Skatteparadiser tilbyr hemmelighold, fiktivt bosted
og nullskatt for å tiltrekke seg kapital og inntekter som egentlig
skulle vært beskattet i andre land. Skatteparadiser gir generelt
mindre gjennomsiktighet og åpenhet i næringslivet, og skaper muligheter
for korrupsjon og hvitvasking av penger.
Finanskrisen har vist at mange finansinstitusjoner
hadde forpliktelser som ikke var bokført i regnskapene, fordi forpliktelsene
var registrert i skatteparadis skjermet for innsyn. Skatteparadisenes
hemmelighold gjør at de ulike investorene får ulik informasjon.
Dette er en kilde til markedssvikt. En viktig lærdom fra finanskrisen er
derfor at ansvarlige myndigheter i ulike land må gå sammen om å
bekjempe skatteparadiser for å oppnå en bedre regulering av internasjonale finansmarkeder.
Forslagsstillerne viser til at disse momentene
var sentrale i rapporten fra det regjeringsoppnevnte Kapitalfluktutvalget,
som ble lagt frem i juni 2009. Regjeringen har, både i forbindelse
med fremleggelsen av rapporten og i andre sammenhenger, understreket
at norske myndigheter støtter utvalgets konklusjoner og sagt at
Norge skal «gå foran» i dette spørsmålet.
Forslagsstillerne viser til at det kort tid
etter fremleggelsen av Kapitalfluktutvalgets rapport og etableringen
av de nye retningslinjene for Statens pensjonfond utland, ble klart
at Telenor, hvor staten gjennom Nærings- og handelsdepartementet
har 54 pst. av aksjene, hadde inngått en avtale med den russiske
Alfagruppen om at selskapet Vimpelcom skulle etablere seg i Nederland
og skatteparadiset Bermuda i løpet av 2010. Telenors offisielle
begrunnelse for etableringen i disse landene var at det var viktig
at selskapet ble etablert på en «nøytral juridisk plattform».
Forslagsstillerne mener at det er liten sammenheng
mellom regjeringens gode intensjoner om å bekjempe skatteparadiser,
et mål det er bred politisk enighet om, og regjeringens aktive støtte til
at det statlig eide Telenor etablerer et selskap i et skatteparadis.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber Regjeringen, gjennom sin innflytelse
i Telenors styrende organer, sikre at Vimpelcom ikke etablerer seg
i skatteparadiset Bermuda.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
leiaren Terje Aasland, frå Framstegspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, frå Høgre, Svein Flåtten, Frank
Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, frå Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og frå
Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til framlegg
om at «Stortinget ber Regjeringen, gjennom sin innflytelse i Telenors
styrende organer, sikre at Vimpelcom ikke etablerer seg i skatteparadiset
i Bermuda», og til svarbrev av 25. januar 2010 frå nærings- og handelsminister
Trond Giske (lagt ved innstillinga).
Komiteen har fått opplyst at
det nye selskapet vil vera registrert på Bermuda basert på amerikansk
lovgiving og underlagt New York jurisdiksjon samt notert på New
York-børsen, og ha hovudkontor i Nederland. Komiteen er
vidare kjend med at Noreg våren 2009 underteikna ein innsynsavtale
med Bermuda, som styrkar transparensen og med det svekkar moglegheita
for å skjule verksemd der.
Komiteen syner til at staten
sin eigarskapspolitikk er fastlagt i St.meld. nr. 13 (2006–2007)
Et aktivt og langsiktig eierskap, og konstaterer at den forretningsmessige
forvaltninga av selskapet ligg til selskapet sitt styre og leiing,
og at selskapet har handla innanfor dei fullmakter som følgjer av
aksjelova sine avgjerder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til brev av 25. januar 2010 fra nærings-
og handelsminister Trond Giske til næringskomiteen, hvor statsråden
understreker at «den forretningsmessige forvaltningen av selskapet
tilligger selskapets styre og ledelse etter aksjelovgivningen og
at Stortinget, under flere regjeringer, har gitt sin tilslutning
til at statens eierskap skal forvaltes i henhold til lovens rolledeling». Disse
medlemmer registrerer med glede at statsråd Giske, regjeringen Stoltenbergs
fjerde næringsminister på like mange år, med dette ser ut til å
gi uttrykk for at regjeringen i tiden fremover legger opp til ryddighet
og profesjonalitet i håndteringen av statens eierskap. Dette er
av særlig stor betydning, da regjeringen Stoltenbergs håndtering
av slike saker så langt har vært preget av et høyt konfliktnivå
og tilfeldig behandling av enkeltsaker.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslaget om å sikre at Telenors deleide
selskap Vimpelcom ikke etablerer seg i skatteparadiset Bermuda,
jf. Dokument 8:38 S (2009–2010). Dette medlem viser
til at selskapet nå er registrert på Bermuda, noe dette medlem er
kritisk til.
