Brev fra Barne- og likestillingsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 17. desember 2009

Representantforslag 18 S (2009-2010) Om overføring av oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetaten til den kommunale barneverntjenesten

Jeg viser til brev av 12. november 2009 fra Familie- og kulturkomitéen, med oversendelse av Representantforslag 18 S (2009-2010) (dokument 8:18 (2009-2010)) fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionkontorer til den kommunale barnevernstjenesten. Komiteen ber om departementets vurdering av forslaget.

Stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden har fremmet følgende forslag:

Stortinget ber Regjeringen gjennomgå arbeidsfordelingen mellom den kommunale barnevernstjenesten og Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) med tanke på å overføre oppgaver fra Bufetats regionskontorer til kommunene.

Jeg har følgende kommentarer til forslaget:

Bakgrunn for barnevernreformen

1. januar 2004 overtok staten den fylkeskommunale delen av familievernet og barnevernet. For barnevernets del gjaldt dette i første rekke ansvar for og drift av barneverninstitusjoner, og rekruttering og formidling av fosterhjem.

En hovedmålsetting med barnevernreformen var å utjevne de store forskjellene som var tilstede da fylkeskommunene hadde ansvaret for andrelinjetjenestene. 18 fylkeskommuner med ulik praksis gjorde at barn og unge hadde ulike tilbud avhengig av hvor i landet de bodde. En annen viktig grunn til reformen var at andrelinjeansvaret for psykisk helsevern allerede var flyttet til helseforetakene. For å sikre et bedre samarbeid mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge, var en inndeling i fem regioner som samsvarte med helseregionene formålstjenelig.

De viktigste målene for reformen på barnevernsområdet var:

  • å sikre en bedre faglig og økonomisk styring av barnevernet

  • å sikre like gode tilbud til barn og unge med behov for barneverntjenester uavhengig av hvor i landet de bor

  • å utvikle bedre samarbeid med kommunene

  • å sikre forsvarlig kvalitet i alle ledd innenfor barnevernet

  • å bidra aktivt til faglig videreutvikling av tjenestetilbudet i barnevernet

Evaluering av barnevernreformen

Stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden foreslår at Regjeringen gjennomgår arbeidsfordelingen mellom den kommunale barneverntjenesten og Bufetat med tanke på å overføre oppgaver fra Bufetats regionkontor til kommunene.

Vi vil starte en evalueringen av reformen neste år. Ved å ta utgangspunkt i målene for barnevernreformen og konkretisere målbare resultatindikatorer på bakgrunn av disse, skal evalueringen gi oss svar om både tilstanden og utviklingen i barnevernet. Evalueringen vil ikke begrenses til en evaluering som bare omfatter Bufetat. Det er barnevernet i kommunen som er ansvarlig for å vedta og å iverksette tiltak overfor barn og familier som trenger hjelp. Det kommunale barnevernet har også et oppfølgingsansvar for de som mottar hjelp, også når det iverksettes statlige tiltak. Barnevernet må derfor sees som en helhet, og kommuneperspektivet vil være med i evalueringen. Evalueringen vil med andre ord gjennomgå arbeidsfordelingen mellom det kommunale og det statlige barnevernet. Resultatene vil foreligge i løpet av 2011.

Bedre samordning av tjenester for barn og unge

Jeg har akkurat fått overlevert utredningen til Flatøutvalget (NOU 2009:22) om det samlede tjenestetilbudet til barn og unge ”Det du gjør, gjør det helt”. Utvalget har vurdert mulighetene for et systematisk og forpliktende samarbeid mellom kommunale og statlige tjenester som gir hjelp til utsatte barn og deres foreldre. Barnevern, helsetjenester og sosiale tjenester må knyttes sammen, slik at brukerne av tilbudene i større grad opplever at det er ”en dør inn” når de trenger hjelp fra flere tjenester. Jeg ser frem til å studere forslagene deres nærmere. NOUen vil nå sendes ut på bred høring. Høringsinstansene skal gis god anledning til å uttale seg. Deretter vil jeg i samråd med de andre berørte departementene vurdere hvilke tiltak som skal prioriteres.

Kompetansen i det kommunale barnevernet

I representantforslaget går det frem at forslagsstillerne mener at kvaliteten på de kommunale barneverntjenestene i dag er for varierende og for tilfeldig. Dette er jeg enig i. Derfor er jeg opptatt av å heve kvaliteten og kompetansen i det kommunale barnevernet. Departementet startet i 2007 et arbeid med å styrke den faglige utviklingen og kompetansen i barneverntjenesten i kommunene. Denne kompetanseplanen skal gå frem til 2012. I 2010 vil departementet fortsette arbeidet med å utvikle kunnskapsgrunnlaget, fremdeles gjennom konkrete FoU-prosjekt, utvikling av materiell og kompetansetiltak rettet mot kommunene.

Våren 2009 ble NOU 2009:8 ”Kompetanseutvikling i barnevernet” lagt frem. Her er det utredet hvordan grunnutdanningene rettet mot arbeid i barnevernet kan styrkes, og hvordan kompetansen generelt kan bedres (for eksempel gjennom etablering av en autorisasjonsordning og etablering av en ordning med veiledet praksis etter endt utdanning). Utredningen er nå på høring og jeg vil komme tilbake til hva vi vil gjøre for å styrke kompetansen i barnevernet med utgangspunkt i denne innstillingen fra ekspertutvalget.

I tillegg må det kommunale barnevernet styrkes med flere ansatte. I statsbudsjettet for 2010 sier regjeringen at det innenfor kommunenes frie inntekter er rom for 400 nye stillinger i det kommunale barnevernet. Jeg håper og tror at kommunene nå vil prioritere dette. Mitt mål er at dette vedtaket er et første trinn i en større og langsiktig opptrapping av det kommunale barnevernet. I tillegg vil jeg oppfordre kommunene til interkommunalt samarbeid. Erfaringene med dette er positive. Det å ha flere fagfolk å diskutere vanskelige spørsmål med og å tilhøre et større nettverk, oppleves som en gevinst både for de ansatte og for de som mottar hjelp fra barnevernet.

På bakgrunn av de ulike prosessene som er omtalt ovenfor mener jeg dette ikke er tidspunktet for å vurdere representantenes forslag. For det første vil det være uklokt å gjøre omfattende organisatoriske endringer før resultatene fra evalueringen av forvaltningsreformen foreligger. For det andre mener jeg at det kompetanseløftet som allerede er i gang i kommunene vil bære frukter. Flere stillinger i barneverntjenesten vil styrke den kommunale virksomheten. Parallelt vil jeg selvfølgelig også arbeide for å forbedre det statlige barnevernet i tiden som kommer.

Mitt mål er at alle barn skal få like muligheter og at alle barn skal sikres trygge oppvekstvilkår.