Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
leiaren Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, frå Høgre, Svein Flåtten, Frank
Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå
Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til framlegg
om at «Stortinget ber Regjeringen, gjennom sin innflytelse i Telenors
styrende organer, sikre at Vimpelcom ikke etablerer seg i skatteparadiset
i Bermuda», og til svarbrev av 25. januar 2010 frå nærings- og handelsminister
Trond Giske (lagt ved innstillinga).
Komiteen har fått opplyst at
det nye selskapet vil vera registrert på Bermuda basert på amerikansk
lovgiving og underlagt New York jurisdiksjon samt notert på New
York-børsen, og ha hovudkontor i Nederland. Komiteen er
vidare kjend med at Noreg våren 2009 underteikna ein innsynsavtale
med Bermuda, som styrkar transparensen og med det svekkar moglegheita
for å skjule verksemd der.
Komiteen syner til at staten
sin eigarskapspolitikk er fastlagt i St.meld. nr. 13 (2006–2007)
Et aktivt og langsiktig eierskap, og konstaterer at den forretningsmessige
forvaltninga av selskapet ligg til selskapet sitt styre og leiing,
og at selskapet har handla innanfor dei fullmakter som følgjer av
aksjelova sine avgjerder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til brev av 25. januar 2010 fra nærings-
og handelsminister Trond Giske til næringskomiteen, hvor statsråden
understreker at «den forretningsmessige forvaltningen av selskapet
tilligger selskapets styre og ledelse etter aksjelovgivningen og
at Stortinget, under flere regjeringer, har gitt sin tilslutning
til at statens eierskap skal forvaltes i henhold til lovens rolledeling». Disse
medlemmer registrerer med glede at statsråd Giske, regjeringen Stoltenbergs
fjerde næringsminister på like mange år, med dette ser ut til å
gi uttrykk for at regjeringen i tiden fremover legger opp til ryddighet
og profesjonalitet i håndteringen av statens eierskap. Dette er
av særlig stor betydning, da regjeringen Stoltenbergs håndtering
av slike saker så langt har vært preget av et høyt konfliktnivå
og tilfeldig behandling av enkeltsaker.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslaget om å sikre at Telenors deleide
selskap Vimpelcom ikke etablerer seg i skatteparadiset Bermuda,
jf. Dokument 8:38 S (2009–2010). Dette medlem viser
til at selskapet nå er registrert på Bermuda, noe dette medlem er
kritisk til.
Dette medlem vil understreke
at det er viktig at regjeringen går foran med et godt eksempel når
det gjelder å bekjempe skatteparadiser. Skatteparadiser tilbyr hemmelighold,
fiktivt bosted og nullskatt for å tiltrekke seg kapital og inntekter
som egentlig skulle vært beskattet i andre land. Skatteparadiser
gir generelt mindre gjennomsiktighet og åpenhet i næringslivet,
og de skaper muligheter for korrupsjon og hvitvasking av penger.
Dette medlem vil peke på at skatteparadisenes hemmelighold
gjør at de ulike investorene får ulik informasjon, noe som bidrar
til markedssvikt. Dette medlem vil understreke at
en viktig lærdom fra finanskrisen er at ansvarlige myndigheter i
ulike land må gå sammen om å bekjempe skatteparadiser, for å oppnå
en bedre regulering av internasjonale finansmarkeder. Dette
medlem viser til at disse momentene var sentrale i rapporten
fra det regjeringsoppnevnte Kapitalfluktutvalget, NOU 2009:19.
Dette medlem viser til Økokrims
høringsuttalelse til Kapitalfluktutvalget der betydningen av konsistent
og aktiv bekjempelse av skatteparadiser understrekes:
«ØKOKRIM vil framheve betydningen av konsistens i
synet på skatteparadisene, slik at vi ikke benytter skatteparadisenes
strukturer når det passer, samtidig som vi er opptatt av å bekjempe skadevirkningene
av de samme strukturene.»
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen aktivt bidra til
at heleide og deleide statlige selskaper ikke etablerer seg i skatteparadiser.»
Komiteen har ingen
ytterligere merknader.