 2050. Disse medlemmer viser
til at Norge har et uttalt mål om å være i front internasjonalt
når det gjelder utvikling av teknologi for CO2-fangst
og lagring.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at rensing av store punktutslipp i industrien
er et av de mest effektive og målrettede tiltakene for å få til
store nasjonale utslippsreduksjoner. Per i dag finnes det mer enn ti
industrianlegg i Norge med årlig utslipp av mer enn 400 000 tonn
CO2-ekvivalenter. Staten er medeier i
seks av disse industrianleggene. Dette gir muligheter for iverksettelse
av samarbeidsprosjekter om CO2-fangst
og lagring (CCS).
Dette medlem viser til at CO2-fangst fra store punktkilder i industrien
kan være billigere enn CO2-fangst fra
gasskraftverk. Dette ifølge en rapport presentert av SINTEF Energiforskning
i juni 2008. Rapporten viser også at CO2-fangst
i industrien ikke nødvendigvis er dyrere enn andre tiltak som må
gjennomføres for å nå Stortingets klimamål. Rapporten som ble laget
på oppdrag fra SFT vurderte CO2-fangst
fra raffineriet på Mongstad, gassbehandlingsanleggene på Kårstø og
Melkøya, Norcem Breivik, Yara Porsgrunn, Noretyl Rafnes, Tjeldbergodden
metanolfabrikk, Norfrakalk og Hydro Aluminium Sunndal. En senere
rapport fra Tel-Tek underbygger langt på vei funnene fra SINTEF.
Dette medlem støtter det arbeidet
som i dag gjøres i forhold til teknologiutvikling og fullskala CO2-fangst- og lagring på Mongstad. Med dette
prosjektet gir Norge et viktig internasjonalt bidrag til å løse
utfordringen med å kombinere veksten i energibehovet og behovet
for å redusere klimagassutslippene.
Dette medlem er samtidig skuffet
over regjeringens stadig nedjusterte ambisjoner og tilbakeskritt
i arbeidet med CO2-håndtering. Regjeringens
tidligere lovnader fra Soria Moria-erklæringen om rensing av gasskraftverket
på Kårstø innen 2009 er skrinlagt og utsatt på ubestemt tid. Lovnader
om deponering av fanget CO2 fra testanlegget
på Mongstad likeså. Mye tyder på at også lovnaden om rensing av
Mongstad-kraftverket innen 2014 vil bli skjøvet ut i tid, og at
man bare vil rense gasskraftverket og ikke anleggets øvrige utslipp.
Dette medlem mener regjeringen
så langt har gjort lite for å redusere utslipp fra de største punktkildene
i Norge. Dette til tross for at staten er medeier i seks av de ti
største industrianleggene som slipper ut mest CO2 på
land i Norge.
Dette medlem viser til brev fra
olje- og energiministeren datert 6. januar 2010, hvor det blant
annet vises til at utslipp fra industrien ofte vil ha en annen sammensetning
og CO2-konsentrasjon enn utslipp fra
kraftverk, og at det derfor er behov for målrettet forskning, utvikling
og demonstrering for å utvikle fangstprosesser for industriutslipp.
Dette medlem har forståelse for
at teknologier for CO2-fangst ikke er
hyllevare, og at det foreløpig er knyttet store kostnader til CO2-håndtering. Dette medlem støtter
fullt ut det arbeidet som gjøres innen forskning, utvikling og demonstrasjon,
men ser ikke at dette står i noen motsetning til utarbeidelse av
en handlingsplan for CO2-fangst og lagring
fra de største punktutslippene i industrien. Skal Norge greie å
redusere de nasjonale utslippene av klimagasser i tråd med målsettingene
i klimaforliket må en ta tak i de største utslippskildene.
Dette medlem tar opp forslaget
fremsatt i Dokument 8:26 S (2009–2010).
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan
for CO2-fangst og -lagring fra de største punktutslippene
i industrien. Handlingsplanen legges fram for Stortinget innen utgangen
av 2010.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:26 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal, Knut Arild
Hareide, Øyvind Håbrekke og Rigmor Andersen Eide om utarbeidelse
av en handlingsplan for CO2-fangst og
-lagring fra store punktutslipp i industrien – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 4. desember med oversendelse
av forslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal,
Knut Arild Hareide, Øyvind Håbrekke og Rigmor Andersen Eide; dokument
8:26 S (2009-2010). Forslaget lyder:
"Stortinget ber Regjeringen
utarbeide en handlingsplan for CO2-fangst og lagring fra de største
punktutslippene i industrien. Handlingsplanen legges frem for Stortinget
innen utgangen av 2010."
Verdens energibehov er forventet å være nesten 50
prosent høyere i 2030 enn i dag. Dette vil innebære en utslippsøkning
som kan gi global oppvarming på 6 grader sammenliknet med før-industrielt
nivå og farlige klimaendringer, dersom kursen ikke legges om. CO2-fangst og -lagring (CCS) vil være et
av de viktigste tiltakene for å kunne møte veksten i energibehovet
og samtidig redusere utslippene.
Det internasjonale energibyrådet (IEA) anslår
at det må bygges 3.400 fullskala CCS-anlegg innen 2050 i verden
dersom den globale oppvarmingen skal begrenses til 2 grader. Globalt
må det bygges 1700 CCS fullskala anlegg i industrien innen 2050.
I dag eksisterer det kun fire CCS-anlegg, og Sleipner og Snøhvit
er to av dem.
