Jeg viser til Arbeids- og sosialkomitéens brev
av 23. oktober 2009, der komitéen ber om min vurdering av forslag
fremmet i Representantforslag 2 S (2009-2010) (Dokument nr. 8:2
(2009-2010):
”Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge fram
en samlet tiltakspakke for å begrense og bekjempe fattigdom blant
barn. Arbeidet med en slik tiltakspakke bør skje i tett dialog med
alle partiene på Stortinget.”
Som representantene Abid Q. Raja og Trine Skei Grande
viser til, var det en økning i antall barn som lever i husholdninger
med lavinntekt fra 2000 til 2006. Denne utviklingen er bekymringsfull.
Barn som har foreldre med lav utdanning eller svak tilknytning til
arbeidslivet, barn med innvandrerbakgrunn, barn som bor med enslig forsørger
og barn i familier med mange søsken er særlig utsatt. Barnefamilier
med ikke-vestlig landbakgrunn er sterkt overrepresentert i lavinntektsgruppen
og står for mye av den økte forekomsten av lavinntekt blant barnefamiliene.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det er
behov for en forsterket innsats for å begrense og bekjempe fattigdom
blant barn. Det er en utfordring å stoppe og reversere de senere
års økning i antall barn i lavinntektshusholdninger. Barnefattigdom
er alvorlig både med henblikk på barns velferd og inkludering på
kort sikt, men også for å hindre at fattigdom går i arv.
For å bekjempe fattigdom og utjevne sosiale
og økonomiske forskjeller kreves det både en langsiktig og kortsiktig
innsats. Det må tas grep for å forebygge fattigdom blant nye generasjoner
og iverksettes tiltak som kan bidra til å redusere fattigdom og
bedre situasjonen for de som er rammet.
Regjeringen har et bredt forebyggende perspektiv
på fattigdom, ikke minst i arbeidet for å bekjempe fattigdom blant
barn. Forebyggende innsats gjennom oppvekstmiljø og utdanningssystem
er sentralt. Regjeringen gjennomfører en stor barnehagereform. Et
godt utbygd pedagogisk barnehagetilbud gir barn mer likeverdige
oppvekst- og læringsvilkår. Regjeringen har iverksatt tiltak for
å redusere sosiale forskjeller i skole- og utdanningssystemet, og styrker
barnehager og skole i statsbudsjettet for 2010. Tiltak for å hindre
frafall i videregående opplæring er også et viktig innsatsområde
som styrkes i 2010.
Arbeid er det viktigste virkemiddelet for å bekjempe
fattigdom og redusere sosiale og økonomiske forskjeller. Det å styrke
foreldrenes arbeidstilknytning er avgjørende også for å forebygge
og avhjelpe fattigdom blant barn og unge, både på kort og lang sikt.
Regjeringen fører en aktiv arbeidsmarkedspolitikk, gjennomfører NAV-reformen,
viderefører innsatsen for et inkluderende arbeidsliv og har iverksatt
tiltak for å styrke arbeidsmarkedstilknytningen for personer som
står lengst fra arbeidsmarkedet. Kvalifiseringsprogrammet for utsatte
grupper styrkes i 2010.
Godt utbygde offentlige velferdsordninger bidrar
til økonomisk og sosial trygghet også for barn og unge. Regjeringen
vil legge til rette for at alle barn og unge gis muligheter til
å delta og utvikle seg i samfunnet uavhengig av foreldrenes økonomiske
og sosiale situasjon. God kommuneøkonomi, sosial boligpolitikk,
et inkluderende oppvekstmiljø, gratis eller rimelige fellesgoder
og inntektssikring som gir mulighet til å leve et verdig liv er
viktig for å unngå at økonomisk fattigdom skal ramme barn og ekskludere
dem fra sosiale fellesskap. Regjeringen styrker kommuneøkonomien
i 2010. Dette gir kommunene bedre rammebetingelser for å yte velferdstjenester.
Regjeringen la sammen med forslaget til statsbudsjett
for 2007 fram en handlingsplan mot fattigdom. Handlingsplanen inngår
i en samlet politikk for sosial utjevning, inkludering og fattigdomsbekjempelse.
Handlingsplanen er fulgt opp i statsbudsjettene for 2008, 2009 og
2010. Det er iverksatt tiltak som er rettet inn mot at alle skal
gis muligheter til å komme i arbeid, for at alle barn og unge skal
kunne delta og utvikle seg og for å bedre levekårene for de vanskeligst stilte.
Det er som et ledd i handlingsplan mot fattigdom bl.a.
iverksatt kompetanse- og utviklingstiltak for å forebygge og redusere
fattigdom blant barn, unge og barnefamilier som er i kontakt med
sosialtjenesten/arbeids- og velferdsforvaltningen og barne- og ungdomsvernet.
Formålet er å styrke det forebyggende arbeidet i kommunene, utvikle
nye tiltak overfor målgruppen, bedre samordningen av lokale tiltak
og å styrke og utvikle kunnskap og kompetanse blant aktørene i lokalsamfunnet.
Det er gitt tilskudd til bl.a. fritidsaktiviteter for barn og unge
og til oppfølging av utsatt ungdom. Det er også iverksatt utviklingsarbeid
overfor ungdom i risikosoner.
Tiltak i handlingsplan for integrering og inkludering
av innvandrerbefolkningen inngår i en samlet innsats mot fattigdom.
Oppvekst, utdanning og språk er et prioritert innsatsområde. Det satses
bl.a. på gratis kjernetid i barnehage for fire- og femåringer.
Fordelingsutvalget, som har utredet årsaker
til økonomiske forskjeller, har kommet med forslag til tiltak innenfor
et bredt spekter av politikkområder (NOU 2009:10). Utvalget legger
vekt på tiltak som bidrar til å forhindre at økonomiske forskjeller
forsterker seg over tid, herunder at fattigdom går i arv. Regjeringen
vil i Revidert nasjonalbudsjett 2010 trekke opp langsiktige føringer
for Regjeringens arbeid med fordelingsspørsmål og presentere en
bred strategi for å forebygge og bekjempe fattigdom. Strategiene vil
bli supplert med tiltak i statsbudsjettet for 2011 og følges opp
i de årlige budsjettene i denne stortingsperioden.
Jeg imøteser drøftinger av strategier og tiltak
for å begrense og bekjempe fattigdom blant barn i forbindelse med
disse framleggene.