Dette medlem vil understreke
at det er viktig at regjeringen går foran med et godt eksempel når
det gjelder å bekjempe skatteparadiser. Skatteparadiser tilbyr hemmelighold,
fiktivt bosted og nullskatt for å tiltrekke seg kapital og inntekter
som egentlig skulle vært beskattet i andre land. Skatteparadiser
gir generelt mindre gjennomsiktighet og åpenhet i næringslivet,
og de skaper muligheter for korrupsjon og hvitvasking av penger.
Dette medlem vil peke på at skatteparadisenes hemmelighold
gjør at de ulike investorene får ulik informasjon, noe som bidrar
til markedssvikt. Dette medlem vil understreke at
en viktig lærdom fra finanskrisen er at ansvarlige myndigheter i
ulike land må gå sammen om å bekjempe skatteparadiser, for å oppnå
en bedre regulering av internasjonale finansmarkeder. Dette
medlem viser til at disse momentene var sentrale i rapporten
fra det regjeringsoppnevnte Kapitalfluktutvalget, NOU 2009:19.
Dette medlem viser til Økokrims
høringsuttalelse til Kapitalfluktutvalget der betydningen av konsistent
og aktiv bekjempelse av skatteparadiser understrekes:
«ØKOKRIM vil framheve betydningen av konsistens i
synet på skatteparadisene, slik at vi ikke benytter skatteparadisenes
strukturer når det passer, samtidig som vi er opptatt av å bekjempe skadevirkningene
av de samme strukturene.»
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen aktivt bidra til
at heleide og deleide statlige selskaper ikke etablerer seg i skatteparadiser.»
Komiteen har ingen
ytterligere merknader.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber regjeringen aktivt bidra til
at heleide og deleide statlige selskaper ikke etablerer seg i skatteparadiser.
Komiteens tilråding fremmes av en
samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
Dokument 8:38 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Rigmor Andersen Eide, Knut Arild Hareide
og Kjell Ingolf Ropstad om å sikre at Telenors deleide selskap Vimpelcom
ikke etablerer seg i skatteparadiset Bermuda – vedlegges protokollen.
Det vises til næringskomiteens brev av 12. januar
2010 vedrørende representantforslaget om at regjeringen må sikre
at selskapet VimpelCom Ltd. ikke etablerer seg på Bermuda. Det er
fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, gjennom sin innflytelse
i Telenors styrende organer, sikre at Vimpelcom ikke etablerer seg
i skatteparadiset Bermuda."
Telenor ASA annonserte 5. oktober 2009 at det var
inngått avtale mellom Telenor og de russiske medeierne Altimo (Alfa-gruppens
telekomselskap), om å slå sammen mobilselskapene VimpelCom (Russland)
og Kyivstar (Ukraina) til et nytt selskap, VimpelCom Ltd. Det har
over flere år vært konflikter og rettssaker mellom Telenor og russiske
Altimo knyttet til eierstyringen og videre utvikling av Kyivstar
og Vimpelcom. Avtalen innebærer en mulighet for å løse konfliktene
mellom Telenor og Alfa.
Det nye selskapet vil være registrert på Bermuda basert
på amerikansk lovgivning, børsnotert på New York-børsen og ha hovedkontor
i Nederland. Skattemessig vil det nye selskapet sokne til Nederland.
Det vises i denne forbindelse til at Norge våren 2009 undertegnet
en innsynsavtale med Bermuda, som styrker transparensen og med det
svekker mulighetene for å skjule virksomhet der.
Registrering på Bermuda er knyttet til den samlede
løsningen som partene har kommet fram til. Etableringen på Bermuda
er videre, etter det selskapet har opplyst i samtaler med departementet, ikke
gjort av skattemessige grunner, men for å sikre en mulighet for
å få selskapet registrert i en nøytral og velutviklet jurisdiksjon.
Registreringen på Bermuda åpner opp for dette ved at selskapet har
kunnet registrere seg der, under New York jurisdiksjon samt med
notering på New York-børsen. Det nye selskapet VimpelCom Ltd. vil
med dette være underlagt de strenge informasjonsreglene som gjelder
etter amerikansk lovgivning. Selskapet vil betale skatt på normal måte
der virksomheten skjer, for eksempel i Russland og Ukraina. Skattespørsmål
knyttet til utbytte mv. vil bli håndtert etter nederlandske regler.
Jeg vil videre understreke at den forretningsmessige
forvaltningen av selskapet tilligger selskapets styre og ledelse
etter aksjelovgivningen og at Stortinget, under flere regjeringer,
har gitt sin tilslutning til at statens eierskap skal forvaltes
i henhold til lovens rolledeling.
På denne bakgrunn ser jeg det ikke som aktuelt at
staten overprøver beslutninger som selskapet har gjort innenfor
de fullmakter som følger av aksjelovens bestemmelser.
Oslo, i næringskomiteen, den 18. februar 2010
Terje Aasland |
Ingrid Heggø |
leder |
ordfører |