Dette er bakgrunnen for Regjeringens betydelige satsing
på CO2-fangst og -lagring. Regjeringen vil
bidra til å utvikle fremtidsrettede og effektive teknologier slik
at CO2-håndtering kan realiseres nasjonalt
og internasjonalt. En hovedstrategi for å oppnå dette er å opparbeide
kunnskap og erfaring fra egne prosjekter i Norge, og på denne måten
være et forgangsland. Det er en sentral målsetting at Norges bidrag,
sammen med innsats i andre land, til sammen skal bidra til at fangst
og lagring av CO2 skal kunne bli et godt og
anerkjent tiltak for å redusere CO2-utslipp nasjonalt og internasjonalt.
Realiseringen av prosjekter for CO2-håndtering er helt sentralt i satsingen
på å utvikle CO2-håndtering som virkemiddel
i klimapolitikken. Hoveddelen av den norske satsingen skjer på Mongstad.
I samsvar med Gjennomføringsavtalen mellom staten og Statoil fra
2006, skal fangst, transport og lagring av CO2 på
Mongstad skje stegvis. Teknologisenteret for CO2-fangst
som nå er under bygging, er første steg i denne satsingen.
Formålet med teknologisenteret på Mongstad er å
identifisere, utvikle, teste og kvalifisere mulige teknologiske
løsninger for fangst av CO2, samt å redusere
kostnader ved å fange CO2 slik at teknologien
kan få bred anvendelse. Det er en målsetting for regjeringen at
teknologisenteret for CO2-fangst kan
skape en arena for måltrettet testing av teknologi, samt spredning
av disse erfaringene slik at kostnadene og risiko for fullskala
CO2-fangst kan reduseres. To ulike fangstteknologier
vil testes på to ulike utslippskilder med ulikt innhold av CO2 i
eksosgassen. Den ene eksosgassen kommer fra raffineriet og representerer
således en type industriutslipp. Dette gjør at erfaringene fra testingen
vil være relevante for både utslipp fra gasskraftverk og kullkraftverk
samt utslipp fra industriprosesser. Det er en rekke likhetstrekk mellom
CO2-fangst fra kraft og industri. Kunnskap
og teknologi som utvikles for CO2-håndtering
på kraftproduksjon, som ved teknologisenteret på Mongstad, vil derfor
ha stor overføringsverdi ved utvikling av fangstprosesser for industriutslipp.
Andre steg i satsingen på Mongstad innebærer etablering
av fullskala fangst, transport og lagring av CO2 fra
kraftvarmverket som er under etablering i tilnytning til raffineriet.
Planleggingen av fullskalaanlegget for CO2-håndtering
på Mongstad pågår for fullt. I tråd med målsettingen fra 2006, arbeides
det for å fremme grunnlaget for investeringsbeslutning i 2012. Investeringsgrunnlaget
vil inneholde en detaljert fremdriftsplan og tidspunkt for oppstart. Regjeringen
er opptatt av at fullskalaprosjektet på Mongstad balanserer mellom
rask fremdrift, utvikling av best mulig teknologi og kostnadskontroll
på en effektiv og god måte.
Teknologier for CO2-fangst
er fortsatt uprøvd i større skala – også på verdensbasis. Mongstad-prosjektene
vil bidra til helt nødvendig teknologiutvikling som vil ha betydning
for reduksjon av klimagassutslipp i en større målestokk, som i industrien,
enn det prosjektene selv representerer.
Regjeringen har også igangsatt et CO2-transport og -lagringsprosjekt som skal
sørge for at CO2 fra de norske planlagte
CCS-prosjektene blir transportert og lagret på en trygg måte. Siden CCS
innen industrien vil stå overfor tilsvarende utfordringer hva gjelder
transport og lagring av CO2 som CCS innen
kraftproduksjon, vil erfaringen fra CO2-transport
og lagringsprosjektet være overførbar til eventuell transport og
lagring av CO2 fra industriutslipp.
Utslipp fra industrien vil imidlertid stort
sett ha en annen sammensetning og CO2-konsentrasjon enn
utslipp fra kraftverk. Dette vil kreve prosesstekniske tilpassninger
i fangstprosessen og utvikling av kjemikalier. Det er derfor behov
for målrettet forskning, utvikling og demonstrering for å utvikle
fangstprosesser for industriutslipp.
CLIMIT er det nasjonale programmet for forskning,
utvikling og demonstrasjon av teknologier for fossil kraftproduksjon
med fangst og lagring av CO2. Regjeringen
vil foreslå for Stortinget i RNB 2010 å utvide CLIMITs mandat til
også å gjelde forsknings- og demonstrasjonsprosjekter for CO2-håndtering i industrien. Utvidelsen
må også notifiseres til ESA. I statsbudsjettet for 2010 er det satt
av 180 millioner kroner til forskning, utvikling og demonstrering
innenfor CCS. Dette er 30 millioner kroner mer enn i år.
I perioden 2006 til 2009 er det over statsbudsjettet
bevilget over 3 milliarder kroner til CO2-håndtering.
For 2010 er det satt av om lag 3,5 milliarder kroner. CO2-håndteringsprosjekter er svært komplekse
og ressurskrevende. Selv om byggearbeidet er i gang på teknologisenteret
og planlegging av fullskala fangst pågår på Mongstad, er den konkrete
satsingen fremdeles i en innledende fase. Det er således viktig
å kunne dra nytte av de konkrete erfaringene fra den eksisterende
satsingen på Mongstad. I tillegg til arbeidet på Mongstad, er det
viktig at kunnskap og erfaringene fra transport og lagring og fra Climits
satsing på forskning og utvikling av fangsteknologi danner basis
for videre utvikling av CO2-håndtering
i Norge.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 11. februar 2010
Erling Sande |
Torstein Rudihagen |
leder |
ordfører |